Dankzij Top Gear wil iedereen nu een Subaru Impreza?

Auteur: , 89 Reacties

Het optreden van Richard Hammonds allerskunner tijdens de tweedelige Top Gear Africa Special was het beste dat de Japanner kon overkomen.

In het Afrika-tripje waarin het Top Gear-trio de oorsprong van de Nijl probeert te achterhalen werden de achterwielaangedreven BMW 528i Touring van Jeremy Clarkson en de voorwielaangedreven Volvo 850 R van James May enigszins overschaduwd door de Subaru Impreza WRX Estate van Richard Hammond. Tenminste, totdat de ophanging het begaf. Desalniettemin was het de Impreza die eigenlijk op elk terrein liet zien waarom iedere boswachter zweert bij Subaru’s AWD-systeem: grip kom je zelden tekort. En zo’n 2.0-liter boxermotor heeft voldoende power om de auto’s van je maten met gemak uit de bagger te trekken.

Het Britse Motors.co.uk besloot om eens in de database te kijken naar enige vorm van opleving in het aantal zoekopdrachten naar dergelijke Soebjes. En ja hoor, op de avond van de eerste uitzending ging dat met 243% omhoog. De piek kwam tijdens de uitzending zelf (+826%). Tijdens het tweede deel, een week later, werd er wederom weer meer gezocht naar de good ol’ Impreza, en steeg het aantal zoekopdrachten met +212%. Volgens de online occasionboer is een dergelijke toename in populariteit niet meer voorgekomen sinds de hoogtijdagen van Subaru-held Colin McRae.

Specifieke aantallen noemen ze niet, het blijft bij percentages. En verder zal deze zoekstijging niemand raar in de oren klinken. Immers, zodra Top Gear een betaalbaar tweedehandsje uitknijpt is dat goed voor de populariteit en wil je weten wat ze vandaag de dag nog kosten. Ook wij zijn daar schuldig aan.

Nu even eerlijk: ben je zelf wel eens opzoek gegaan naar een specifieke occasion nadat Top Gear ermee aan de haal ging?



89 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Het is ook geen verkeerde auto,al vind ik hem in de sedan wel mooier.
Ik heb ook lopen zoeken ja, vooral om te weten of je zo’n auto wel voor 1500 pond kan kopen, wat dus best lukt in de UK.
Ook gezocht naar de 850R, maar die niet kunnen vinden.
Toch zit er een groot verschil in zoeken na een tweedehands of het kopen van het tweedehands..

Zelf hoef ik geen Subura want dat is alleen maar duur in de bijtelling (of een te kleine auto..)
@flutterby: en subaru dan?
Nope. Zou toch de BMW kiezen. Simpel weg gewoon een fantastisch mooie auto. En ik ben boekhouder en geen boswachter..
@Vreddy_B: aangezien de meeste boeken gemaakt zijn van papier, ben je ook een soort van boswachter.
@betonstaal: Je hebt een fantastisch gevoel voor humor, k moet me kaPPPoTtt lachen met jouw reacties XD
@Vreddy_B:
Juist als boekhouder zou je voor Subaru moeten kiezen, scheelt veel onverwachte hoge onderhoudsrekeningen….
Daarbij komt dat Subaru’s over het algemeen niet spannend zijn vormgegeven, wat ook een pré moet zijn voor iemand met een grijs beroep.
@jrk68:

Voor iemand met een hoop vooroordelen zou een Subaru waarschijnlijk een prima match zijn. In dat profiel pas ik niet..
@Vreddy_B:
Jij noemt het een vooroordeel, ik noem het een algemene perceptie.
Gezien je reactie val je prima in dat profiel….
@Vreddy_B: in zo’n bmw ben je juist een boswachter, ouwe kamperbakken
@jrk68: “niet spannend zijn vormgegeven”, buiten die gigantische spoiler en de gouden velgen dan…
@Sunbeer:
Lezen is een kunst, er staat “over het algemeen niet spannend”.
Het is je misschien ontgaan maar Subaru maakt meer dan alleen WRXen en STI’s.
Of vindt jij een Trevia, Forester, Trebica of een standaard Impreza wel heel spannend…?
@jrk68: zelfs ik niet en dat zegt op zich wel genoeg.
@Vreddy_B: helemaal mee eens, rijden goed, zijn nog vrij licht, met een handbak ook nog mooi zuinig, en ze zitten goed inelkaar. Geen extreem complexe elektronica. Geen grote roestproblemen. En het model is nog steeds mooi. Get enige nadeel is dat het onderstel nogal kwetsbaar is en redelijk snel trillingen geeft. Maar met kleine velgjes en michelin banden blijft het allemaal wel heel.
Dit herken ik wel, na de aflevering met de lichtgroene alfa 155 ben ik ook gaan kijken voor zo een auto, helaas kon geen van de aangeboden auto’s tippen aan die groene..
@wouteraerox: Als je zoekt op Alfa Romeo 75 dan vind je hem wel… ;)
Een Subaru wil ik alleen als sedan en touwens wie wil er nou geen Subaru Impreza WRX-STI :)
@agera: Een Subaru wil ik alleen als Outback. Maar daar staat het prijskaartje me weer niet van aan…
Ben daar onwijs gevoelig voor, ook als ik bepaalde auto’s in verkeer, op tv, op internet of op grote meetings tegen kom ben ik heel snel geneigd even te kijken wat ze grofweg kosten.
Wilde ik al heel lang en mijn vader zegt altijd of ik m dan in een andere straat of wijk wil parkeren.
Jup ook ik heb gezocht. Heb momenteel een Impreza Estate uit ’99 en het wordt tijd om die eens gaan te vervangen dus na deze aflevering was ik nieuwsgierig wat dit nieuwere model nu kost in Nederland.
Geloof er niks van:

http://www.google.com/trends/explore#q=subaru%20impreza%20wrx&date=today%201-m&cmpt=q
@sdk16420: Google is god niet.
@betonstaal: … maar het scheelt niet veel…
@sdk16420: Opvallend dat als je de locatie beperkt tot UK, je op 3 en 10 maart wel pieken ziet op deze zoekterm. Als je het doet, moet je het wel goed doen. De grafiek in dit artikel betreft ook alleen UK.

http://www.google.com/trends/explore#q=subaru%20impreza%20wrx&geo=GB&date=today%201-m&cmpt=q
@quincy: I stand corrected, maar als nog niet zo spectaculair. Wel leuk om te zien dat ze maandagmiddag nog bedenken wat ze hebben gezien de avond ervoor.
@sdk16420: No problemo. Wel denk ik dat menig bedrijf kwijlt bij het idee dat er 800% meer mogelijkheid is dat 1 van hun producten wordt gekocht doordat het in een programma voorkomt.
Het voordeel van getoonde Subaru is dat je die stomme spoiler kwijtspeelt.
Ik vond dat alle drie die auto’s het er zowieso behoorlijk goed van af brachten, motorisch gezien.
Gewoon een Door en door betrouwbare auto
Een SitCom als serieus consumentenadvies nemen…….
Zucht.
Ken je nagaan wat die gasten vangen van dergelijke autofabrikanten..
Is gewoon een Audi Quattro met Japans sausje d’r over. Porsche boxer voorin (solved the mistake with the engine in the back) en klaar

Al het goede zonder de Premium status. En dus betrouwbaar.
@sjamp: Zit toch echt wel verschil tussen moderne quattro en japanse 4wd systemen. Quattro is echt heel erg op veiligheid gericht eigenlijk, Jap 4wd is tot meer spelen bereid.

Als je het quattro met saké noemt doe je de japjes toch wel tekort.
@sjamp: Neem aan de je aan het trollen bent?
@sjamp: Audi zou willen dat hun AWD systeem in de buurt kwam van dat van Subaru. En Porsche’s boxermotoren hebben niks met Subaru’s boxermotoren te maken op het feit dat ze beide DOHC zijn.
@ej20g: You are feeding a Troll! :-)

Naja: Dat van die Boxer motoren is natuurlijk dikke quatsch. Dat is inderdaad de enige overeenkomst. Subaru heeft wel heel goed gekeken wat Audi in de jaren 80 gebouwd heeft, het vervolgens aangepast en verbeterd. Kan mij niet voorstellen dat ze bij de R&D van Subaru niet tenminste één Audi 80 Quattro hebben stuk getrokken, al was het maar voor ’t referentiekader. (not trolling)
@sjamp: I know, maar kon het niet laten.

Zo kun je het inderdaad zien, ware het niet dat Subaru éérder was dan Audi, namelijk in 1972. Er waren voor die tijd al auto’s met AWD, maar Subaru was de eerste met massa geproduceerde permanente vierwielaandrijving. Maar Audi is een goede tweede.
Cl600 ik dacht zo veel voor maar 6995£ ik moest in nederland ook even googlen
@5cilinders: JA die heb ik ook gezicht nav die serie. In Engeland staan die voor een prikkie te koop, net als de CL55 van dat jaar.
Yup, heb wel ff gezocht naar een 850R.. Meer ‘voor de leuk’ dan dat ik echt geinteresseerd ben though..
Zit net wat te kijken op ’t net wat je voor zoiets in NL kwijt zou zijn. Ze zijn hier echt getikt ook hè. Check deze: http://www.sncars.nl/cars/foto3/foto.htm Zouden ze ook echt idioten vinden om zoveel geld voor zo’n afgetrapt apparaat te geven?
@lemans96: alleen worden Impreza’s over het algemeen niet afgetrapt. Ze zijn er wel maar 98% is van een liefhebber (geweest). Die kilometerstand kan overigens ook prima en de prijs is aan de goede kant. Een Bugeye WRX is ongeveer 5.500 tot 6.500 euro waard en een echte Bugeye STI doet zomaar 9.000 tot 10.000 euro. Classic GT Turbo’s zijn in verhouding wat duurder, namelijk zo’n 6.000 tot 8.000 euro voor een goede. En dan heb ik het nog niet eens over auto’s met echte upgrades. En ja, voor een Classic zou ik het geld zo neertellen. Voor een Bugeye niet omdat ik wat minder met Bugeyes heb.
@ej20g: http://bbs.22b.com/forums/showthread.php?17339-Low-mileage-22B-For-Sale

Slechts 29.000 pond :)
@bozewolf: dat is valsspelen! Weet er nog wel een paar: P1 (vanaf pakweg 5.000 pond), RB5 (vanaf pakweg 4.000 pond) en RB320 (vanaf pakweg 7.000 pond). Speciale edtities zijn altijd duur en de 22B in het bijzonder.:)
@bozewolf:
Leuke van dat apparaat is dat als je ‘m in je garage zet, je het meer geld oplevert over 10 jaar dan wanneer je dat geld op je spaarrekening hebt.
@ej20g: Jou en mijn(en het engelse) idee van wat zo’n ding nog waard is, verschillen kennelijk behoorlijk.
@lemans96:
In de UK schrijft alle betaalbare auto’s met een beetje vermogen keihard af, om het simpele feit dat de verzekering onbetaalbaar is.
Een tweede hands Elise bijvoorbeeld kost daar minder dan de helft van wat er hier voor betaald wordt. Dus om de engelse prijzen met de nederlandse te vergelijken is een tikkie zinloos.
@jrk68: dat is waar. Exemplaren die van mensen zijn met genoeg geld zijn vask ook erg duur. Goede exemplaren zijn te vinden voor weinig geld omdat mensen inderdaad geen geld meer hebben door de hoge premies. En die worden voor een groot deel veroorzaakt doordat het geliefde auto’s zijn bij dieven.
@lemans96: blijkbaar ja. Het zijn erg waardevolle auto’s en dat is op zich niet vreemd. Betrouwbaar, snel, legendarisch en een goede basis voor hoge vermogens (zelfs 800+ pk). Hetzelfde geldt overigens ook voor Evolutions.
@ej20g: 800pk vergt dan wel een volledige en zeer dure rebuild van het blok. Normale Impreza GT’s kun je het beste onder de 400pk houden anders is het rap gebeurd met het blok.
@lemans96: dat klopt, maar de basis is erg goed. Dat is mijn punt. Standaard GT Turbo blokken dien je voor bewezen betrouwbaarheid op maximaal 370 pk te houden. Ook de standaard 5-versnellingsbak begint het bij 370 pk minder leuk te vinden. Liever heb je bij 370 pk al de 6-versnellingsbak uit de latere (’03 en later) STI met DCCD.
@ej20g:
Ik heb nog een rechtsgestuurde WRX STi type R voor je te koop staan.
Ja, die echte, de tweedeurs waar de WRC van is afgeleid.
In het blauw met het o zo noodzakelijke dakluikje.
Je wordt tenslotte weer 9 als je met zo’n ding gaat gummen
@desjonnies: geloof het of niet, als het geld er was geweest had ik hem serieus overwogen. Doodzonde om ‘m weg te doen…
@ej20g:
We hebben een heel nest van die dingen.
Mijn maatje zelfs een heuse Pro Drive WRC die we aan het opbouwen zijn, er komen er nog genoeg deze kant uit.
“Mijn” STi-R is een naar links stuur omgebouwde.
Maar die staat al 13 maanden bij de spuiter.
Zal hem gelijk is tegen zijn ballen trappen.
’t is alleen zo;n verrekt goeie vakman, die spuiter.
@desjonnies: fantastisch project lijkt me dat! En misschien moet je de man maar even ergens onder trappen inderdaad, 13 maanden is erg lang. Maar als de kwaliteit ernaar is maakt het een hoop goed. Mag ik vragen welke kleur de auto wordt?

Overigens zit ik nog niet zo diep in het wereldje als ik zou willen. Maar ik denk dat dat wel goed komt zodra ik een eigen exemplaar heb. Een vriend van me is officieel lid van Subaru Club Nederland met zijn GC8 GT Turbo en dat zal ik ook worden zodra er hier eentje op de parkeerplaats staat. Tegen die tijd samen met hem meetings en dergelijke af waaronder natuurlijk ook JAF. De tijd gaat me eigenlijk veel te langzaam.
@ej20g:
Blauw……………met dakluikje, voor 9-jarigen
Je moet de T5R hebben en niet de 850R
Nee maar mijn oude liefde de T5R was wel weet terug op de kaart. Helaas geen goede gevonden in de UK.

Maar ik heb genoeg werk aan mijn Disco dus misschien maar beter van niet.
Zou niet weten waarom je geen Impreza zou willen hebben. Vind het persoonlijk erg mooie auto’s. De Bugeye is wat minder maar vooral de Classic is een topper. En daarnaast hebben die auto’s het beste AWD systeem ter wereld aan boord in combinatie met de geprezen betrouwbaarheid. Ja, doe mij er maar één. Of twee. Of drie…
@ej20g:

Nou 25K neertellen voor een redelijke Delta Intregrale evo II lijkt mij beter, en dan kan je ook nog op een super car event komen zonder voor lul te rijden
@yerrie: ik denk niet dat je met een Impreza GT Turbo of WRX STI voor lul rijdt. Een hele andere groep liefhebbers ook. Zeggen dat je met een Impreza voor lul rijdt op een super car event is hetzelfde als zeggen dat je met een Skyline BNR34 GT-R voor lul rijdt op hetzelfde evenement. Je kunt namelijk ook 15.000 euro neerleggen voor een MY’07 WRX STI Hawkeye of 25.000 euro neerleggen voor een MY’01 BNR34 GT-R. Maar ik kan het onmogelijk ontkennen, de Delta Integrale Evo II is ook een prachtige machine. Alleen niet mijn straatje.
@ej20g:

Nou er is grote waardering voor de delta intergrale en de gemiddelde Ferrari rijder zal zijn duim opsteken en niet naar naar een Subaru, het is niet verkeerd maar heeft niet de cult en de status van de Integrale.
Wat de F40 is voor supercars is de delta voor rally cars
@yerrie:
Het heeft ook niet de runningcosts van een Delta. Maar ik begrijp je punt, nu kan je het bij de Ferrari boys niet snel goed doen met een auto die niet uit Italië komt. Zelfs met een Lambo nemen ze je echt niet serieus. Dat blijft een “dingetje” in die kringen.
Een Alfa of Lancia vinden ze oké maar de rest….
Bij mij staat de Lancia ook hoger op de ladder trouwens maar ik ben dan ook een italo/anglofiel
@yerrie: misschien heb je gelijk. Denk dat ook daarin verschillende groepen zijn. Immers, voor de meeste mensen zal een Ferrari of iets vergelijkbaars de ultieme droomauto zijn. Dan heb je ook nog mensen die gek zijn van Delta’s inderdaad, of juist van Impreza’s of zelfs Golfs. Dat de Delta een betere cultstatus heeft over het algemeen kan ik in komen, maar ik denk dat het voor echte rally-enthousiasten weinig uitmaakt in vergelijking met de Impreza. Die zijn immers ook legendarisch. Aan het eind van de dag gaat het er vooral om wat je voorkeur is. Bij jou is dat Italiaans, bij mij is dat Japans. Wat niet wil zeggen dat ik Italiaanse auto’s niet kan waarderen want uit Italië zijn vooral vroeger veel pareltjes tevoorschijn gekomen!
@yerrie:
krijg je daar een harde van als je een Ferrari rijdert zijn duimpje naar je op steekt? :’)
Werkelijk waar man.

Vraag ieder willekeurig iemand op straat naar een merk uit de autorally.
Mag jij raden welk merk het meeste genoemd zal worden.

Snap sowieso niet waarom je met een niet supercar (ja die lancia is ook geen supercar), naar een supercar event zou gaan.
Om daar dus tussen te staan, bezoeken praat ik niet over.
Vind je het zo belangrijk om “aanzien” te hebben bij mensen met een auto van meer dan 100K?
@ej20g:


en het ziet er gewoon niet uti tussen de ferrari’s en lambo’s, geld ook voor mensen die met een M3 naar een super car event gaan of nor erger met zo’n ding mee doen aan de Gumball, daar horen geen subaru’s en bmw’s thuis, de delta integrale wel en de oer quatro ook maar niet die japanse meuk
@yerrie: dat mag je vinden, ik heb een andere mening daarover. Maar het is een totaal ander soort auto, dat ook. Ik ben van mening dat een Impreza 22B zeker niet zou misstaan naast een Delta HF Integrale of Audi Ur-Quattro. Ieder zijn ding.
@ej20g: UIt verschillende tests komt Honda’s SH-AWD beter naar voren dan die van Subaru.
Als een fanboy een merk overschatten is wel leuk en aardig maar je zou evengoed reëel moeten zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=LLz9316r5yc
@imba: ik ben verre van een fanboy. Maar je hebt misschien wel gelijk. Ik had het beter anders kunnen formuleren. Het AWD systeem waar ik op doel is puur mechanisch, zoals in de GT Turbo’s. Dus zonder al die elektronische systemen. In de basis bestaat er geen beter AWD systeem. Dat er mét elektronica betere systemen bestaan is een goede mogelijkheid aangezien Subaru nog altijd niet zoveel heeft met elektronisch aangestuurde AWD systemen. Maar puur technisch is er in principe niks beters. De DCCD uit de latere STI’s (’03 en later) vind ik eigenlijk al te veel ondanks dat het een goed systeem is.
Op mechanisch vlak is de WRX de beste en neemt je overal mee naartoe. Als er een elektrisch probleem voordoet of schade aan carrosserie dan heb je pech en is de onderhoudsbeurt zeer prijzig. Dat ze eerst dat piepende interieur eens aanpakken, ik werd er horendol van!
@ej20g eeen Impreza:Wat ben je ermee als je een sti kunt kopen voor 10000euries maar er dan niet mee kan rijden omdat deze “beaty” heel dorstig is…(20liter/km is zeker geen uitzondering;mijn record was ooit eens 238km met 60liter peut!!) Crappy interieur maar toch mis ik mijn oude sti
@freddydevadder: haha dat is iets wat je mij niet hoeft te vertellen. Bezit er zelf nog geen maar een vriend van mij heeft een GC8 GT Turbo. Gemiddeld 1 op 7, snelweg 1 op 10. Wel een stevige rijder zoals de meeste Subaru rijders. Ze hebben zeker geen aaibaar interieur maar oh wat klinken en rijden ze lekker. Nog even volhouden en dan verwelkom ik mijn eigen GC8 op de parkeerplaats.
Niks mis met een Subaru! Goed, die wagon is misschien wat mindertjes… Maar toch.. Zou best wel een Subaru willen! Zeer betrouwbaar.
Op deze moment ben ik op zoek naar een Impreza GT. Al enkele proefritjes achter de rug. Het is een kwestie van tijd vooraleer ik de juiste vind. Dit was al voor de uitzending van Top Gear.
Ben zelf gaan kijken naar een 528i, mooie auto maar voor mij te duur om te verzekeren
Het waren topafleveringen al snap ik niet de logica bij het uitkiezen van de auto’s. De Subaru (waar hebben ze die voor die prijs gevonden?!) is het meer recentere model en bevindt zich niet in dezelfde autocategorie als de 5 en de Volvo. Als ze de Subaru bij bijvoorbeeld een Lexus IS break en een Lancia Lybra break hadden gezet dan paste het plaatje beter in elkaar vind ik. Ze hadden beter die Scorpio doen afzien die ze meehadden als reservewagen, dan was het wel spannend en waarschijnlijk grappiger geweest en de Subaru als reserve.
Nee maar hebben wel als we naar een sportauto kijken om te kopen de neiging om een topgear test er van op te zoeken op youtube, zo ook voor de maserati toen dr tijd ;)
Ik knende de Sti’s van Subaru alleen van horen zeggen.
Totdat mijn maat een heuse tweedeurs GC8 had gekocht in Engeland.
Wij samen dat ding halen.
Heen met het vliegtuig en de trein, terug rijden met die WRX STi type R
Nog nooit zo onder de indruk geweest van een productie model.
Een Delta Integrale in straat uitvoering mag hardstikke leuk zijn (heb er ervaring mee) maar de Impreza is gewoon een bruut.
Zeker omdat de STi-R’s allemaal grijze imports uit Japan zijn, waar de overheid destijds een gentleman’;s agreement had met de fabrikanten, dat die auto’s niet door de 200 per uur zouden gaan.
Daarom heeft de WRX STi type R een zgn korte bak en gaat de motor gillen bij de 190 per uur.
Maar hoe je die 190 bereikt is geweldig, het is meer een vier wiel Hayabusa dan een auto, qua kracht en acceleratie.
Rond Londen rijdend hield een Aston Martin me niet eens met accelereren.
Man stak later zijn duim nog omhoog.
En de Impreza is vergevingsgezind, een Delta is veel tempramentvoller.
Dan is er nog de enorme aftermarket voor tunings onderdelen, nee lieverds, geen booskijkertjes of Lexus style achterlichten maar turbo’s intercoolers, chippies en chappies en andere meuk
Als je dat vergelijkt met de Delta onderdelenprijzen, zeker als er het Abarth naampje op staat, wordt zo’n Impreza ineens heel, heel erg mooi.
@desjonnies: alsjeblieft, hou op. Er is een grens aan hoeveel verlangen naar een GC8 mijn hart kan verwerken! Maar als hij er eenmaal is…oh boy.
Ik ben wel eens na een uitzending een paar van hun wagens bij langs gegaan, maar hier betaal je nog de hoofdprijs..

In die afleveringen lieten ze toen zien wat voor tweedehands je allemaal kan krijgen voor de prijs van en nieuwe Nissan geloof ik..
Fijn om de bevestiging te zien, ik rij al Subaru met een grote grijns.
Ik heb zelf ook een GC8 Stars editie (zijn maar 120 van uitgebracht in NL) en dat is tevens mijn 1e auto! Altijd al met plezier in gereden, en nog nooit in de steek gelaten. Echt een geweldige auto. Ook wat orginele upgrades uit Japan over laten komen zoals de STI achterlicht units, STI MY01 Type UK Top Mounted Intercooler, STI Genome demper en de STI carbon/titanium veerpootbrug. Tevens ben ik ook lid van de Subaru Club Nederland en help met het organiseren van de paddock events als JAF en Automaxx op Assen en Zandvoort voor de club. Wat lemans96 net zij dat ze getikt zijn voor zo’n prijs. Get real! die dingen zijn gewoon standaat al Porche 911 killers! zie maar eens een auto te krijgen die dat kan onder de 10.000,- Toch mooi om te lezen dat ik wel een goeie keuze heb gemaakt.
Dus velen die willen kijken of je echt zo’n Impreza voor 1500 pond kon krijgen of velen die opeens met een auto op vakantie naar Afrika wilden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).