• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

D66-wethouder verhoogt parkeertarief naar 60 euro per dag

Auteur: RubenPriest, gepost 6 oktober 2025 om 09:59 – 44 Reacties

parkeren Amersfoort

In Amersfoort is op straat parkeren ineens een luxeproduct geworden.

Waar je vroeger nog voor een paar euro een middagje in de binnenstad kon staan, moet je sinds kort diep in de buidel tasten. Een dagkaart kost namelijk €60. Wat zegt u? Zestig euro. Of je nu 5 minuten of 5 uur in binnenstad moet zijn, een dagkaart is nog maar de enige optie. Het is het nieuwe parkeerbeleid van wethouder Tyas Bijlholt (D66).

Het beleid geldt in de binnenstad van Amersfoort, waar de gemeente de straten wil “ontzien” van bezoekersverkeer. Bewoners mogen nog parkeren met een vergunning, maar wie van buiten komt, heeft pech. Even een hapje eten bij Tres Tapasbar of een filmpje pakken bij Vue? Dat kost je dus zestig euro aan parkeerkosten.

De boodschap is duidelijk: de binnenstad is voortaan voor de bewoners, bezoekers worden geacht hun auto in parkeergarages te zetten. Amersfoort is geen uitzondering op zo’n beleid. Meerdere steden in Nederland ontmoedigen parkeren op straat met hogere tarieven, maar Amersfoort spant nu de kroon met enkel en alleen de mogelijkheid om een dagkaart van 60 euro af te nemen.

Een ontmoedigingsbeleid om het verkeer uit de binnenstad te krijgen is, als het gaat om leefbaarheid en het verminderen van uitstoot, te begrijpen. Maar meestal gaat zoiets in stapjes om men te laten wennen. Uit het niets ineens 60 euro rekenen voor iets dat ervoor een paar euro per uur kostte is wel heel desastreus.

Parkeergarage

De stad telt meerdere parkeergarages, waaronder drie exemplaren van exploitant Q-Park. Prima als je een dagje Amersfoort in gedachte had, maar voor de snelle boodschap is dat natuurlijk niet ideaal. Je moet dan al gauw een minuut of 10 lopen naar de bestemming. Voor de deur van een lokale winkel parkeren, je boodschap doen en de weg vervolgen is er niet bij. Ja, tenzij je zestig euro daarvoor overhebt. De lokale ondernemer is dan ook vooral de dupe van dit beleid.

De reacties zijn niet mals. Online zijn er klachten te lezen waarbij het nieuwe parkeerbeleid op veel tegenstand kan rekenen. Dus. Of u gebruik wil maken van de parkeergarages en de benenwagen gebruikt om naar de winkel te komen. Of blijf weg uit Amersfoort. Ik herhaal..

Gespot: dikke combo in Amersfoort via jibbe op Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Occasion Aankoopadvies: beginnersauto voor 2.500 euro
  • Occasion Aankoopadvies: gezinsauto voor 35.000 euro
  • Video: Onoplettende automobilist veroorzaakt duizenden euro's schade
  • Youngtimer voor 30.000 euro — occasion aankoopadvies

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Amersfoort, geld, parkeren

Vorig bericht: « Na 6 jaar werken zijn ellenlange files op de A16 verleden tijd
Volgend bericht: Nieuwe Dacia Spring: meer pk’s en nog steeds zo goedkoop »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    6 oktober 2025 om 10:15

    Ik dacht dat de gemeente voor de burgers werkte ipv andersom. Weer wat geleerd.

    Login om te reageren
    • hardleersbv zegt

      6 oktober 2025 om 10:42

      Werken ze toch ook? Burgers uit de gemeente zelf kunnen parkeren dmv een vergunning.

      Login om te reageren
    • luckyluke zegt

      6 oktober 2025 om 10:52

      Nee dat is een hardnekkig misverstand.

      Login om te reageren
      • hardleersbv zegt

        6 oktober 2025 om 14:13

        Oh ok. Je hebt gelijk. Totale anarchie is veel beter.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 oktober 2025 om 11:45

      Op deze manier blijven de parkeerplaatsen vrij voor burgers (met een parkeervergunning).

      Login om te reageren
      • Roadster1976 zegt

        6 oktober 2025 om 12:01

        En dat is dus niet het geval. Ik woon in Amersfoort.

        Login om te reageren
        • hardleersbv zegt

          6 oktober 2025 om 14:14

          Je kunt naar die buurt verhuizen. Krijg je vast echt wel een parkeervergunning.

          Login om te reageren
  2. leefvrij zegt

    6 oktober 2025 om 10:32

    In Scheveningen was dit een succes. Bewoners konden weer hun auto in hun eigen straat parkeren. De onterechte ophef in de media heeft wel negatieve gevolgen gehad voor ondernemers. Onterecht omdat dit tarief maar in een paar straten gold en niet voor heel Scheveningen.
    Nu is dit beleid toch iets aangepast. Je betaald pas die 50 euro na 1,5 uur.

    Login om te reageren
  3. mjpamsterdam zegt

    6 oktober 2025 om 10:33

    Waarom nu weer nadrukkelijk D66-wethouder? Maakt jullie betoog niet sterker. Sterker nog het lijkt een beetje op in een groef blijven hangen. Mijn toevoeging staat overigens los van dat het voorgestelde beleid absurd is.

    Login om te reageren
    • hardleersbv zegt

      6 oktober 2025 om 10:43

      Fair enough, deze man is D66. Verder is het stuk wel een hoop gejank om niks.

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      6 oktober 2025 om 11:33

      Altijd goed te benoemen uit welke hoek een gure wind waait. In dit geval – net als in 020 – dus vanuit genoemde hoek.

      Login om te reageren
      • hardleersbv zegt

        6 oktober 2025 om 14:15

        D66 is derde partij in Amsterdam. Wat de fuck heeft dat met dit stuk te maken? Heb je weer kramp in je onderbuikje?

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          6 oktober 2025 om 15:09

          Van welke partij is mevr. Van der Horst ook alweer ?

          Login om te reageren
    • Hubert zegt

      6 oktober 2025 om 12:38

      En neem aan dat het door de democratisch gekozen wethouders akkoord is bevonden.

      Login om te reageren
  4. mark997gt3 zegt

    6 oktober 2025 om 10:42

    Niets mis mee toch? Parkeren aan de rand van de stad en dan met goede OV verbinding naar het centrum.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      6 oktober 2025 om 11:35

      Zo doe ik ‘t bij voorkeur ook. Dat neemt niet weg, dat een parkeertarief van EUR 60 van de zotte is.

      Login om te reageren
  5. theghost zegt

    6 oktober 2025 om 10:43

    Zelfs op bedrijventerreinen moet (zij het nu nog alleen tussen 23:00 en 06:00) betaald worden als je je (bedrijs)auto langs de weg zet… Das leuk als je als bedrijf geen groot parkeerterrein hebt en er toch veel mensen op kantoor (moeten) zijn… Compleet van de pot gerukt beleid dit…

    Login om te reageren
  6. octaan64 zegt

    6 oktober 2025 om 10:43

    Je zou bijna denken dat de wethouder een informeel gesprekje heeft gehad met Qpark. Laat mij raden. De parkeertarieven in de garages gaan ook omhoog. Hoe dom moet je wezen om als beleidsmaker zo te handelen. Werkt suggestieve gedachten als deze alleen maar in de hand. Of zit er toch een luchtje aan?

    Login om te reageren
  7. verdebosco zegt

    6 oktober 2025 om 11:20

    Middenstand zal niet blij zijn. En Q-Park heeft al een veel te grote vinger in de parkeerpap in Nederland. Ze doen bijna alles, tot aan de afhandeling van parkeerboetes. Waar zijn de gemeenten en waar is de gezonde concurrentie?

    Login om te reageren
  8. ghost zegt

    6 oktober 2025 om 11:28

    Amersfoort —> Amersfeurt

    Login om te reageren
  9. motorhead zegt

    6 oktober 2025 om 11:29

    10 minuten lopen? Jeetje

    Login om te reageren
    • BMW330Ci zegt

      7 oktober 2025 om 05:52

      Als ik boodschappen doe met de auto omdat ik kapot veel ga kopen en zware dingen moet sjouwen dan maakt dat absoluut veel uit ja.
      Lees. Ik ga niet meer naar uw winkel. Wordt de ondernemer hiervoor gecompenseerd? En de burger (ik) moet nu waarschijnlijk een stuk verder rijden naar een plek waar dit wel kan. Dus meer uitstoot, verkeersdruk etc.
      En vergeet men misschien dat we te maken hebben met vergrijzing, mensen die slecht te been zijn? 10 min lopen met een zware tas en een wandelstok? Goeie grap

      Login om te reageren
  10. Wilfred zegt

    6 oktober 2025 om 11:39

    Ik ben benieuwd of de middenstand daar wat van gaat merken. Ik zou uitwijken naar een andere locatie om bijvoorbeeld uit eten te gaan of te gaan shoppen. Wellicht dat er een compensatiefonds moet komen om de winkeliers te ondersteunen……

    Login om te reageren
  11. Roadster1976 zegt

    6 oktober 2025 om 12:00

    Ik woon in Amersfoort. Vlakbij het centrum, niet in het centrum. Dit van die prkeergarages wist ik nog niet. Idioot gewoon. Ik heb nu 2 vergunningen omdat ik het leuk vind af en toe een cabrio te rijden. Kost me dit; 1e vergunning; 30 euro, 2e 300!!! . Belachelijk. Met betreffende wethouder ook over gemaild al 2 jaar terug. Er zijn bij mijn woning te weinig parkeerplaatsen. Na herhaaldelijk aandringen door bewoners etc. Niets aangepast. Paar bordjes geplaatst. Katjing!!

    Login om te reageren
    • hardleersbv zegt

      6 oktober 2025 om 14:17

      Als je die cabrio als hobby rijdt kun je die 300 wel lijden. Kennelijk is het niet overdreven gezien je zelf klaagt over te weinig parkeerplaatsen.

      Login om te reageren
      • Roadster1976 zegt

        6 oktober 2025 om 18:16

        Het punt is dat er met de invoering van deze vergunningen niets is aangepast aan de infrastructuur. Ook niet aan extra parkeerplaatsen. Een paar bordjes, betaalloketten en gaan. Want dat is nodig. Bovendien is door deze structuur van vergunningen mijn gemeentelijke belastingen per jaar met 40% gestegen. Dat is nogal fors voor iemand die het leuk vindt om een cabrio te rijden. Iemand in Amsterdam of een andere grote stad kijkt hier niet van op. Maar Amersfoort heeft 160.000 inwoners maar gedraagt zich alsof er 600.000 wonen. En dat irriteert :-)

        Login om te reageren
  12. mashell zegt

    6 oktober 2025 om 12:05

    Voor de deur parkeren in het centrum van een grote stad?.Dat kan toch al een paar jaar niet meer, dat is een pakket bezorger privilege.

    Login om te reageren
  13. Hubert zegt

    6 oktober 2025 om 12:24

    Gewoon Tesla met autopilot aanschaffen.
    Die kan dan zelfstandig rondjes rijden totdat je klaar bent met shoppen.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      6 oktober 2025 om 13:25

      Zou het risico niet nemen. Wel origineel.
      Misschien in 2050 een optie voor Tesla.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        7 oktober 2025 om 07:26

        Of dat hij dan zelfstandig naar een parkeerplaats buiten de stad gaat.

        Login om te reageren
    • BMW330Ci zegt

      7 oktober 2025 om 05:54

      Dit is een goeie hack zeg!

      Login om te reageren
  14. perry_snijders zegt

    6 oktober 2025 om 12:30

    Ik wilde gisteren toevallig parkeren op een plek waar het 60 euro per dag bleek te kosten. Toen ik een (1) straat verder parkeerde, kostte het 3 euro per uur. Prima toch?
    Also: op veel plekken is een bezoekersregeling, waardoor je bezoek kan parkeren voor 30 cent per uur.

    Ook door die D66-wethouder ;-)

    Login om te reageren
  15. werf76 zegt

    6 oktober 2025 om 12:35

    Winkelend publiek wat geld komt brengen is tegenwoordig maar een vies iets. Echt heel vervelend hoor gemeente Amersfoort dat mensen geld komen brengen naar je stad.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      7 oktober 2025 om 10:29

      luchtvervuiling is vies

      Login om te reageren
  16. Rick-dos zegt

    6 oktober 2025 om 12:37

    Ja, want je hebt echt totaal geen andere mogelijkheid behalve dan met de auto naar de stad te komen.

    Login om te reageren
  17. jaapiyo zegt

    6 oktober 2025 om 13:03

    Goh, de partij tegen de burger wil geen auto’s en zeker niet voor gepeupel. Shocker…

    Login om te reageren
  18. PunicaOase zegt

    6 oktober 2025 om 13:57

    En als er een timmerman, CV-monteur, etc. moet langskomen..? Parkeergarage lijkt me met al die spullen ondoenlijk..

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      6 oktober 2025 om 14:06

      Dan betaalt de klant dus voor dat parkeergeld, of ze moeten iets met een bezoekersregeling toepassen om die kosten te drukken.

      Login om te reageren
  19. iphonistvongates zegt

    6 oktober 2025 om 14:49

    Heeft deze effectieve maatregel toevallig iets te maken met de bevindingen van BDO Accountants over een cumulatief begrotingstekort tot 2027 in de orde van €80 miljoen voor Amersfoort? Net zoals de nationale overheid opbrengsten uit verkeersboetes pleegt te gebruiken om gaten in de algemene begrotingen op te vullen, gebruiken semi-overheden parkeergelden, precario-heffingen enz. voor hun tekorten. Tis gewoon boekhouden zou oude Drees gezegd hebben.

    Login om te reageren
  20. Arch zegt

    6 oktober 2025 om 20:21

    Misschien handig om eerst een keer Amersfoort te bezoeken, voordat je zo’n artikel schrijft. Het centrum was toch al nauwelijks toegankelijk met de auto, laat staan dat je er parkeerplek kon vinden. De parkeergarages zitten aan het begin van de winkelstraten waar iedereen toch loopt. In 10 minuten lopen ben je van de ene kant van het centrum naar de andere kant.
    Iets met storm en een glas water dit artikel. Stemmingmakerij voor de kliks, niks meer, niks minder.
    Ik ga vanuit Leusden altijd gewoon op de fiets. Daar heb je een mooie bewaakte gratis fietsenstalling voor.

    Login om te reageren
    • marcus zegt

      6 oktober 2025 om 20:40

      Maar dan heb je weer niet de kans op populistisch geneuzel… Wordt tijd dat autoblog met deze dingen stoppen gaat.

      Login om te reageren
  21. Goodknight zegt

    6 oktober 2025 om 22:27

    Hij geeft ook een heel duidelijk signaal : D66 is er niet voor de inwoners van Nederland. Dat wordt nà de verkiezingen hopelijk (pijnlijk) duidelijk.

    Login om te reageren
  22. Fabian zegt

    7 oktober 2025 om 07:06

    Je vergeet alleen nog even te melden dat er 2 jaar geleden een referendum hierover was, de bewoners van Amersfoort hierover konden stemmen. De ruime meerderheid zei NEE tegen het invoeren van betaald/vergunning parkeren. Dit D66 figuurtje heeft het ondanks dat er toch doorheen gedrukt..

    Login om te reageren
  23. JanC zegt

    7 oktober 2025 om 12:26

    Waar is de bron? Een post op Linkedin is geen bron.
    Ah, ik zie het, er is een andere link. Wat lezen we daar? “het college van burgemeester en wethouders ” dus niet één wethouder die tarieven verhoogd heeft, maar het college. Kortom halve waarheden en hele leugens.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North