Het gaat lekker met de Hollandse afvaardiging voor Dakar: Gerard de Rooy heeft wederom een etappe op zijn naam geschreven. Dat zal hij vandaag alleen niet op nieuw doen want ook in de beruchtste woestijnrace ter wereld sneeuwt het wel eens.
De Rooy wist zijn Iveco vrachtwagen met 14 seconden voorsprong op Ales Loprais aan de finish van de 177 kilometer lange klassementsproef naar Fiambala te brengen. Miki Biasion, de teamgenoot van De Rooy, volgde op nog eens 1.05 minuut daarachter. Hans Stacey werd vierde. De Rooy reed bewust rustig omdat hij bang was tijd te verliezen, maar reed dus desondanks naar de snelste tijd toe.
Bij de auto’s waren wederom de MINI’s oppermachtig, het podium werd door het merk gevuld met de equippe Peterhansel / Cottret op kop. De beste Nederlanders waren Van Loon en Schotalbers met hun Mitsubishi, zij kwamen binnen op de negende plek. Bij de motoren was Liefhebber de beste Nederlander met een 25e stek, de etappe werd gewonnen door Fransman Despres. De Argentijn Patronelli was de snelste bij de quads.
De zesde etappe zou vandaag verreden worden maar door heftige sneeuwval op de 4700 meter hoge San Francisco pas in het Andes gebergte gaat die niet door. Er wordt in konvooi omgereden en morgen gaat de race verder vanuit Copiapó in Chili. Sneu hoor, zo moeilijk is dat niet, vrachtwagen rijden in de sneeuw.
bigcar zegt
Lkkr boeiend.. ( mijn mening ;) )
baap zegt
14 seconden tijdsverschil op 177 kilometer is toch echt super minimaal!! Go De Rooy, alhoewel ik niet zoveel heb met die vragwaggies!!
JanJansen zegt
zeker boeiend!
De Rooy verdient het na al die jaren om de Dakar te winnen!
Deze voorsprong kan hij goed gebruiken als halverwege de Kamaz trucks het altijd zeer goed doen.
meneersander zegt
Beetje jammer dat de race door een beetje sneeuw niet doorgaat. Winterbanden eronder en knallen maar! :p
Kvgorp zegt
@meneersander:
Zeker jammer… Leek mij wel unieke beelden de Dakar in de Sneeuw.. Zit je eerst 5 dagen naar beelden te kijken dat ze in 45 graden rijden, rijden ze een dag later in de sneeuw. Helaas.
meneersander zegt
@Kvgorp: Ja, inderdaad. Ik denk alleen niet dat de auto’s daar op gebouwd zijn.
kaasboerin zegt
Ironisch, daar sneeuwt het en hier is het nog steeds 11 graden.. :D
dutchcourage86 zegt
@kaasboerin: Terwijl het daar volgens mij hoog zomer is inmiddels!
mout zegt
@dutchcourage86: Ja. Alleen is die zomer daar niet zomaar hoog, maar 4700 meter hoog.
TSI-tje zegt
Ach, een beetje sneeuw… Het zal voor de vrachtwagens en auto’s geen probleem zijn, zelfs zonder ‘winterbanden’
De motoren en Quads zullen hier meer last van hebben.
En de Kamazen ? Ach nu hun top-piloot met pensioen is geloof ik niet dat Equippe de Rooy hen moet vrezen. De andere Nederlanders daarentegen…. (Veka Man Team, Hans Bex,etc.) die zullen ze in de gaten moeten houden. Al moet het voor Hans Stacey wel ‘raar’ zijn om in gevecht te zijn met de auto waar hij Dakar mee won een paar jaar geleden..
Alex_79 zegt
@TSI-tje: valt nogal mee. Ik denk dat de Tatra van Loprais op dit moment nog het gevaarlijkst is. Eerder dit jaar kwam Loprais met een gloednieuw ongetest exemplaar naar de SilkWay Rally en raakte de Kamaz-kliek waar het echt pijn deed: door in hun achtertuin te winnen. Hoe lastiger het terrein, hoe duidelijker blijkt dat Loprais heel goed kan sturen, terwijl de Kamaz-kliek liever volgas gaat zonder al te veel te sturen. Chagin kon dat heel goed, nét op de limiet. Die Nikolaev heeft al twee keer met pech gestaan en is een keer van de weg geraakt, dus die moet het nog leren.
jordy14 zegt
Hopen dat Gerard zo door gaat!
Tonnie zegt
Mooi voor die truckers, maar die gaan elk jaar al goed, maar nu gaat het bij de auto’s ook top, volgens mij 4 nederlandse equipes bij de eerste 15!
The360box zegt
Waar ik zo pissif om werd is dat ik bij RTL even snel hoorde dat er weer tijdstraffen werden uitgedeeld aan NL, sommige wel van 9 uur! Waarom weet ik niet maar zal wel weer zo een kut reden zijn van te laat binnen komen, kost je dat al punten krijg je er nog eens 9 uur bij.
Alex_79 zegt
@the360xbox: die straf van negen uur was voor een Spanjaard. De hoogste Nederlandse tijdstraffen zijn rond de drie uur. En inderdaad, allemaal aan NL truck die met pech kwamen te staan en op de proef onderdelen moesten vervangen (tussenbak, turbo (bij Vd Heuvel zelfs TWEE turbo’s) en daar staan tijdstraffen op.
Ze hadden ook uit de rally gezet kunnen worden, zoals nu is gebeurd met de kopman van Kamaz. Eduard Nikolaev was betrokken bij twee aanrijdingen: eerst ramde hij een Argentijn die over de kop ging en daarna ramt ie Peter vd Kolk die was gestopt voor een gevallen motorrijder. Als Peter daar niet had gestaan was die motard overreden
PJ zegt
Er rijden 2 Patronelli’s (broers) mee bij de quads :)
maseratizzzzzzzz zegt
Hoeveel PK heeft zo’n ding eigenlijk? ;p
Sciurida zegt
Wat ik zo gaaf vind aan Dakar is dat het echt een uitputtingsslag is. Je moet zelf je auto repareren als je pech hebt, en dat geeft het allemaal zoveel mooiere uitstraling dan een ‘normale’ rally waar je gewoon je ploegtent binnen knalt. Laten we hopen dat De Rooy zijn auto van te voren zo goed heeft ‘gepoetst’ dat hij nooit hoeft te knutselen, maar ik vind het echt mooi voor alle Nederlandse vrachtwagenchauffeurs, want die moeten die helemaal te gek vinden of heb ik het mis?
mbevo zegt
Nou las dan maar die hele Dakar af,sneeuw of modder gewoon doorrijden