De meest beruchte bergweg waar nog officieel geracet wordt, oprijden met een Dacia. Je moet het maar durven. Gelukkig is deze Duster niet meer helemaal standaard.
Goedkope auto’s zijn meestal vrij licht en niet zo groot. Stop je er een lekker blok in dan gaat dat als de brandweer, zeker ook berg op. Niet dat deze Dacia iets met een standaard Duster te maken heeft. Enkel de body toont gelijkenissen. Lager bij de grond en een veel steviger buizenframe sieren deze klimgeit. Een 850pk GT-R blok verzekert je van voldoende power. Verder vooral veel spoilers, heel veel spoilers.
De man die dit gevaarte gaat besturen heet Jean Philippe Dayraut. Net als Alain Prost rijdt hij ook ijsraces, maar dan niet in een Dacia.
De Dacia rijdt overigens mee in het snelste “unlimited” klassement (PDF). Zonder restricties, alles is geoorloofd en al jaren gedomineerd door “Monster” Tajima. Met minder dan 1000pk zal deze Duster het record dan ook niet verbreken. Wellicht blijft hij de Ford RS200 en Porsche 959 in hetzelfde klassement voor.
Krijg gelijk zo’n Gran Turismo gevoel als ik naar dit kijk. Dit was namelijk ook al zo’n monster.
@girls_VS_cars: Dacia zal het best leuk doen met z’n 850 PK.
@girls_VS_cars: Haha Escudo Pikes Peak version waar je in granturismo 3 wheelies mee kon maken :P good times.
@rubenpriest: Haha inderdaad! Good old times :P
@rubenpriest:
jammer genoeg krijg je hem in GT5 niet meer tot 1800+ pk’s maar er is altijd de X2010 (vroeger X1) als je eens belachelijk hard wil doen
@Captain: ik heb ook 2 x2010 s.vettel’s in gt5, maar mijn savegame is volgens mij kapot. ik kan niks meer, ben ik al mijn +_ 300 auto’s kwijt, bspec 40 & a spec 32 :(:(:(
@rubenpriest: Met stage 3 Turbo’s inderdaad. Uit een compact 2,5L V6’je met turbo’s ter grootte van meloenen. 8) Heb een virtuele 460+ km/u gereden zonder cheats enkel stage 3 turbo’s en héél wijde versnellingsbakverhoudingen.
@AutomotiveDesigner: dat is makkelijk haalbaar als je in de slipstream rijdt gaat die wel 500
@roy1263: Dan wil je wel slipstreamen achter een auto met weinig snelheidsverschil. Ik deed het op de topspeed parcours van GT3 door gelijk na de start de tegenovergestelde richting te rijden. Zo vermeed ik de finish dat altijd te vroeg was.
@AutomotiveDesigner: ik ownde net een audi r8 5.2 en een bmw m3 getuned met mijn audi tt twinturbo in online race lol
@roy1263: Ik heb een slipstream van 520 kunnen halen met de X1 prototype zonder modificaties. Een Minolta op Daytona die voor je rijdt is daarvoor genoeg.
maar afwachten wat ze er van bakken
Als dit ding ook een soort gelijk AWD systeem als de GT-R krijgt maakt hij nog een kansje.
Want dat is de echte kracht van de GT-R.
@Merry:
Dat is de echte kracht van de Straat GT-R.
Een 4WD systeem dat er voor zorgt dat gewone stervelingen als jij en ik altijd grip ervaren.
Maar voor het beste resultaat op weg naar de Peak van Pike heb je een rallyheld nodig. En die mannen willen geen 4WD systeem dat halverwege de bocht zelf besluit even wat meer vermogen naar voor / achter / links of rechts te sturen…
Respect voor de bestuurder die rond durft te rijden in een 850pk monster die met duct tape bij elkaar wordt gehouden.
@Sebazzz: Duct tape, duct tape…
Pop-rivetten!
een Dacia waardige fotoshop van een Dacia die een berg op rijdt..
@muis: LOL! :D That is so just them! Ik had de Duster liever in dustkleurige Dacia-bruin gezien zodat het lekker gecamoufleerd is tussen al dat “dust”. :P
Best handig zo’n Duster; als ie stil staat kun je ‘m gebruiken als boekenkast.
daar zou ik de vaalserberg nog niet mee op durven…
valt ie bij een schepe bocht niet om?
Zo heb je nog eens iets aan die samenwerking met Nissan, af en toe een GT-R blokje als relatiegeschenk. :P
Leuk hoor, maar Dacia wordt niet verkocht in de USA, dus wat hebben ze hieraan? Alleen de echte autofans hier zullen nu weten dat ze daaraan mee hebben gedaan, maar autofans rijden vaak geen Dacia… :?
@Citrofiel: Ach, een grote affiche in de showroom en een mooie foto van deze + de standaard Duster naast elkaar in een reclamefolder en je haalt wel wat klantjes binnen. De Duster lijkt er meteen een stuk stoerder door. Dat dit apparaat niets maar dan ook niets met een Duster te maken heeft, daar denkt de klant niet aan…
@Citrofiel: En Dacia’s worden in Zuid-Amerika wel verkocht, als Renaults. Een beetje Photoshop met logootjes en ze kunnen hem daar ook gebruiken voor reclame. Daarnaast zie ik het nog gebeuren dat de Duster naar de US gaat als Nissan…
hij heefd onder aan de berg mischien 850pk maar hoeveel blijft er over aan de top?
Beste Dacia,
Kunt u hier een straatversie van maken svp? :)
Met vriendelijke groet,
Een enthousiaste Dacia Pikes Peak supporter
Ziet er leuk uit. Binnenkort een optie-pakketje om je Duster er een beetje zo te laten uitzien?