• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

DaimlerChrysler wordt Daimler AG!

Auteur: autoblogger, gepost 14 mei 2007 om 11:36 – 41 Reacties

Chrysler logo

Via de tiplijn is inmiddels duidelijk geworden dat een meerderheid van de Chrysler Group inderdaad verkocht wordt aan Cerberus. Als gevolg zal DaimlerChrysler (weer) een nieuwe naam krijgen: Daimler AG.

Private-equity bedrijf Cerberus Capital Management zal voor $7.45 billion (5,5 miljard euro) een belang van 80,1% in Chrysler kopen. Daimler zal zelf dus een belang van 19.9% in Chrysler behouden en beide bedrijven blijven de komende tijd nauw samenwerken.

To reflect this new alignment of our business, we will change our company’s name. We will call an Extraordinary Shareholders’ Meeting and propose that we do business in the future as “Daimler AG”.

The Board of Management will be scaled down from nine to six members. Tom LaSorda, Eric Ridenour and Tom Sidlik will leave the Board of Management by amicable agreement. There will no longer be a separate board position for procurement; Bodo Uebber will assume these duties in addition to his other responsibilities.

The leadership teams of the Mercedes Car Group, the Truck Group and Financial Services will remain unchanged, as will the teams in the vans and buses businesses. All of these businesses will continue as integral parts of our company.

The new Daimler AG is well positioned for the future. In all of our divisions – the Mercedes Car Group, the Truck Group and Financial Services – we have the right organizations and strategies, which you are implementing with positive results.

We are convinced that together, we have the innovative power and the pioneering spirit to achieve these goals. Our company invented the automobile. Today, in Mercedes we have the strongest automotive brand in the world linking our businesses. And last but not least, we have in all of you the right team to deliver top performance.

With our new organization, we can now focus all of our attention and efforts on the tasks ahead of us, to bring Daimler AG where it belongs – at the top of the auto industry. My colleagues and I look forward to traveling this road together with you.

Met dank aan anoniempje voor de tip!

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • De eerste elektrische Chrysler: ook leuk voor Europa?
  • BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer
  • Video: zo moet je een bank vervoeren

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler

Vorig bericht: « Rijtest: Mercedes-Benz S65 AMG
Volgend bericht: Engeland: ook verbod op roken in de auto? »

Lees Interacties

Reacties

  1. remy zegt

    14 mei 2007 om 11:43

    zijn er al gevolgen bekend voor chrysler?

    Login om te reageren
  2. carfreak zegt

    14 mei 2007 om 11:44

    waar staat AG voor dan?

    Login om te reageren
  3. MichaelNizet zegt

    14 mei 2007 om 11:58

    Alternatieve Geneeswijzen

    Login om te reageren
  4. MichaelNizet zegt

    14 mei 2007 om 11:58

    :))

    Login om te reageren
  5. Greg zegt

    14 mei 2007 om 12:05

    Goed nieuws!! Daimler AG is in 1 klap weer super winstgevend.

    Vraag me eigenlijk wel af wie nu de auto heeft uitgevonden. Daimler noemt zichzelf uitvinder van de automobiel, maar Renault ook (createurs d’automobiles). Ergens las ik ook dat Ford de eerste auto heeft uitgevonden, dus wie is nu de ware uitvinder van de auto?

    Login om te reageren
  6. glo95 zegt

    14 mei 2007 om 12:08

    @greg

    geen van die 3 is de uitvinder van de auto;)
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_auto_(1885-1904)

    Login om te reageren
  7. wouter zegt

    14 mei 2007 om 12:12

    AG = Aktiengesellschaft

    Login om te reageren
  8. slk55 amg zegt

    14 mei 2007 om 12:13

    @Greg

    mercedes bouwde de eerste personenauto (1885) ;)

    en Gottlieb Daimler had als eerste patent op de succesvolle hogesnelheidsverbrandingsmotor (1885)

    bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Auto

    Login om te reageren
  9. BaasTim zegt

    14 mei 2007 om 12:13

    @ carfreak

    Aktiengesellschaft, oftwel een N.V.

    Login om te reageren
  10. Greg zegt

    14 mei 2007 om 12:19

    @glo95
    Thanks very much man!! erg interessante link.

    Ik haal hieruit dat Daimler, Benz en Maybach de pioniers waren van de auto zoals we ‘m nu kennen. Geen idee waarom Renault zich dan createur d’automobiles noemt….

    Login om te reageren
  11. Greg zegt

    14 mei 2007 om 12:21

    @slk55 amg
    Yes, thanks!
    Mooie geschiedenis man van de duitse autobouwers!

    Login om te reageren
  12. Lustigson zegt

    14 mei 2007 om 12:25

    Wel vreemd dat Daimler AG helemaal geen auto’s meer produceert onder die naam. Zou iets Mercedes-Benz in de holdingnaam niet beter passen? Of gewoon teruggaan naar Daimler-Benz?

    Login om te reageren
  13. Danny zegt

    14 mei 2007 om 12:37

    Auw, dit moet pijn doen. 1998, volle ‘overname’ van Chrysler voor 36 miljard dollar. Nu, 9 jaar later, is datzelfde Chrysler nog maar 9,3 miljard waard… Zelfs zonder de inflatie mee te rekenen, is dat toch een behoorlijke achteruitgang!

    Login om te reageren
  14. BWM M8 zegt

    14 mei 2007 om 12:41

    @ Greg
    Met mijn beperkte kennis van Frans meen ik dat createur d’automobiles als “schepper van wagens” moet worden vertaald. Dus Renault wil zeggen dat ze wagens maken, maar gebruiken het woord createur om er een goddelijke bijklank (de Schepper = le Créateur) aan te geven. Ze pretenteren dus volgens mij niet dat ze de “schepper van de automobielindustrie zijn” (dat zou zijn”créateur de l’industrie automobile”)

    Login om te reageren
  15. carfreak zegt

    14 mei 2007 om 12:45

    @wouter en Baastim Thanks

    En ford had de eerste auto die op een lopende band geproduceert werd (T-ford)

    Login om te reageren
  16. 64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt

    14 mei 2007 om 12:48

    @lustigon

    Daimler AG komt in de problemen met het voeren van het Daimler merk omdat dat al is vastgelegd door Jaguar/Ford. Jaguar/Ford produceren nog steeds Daimlers.

    Naslag: http://nl.wikipedia.org/wiki/Daimler_%28Verenigd_Koninkrijk%29

    Mercedes was overigens de dochter van de Oostenrijkse consul, een grote klant van Daimler. Daimler heeft die naam geadopteerd, wellicht om merknaamproblemen met zijn Britse naamgenoot te voorkomen.

    Naslag: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz

    Login om te reageren
  17. chrizzzie zegt

    14 mei 2007 om 13:02

    Goh wat een inschattingsfout, had toch echt de hele tijd geloofd dat Magna een serieuse koper was. Ik denk dat de bereidtheid van Cerberus om 80% van de aandelen te kopen uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.

    Maarja de vraag is of dit goed is voor Chrysler. Eerlijk gezegt denk ik niet aangezien Cerberus een korte termijn strategie hanteerd en het binnen een paar jaar weer wil verkopen. Daarnaast zal Bernard wel weer een functie bekleden bij Chrysler echter heeft die in het verleden bij Chrysler ook geen potte kunnen breken.

    Wat wel interesant wordt is de verhouding met GM. Cerberus heeft aandelen in de financiele tak van GM en zal deze wel willen fuseren met die van Chrysler. Misschien dat hier in de toekomst nog wel meer samenwerking te verwachten is.

    Login om te reageren
  18. BM zegt

    14 mei 2007 om 13:11

    @greg

    In 1862 bouwde Etienne Lenoir zijn eerste auto met verbrandingsmotor. Pas toen de Duitser Nikolaus Otto in 1878 verbeteringen aanbracht werd de gasmotor van Lenoir een commercieel succes. De finishing touch werd geleverd door Gottlieb Daimler met zijn patent op de eerste succesvolle hogesnelheidsverbrandingsmotor (1885). De grootste verbeteringen aan de zware oliemotor zijn gedaan door Rudolf Diesel uit Duitsland, die zijn eerste patenten nam in 1892. Tegen het einde van de negentiende eeuw was de verbrandingsmotor de grote concurrent van de stoommachine in industrie en transport.

    De eerste auto met een benzinemotor werd door Benz ontwikkeld in 1885Carl Benz bouwde in 1885 de (driewiel-)auto uitgerust met een benzinemotor. Dit voertuig was de start voor de ontwikkeling en doorbraak van dit type verbrandingsmotoren.

    Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Auto

    Login om te reageren
  19. Pannekoek zegt

    14 mei 2007 om 13:21

    @ slk55 amg

    Benz, niet Mercedes! Vergis je er niet in..

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Carl_Benz

    Hier nog iets wat ik zelf nog geen eens wist, maar wel intressant:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gottlieb_Daimler

    Login om te reageren
  20. Pannekoek zegt

    14 mei 2007 om 13:22

    En touwens Mercedes, was een meisje, die kon dat helemaal niet.. ;)

    Login om te reageren
  21. slk55 amg zegt

    14 mei 2007 om 13:32

    je hebt gelijk, bedankt voor de verbetering. interessant stukje inderdaad!

    Login om te reageren
  22. Greg zegt

    14 mei 2007 om 13:59

    @BWM M8
    Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt. De slogan van Renault is dan gekozen om aan te geven dat ze originele auto’s maken.

    Echter in hun reclame wekken ze wel de indruk de auto te hebben uitgevonden. Ik zag bij mij in de buurt een grote Renault affiche aan zo’n bewegend reclamebord. Daarop was een tijdslijn te zien beginnend bij een stokoud model van Renault en eindigend met de nieuwe Scenic als ik me niet vergis. Daaronder stond er dan Createur d’automobiles…

    Login om te reageren
  23. Lampredi zegt

    14 mei 2007 om 14:05

    @slk55amg: Dat is natuurlijk volstrekte onzin, tenzij auto’s per definitie een ottomotor hebben. Auto’s waren er al veel langer, alleen niet met benzinemotoren. Electrische en stoomwagens zijn er al veel langer. Het enige dat Daimler en Benz hebben gedaan, is er een benzinemotor inzetten. Het succes daarvan is bepaald niet te danken aan het technisch vernuft van die dingen, want stoomwagens waren indertijd veel beter.

    Login om te reageren
  24. slk55 amg zegt

    14 mei 2007 om 14:24

    (Paris Hilton mode)

    Whatever………..

    Login om te reageren
  25. Lampredi zegt

    14 mei 2007 om 14:29

    (Leraar duits mode)

    Ga je huiswerk doen!

    Login om te reageren
  26. Joost P. zegt

    14 mei 2007 om 14:34

    Was het bij Renault niet “Reparateur d’automobiles”… ;-)

    Login om te reageren
  27. DAT zegt

    14 mei 2007 om 14:35

    Was Chrysler ook geen een “LoveBaby” van ons aller Jürgen Schrempp.
    Herinnert u zich nog Fokker?

    Wat heeft die man een spoor van vernieling achter zich gelaten!

    Login om te reageren
  28. slk55 amg zegt

    14 mei 2007 om 14:43

    @lampredi

    whaha lol.

    ik had het inderdaad wat intensiever moeten lezen, inplaats van er globaal overheen te gaan.

    Login om te reageren
  29. Greg zegt

    14 mei 2007 om 14:49

    @JoostP
    Zeker weten.. de kwaliteit van Renaults deugt op dit moment inderdaad niet. Links en rechts hoor ik menig Renault rijder klagen over de betrouwbaarheid van die auto’s. Begin t idee te krijgen dat zelfs Fiat en Alfa nu betere auto’s bouwen dan Renault.

    Login om te reageren
  30. Lampredi zegt

    14 mei 2007 om 14:54

    @Greg: Dat laatste is altijd al zo geweest :)
    (sneller is toch beter??)

    Login om te reageren
  31. DAT zegt

    14 mei 2007 om 15:16

    @Joost/Greg/slk
    Als je echt een slechte auto wilt koop dan een Jürgen Schremp Mercedes, M of E klasse van een paar jaar terug.

    Jürgen vond winst belangrijker dan kwaliteit. U kent dat type wel.
    Nou is het gevolg dat Mercedes een bedrijf is dat de helft minder waard is en waarvan het core-imago (kwaliteit) zwaar beschadigd is.

    Login om te reageren
  32. Frits-Jan zegt

    14 mei 2007 om 16:48

    Ik kan Daimler AG best begrijpen.. Als je zo’n grootse overname doet en het bedrijf sinds 1998(!!!) nog steeds geen winst draait, kan je het beter verkopen. Toch denk ik dat Daimler AG te snel heeft gehandeld. Ze hadden het beste Chrysler tot 2008 kunnen houden. Hoorde dat Chrysler ging samenwerken met het chinese Cherry enz. en al weer een beetje beter ging draaien. Maargoed ik ben geen Daimler insider. Waarschijnlijk was het dusdanig zo’n blok aan het been dat het wel heel snel weg moest.
    Ik hoop iig dat Chrysler wel mooie auto’s blijft maken zoals ze nu doen. De 300C, Voyager, PT Cruiser, Aspen, Pacifica, Crossfire en de 2007 Sebring zijn stuk voor stuk hele mooie auto’s.

    Login om te reageren
  33. Lampredi zegt

    14 mei 2007 om 17:12

    Wat jammer trouwens, dat de naam Benz verdwijnt.

    Login om te reageren
  34. auto-f zegt

    14 mei 2007 om 17:25

    betekent dit nu dat alle merken van de chrysler group zijn overgenomen?
    dus ook jeep en dodge?

    of wilde mercedes nu toch nog die merken behouden?

    Login om te reageren
  35. Rob USA zegt

    14 mei 2007 om 17:56

    Ben heel blij dat ik nu weer anders naar een 300C SRT8 kan kijken dat hij nix meer met die
    duitsers te maken heeft !!!! En dadelijk de nieuwe Dodge Challenger ook :) Back to de usa !!

    Login om te reageren
  36. Rick dos zegt

    14 mei 2007 om 18:01

    Eindelijk! And good rittens! Nu kunnen ze zich weer helemaal richten op Mercedes. Alleen maar positief!

    Login om te reageren
  37. Lampredi zegt

    14 mei 2007 om 18:31

    @Robusa: behalve dan dat er een Mercedes onderstel onder zit :)

    Login om te reageren
  38. merecedesfan zegt

    14 mei 2007 om 19:23

    zalig ze zijn van Chrylser af !!! :-)

    Login om te reageren
  39. autoblogger zegt

    14 mei 2007 om 20:35

    Nog een stukje persbericht:

    * Cerberus neemt voor € 5,5 miljard ($ 7,4 miljard) een meerderheidsbelang in de Chrysler Group en de bijbehorende Financial Services onderneming van DaimlerChrysler
    * Dochteronderneming van Cerberus neemt aandeel van 80,1% in de toekomstige Chrysler Holding LLC; DaimlerChrysler AG neemt deel voor 19,9%
    * Verplichtingen voor pensioenen en ziektekosten blijven voor rekening van de Chrysler onderneming
    * Verwachte liquide middelen last voor DaimlerChrysler uit de transactie tot moment van closing naar verwachting € 0,5 miljard
    * Nettowinst DaimlerChrysler in 2007 volgens IFRS wordt naar verwachting € 3 tot €4 miljard lager
    * Eigen vermogen van het industriële bedrijf van DaimlerChrysler tot begin 2008 naar verwachting boven 40%
    * Beslissing over naamsverandering op buitengewone vergadering van aandeelhouders van DaimlerChrysler AG
    * DaimlerChrysler CEO Dieter Zetsche over herstructurering van DaimlerChrysler AG: ‘Wij willen wereldwijd in alle segmenten waarin wij vertegenwoordigd zijn, marktleider van premium voertuigen worden.’
    * UAW-president Ron Gettelfinger: ‘Met de transactie met Cerberus zijn de belangen van onze UAW-leden, de Chrysler Group en Daimler het beste gediend’
    * John Snow, voorzitter van Cerberus Capital Management: ‘Cerberus gelooft in de kracht van de Amerikaanse automobielindustrie. Maar het belangrijkste is; we geloven in Chrysler.

    Login om te reageren
  40. Rob USA zegt

    14 mei 2007 om 21:03

    @lampredi nou gelukkig zie ik dat niet :) en hij zal best goed zijn.

    Login om te reageren
  41. chrizzzie zegt

    15 mei 2007 om 09:39

    @ Frits-Jan: Zo dacht het board van DCX er ook over maar hun aandeelhouders niet en ja de aandeelhouder trekt altijd aan het langste eind.

    Dit betekend dat er een grote kans is dat Chrysler opgesplitst gaat worden. Dit is denk ik wat er gaat gebeuren:

    Chrysler: 4 jaar in handen van Cerberus en dan over naar een ander automotive investeringsmaatschappij uit Rusland ofzo.

    Dodge: Misschien dat Cerberus deze wil fuseren met GM anders misschien nog kans dat het chinese handen komt en de kant van Buick op gaat. Ook nog kans dat Pick-Up divisie gesplitst wordt. Dealer netwerk is erg interesant.

    Jeep: Dit wordt zeker verkocht. Ford zou interesse kunnen hebben met fusering via Land-Rover alleen is hun cash-flow daar op het moment niet toerijkend voor. BMW zou ik ook nog wel als een mogelijke overname partner zien. Misschien dat Daimler het terug wil kopen. Denk in iedergeval wel een europese OEM.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North