• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daimler wil ’turbokoning’ in Europa worden

Auteur: Dennis, gepost 4 december 2007 om 21:40 – 38 Reacties

Garrett Turbocharger

Turbochargers en superchargers zijn booming business. Steeds meer autobouwers gebruiken deze bewezen technologie om op een relatief eenvoudige manier de prestaties van modellen te verbeteren. Een turbo op een dieselmotor is al de normaalste zaak van de wereld, maar benzinemotoren worden ook steeds vaker voorzien van een turbo. Ondanks dit gegeven zijn de autobouwers nog voor een groot deel afhankelijk van externe partijen voor de levering van de blazers.

Dat moet maar eens afgelopen zijn, meent Daimler. Het bedrijf gaat zijn eigen blowers ontwikkelen en wil daarmee de op twee na grootste leverancier van turbochargers in Europa worden. Mercedes haalt nu nog meer dan de helft van zijn turbochargers bij IHI Charging Systems International vandaan, een joint venture tussen Daimler en Ishikawajima-Harima Heavy Industries uit Japan. De rest wordt bij andere leveranciers als BorgWarner en Honeywell (Garrett) ingeslagen.

Daimler is niet de enige autobouwer die de turbochargers meer in eigen beheer wil ontwikkelen, aangezien de technologie kan bijdragen aan het terugdringen van het verbruik en daarmee de uitstoot. We weten inmiddels dat dit een hot issue is. De verwachting is dan ook dat de komende jaren de vraag naar turbo’s tot ongekende recordhoogtes zal stijgen. (via: motorauthority)

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens
  • BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, Techniek

Vorig bericht: « Video: Reventon vs Tornado
Volgend bericht: Van 70 naar 0 km/u over 150 meter met 9 borden »

Lees Interacties

Reacties

  1. b.p zegt

    4 december 2007 om 21:45

    leuk en over hoeveel jaar gaat dat dan zijn???

    Login om te reageren
  2. W!d zegt

    4 december 2007 om 21:47

    Heerlijk! Ik ben helemaal pro-turbo!

    Login om te reageren
  3. VonStroke zegt

    4 december 2007 om 21:48

    Doe mij maar atmosferisch en hoogtoerig.

    Login om te reageren
  4. r2rule zegt

    4 december 2007 om 21:48

    werd een keer tijd ik vind dat als je een auto ontwikkeld als fabrikant dat dan alles van dat merk moet zijn en niet, iets van daar iets vandaar.

    Login om te reageren
  5. hatseklats zegt

    4 december 2007 om 21:49

    een jaar of honderd ofzo:P

    Login om te reageren
  6. auto gek zegt

    4 december 2007 om 21:53

    gaan ze dan ook turbo’s maken die langer dan 100.000km mee gaan?

    Want volgens mij is dat probleem nummer 1 bij turbo’s………

    Login om te reageren
  7. Alwood zegt

    4 december 2007 om 21:57

    pechdan!
    Volvo is de koning van de turbo’s!

    en ik moet eerlijk toegeven dat mercedes de koning van de krukas aangedreven variant is. Jammer chrysler, niks aan te doen! pech gehad verzin maar iets nieuws! :)

    Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    4 december 2007 om 22:00

    hoe zit dat dan trouwens bij de jappen? want vroegah haalde volvo ze bij moejiboesji… heb ik hier geleerd :P
    met mijn vorige reactie doelde ik vooral op de toepassing ervan.

    wat betreft de koning der turbo’s, wie heeft eigenlijk dat variabele speeltje van porsche in elkaar geschroefd?

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    4 december 2007 om 22:00

    Ze moeten de two stage compressors van Antonov gaan maken! (ziet zijn aandelen sky-high gaan en roept dank u sinterklaasje!)

    Login om te reageren
  10. Willy zegt

    4 december 2007 om 22:03

    Geef mij ook maar ongeblazen en hoogtoering (E92 M3) ipv die TSI, TFSI, TDI, en als ik moest kiezen voor een turbo, dan maar de Volvo S60 D5, klinkt zo ongeloofelijk lekker (en snel ).

    Login om te reageren
  11. Nick zegt

    4 december 2007 om 22:04

    @Alwood: De VGT uit de 911 Turbo?

    Die word door BorgWarner in elkaar geschroeft in Buffalo, New York.

    Login om te reageren
  12. muscle carfreak zegt

    4 december 2007 om 22:04

    misschien kunnen we auto’s bouwen die een volume van 1000cc heeben en daarop 12turbo’s installeren…

    Het kan echter wel bijdragen om de CO2 te vermideren, maar het zal de opwarming van de aarde niet echt goen doen, aangezien die turbo’s de wereld letterlijk gaan koken :p

    Login om te reageren
  13. Roy zegt

    4 december 2007 om 22:07

    Ja heel leuk turbo’s, tot je er een moet vervangen. Wat is dat een k*tkarwei zeg. Moet je de hele motor schoon blazen, olie vervangen, nieuwe turbo kopen (dure meuk), nieuwe keerringen en pakkingen. En die turbo’s zitten altijd op de meest beroerde plaats zodat je vaak eerste de hele motor eruit moet liften voordat je er eindelijk een beetje bij kan. I can’t take it anymore! ;)

    Login om te reageren
  14. CasperH zegt

    4 december 2007 om 22:25

    @ auto gek; er zijn al heel wat merken die hun modellen uitrusten met turbo’s die héél wat langer meegaan. Neem de TDI motoren van VAG bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    4 december 2007 om 22:28

    @Casper en Auto gek: het ligt allemaal aan hoe je de auto gebruikt. Als je altijd maar aan het stampen bent (ook als ie koud is) en je gaat voluit tot vlak voordat je de auto stilzet dan kun je wachten op problemen met je turbo. Als je normaal rijdt en er verstandig mee omgaat dan kunnen die dingen ook wel 300.000 km mee gaan.

    Login om te reageren
  16. CasperH zegt

    4 december 2007 om 22:31

    @ wOoOdy; Klopt. Een kennis van me heeft een 200sx, en die schakelt altijd heel vroeg over bij “gewoon” gebruik. Op die manier komt de turbo er niet eens bij, want die gaat geloof ik bij 2500 of 3000 toeren pas draaien.

    Scheelt hem een hoop centjes per jaar :)

    Login om te reageren
  17. Roy zegt

    4 december 2007 om 22:37

    @Casper

    de standaard turbo van de 200SX is vrij klein (Garrett GT2541 dacht ik) en begint al vanaf 2000 toeren of nog eerder te spoelen. Bij 4000 toeren zit ie al op zijn max.

    Login om te reageren
  18. David38 zegt

    4 december 2007 om 22:39

    Misschien een idee voor de autoindustrie om eerst eens te zorgen dat chiptuning onmogelijk wordt: dat heeft al gezorgd voor vele kapotte turbo’s, wat meestal een kostbare zaak is om ze te vernieuwen.

    In AutoBild Allrad stond dat de turbo van de Range Rover III (van die 2,9 liter BMW diesel) gemiddeld zo’n 150.000 km meegaat. Viel me nog mee :)

    Login om te reageren
  19. MarcO zegt

    4 december 2007 om 22:41

    En dan maar gelijk in de productie van koeling stappen denk ik. Zomaar overal turbo’s op schroeven gaat niet altijd goed als ik de berichten van de uitgebrande R8-en lees.

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    4 december 2007 om 22:43

    één van de dingen die de meeste mensen niet weten is dat het minstens 5 maar eerder 10 minuten duurt voordat koelwater en olie (en vrijwel zeker ook een turbo) echt op bedrijfstemperatuur is……. dus kalm aan bij koude motor. Als je een olietemperatuur meter hebt (helaas vaak vergeten) dan kun je zien wanneer je olie warm is…. dan zal ook je turbo wel op bedrijfstemperatuur zijn.

    Login om te reageren
  21. Zoef zegt

    4 december 2007 om 22:59

    “blablabla…aangezien de technologie kan bijdragen aan het terugdringen van het verbruik en daarmee de uitstoot. We weten inmiddels dat dit een hot issue is.”

    Kijk, dat klinkt voor mij nu nét zoals die onderzoeken van biologen die willen weten hoe een eekhoorn zich in de winter in godsnaam weet te herinneren waar hij al die nootjes heeft weggestopt in de zomer.

    Dat moet je zo niet brengen bij Jan Politiek Mettevetpot. Krijg je geen eurocent subsidie voor.

    Zo’n bioloog die zegt tegenwoordig dat-ie de invloed van het broeikaseffect wil kennen op het hamstergedrag van de eekhoorn. Dàn rollen de subsidie-euro’s.

    Dit klinkt net zo.

    “Wij willen turbo’s op benzinemotoren zetten om ze een even gunstig koppelverloop te geven als turbodiesels en wij willen dat de belastingbetaler dat onderzoek betaalt want jullie vallen de auto-industrie al genoeg lastig met jullie gestinkhippie dus er mag wel wat terugvloeien, hier met die subsidies.”

    Krijg je geen cent voor.

    “Wij willen turbo”s op benzinemotoren zetten omdat diesels turbo’s hebben en die stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren en daarom denken wij dat benzinemotoren met turbo’s ook minder CO2 gaan uitstoten. Aangezien dit ten goede komt aan de maatschappij willen wij dat de maatschappij meebetaalt en dus verwachten wij subsidie voor dit mielejeureddende onderzoek.”

    Dàn rollen de subsidie-euro’s.

    Login om te reageren
  22. jamesBrown zegt

    4 december 2007 om 22:59

    @auto gek: de turbo op onze 1.9JTD (alfa 156) is anders na ruim 210k nog steeds perfect in orde hoor…

    Login om te reageren
  23. Pannekoek zegt

    4 december 2007 om 23:38

    @ jamesBrown

    De turbo wel…. Maar… hebben er jullie ook al problemen met de versnellingsbak gehad? En andere dingen?

    Wij namelijk wel…

    Login om te reageren
  24. Arie Nap zegt

    5 december 2007 om 01:39

    Grote voordeel van een turbo is dat je meer power-on-demand hebt.
    Kortom de turbo gaat spoelen wanneer je accelleert. Wanneer je echter gaat cruisen zal de turbo weer stoppen. Zo combineer je dus het ‘verbruik’ van een 1,4L met de kracht van een 2,0L.

    Ideaal toch ?

    Login om te reageren
  25. taaffert zegt

    5 december 2007 om 09:02

    Er is maar een turbomerk en dat is Saab. Echter, zij kopen ze ook in en leveren alleen input voor de leveranciers / fabrikanten.

    Bij normaal gebruik gaat een turbo echt wel lang mee. Ik weet dat er mensen rijden met meer dan 3 ton op de klok, op LPG…

    Ik zou niet meer zonder turbo willen onder de motorkap, al is het alleen maar omdat je er automatisch een hobby bijkrijgt, tunen! (bij mij +58% t.o.v. af-fabriek vermogen)

    Login om te reageren
  26. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    5 december 2007 om 09:41

    @ Alwood:
    Grapje zeker?

    @ De rest:
    Is inderdaad maar 1 merk die aanspraak mag maken op de titel Turbo-specialist, en dat is Saab. Saab heeft de Turbo geintroduceerd in de personenauto’s en mede ontwikkeld tot wat het nu is: stil, zuinig, sterk, betrouwbaar.

    Login om te reageren
  27. JosJ zegt

    5 december 2007 om 11:55

    De turbo’s van VAG zijn stukken beter dan die van de zweedse oppositie…geen uitleg bij nodig….

    Login om te reageren
  28. Frank zegt

    5 december 2007 om 14:37

    Rotrex maakt zeer mooie superchargers…

    (wat is nu precies het verschil tussen een turbo en een compressor / supercharger? )

    Login om te reageren
  29. SXKLSVEN zegt

    5 december 2007 om 14:50

    Superturbo?? goede nieuws?

    Login om te reageren
  30. bart zegt

    5 december 2007 om 15:04

    Frank, je weet wel dat Rotrex mooie superchargers maakt maar het verschil tussen een turbo en een compressor weet je niet?

    Turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, compressor door de krukas.

    Login om te reageren
  31. Texter zegt

    5 december 2007 om 15:41

    Ongeacht wie er het best of het meeste turbo’s gebruikt in zijn auto’s, Daimler wil ze dus gaan LEVEREN en daarin marktleider worden.

    Login om te reageren
  32. SimonMc zegt

    5 december 2007 om 18:15

    @bart: krukas?Bedoel je niet nokkenas?En een compressor wordt toch eigenlijk aangedreven door een riem(distributieriem?)?

    Login om te reageren
  33. Juppe zegt

    5 december 2007 om 18:18

    @SimonMC,
    Die riem wordt aangedreven door de krukas. Meestal (gok zelfs altijd) wordt de compressor ook aangedreven door een andere riem dan de distributieriem.
    Uiteindelijk is het altijd de krukas die de energie levert.

    Login om te reageren
  34. Turbopaultje zegt

    5 december 2007 om 21:17

    Er is maar 1 echte haarföhnexpert wereldwijd en dat ben ik………………
    niet, maar dat zijn de mannen in Weissach.

    Login om te reageren
  35. SimonMc zegt

    5 december 2007 om 23:42

    @Juppe: ok ja, wist wel dat het een riem was, maar welke exact wist ik niet.

    Login om te reageren
  36. JeeWee zegt

    6 december 2007 om 10:49

    Laten we eerlijk zijn, tegenwoordig is een autofabrikant NIETS meer dan een toko waar delen geassembleerd worden, overigens nog steeds een complex proces waarvoor veel respect. Maar fabriceren doet een autofabrikant nauwelijks meer. Daarom is het ook zeer vreemd dat Daimler dit complexe high tech product wil gaan produceren in huis. In feite is dat ook niet waar, de realiteit is dat ze een samenwerkingsverband gecreëerd hebben met 1 van de 4 grote turbo fabrikanten wereldwijd. Die gaat dat dus produceren, en niet Daimler. Misleidende informatie dus.

    Login om te reageren
  37. jamesBrown zegt

    6 december 2007 om 14:32

    @pannekoek; Nee, geen enkel serieus technisch probleem… Het ergste probleem (tot nu toe, fingers crossed) is dat één van de knopjes van de ramen trilt als je de radio te hard zet…

    Login om te reageren
  38. bozewolf zegt

    6 december 2007 om 17:44

    Ik wens Daimler veel succes. Zal niet over twee nachtjes ijs gaan, though…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North