
Turbochargers en superchargers zijn booming business. Steeds meer autobouwers gebruiken deze bewezen technologie om op een relatief eenvoudige manier de prestaties van modellen te verbeteren. Een turbo op een dieselmotor is al de normaalste zaak van de wereld, maar benzinemotoren worden ook steeds vaker voorzien van een turbo. Ondanks dit gegeven zijn de autobouwers nog voor een groot deel afhankelijk van externe partijen voor de levering van de blazers.
Dat moet maar eens afgelopen zijn, meent Daimler. Het bedrijf gaat zijn eigen blowers ontwikkelen en wil daarmee de op twee na grootste leverancier van turbochargers in Europa worden. Mercedes haalt nu nog meer dan de helft van zijn turbochargers bij IHI Charging Systems International vandaan, een joint venture tussen Daimler en Ishikawajima-Harima Heavy Industries uit Japan. De rest wordt bij andere leveranciers als BorgWarner en Honeywell (Garrett) ingeslagen.
Daimler is niet de enige autobouwer die de turbochargers meer in eigen beheer wil ontwikkelen, aangezien de technologie kan bijdragen aan het terugdringen van het verbruik en daarmee de uitstoot. We weten inmiddels dat dit een hot issue is. De verwachting is dan ook dat de komende jaren de vraag naar turbo’s tot ongekende recordhoogtes zal stijgen. (via: motorauthority)





leuk en over hoeveel jaar gaat dat dan zijn???
Heerlijk! Ik ben helemaal pro-turbo!
Doe mij maar atmosferisch en hoogtoerig.
werd een keer tijd ik vind dat als je een auto ontwikkeld als fabrikant dat dan alles van dat merk moet zijn en niet, iets van daar iets vandaar.
een jaar of honderd ofzo:P
gaan ze dan ook turbo’s maken die langer dan 100.000km mee gaan?
Want volgens mij is dat probleem nummer 1 bij turbo’s………
pechdan!
Volvo is de koning van de turbo’s!
en ik moet eerlijk toegeven dat mercedes de koning van de krukas aangedreven variant is. Jammer chrysler, niks aan te doen! pech gehad verzin maar iets nieuws! :)
hoe zit dat dan trouwens bij de jappen? want vroegah haalde volvo ze bij moejiboesji… heb ik hier geleerd :P
met mijn vorige reactie doelde ik vooral op de toepassing ervan.
wat betreft de koning der turbo’s, wie heeft eigenlijk dat variabele speeltje van porsche in elkaar geschroefd?
Ze moeten de two stage compressors van Antonov gaan maken! (ziet zijn aandelen sky-high gaan en roept dank u sinterklaasje!)
Geef mij ook maar ongeblazen en hoogtoering (E92 M3) ipv die TSI, TFSI, TDI, en als ik moest kiezen voor een turbo, dan maar de Volvo S60 D5, klinkt zo ongeloofelijk lekker (en snel ).
@Alwood: De VGT uit de 911 Turbo?
Die word door BorgWarner in elkaar geschroeft in Buffalo, New York.
misschien kunnen we auto’s bouwen die een volume van 1000cc heeben en daarop 12turbo’s installeren…
Het kan echter wel bijdragen om de CO2 te vermideren, maar het zal de opwarming van de aarde niet echt goen doen, aangezien die turbo’s de wereld letterlijk gaan koken :p
Ja heel leuk turbo’s, tot je er een moet vervangen. Wat is dat een k*tkarwei zeg. Moet je de hele motor schoon blazen, olie vervangen, nieuwe turbo kopen (dure meuk), nieuwe keerringen en pakkingen. En die turbo’s zitten altijd op de meest beroerde plaats zodat je vaak eerste de hele motor eruit moet liften voordat je er eindelijk een beetje bij kan. I can’t take it anymore! ;)
@ auto gek; er zijn al heel wat merken die hun modellen uitrusten met turbo’s die héél wat langer meegaan. Neem de TDI motoren van VAG bijvoorbeeld.
@Casper en Auto gek: het ligt allemaal aan hoe je de auto gebruikt. Als je altijd maar aan het stampen bent (ook als ie koud is) en je gaat voluit tot vlak voordat je de auto stilzet dan kun je wachten op problemen met je turbo. Als je normaal rijdt en er verstandig mee omgaat dan kunnen die dingen ook wel 300.000 km mee gaan.
@ wOoOdy; Klopt. Een kennis van me heeft een 200sx, en die schakelt altijd heel vroeg over bij “gewoon” gebruik. Op die manier komt de turbo er niet eens bij, want die gaat geloof ik bij 2500 of 3000 toeren pas draaien.
Scheelt hem een hoop centjes per jaar :)
@Casper
de standaard turbo van de 200SX is vrij klein (Garrett GT2541 dacht ik) en begint al vanaf 2000 toeren of nog eerder te spoelen. Bij 4000 toeren zit ie al op zijn max.
Misschien een idee voor de autoindustrie om eerst eens te zorgen dat chiptuning onmogelijk wordt: dat heeft al gezorgd voor vele kapotte turbo’s, wat meestal een kostbare zaak is om ze te vernieuwen.
In AutoBild Allrad stond dat de turbo van de Range Rover III (van die 2,9 liter BMW diesel) gemiddeld zo’n 150.000 km meegaat. Viel me nog mee :)
En dan maar gelijk in de productie van koeling stappen denk ik. Zomaar overal turbo’s op schroeven gaat niet altijd goed als ik de berichten van de uitgebrande R8-en lees.
één van de dingen die de meeste mensen niet weten is dat het minstens 5 maar eerder 10 minuten duurt voordat koelwater en olie (en vrijwel zeker ook een turbo) echt op bedrijfstemperatuur is……. dus kalm aan bij koude motor. Als je een olietemperatuur meter hebt (helaas vaak vergeten) dan kun je zien wanneer je olie warm is…. dan zal ook je turbo wel op bedrijfstemperatuur zijn.
“blablabla…aangezien de technologie kan bijdragen aan het terugdringen van het verbruik en daarmee de uitstoot. We weten inmiddels dat dit een hot issue is.”
Kijk, dat klinkt voor mij nu nét zoals die onderzoeken van biologen die willen weten hoe een eekhoorn zich in de winter in godsnaam weet te herinneren waar hij al die nootjes heeft weggestopt in de zomer.
Dat moet je zo niet brengen bij Jan Politiek Mettevetpot. Krijg je geen eurocent subsidie voor.
Zo’n bioloog die zegt tegenwoordig dat-ie de invloed van het broeikaseffect wil kennen op het hamstergedrag van de eekhoorn. Dàn rollen de subsidie-euro’s.
Dit klinkt net zo.
“Wij willen turbo’s op benzinemotoren zetten om ze een even gunstig koppelverloop te geven als turbodiesels en wij willen dat de belastingbetaler dat onderzoek betaalt want jullie vallen de auto-industrie al genoeg lastig met jullie gestinkhippie dus er mag wel wat terugvloeien, hier met die subsidies.”
Krijg je geen cent voor.
“Wij willen turbo”s op benzinemotoren zetten omdat diesels turbo’s hebben en die stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren en daarom denken wij dat benzinemotoren met turbo’s ook minder CO2 gaan uitstoten. Aangezien dit ten goede komt aan de maatschappij willen wij dat de maatschappij meebetaalt en dus verwachten wij subsidie voor dit mielejeureddende onderzoek.”
Dàn rollen de subsidie-euro’s.
@auto gek: de turbo op onze 1.9JTD (alfa 156) is anders na ruim 210k nog steeds perfect in orde hoor…
@ jamesBrown
De turbo wel…. Maar… hebben er jullie ook al problemen met de versnellingsbak gehad? En andere dingen?
Wij namelijk wel…
Grote voordeel van een turbo is dat je meer power-on-demand hebt.
Kortom de turbo gaat spoelen wanneer je accelleert. Wanneer je echter gaat cruisen zal de turbo weer stoppen. Zo combineer je dus het ‘verbruik’ van een 1,4L met de kracht van een 2,0L.
Ideaal toch ?
Er is maar een turbomerk en dat is Saab. Echter, zij kopen ze ook in en leveren alleen input voor de leveranciers / fabrikanten.
Bij normaal gebruik gaat een turbo echt wel lang mee. Ik weet dat er mensen rijden met meer dan 3 ton op de klok, op LPG…
Ik zou niet meer zonder turbo willen onder de motorkap, al is het alleen maar omdat je er automatisch een hobby bijkrijgt, tunen! (bij mij +58% t.o.v. af-fabriek vermogen)
@ Alwood:
Grapje zeker?
@ De rest:
Is inderdaad maar 1 merk die aanspraak mag maken op de titel Turbo-specialist, en dat is Saab. Saab heeft de Turbo geintroduceerd in de personenauto’s en mede ontwikkeld tot wat het nu is: stil, zuinig, sterk, betrouwbaar.
De turbo’s van VAG zijn stukken beter dan die van de zweedse oppositie…geen uitleg bij nodig….
Rotrex maakt zeer mooie superchargers…
(wat is nu precies het verschil tussen een turbo en een compressor / supercharger? )
Superturbo?? goede nieuws?
Frank, je weet wel dat Rotrex mooie superchargers maakt maar het verschil tussen een turbo en een compressor weet je niet?
Turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, compressor door de krukas.
Ongeacht wie er het best of het meeste turbo’s gebruikt in zijn auto’s, Daimler wil ze dus gaan LEVEREN en daarin marktleider worden.
@bart: krukas?Bedoel je niet nokkenas?En een compressor wordt toch eigenlijk aangedreven door een riem(distributieriem?)?
@SimonMC,
Die riem wordt aangedreven door de krukas. Meestal (gok zelfs altijd) wordt de compressor ook aangedreven door een andere riem dan de distributieriem.
Uiteindelijk is het altijd de krukas die de energie levert.
Er is maar 1 echte haarföhnexpert wereldwijd en dat ben ik………………
niet, maar dat zijn de mannen in Weissach.
@Juppe: ok ja, wist wel dat het een riem was, maar welke exact wist ik niet.
Laten we eerlijk zijn, tegenwoordig is een autofabrikant NIETS meer dan een toko waar delen geassembleerd worden, overigens nog steeds een complex proces waarvoor veel respect. Maar fabriceren doet een autofabrikant nauwelijks meer. Daarom is het ook zeer vreemd dat Daimler dit complexe high tech product wil gaan produceren in huis. In feite is dat ook niet waar, de realiteit is dat ze een samenwerkingsverband gecreëerd hebben met 1 van de 4 grote turbo fabrikanten wereldwijd. Die gaat dat dus produceren, en niet Daimler. Misleidende informatie dus.
@pannekoek; Nee, geen enkel serieus technisch probleem… Het ergste probleem (tot nu toe, fingers crossed) is dat één van de knopjes van de ramen trilt als je de radio te hard zet…
Ik wens Daimler veel succes. Zal niet over twee nachtjes ijs gaan, though…