• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daihatsu: geen crossover & geen diesel!

Auteur: robbie, gepost 6 juni 2007 om 18:20 – 22 Reacties

Daihatsu D-Compact X-Over

Jawel, het meest onderbelichte automerk van de Nederlandse markt krijgt een beetje aandacht op jullie favoriete weblog: Daihatsu. De trouwe lezer weet dat Daihatsu stiekem al enige tijd bezig met een gestage opmars in Nederland. Zo stegen de verkopen vorig jaar al met bijna 58% en dit jaar staat Daihatsu alweer op een winst van 38%. Toch niet slecht voor een producent dat alleen maar kleine (zuinige) karretjes verkoopt. En ik krijg alleen maar meer respect voor het Japanse merk.

Zo heeft de fabriek namelijk besloten om de D-Compact X-Over crossover die nog schitterde op de show van Genève NIET in productie te nemen. Heerlijk lekker tegen de gevestigde trend in gaan en niet met de massa meelopen, daar zouden veel merken nog iets van kunnen leren! Ook hoeft de Nederlandse importeur voor 2010 geen diesels te verwachten, ondanks dat moederbedrijf Toyota die gewoon op de plank heeft liggen.

Om toch een beetje een poot aan de grond te krijgen in het zakelijke segment wed de Nederlandse importeur op twee andere paarden. Namelijk LPG (schijnt in de lift te zitten) en een zakelijk leaselabel “Daihatsu Lease” waarmee ze zich richten op het MKB.

Ook interessant!

  • Video: crossover versus vrachtwagen
  • We nemen afscheid van deze compacte crossover
    We nemen afscheid van deze compacte crossover
  • Toyota RAV4 Adventure
    RAV4 Adventure is extra stoere crossover
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Daihatsu, Diesel

Vorig bericht: « Betrapt! Porsche 911 GT2
Volgend bericht: MG7 Coupe AKA Rover 75 concept dingske »

Lees Interacties

Reacties

  1. maarten zegt

    6 juni 2007 om 18:28

    “het meest onderbelichte merk van de Nederlandse merk “, ik veronderstel dat dat Nederlandse merken moet zijn?
    –edit: nee, maar het is gefixt ;) Thanks! –

    Login om te reageren
  2. sir smokalot zegt

    6 juni 2007 om 18:48

    Op zich wel logisch dat ze geen diesels in hun assortiment hebben. De huidige modellen zijn al zo licht en zuinig dat een diesel geen meerwaarde heeft. Dat is ook de reden waarom de eerste generatie mini en toyota aygo geen diesels leverden.

    Login om te reageren
  3. robbie zegt

    6 juni 2007 om 18:55

    @smoke, volgens mij is de Aygo toch echt leverbaar met een dieselmotor ;)

    Login om te reageren
  4. cl600 zegt

    6 juni 2007 om 19:09

    ze moeten het toch wel zo’n beetje hebben van de cuore, en nu steeds meer van die materia ofzo, dat gekke toffe ding. die zie je wel steeds vaker en vaker rijden. maargoed, de doelgroep waar ze op richten heeft der idd goed baat bij.

    Login om te reageren
  5. cl600 zegt

    6 juni 2007 om 19:10

    dacht btw altijd dat het merk koriaans was

    Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    6 juni 2007 om 19:13

    @ cl600; De Sirion2 schijnt het ook vrij goed te doen.

    Login om te reageren
  7. cl600 zegt

    6 juni 2007 om 19:20

    ja idd, logisch ook wel, best een hoop auto voor 11ruggen

    Login om te reageren
  8. Markus zegt

    6 juni 2007 om 19:27

    Welk type staat er op de foto? Want die is best leuk. Dat is dan zeker de auto die niet doorgaat, jammer.

    Login om te reageren
  9. firefly zegt

    6 juni 2007 om 19:31

    Dat in Nederland in kleine auto’s bijna geen diesel wordt geleverd komt volgens mij alleen door de BPM. 2000 Euro extra BPM scheelt nogal bij de prijzen van bij soort auto’s. Daarnaast zie ik weinig zakelijke rijders kiezen voor zo’n kleine auto, tenzij je alleen zakelijk ritten binnen de bebouwde kom doe ofzo.

    Login om te reageren
  10. W!d zegt

    6 juni 2007 om 20:36

    een diesel is gemiddeld 4.500 euro duurder (ongeacht segment), hiernaast zijn kleine benzines al ontzettend zuinig en je betaald meer HSB bij de diesel.. voor kleine auto’s ligt het omslagpunt tussen diesel en benzine rond de 70.000 km per jaar.. voor de leasemarkt is benzine sowieso aantrekkelijk (lagere bijtelling door lagere catalogusprijs) en dus ook kleine goedkope autotjes.. goed idee.. misschien wat modellen van dat hippe andere toyota merk als daihatsu op de nl markt brengen?

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    6 juni 2007 om 21:03

    Ik heb laatst bij de importeur in een Copen gezeten…. verbazingwekkend dat ik als bestuurder meer ruimte leek te hebben dan in mijn eigen cabrio. Overigens is die niet echt goedkoop, een beetje uitvoering komt op 26 mille….. Wel een grappig karretje maar ik zou zelf eerder een leuke tweedehands kopen.

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    6 juni 2007 om 21:04

    @ Markus; Inderdaad, dat is de D-Compact X-Over.

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    6 juni 2007 om 21:09

    Wisten jullie trouwens dat Daihatsu dit jaar 100 jaar bestaat en dat is natuurlijk reden voor feest ;)

    http://www.daihatsu.nl/home/index.php?option=content&task=view&id=250&Itemid=2

    Login om te reageren
  14. Remco zegt

    6 juni 2007 om 23:38

    “Hebt u altijd al een proefrit willen maken met één van de speciale versies van Daihatsu, zoals de Sirion 2 ECO 4WD?” …. neehh niet echt. Waar is de tijd van de Charade GTti! Die 1.0 3cil. Turbo met 101 pk. Dat was wel een van de meest gekke auto die ik heb gehad!

    Login om te reageren
  15. parisi zegt

    7 juni 2007 om 00:08

    mischien zou daihatsu ook wat modellen van scion kunnen verkopen, of moet toyota hier ook scion lanceren. Dat zou toch tof zijn :p :)

    Login om te reageren
  16. DAT zegt

    7 juni 2007 om 00:56

    Wie koopt in godsnaam die dingen? En welke ? De Trevis zal het iig niet zijn.

    Login om te reageren
  17. Saab 9000 zegt

    7 juni 2007 om 10:07

    @ DAT: veel mensen die niet per sé een auto nodig hebben om identiteit aan te ontlenen!

    @ parisi: de Materia is volgens mij een iets aangepaste Scion xB en deze auto wordt in Japan gewoon als een Toyota verkocht als ik mij niet vergis.

    Login om te reageren
  18. frostbite zegt

    7 juni 2007 om 16:01

    Niet deze, volgens mij wordt ie verkocht onder de naam Daihatsu Coo. De Sirion 2 wordt als Toyota verkocht als ik me niet vergis, ben modelnaam ff vergeten….

    Login om te reageren
  19. c_p zegt

    8 juni 2007 om 20:03

    De Materia is de Europese versie van de Daihatsu COO en dat is dan weer de Daihatsu-versie van de tweede generatie Japanse Toyota bB.

    De eerste generatie Toyota bB werd in Amerika verkocht als Scion xB. Deze had geen Daihatsu-versie.

    De tweede generatie van de Scion xB is NIET meer gebaseerd op de Toyota bB. De Daihatsu Materia is dus GEEN Scion xB.

    Login om te reageren
  20. job zegt

    9 juni 2007 om 01:02

    w8 allemaal ff september sirion 2 sport 1.5 130 pk….oude tijden gtti herleven….hahaha

    Login om te reageren
  21. Peter zegt

    24 juni 2007 om 17:06

    Als japanse auto boeken verzamelaar merk ik dat men in Europa totaal geen weet heeft van de Japanse, Koreaanse en Chinese auto industrie. Als we het alleen al over Japan hebben waar ik dus al sinds de jaren 1980 mee bezig hou is dat 98% van alle bijzondere trendsettende design uit Japan komt en dat merken uit Europa zoals die uit Duitsland erachteraan hobbelen.
    De Japanse auto industrie is echt heel anders en de modellen daar hier vaak niet leverbaar, vrijwel elk merk en type uit te rusten met 4WD hier kennen we alleen Subaru en Audi maar elk merk daar is gespecialiseerd hierin.
    Ook op een Suzuki Alto bijvoorbeeld, Xenon en nu ook HID lampen op een Alto, hier alleen leverbaar op een dure Mercedes.

    Als je hier een VW polo koopt zitten dezelfde onderdelen ook in de Golf het dashboard is nagenoeg hetzelfde dit is niet japans elk model is anders ook echt anders, dit kost een hoop maar een jap is modern en eist steeds meer.

    Login om te reageren
  22. Peter zegt

    24 juni 2007 om 17:14

    Ohja de Scion Bb , Daihatsu Materia etc…. zijn gebasseerd op een Honda Spike die werd met dit blokkendoos op wielen heel populair.

    Hier allemaal niet zo bekend, je moet er van houden het is modern net als de Honda Element in de USA speciaal voor en door jongeren ontwikkeld.

    Sommigen zeggen je kan aan iemand zien wat voor auto die hij rijdt grote onzin want wij rijden een Hyundai Getz diesel omdat dit niets te maken heeft wat we doen of dat we deze mooi vinden, als ik geld genoeg had ging ik voor een Honda Civic vanwege zijn speciale aparte design, zowiezo houd ik van Honda want het gaat zijn eigen weg en trekt zich niets aan wat moet. Zo is het merk met al zijn activiteiten op motor en auto maar ook in de sport.

    Je moet het mooi vinden maar kwaliteit is verzekerd dat heeft niets met hoe het eruit ziet te maken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North