
In Amersfoort is op straat parkeren ineens een luxeproduct geworden.
Waar je vroeger nog voor een paar euro een middagje in de binnenstad kon staan, moet je sinds kort diep in de buidel tasten. Een dagkaart kost namelijk €60. Wat zegt u? Zestig euro. Of je nu 5 minuten of 5 uur in binnenstad moet zijn, een dagkaart is nog maar de enige optie. Het is het nieuwe parkeerbeleid van wethouder Tyas Bijlholt (D66).
Het beleid geldt in de binnenstad van Amersfoort, waar de gemeente de straten wil “ontzien” van bezoekersverkeer. Bewoners mogen nog parkeren met een vergunning, maar wie van buiten komt, heeft pech. Even een hapje eten bij Tres Tapasbar of een filmpje pakken bij Vue? Dat kost je dus zestig euro aan parkeerkosten.
De boodschap is duidelijk: de binnenstad is voortaan voor de bewoners, bezoekers worden geacht hun auto in parkeergarages te zetten. Amersfoort is geen uitzondering op zo’n beleid. Meerdere steden in Nederland ontmoedigen parkeren op straat met hogere tarieven, maar Amersfoort spant nu de kroon met enkel en alleen de mogelijkheid om een dagkaart van 60 euro af te nemen.
Een ontmoedigingsbeleid om het verkeer uit de binnenstad te krijgen is, als het gaat om leefbaarheid en het verminderen van uitstoot, te begrijpen. Maar meestal gaat zoiets in stapjes om men te laten wennen. Uit het niets ineens 60 euro rekenen voor iets dat ervoor een paar euro per uur kostte is wel heel desastreus.
Parkeergarage
De stad telt meerdere parkeergarages, waaronder drie exemplaren van exploitant Q-Park. Prima als je een dagje Amersfoort in gedachte had, maar voor de snelle boodschap is dat natuurlijk niet ideaal. Je moet dan al gauw een minuut of 10 lopen naar de bestemming. Voor de deur van een lokale winkel parkeren, je boodschap doen en de weg vervolgen is er niet bij. Ja, tenzij je zestig euro daarvoor overhebt. De lokale ondernemer is dan ook vooral de dupe van dit beleid.
De reacties zijn niet mals. Online zijn er klachten te lezen waarbij het nieuwe parkeerbeleid op veel tegenstand kan rekenen. Dus. Of u gebruik wil maken van de parkeergarages en de benenwagen gebruikt om naar de winkel te komen. Of blijf weg uit Amersfoort. Ik herhaal..
Gespot: dikke combo in Amersfoort via jibbe op Autoblog Spots




Ik dacht dat de gemeente voor de burgers werkte ipv andersom. Weer wat geleerd.
Werken ze toch ook? Burgers uit de gemeente zelf kunnen parkeren dmv een vergunning.
Nee dat is een hardnekkig misverstand.
Oh ok. Je hebt gelijk. Totale anarchie is veel beter.
Op deze manier blijven de parkeerplaatsen vrij voor burgers (met een parkeervergunning).
En dat is dus niet het geval. Ik woon in Amersfoort.
Je kunt naar die buurt verhuizen. Krijg je vast echt wel een parkeervergunning.
In Scheveningen was dit een succes. Bewoners konden weer hun auto in hun eigen straat parkeren. De onterechte ophef in de media heeft wel negatieve gevolgen gehad voor ondernemers. Onterecht omdat dit tarief maar in een paar straten gold en niet voor heel Scheveningen.
Nu is dit beleid toch iets aangepast. Je betaald pas die 50 euro na 1,5 uur.
Waarom nu weer nadrukkelijk D66-wethouder? Maakt jullie betoog niet sterker. Sterker nog het lijkt een beetje op in een groef blijven hangen. Mijn toevoeging staat overigens los van dat het voorgestelde beleid absurd is.
Fair enough, deze man is D66. Verder is het stuk wel een hoop gejank om niks.
Altijd goed te benoemen uit welke hoek een gure wind waait. In dit geval – net als in 020 – dus vanuit genoemde hoek.
D66 is derde partij in Amsterdam. Wat de fuck heeft dat met dit stuk te maken? Heb je weer kramp in je onderbuikje?
Van welke partij is mevr. Van der Horst ook alweer ?
En neem aan dat het door de democratisch gekozen wethouders akkoord is bevonden.
Niets mis mee toch? Parkeren aan de rand van de stad en dan met goede OV verbinding naar het centrum.
Zo doe ik ‘t bij voorkeur ook. Dat neemt niet weg, dat een parkeertarief van EUR 60 van de zotte is.
Zelfs op bedrijventerreinen moet (zij het nu nog alleen tussen 23:00 en 06:00) betaald worden als je je (bedrijs)auto langs de weg zet… Das leuk als je als bedrijf geen groot parkeerterrein hebt en er toch veel mensen op kantoor (moeten) zijn… Compleet van de pot gerukt beleid dit…
Je zou bijna denken dat de wethouder een informeel gesprekje heeft gehad met Qpark. Laat mij raden. De parkeertarieven in de garages gaan ook omhoog. Hoe dom moet je wezen om als beleidsmaker zo te handelen. Werkt suggestieve gedachten als deze alleen maar in de hand. Of zit er toch een luchtje aan?
Middenstand zal niet blij zijn. En Q-Park heeft al een veel te grote vinger in de parkeerpap in Nederland. Ze doen bijna alles, tot aan de afhandeling van parkeerboetes. Waar zijn de gemeenten en waar is de gezonde concurrentie?
Amersfoort —> Amersfeurt
10 minuten lopen? Jeetje
Als ik boodschappen doe met de auto omdat ik kapot veel ga kopen en zware dingen moet sjouwen dan maakt dat absoluut veel uit ja.
Lees. Ik ga niet meer naar uw winkel. Wordt de ondernemer hiervoor gecompenseerd? En de burger (ik) moet nu waarschijnlijk een stuk verder rijden naar een plek waar dit wel kan. Dus meer uitstoot, verkeersdruk etc.
En vergeet men misschien dat we te maken hebben met vergrijzing, mensen die slecht te been zijn? 10 min lopen met een zware tas en een wandelstok? Goeie grap
Ik ben benieuwd of de middenstand daar wat van gaat merken. Ik zou uitwijken naar een andere locatie om bijvoorbeeld uit eten te gaan of te gaan shoppen. Wellicht dat er een compensatiefonds moet komen om de winkeliers te ondersteunen……
Ik woon in Amersfoort. Vlakbij het centrum, niet in het centrum. Dit van die prkeergarages wist ik nog niet. Idioot gewoon. Ik heb nu 2 vergunningen omdat ik het leuk vind af en toe een cabrio te rijden. Kost me dit; 1e vergunning; 30 euro, 2e 300!!! . Belachelijk. Met betreffende wethouder ook over gemaild al 2 jaar terug. Er zijn bij mijn woning te weinig parkeerplaatsen. Na herhaaldelijk aandringen door bewoners etc. Niets aangepast. Paar bordjes geplaatst. Katjing!!
Als je die cabrio als hobby rijdt kun je die 300 wel lijden. Kennelijk is het niet overdreven gezien je zelf klaagt over te weinig parkeerplaatsen.
Het punt is dat er met de invoering van deze vergunningen niets is aangepast aan de infrastructuur. Ook niet aan extra parkeerplaatsen. Een paar bordjes, betaalloketten en gaan. Want dat is nodig. Bovendien is door deze structuur van vergunningen mijn gemeentelijke belastingen per jaar met 40% gestegen. Dat is nogal fors voor iemand die het leuk vindt om een cabrio te rijden. Iemand in Amsterdam of een andere grote stad kijkt hier niet van op. Maar Amersfoort heeft 160.000 inwoners maar gedraagt zich alsof er 600.000 wonen. En dat irriteert :-)
Voor de deur parkeren in het centrum van een grote stad?.Dat kan toch al een paar jaar niet meer, dat is een pakket bezorger privilege.
Gewoon Tesla met autopilot aanschaffen.
Die kan dan zelfstandig rondjes rijden totdat je klaar bent met shoppen.
Zou het risico niet nemen. Wel origineel.
Misschien in 2050 een optie voor Tesla.
Of dat hij dan zelfstandig naar een parkeerplaats buiten de stad gaat.
Dit is een goeie hack zeg!
Ik wilde gisteren toevallig parkeren op een plek waar het 60 euro per dag bleek te kosten. Toen ik een (1) straat verder parkeerde, kostte het 3 euro per uur. Prima toch?
Also: op veel plekken is een bezoekersregeling, waardoor je bezoek kan parkeren voor 30 cent per uur.
Ook door die D66-wethouder ;-)
Winkelend publiek wat geld komt brengen is tegenwoordig maar een vies iets. Echt heel vervelend hoor gemeente Amersfoort dat mensen geld komen brengen naar je stad.
luchtvervuiling is vies
Ja, want je hebt echt totaal geen andere mogelijkheid behalve dan met de auto naar de stad te komen.
Goh, de partij tegen de burger wil geen auto’s en zeker niet voor gepeupel. Shocker…
En als er een timmerman, CV-monteur, etc. moet langskomen..? Parkeergarage lijkt me met al die spullen ondoenlijk..
Dan betaalt de klant dus voor dat parkeergeld, of ze moeten iets met een bezoekersregeling toepassen om die kosten te drukken.
Heeft deze effectieve maatregel toevallig iets te maken met de bevindingen van BDO Accountants over een cumulatief begrotingstekort tot 2027 in de orde van €80 miljoen voor Amersfoort? Net zoals de nationale overheid opbrengsten uit verkeersboetes pleegt te gebruiken om gaten in de algemene begrotingen op te vullen, gebruiken semi-overheden parkeergelden, precario-heffingen enz. voor hun tekorten. Tis gewoon boekhouden zou oude Drees gezegd hebben.
Misschien handig om eerst een keer Amersfoort te bezoeken, voordat je zo’n artikel schrijft. Het centrum was toch al nauwelijks toegankelijk met de auto, laat staan dat je er parkeerplek kon vinden. De parkeergarages zitten aan het begin van de winkelstraten waar iedereen toch loopt. In 10 minuten lopen ben je van de ene kant van het centrum naar de andere kant.
Iets met storm en een glas water dit artikel. Stemmingmakerij voor de kliks, niks meer, niks minder.
Ik ga vanuit Leusden altijd gewoon op de fiets. Daar heb je een mooie bewaakte gratis fietsenstalling voor.
Maar dan heb je weer niet de kans op populistisch geneuzel… Wordt tijd dat autoblog met deze dingen stoppen gaat.
Hij geeft ook een heel duidelijk signaal : D66 is er niet voor de inwoners van Nederland. Dat wordt nà de verkiezingen hopelijk (pijnlijk) duidelijk.
Je vergeet alleen nog even te melden dat er 2 jaar geleden een referendum hierover was, de bewoners van Amersfoort hierover konden stemmen. De ruime meerderheid zei NEE tegen het invoeren van betaald/vergunning parkeren. Dit D66 figuurtje heeft het ondanks dat er toch doorheen gedrukt..
Waar is de bron? Een post op Linkedin is geen bron.
Ah, ik zie het, er is een andere link. Wat lezen we daar? “het college van burgemeester en wethouders ” dus niet één wethouder die tarieven verhoogd heeft, maar het college. Kortom halve waarheden en hele leugens.