• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer

Auteur: jaapiyo, gepost 6 februari 2021 om 16:27 – 17 Reacties

Mercedes Daimler

Een schok voor iedere autoliefhebber met historisch besef: je dikke Mercedes zal spoedig geen Daimler meer zijn.

De meeste echte liefhebbers weten het wel: als je een dikke Mercedes koopt, koop je eigenlijk een Daimler. Het concern Daimler AG verkoopt namelijk al sinds mensenheugnis, of om precies te zijn sinds 1926, auto’s onder de naam Mercedes-Benz. Om uit te leggen waarom dat zo is, moeten we letterlijk terug in de geschiedenisboekjes naar het prille ontstaan van de auto zoals we die nu kennen.

Karl, Gottlieb en Wilhelm

Op 29 januari 1886 diende Karl Benz immers het patent in voor zijn Patent-Motorwagen. Het was de tijd van de echte pioniers op het gebied van auto’s. Velen gingen letterlijk en/of figuurlijk over de kop, sommigen bleven overeind staan, al dan niet na een fusie met andere partijen. Dat laatste gold ook voor de toko van Karl Benz himself. In 1926 voegde hij zijn bedrijf samen met Daimler Motoren Gesellschaft. Dat laatste bedrijf was opgericht door niemand minder dan Gottlieb Daimler (overleden in 1900) en Wilhelm Maybach.

Naam Daimler verkocht

Het nieuwe bedrijf heette officieel Daimler-Benz AG. Het probleem was echter dat Daimler Motoren Gesellschaft aan Jan en Alleman de rechten op het gebruik van de naam Daimler verkocht had om te gebruiken voor auto’s. Dat verklaart bijvoorbeeld ook die extra sjieke Jaguars die je nog kent als Daimlers. Om verwarring met al deze andere partijen te voorkomen, besloot het ‘echte’ Daimler AG een andere naam voor hun auto’s te gebruiken.

Dochter Mercedes

Die naam werd dus Mercedes(-Benz). Dat had dan weer te maken met de dochter van de steenrijke ondernemer Emil Jellinek, die in 1900 een zwik raceauto’s bestelde bij Wilhelm Maybach. Een voorwaarde van de koop was dat de auto’s Daimler-Mercedes zouden heten, naar -je raadt het al- Emils dochter. De resulterende blepper wordt nu ook wel aangeduid als de Mercedes 35 HP en gezien als de eerste echte Mercedes. Vanaf 1926 kregen alle auto’s van het concern voortaan de naam Mercedes-Benz mee.

Bonenteller

Het bedrijf behield vervolgens de naam Daimler-Benz AG tot 1998. In dat jaar zag berucht bonenteller Jürgen E. Schrempp heil in een fusie met Chrysler, waardoor het monster DaimlerChrysler gevormd werd. Pas een kleine tien jaar later werd dit monster weer uit elkaar getrokken door een ander monster, namelijk Cerberus Capital Management. Dat was een zegen voor Daimler, want het kon eindelijk weer gaan bouwen aan kwaliteitsproducten. Het bedrijf werd nu Daimler AG genoemd.

Hela Ola

Maarrrrr…Inmiddels staat er in de vorm van Ola Kållenius een nieuwe bonenteller aan het roer bij Daimler AG. Deze beste man heeft het in zijn hoofd gehaald dat wat gegoochel met naampjes en structuren voordeel oplevert voor het concern. En net zoals Pinocchio ooit een echte jongen werd, wordt het automerk Mercedes na al die jaren daarmee een echt concern.

Dikke winst

De nieuwe naam van moederbedrijf Daimler wordt namelijk Mercedes-Benz. De naam Daimler zal wel blijven bestaan, maar alleen voor bij de vrachtbak-divisie. Deze (verliesgevende) truck-divisie krijgt bovendien een aparte beursnotering, waarbij de aandelen primair verdeeld worden onder de huidige aandeelhouders van Daimler AG. Het idee is dat de twee divisies nu onafhankelijker van elkaar kunnen opereren, wat dan dikke vette winst moet opleveren. Ola himself spreekt van een historisch moment voor het concern:

Dit is een historisch moment voor Daimler. Het vertegenwoordigt het begin van een grondige hervorming van het bedrijf. Mercedes-Benz Cars & Vans en Daimler Trucks & Buses zijn verschillende bedrijven met specifieke klantgroepen, technologieën en kapitaalbehoeften. Mercedes-Benz is ’s werelds meest waardevolle luxe automerk en biedt de meest gewilde auto’s aan voor veeleisende klanten. Het moederbedrijf is van mening dat alle losse bedrijven het meest effectief zullen opereren als onafhankelijke entiteiten.

Ola Kållenius, klinkt verdacht veel als een manager

Waarvan Aktien akte.

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, daimler, geld, Mercedes, ola-kallenius

Vorig bericht: « Newey heeft niet veel zin om Verstappens RB17 te tekenen
Volgend bericht: Betrouwbaar ogende BMW X6 is vurig in Brunssum »

Lees Interacties

Reacties

  1. zeilboot zegt

    6 februari 2021 om 16:33

    Pfff mis al de ster op mn motorkap en nu dit ook nog. 2021 is officieel slecht begonnen.

    Login om te reageren
    • birdnerd84 zegt

      6 februari 2021 om 16:49

      Ze gaan verder als Mercedes-Benz dus zie het probleem niet.

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    6 februari 2021 om 17:17

    Wat is een Daimler nou weer? Klinkt als één of andere chocoladereep.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      6 februari 2021 om 18:23

      Ik krijg acuut trek in een reep butterscotch!

      Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      6 februari 2021 om 20:41

      @alcantara: Een Jaguar voor nette mensen.

      Login om te reageren
  3. piebepost zegt

    6 februari 2021 om 17:59

    Grappig dat ze de busjes houden. Ja, er zal wat techniek gedeeld kunnen worden, maar qua markt (zakelijke utiliteitsvoertuigen) zou ik zeggen: Inlijven tussen de vrachtwagens.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      6 februari 2021 om 19:44

      @piebepost: omdat ze ook personage wagen versies daarvan maken.

      Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    6 februari 2021 om 18:14

    De gemiddelde MB-rijder zal niet wakker liggen van de naamswijziging, da’s meer iets voor de financiële markten.

    Login om te reageren
  5. avdb55 zegt

    6 februari 2021 om 20:18

    In de periode Schremp is er een tijd geweest dat het hele autoconcern onder de naam Mercedes Benz AG opereerde.

    Login om te reageren
  6. pindakoning zegt

    6 februari 2021 om 21:44

    Leuk om de geschiedenis van de merknaam te lezen.

    Is die truckdivisie al een tijdje verliesgevend?

    Login om te reageren
    • deSjonnies zegt

      7 februari 2021 om 09:02

      Dumpen op de leasemarkt.

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    7 februari 2021 om 06:53

    Maar de dikste Mercedes, de Actros 3363 LS 6×4, is dus nog gewoon een Daimler…

    Login om te reageren
  8. ghost zegt

    7 februari 2021 om 10:34

    Even kijken of hier nog kenners zitten: spreek je Daimler uit als:

    A. Deemler

    B. Dijmler

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      7 februari 2021 om 11:49

      @ghost: B, Duitsers houden van ij en oe

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      7 februari 2021 om 12:44

      @ghost: Daajmler, lijkt me.

      Login om te reageren
  9. thomthamofo zegt

    7 februari 2021 om 11:03

    Lang verhaal kort, ze splitsen de divisies om een beursgang te maken met de truck divisie.

    Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    7 februari 2021 om 18:46

    Met andere woorden: Daimler bereidt zich voor op een fusie, wss zowel de auto- als de truckdivisie. Fiat heeft hetzelfde gedaan destijds. De groep werd gesplitst in Fiat Auto en Fiat Fiat Industrial. Een jaartje later kwam de fusie met Chrysler tot FCA, en werd Fiat Industrial hernoemd naar CNH Industrial, naar hun grootste merken.

    Hetzelfde zal hier gebeuren. Enige vraag is nog met wie Mercedes-Benz enerzijds en Daimler anderzijds zullen samengaan…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North