Er is een gezegde dat luidt: “Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”. Toen Daimler de Smart Fortwo in de Verenigde Staten introduceerde, werd deze al snel een succes. Zo’n compacte auto was echt iets nieuws voor de Amerikanen en de Fortwo was niet aan te slepen. Het was een hype van korte duur, want er werden vorig jaar nog maar 5.925 tweezittertjes verkocht, terwijl dit er in 2008 nog zo’n 25.000 waren. Je zou kunnen zeggen dat de auto zo langzamerhand geflopt is. Toch gooit Daimler de handdoek nog niet in de ring en start een nieuw offensief.
De Penske Group was in de VS verantwoordelijk voor de distributie, marketing en verkoop van Smart. Die verantwoordelijkheid heeft Daimler nu weer in eigen hand genomen. Er is een nieuw blik met managers opengetrokken om te komen met nieuwe frisse ideeën.
Voorheen stond Daimler erop dat er voor Smart een apart en eigen stuk showroom werd ingericht, maar nu komen de auto’s veel meer in een hoekje te staan bij de Mercedes dealer. Op dit moment staan er in de VS al bij 75 Mercedes dealers Smartjes in de showroom, maar dat moeten tegen het eind minimaal 100 dealers zijn.
Ik geef Daimler weinig kans, want zoals ik al eerder schreef: Amerikanen zijn simpelweg te dik voor compacte en zuinige auto’s.
mrbones zegt
de smart is gewoon te duur
jpfeikens zegt
de smart is gewoon te lelijk
jpfeikens zegt
de smart is gewoon te lelijk
EFB zegt
de smart is gewoon te klein
RubenPriest zegt
de smart is gewoon te klein voor dikke Amerikanen
lincoln zegt
klopt .. “amerikanen zijn gewoon te dik” ..
daarom zie je die dingen zoveel in Europa rijden ..
was echt een succes hier ..
RubenPriest zegt
@lincoln: Europeanen zijn ook te dik
lincoln zegt
@rubenpriest:
nee hoor .. “wij” zijn de beste ..
iedereen die dikker is .. is te dik ..
iedereen die dunner is .. is te dun ..
RubenPriest zegt
@lincoln: haha vat het niet zo zwaar op ;) LB of je dik of dun ben. Ik wou gewoon even met de eerste reacties mee gaan ;)
norge zegt
Ster erop en een pak met slankelijn pillen erbij geven, en verkopen als de auto voor slim people ;)
EFB zegt
Ik pas ook niet in dit apparaat, en ik kan mezelf nu niet bepaald dik noemen. Maargoed, er zijn ook minder lange mensen in de USA…
Donstil zegt
@EFB: Lijkt me onzin. Ik rij een 451 model Smart (dat is het huidige model zeg maar, niet dat 600cc hokje van vroeger) en ben 196 en pas er perfect in.
Dennis zegt
@Donstil: Klopt. Mijn vrouw had ooit een Smart van de eerste generatie. Daar paste ik mijn mijn lengte van 1.95 meter ook prima in.
Esprit_de_Flandre zegt
“Voorheen stond Daimler erop dat er voor Smart een apart en eigen stuk showroom werd ingericht, …”
Hebben ze daar nu ook al dezelfde fout gemaakt die ze eerder in Europa maakten. Zucht…
bobb zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat is hier toch nog steeds zo? Eerst hadden ze alleen dealers met van die aparte torens.
Roelio zegt
@bobb: Gaaf toch? Die glazen torens volgestouwd met Smarts? Bij mij in de buurt staat er een.
Esprit_de_Flandre zegt
@bobb: Nog steeds, zou kunnen. En dat was een fout. En nu hebben ze die fout nog eens herhaalt in de US…
Esprit_de_Flandre zegt
De smart is gewoon te onpraktisch…
EFB zegt
@donstil:
Ik heb het eens gebrobeerd en ik paste er toch niet fatsoenlijk in (ben 2m). Er lag wel wat rotzooi achterin, dus misschien had de stoel nog iets naar achteren gekund, maar dan nog..
F1Tim zegt
Die koppigheid heeft ze al eerder duur te staan gekomen. Kwestie om de marketingafdeling onder de knoet te houden.
rstyled zegt
Waarom in zo’n koektrommel rijden, als je vrij voordelig V8’s kan hebben.
bigcar zegt
denk dat de gemiddelde amerikaan domweg slim genoeg is om te beseffen dat ze voor een kleine 20 mille een dikke pick up kunnen kopen, waarmee ze ong. 150.000 / 200.000 mijl in kunnen rijden voordat de auto afgeschreven is. een smart rijd geen km meer verder als de km teller de 100.000 km (65.000 mijl) heeft gehaald. die smart’jes zijn dan gewoon kapot.
dus…
Site van smart staat: vanaf $12,490.00
http://www.smart.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/mpc-us-content-Site/en_EN/-/USD/Smart_CC-Line
Site van ford: truck vanaf $18,160
http://www.showroom.ford.com/Showroom.jsp?branding=1&referringSite=1&lang=en&referrer=Ford.com
Donstil zegt
@bigcar: smartjes die stoppen bij 100.000 komen gelukkig niet meer voor in het huidige type (de modellen die dit probleem vaak wel hebben werden niet verkocht in de VS).
Een oude smart kan trouwens makkelijk over de 100.000 heen maar dan is er wel goed onderhoud nodig. Iets waf uiteraard elke auto verdient.
bigcar zegt
@Donstil:
elke auto verdient wel standaard onderhoud, maar denk niet dat deze wagens daar genoeg aan hebben. de motor van de smart kan gewoon niet zo lang leven. uitleg:
dit is een stads auto’tje. degene die zo’n auto kopen hebben niet echt een lange afstand om te reiden. oftewel: veel drempels, obstakels, en (meestal) haast. doordat ze niet zo’n lange afstand reiden is het niet waard om je motor eerst warm te laten lopen. dus…
aangezien de gemiddelde smart rijder niet echt net als jij en ik aan de “gezondheid / staat van de auto” denken. zal het dus niet echt meer dan 100.000 km maken.
(OT zou liever lopen dan dat ik in zo’n ding ga reiden)….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
De benzine is in Amerika gewoon te goedkoop. Nog steeds… Dat is toch rete-duidelijk jongens??
We hebben allemaal op AB kunnen volgen dat er een tijdje geen Pick ups met dikke motoren meer wereden verkocht omdat de benzineprijs enorm steeg. Toen werden er een paar Smarts verkocht. Nu de prijzen weer gedaald zijn, koopt iedereen weer gewoon een 6.0 V8 Pick up of SUV…
dennisr zegt
ik heb meer dan een jaar in 45km bakje gereden :D en kwa groote vallen die ook best mee dus zal met een smart ook wel zo zijn, ze zijn gewoon te lelijk en te duur.
thomas0180 zegt
“Nu bij een nieuwe Smart, gratis een jaar lang afslankpillen!”
jehoofd3 zegt
Of iedereen is erachter gekomen dat na 100.000 km je er een nieuw blok in kunt hangen en niemand ze wil kopen
driftkicker zegt
Ik ken beroepshalve een tiental Amerikanen, vooral Texanen. Enkele zeiden dat die Smart achterin hun pickup zou passen. Een andere zei dat hij voor zijn vrouw pas een nieuwe pickup gekocht had omdat dat veiliger is bij een aanrijding, omdat de rest allemaal met een pickup rijdt. Rijd eens met een Smart onder een pickup… Een andere wilde liever een pickup omdat je daar zware dingen mee kan slepen. Op de vraag “wat dan” antwoordde hij “stuff”. Zie je je al aankomen op zaterdagavond bij de saloon met je cowboyhoed op in een Smart? En zo gaat het er écht aan toe.
consumptieverplicht zegt
Auto’s in Amerika en waarom Smart’s niet werken daar:
-De VS is echt een autoland; een wagen meer is dan louter een vervoersmiddel. Het is een status symbool. Maar het zit gewoon meer in de genen dan in Europa. Autorijden in de VS wordt gezien als een recht en niet voor de elite. (de VS is ontstaan door zich af te zetten tegen de vooral Engelse aristocratie). Auto’s zullen daarom nooit gebruikt worden als melkkoeien.
-Mede dankszij de ideologie dat autorijden iets is wat iedere Amerikaan behoord te kunnen, heeft de overheid een actieve rol om benzine laag in prijs te houden. (zie speech van Donald Trumph, waar hij ‘vindt’ dat de OPEC opzettelijk zorgt voor te dure benzine en dat de VS daar wel eens verandering in gaat brengen). Autorijden is te belangrijk, want een groot deel van de Amerikaanse economie draait op de auto industrie en dan voornamelijk voor de eigen markt.
En dat samen zorgt ook voor het feit dat Amerikanen zulke ‘slechte’ auto’s bouwen. Slecht voor onze maatstaven, maar vooral goedkoop. De dashboarden zijn van hard plastic, maar dat is goedkoper te fabriceren. Laklagen zijn daadwerlijk dunner. Toen de Mustang in 2005 gelanceerd werd, hadden zijn weldegelijk onafhankelijk vering kunnen leveren. Maar zijn kozen om dit niet te doen, omdat dit de auto 5000 dollar duurder zou maken. De ideologie in Amerika is (mbt auto’s) dat ‘alles voor iedereen is’. Daarom zijn auto’s daar sneller all option.
‘Wij’ in Europa willen liever goede (=duurzame) kwaliteit en high tech. Europese auto’s zijn als gevolg ontzettend gestegen in prijs.
Even weer on-topic: Goedkopere en meer complete auto’s is iets waar moeilijk mee te concureren is voor een klein Smartje. Vooral als de gebruikerskosten (benzine+ belasting) ook laag zijn.
Auto’s worden in de VS sneller (nieuw) gekocht en verkocht. Het is ook niet uitzonderlijk om daar als tiener een nieuwe auto te kopen of om hier een lening voor te nemen. Het is deel van hun cultuur en ook zeker van hun economie. Want een economie is goed als geld vaak wisselt van persoon, niet als het 1 keer per decenia wordt uitgeven.
Mijn excuses dat ik een af en toe een beetje ben afgedwaald.
lincoln zegt
@consumptieverplicht:
goed state of mind verhaal ..
tis idd een mindset van “over 4 jaar kan ik opnieuw kiezen” ..
daarom is het makkelijk om daar bijv. Scion op de markt te zetten ..
is het eerste jaar van Smart een groot succes ..
en stonden ze meteen open voor de Prius ..
consumptieverplicht zegt
@lincoln:
Als er iets nieuws geintroduceerd (Smart & Prius) wordt zijn kun je altijd relatief hoge afname verwachten. Er zijn 300 miljoen mensen, dus ook in absolute aantallen veel ‘Early Adapters’ en ‘boomknuffelaars’.
Maar 25.000 verkochte modellen steekt schril af tegen de jaarlijkse verkopen van een mustang of een f150.
Een grote auto, een v8 etc is onderdeel van het imago. Gewoonten van mensen laten zich moeilijk veranderen, het duurt een hele poos. Dat is sociaal geconstrueerd.
Scion is helemaal gericht op jongeren (en je mag al autorijden van je 16de, dus dat segment is relatief ook veel groter).
Prius vind ikzelf ook wel een interessant verhaal. Deze heeft hele goede markting gehad, mede door celebs. De mensen die hier in rijden, doen dit ook uit een soort statement.
nielsvanderweiden zegt
@consumptieverplicht:
Toch vind ik de verkochte aantallen nog meevallen.
Het belangrijkste euvel lijkt mij dat de Smart een antwoord is op een vraag die niemand in de VS heeft gesteld, namelijk een zo beperkt mogelijk ruimtebeslag voor het vervoer van maximaal twee personen. Dat is misschien een issue in Amsterdam, Parijs of Rome, maar niet in de VS. Zelfs in de grote steden kun je nog heel best terecht met aanzienlijke voertuigen, simpelweg omdat de infrastructuur veel autovriendelijker is aangelegd.
Buiten dat biedt de Smart heel weinig concreet voordeel. Het verbruik is niet extreem laag, daar kom je met een Hyundai Accent, Honda Fit (ie Jazz) of Ford Fiesta ook aan. Die zijn bovendien geschikt voor het vervoer van vier of vijf personen, aanzienlijk meer auto en niet veel duurder. Bovendien koop je bij Smart voor die 12,5k de ‘stripper’ zonder airco en stuurbekrachtiging.
De ’thinking man’ koopt dus al geen Smart, terwijl hij wel voor dat type klant is ontwikkeld. Voor de door marketing verzonnen doelgroepen (‘young urban hipsters’ etc ad nauseam) is het aanbod al veel breder en diverser. Met andere woorden: het ligt niet aan de marketing, het ligt aan het product.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@consumptieverplicht: goed verhaal, sluit me er volledig bij aan!
amateur zegt
@consumptieverplicht: Je verhaal kraakt aan alle kanten, nielsvanderweiden en griffin weten het beter.
consumptieverplicht zegt
Om het samen te vatten:
Smart = te duur
Smart = niet het gewenste imago
Grote Amerikaanse auto’s = te goedkoop
Benzine = te goedkoop
Smart = flop in Amerika (muv Californie misschien)
lincoln zegt
@consumptieverplicht:
vergelijkbaar zou zijn als de Tata Nano in west Europa op de markt zou komen ..
en zo,n Smart is relatief nogal duur in verbruik ..
misschien de helft van wat een F150 consumeert ..
en dat voor een auto waar je nix mee kan en 1 derde weegt ..
Griffin zegt
De smart is een stadsautootje. Leuk voor als je in NY city woont (maar ja, een eigen auto in NY?) maar de afstanden buiten de city zijn van dien aard dat een smart niet leuk meer is.
Overigens hebben de meeste Amerikanen die ik ken (de meeste afkomstig uit Utah) meer dan 1 auto (meestal 2, soms 3 of zelfs 4). Een sedan of minivan voor door de week en een dikke pickup er naast voor in het weekend.
De gemiddelde parkeerplaats bij Wall Mart staat er echt niet vol met pickups, zo’n 50% bestaat uit sedans en een enkele stationwagon. Verder veel minivans c.q. SUVs. Nog geen 5% valt in de categorie “trucks” volgens RITA tellingen.
Kijk maar eens rond op parkeerplaatsen van bijvoorbeeld de wallmart in diverse steden door de USA (google streetview!), het algemene beeld is veel sedans en minivans en hoewel nog steeds relatief veel is misschien slechts 1 op de 10 een pickup of anderzinds oversized vehicle.
Griffin zegt
@Griffin: om m’n verhaal compleet te maken… is er een US markt voor de smart? Vast wel, maar het is wel een niche-markt. Het is niet omdat de Amerikanen er niet in zouden passen of omdat “iedereen er in een truck rijdt”, maar omdat de gemiddelde Amerikaan weliswaar bereid is om wat extra’s te betalen voor “high-end European automotive products” maar de smart dat duidelijk niet is. Hij is wel Europees, hij is wel “onderscheidend”, maar heeft geen imago van “high-end”. Het is een curiositeit, niet meer en niet minder.