• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De 10 beste motoren van 2011 volgens Ward

Auteur: ricardo, gepost 8 december 2010 om 10:12 – 132 Reacties

Vroem

Daar is ‘ie weer. Het lijstje met de 10 allerbeste motoren voor het aankomende jaar. Althans, dit is wat het Amerikaanse Ward (autoblad) het allerbeste vindt. Dus kijk niet raar op als je zo nu en dan een V8je tegenkomt.

Nee, voor een meer Europese benadering van motoren-awards kunnen we ons beter richten op de EOTY-award. Maar goed, dit is ook altijd wel een aardig lijstje. Zo zien we dit jaar duidelijk dat elektrotechniek definitief is toegetreden tot de bovenste regionen. Zowel de Chevy Volt (oke, die is half elektrisch) als de Nissan Leaf staan bij de winnaars van dit jaar.

Gelukkig blijft er voor benzine- en dieselsnuivers genoeg over om uit te kiezen. VW doet mee met de 2.0 TDi, Ford schuift gezellig aan met de 5.0 V8 (Mustang), Audi zet de 3.0 TFSI in, MINI gooit haar 1.6 turbo in de strijd, BMW doet mee met de 3.0 zes-in-lijn turbo (N55), Chrysler heeft de Pentastar 3.6 V6, Hyundai mag meedoen met de 5.0 V8 (Genesis) en ook Volvo toucheert een plek op de lijst met de 3.0 zespitter uit de S60. Hieronder de volledige lijst.

* 3.0L TFSI Supercharged DOHC V-6 (Audi S4)
* 3.0L N55 Turbocharged DOHC I-6 (BMW 335i)
* 1.6L Turbocharged DOHC I-4 (Mini Cooper S)
* 3.6L Pentastar DOHC V-6 (Dodge Avenger)
* 5.0L DOHC V-8 (Ford Mustang GT)
* 1.4L DOHC I-4/111kW Drive Motor (Chevrolet Volt)
* 5.0L Tau DOHC V-8 (Hyundai Genesis)
* 80kW AC Synchronous Electric Motor (Nissan Leaf)
* 2.0L DOHC I-4 Turbodiesel (Volkswagen Jetta TDI)
* 3.0L Turbocharged DOHC I-6 (Volvo S60)

Oké, en nu jullie weer. Welke nieuwe motor is volgens jullie de enige echte winnaar? Het hoeft niet perse een krachtbron uit dit lijstje te zijn, zolang het maar wel van deze tijd is. Gefundeerde antwoorden mogen in de comments, al het overige trouwens ook.

Ook interessant!

  • Dít is de International Van of the Year 2022
  • Volkswagen ID.4 is World Car of the Year 2021
  • Dit is de World Car of The Year 2022!
  • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
    Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, motor, Techniek, top10, ward-engine-of-the-year

Vorig bericht: « Porsche wint interne fittie met Audi
Volgend bericht: De auto’s op de Miljonair Fair 2010 »

Lees Interacties

Reacties

  1. CarloAbarth zegt

    8 december 2010 om 10:16

    Ik ga dan toch voor de nieuwe TwinAir van Fiat. Sportief (85 pk, turbo, hoog koppel), groen (lage uitstoot, laag vebruik) en natuurlijk 100% van nu als het om downsizen gaat. Ook het feit dat ze als enige nu een tweecilinder in een normale auto lepelen vind ik top.
    Straks ook met 105 pk leverbaar!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      8 december 2010 om 10:50

      @CarloAbarth: Twin-Air is toch hetzelfde als de vinding van BMW met Valvetronic (10 jaar geleden) ? Dus niet echt nieuw of vernieuwend.

      Login om te reageren
      • laurensje zegt

        8 december 2010 om 11:03

        @Megakix: nou nee, de fiat methode kan meer leuke trucjes. Zoek zelf maar uit wat.

        Login om te reageren
      • ace_dave zegt

        8 december 2010 om 11:15

        @Megakix: Valvetronic van BMW is wel een stuk anders maar heeft eenzelfde effect. Valvetronic is bijvoorbeeld niet instaat om 2 keer per slag de klep te openen en tevens is het niet per cilinder te veranderen. Multiair (Twinair) doet dat wel en heeft veel potentieel vor nieuwe ontwikkelingen.

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        8 december 2010 om 11:27

        @Megakix: die twin-air gaat veel verder. Onafhankelijk aan te sturen per cilinder, veel flexibeler openen (timing maar ook lifthoogte is variabel) en pre-/multiple valve opening…. oftewel bijna onbeperkt variabel waar mechanische systemen (zoals valvetronic) niet per cilinder per slag aan te passen zijn.

        Login om te reageren
      • 6C Jordy zegt

        8 december 2010 om 12:35

        @Megakix:
        Twin-Air en Multi-air zijn 2 verschillende dingen die los van elkaar staan. Twin-Air is gewoon 2 cillinder en Multi-Air is het klepmechanisme waar je op doelde.

        Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    8 december 2010 om 10:16

    ik wil die mustang! natuurlijk is dat het beste blok! rest is allemaal van dat behouden, “wil wel ontwikkelen maar niet te snel”-spul…

    Valt me een beetje tegen dat de V6 uit de GT-R er niet bij staat, is ook wel een machtig stukje techniek, maar misschien niet nieuw genoeg?

    Login om te reageren
  3. 940 zegt

    8 december 2010 om 10:16

    Ik had gehoopt dat er meer vernieuwende blokken zouden bijstaan. Die Hyundai en Ford zijn nou niet echt het toonbeeld van innovatie. De Audimotor daarintegen, wel.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      8 december 2010 om 10:23

      @940: Als je enkel reclames en geen technische artikelen leest…

      Ford heeft de afgelopen jaren véél meer ontwikkeling gedaan om tot deze 5.0 V8 te komen dan Auwdie…

      Die Duitsers maken al sinds jaar en dag ‘hetzelfde’, maar steeds net een beetje beter. Ford heeft een écht nieuw blok neergezet, ongekend sterk/degelijk én heel snel.
      Hetzelfde geldt ook voor het Nissan GT-R blok. Een blok waar ongekend veel (power) uit te halen is en nog steeds in een vrij voordelig pakket wordt aangeboden. Enkel in onderhoud-vriendelijkheid wint de Ford V8 met afstand.

      De zescilinder boxer van Porsche kan zich hier ook wel mee meten. Uiteraard het ultieme voorbeeld van doorontwikkelen, maar dan op een goeie manier. De laatste zescilinder met directe injectie, vooral zoals die in de GT3 ligt is een prachtig ding.

      Natuurlijk kan je er ook nog snellere auto’s bij gaan halen, Ferrari 458, maar dan gaat de bereikbaarheid/betaalbaarheid wel heel snel heen.

      Login om te reageren
      • M52B28 zegt

        8 december 2010 om 18:30

        @Alwood:
        “Ford heeft een écht nieuw blok neergezet, ongekend sterk/degelijk én heel snel.”

        Hoe kun je nu al zeggen dat het een degelijk blok is, als ie net uit is? In mijn ogen kun je dat pas na een aantal jaren zeggen, nadat je hebt bekeken hoe lang die dingen meegaan enz.

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          9 december 2010 om 15:38

          @M52B28: dan kan je idd wat zeggen over levensduur… met degelijkheid doel ik op dit moment vooral ook op de aanbevolen onderhouds-intervallen, garantie, en bepaalde aspecten van de constructie. Mijn verwachting is dat het blok heel veel km’s praktisch zonder slijtage doorloopt, het feit is dat de auto extreem weinig onderhoud nodig heeft in vergelijking met europees spul en reparaties&onderhoud goedkoop zijn.

          Login om te reageren
  4. 2Scan zegt

    8 december 2010 om 10:17

    2,5 liter 5 cilinder van audi

    Login om te reageren
  5. 90Audi90's zegt

    8 december 2010 om 10:17

    De 5 pitter uit de TTRS natuurlijk !

    Login om te reageren
  6. BakPouwww zegt

    8 december 2010 om 10:18

    de 3.0L TFSI Supercharged DOHC V-6 (Audi S4)omdat ie zo lekker gromt

    Login om te reageren
  7. RND zegt

    8 december 2010 om 10:21

    is het niet de beste motoren van 2010?

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      8 december 2010 om 14:05

      @RND: Nee, dit is de lijst van 2010:
      2010[1]
      Audi (Volkswagen Group) 2.0 L Inline-four engine EA888 DOHC Turbocharged Fuel Stratified Injection Valvelift
      Audi (Volkswagen Group) 3.0 L V6 engine V6 DOHC Supercharged Fuel Stratified Injection
      BMW 3.0 L Straight-six engine BMW M57 DOHC Twin-turbocharged diesel
      Ford 2.5 L Inline-four engine Duratec 25 DOHC Hybrid
      Ford 3.5 L V6 engine EcoBoost V6 DOHC Twin-turbocharged
      General Motors 2.4 L Inline-four engine LAF EcoTec DOHC
      Hyundai Motor 4.6 L V8 engine Tau CVVT DOHC
      Subaru (Fuji Heavy Industries) 2.5 L H4 engine EJ255 DOHC Turbocharged
      Toyota 1.8 L Inline-four engine 2ZR-FXE Dual VVT-i DOHC Hybrid Synergy Drive
      Volkswagen 2.0 L Inline-four engine TDI CR Turbodiesel DOHC diesel

      Login om te reageren
  8. captain zegt

    8 december 2010 om 10:23

    vreemd dat de BMW 3L diesel er niet bij staat (van onder andere de 535d) of één van de AMG blokken
    En waren mitsubishi en subaru ook niet zo’n befaamd met de motors van de lancer evo en de impreza wrx sti?

    Login om te reageren
    • Timmie zegt

      8 december 2010 om 10:39

      @captain: Ja, en in zijn jongste evolutie levert die diesel zelfs 306 pk.

      Login om te reageren
    • BT52 zegt

      9 december 2010 om 09:30

      @captain: In de VS spelen diesels geen rol en BMW bijvb. verkoopt daar helemaal geen diesels.

      Login om te reageren
  9. mb zegt

    8 december 2010 om 10:24

    volgens mij zijn ze een aantal motoren vergeten waar is de mercedes 250 cdi motor met 204 pk en 500 nm koppel met 5.1 l diesel per 100 km ??

    Login om te reageren
    • agarde zegt

      8 december 2010 om 15:50

      @mb:
      Agreed. :)

      Login om te reageren
  10. porsche_fan zegt

    8 december 2010 om 10:25

    tsssss..

    ik mis de 6cilinder boxermotoren van Porsche ;p

    Login om te reageren
  11. der otto zegt

    8 december 2010 om 10:27

    Nieuwe 5.5 biturbo AMG blok dat nog steeds “63 AMG” heet met code M157.
    Ongelooflijke motor!

    Login om te reageren
  12. Matthisl zegt

    8 december 2010 om 10:31

    AMG 7.3 uit de zonda

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      8 december 2010 om 12:26

      @Matthisl:
      Dat is een motor uit de oertijd…

      Login om te reageren
      • matthis zegt

        8 december 2010 om 13:02

        @Original_Arnoud: Je bent zelf uit de oertijd

        Login om te reageren
        • bpc zegt

          8 december 2010 om 16:37

          @matthis: wat een flauwe reactie hij heeft gelijk hoe goed die motor ook is/klinkt hij is gewoon stokoud hij komt uit 1995 ofzo

          Login om te reageren
        • davidve zegt

          8 december 2010 om 19:06

          @matthis: Ga toch naar een kinderblog en daar wat kinderachtige reacties plaatsen

          Login om te reageren
  13. Svenska Aeroplan AB zegt

    8 december 2010 om 10:35

    Saab 2.0 liter Twin Turbo! Come on, hét Turbomerk verdient een plek in dit lijstje met veel Turbocharged motoren…

    Fiat’s MultiAir is ook wel dermate revolutionair dat hij eigenlijk niet mag missen in dit rijtje.

    Wel leuk dat die BMW/Mini 1.6 Turbo erin staat, die komt in de nieuwe Saab 9-3.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      8 december 2010 om 15:34

      @Svenska Aeroplan AB: Aha? Bouwt Saab zelf terug z’n motoren dan? Dat zou dan voor het eerst sinds lange tijd zijn, nietwaar?

      Login om te reageren
  14. BaySideBlueBoy zegt

    8 december 2010 om 10:36

    RB26DETT wint de BSBB’s Engine of the Millennium Award!
    VR38DETT wint de BSBB’s Engine of the Decade Award!
    En alle andere awards zijn toch onbelangrijk. ;)

    Login om te reageren
    • Hans zegt

      8 december 2010 om 10:43

      @BaySideBlueBoy: Niet mee eens, je mist de 2JZ-GTE. ;)

      Login om te reageren
  15. Bart zegt

    8 december 2010 om 10:37

    Goedzo VAG, mooi weer 2 noteringen!

    Login om te reageren
    • RWD zegt

      8 december 2010 om 11:20

      @Bart: BMW heeft ook 2 vermeldingen:-)

      Login om te reageren
  16. Timmie zegt

    8 december 2010 om 10:37

    Ik ben benieuwd hoeveel vermogen die zogenaamde Bi-TDi van VW gaat leveren. Men speculeert 220 pk. Indien dat waar is, zal ie zeker niet in Seats of Skodas terecht komen, en misschien zelfs niet in Volkswagens (enkel dan in Audis)

    Login om te reageren
    • Okkii zegt

      8 december 2010 om 16:47

      @Timmie: Die is al aanwezig in de Transporter met 180pk.. ;)

      Login om te reageren
  17. hidodo zegt

    8 december 2010 om 10:39

    de V24 71-Detroit van Big Mike :twisted:

    Login om te reageren
  18. Stopwearingpants zegt

    8 december 2010 om 10:43

    6.0 AMG met nu 630 pk !(uit de 65 series)

    Login om te reageren
  19. Andrew zegt

    8 december 2010 om 10:46

    de 2.5 en 3.2 liter V6 van Alfa Romeo. Alleen al een feest om naar te kijken

    Login om te reageren
  20. de sjonnies zegt

    8 december 2010 om 10:49

    Waardeloos lijstje omdat het alleen gaat over auto’s en modellen die in de VS worden verkocht.
    Sommige auto’s op deze lijst worden nergens in Europa geleverd.
    Beste motor ?
    Onze 130 pk Mercedes Sprinter CDI, die heeft al vijf ton achter zijn hoeven en gaat volgend jaar nog niet met pensioen.
    We houden hem nog een jaartje.

    Login om te reageren
    • Stef_4 zegt

      8 december 2010 om 11:30

      @de sjonnies: het gaat hier om personenauto’s..

      en een sprinter met 5 ton? ik ken hiace busjes met 1000000 op de klok waar nog dezelfde bak enkoppeling in zit..

      Login om te reageren
      • de sjonnies zegt

        8 december 2010 om 13:08

        @Stef_4:
        Mercedes is geen Toyota Stef4 ;)

        Login om te reageren
  21. astondb9 zegt

    8 december 2010 om 10:53

    Die van die camaro van hennessy

    Login om te reageren
  22. Markus zegt

    8 december 2010 om 11:01

    Kun je niet even uitleggen hoe die verkiezing werkt? Het begrip beste is nogal ruim uitlegbaar namelijk en ik heb geen verstand van motoren.

    Login om te reageren
  23. Freewarefreak zegt

    8 december 2010 om 11:04

    En ook leuk dat de motor van de Leaf genomineerd is.. wel fijn.. als je Leaf is versleten kun je altijd je draaibank nog er mee opfokken.. whehe..

    Login om te reageren
  24. Sracerr zegt

    8 december 2010 om 11:05

    12 cilinder boxer uit de Testarossa!, liefst met open luchtfilter!

    Login om te reageren
  25. LJ zegt

    8 december 2010 om 11:11

    Ik mis de motor uit de V10 uit de Lexus LF-A..die mis ik echt..wat een geweldige sound!

    Login om te reageren
  26. racht zegt

    8 december 2010 om 11:11

    De 3.0 diesel van jaguar (275 PK, 600 Nm) is werkelijk een juweel. Een golf van kracht met een heerlijk, naar benzine V-8 hangend geluid. Na tuning 325 PK, 670 Nm! Klasse blok!

    Login om te reageren
  27. johan zegt

    8 december 2010 om 11:16

    beste mensen….lijstje is uit amerika…daar is Diesel niet zo ingeburgerd als hier…

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    8 december 2010 om 11:19

    Lexus 4.8l v10 uit de Lfa…

    Login om te reageren
  29. Den zegt

    8 december 2010 om 11:22

    het lijkt me wel wat om getunede mercedes motoren van brabus onder de kap te hebben liggen. 6.1 v8 en 6.3 v12

    Login om te reageren
  30. Burdy zegt

    8 december 2010 om 11:22

    De 4.5 ltr uit de 458. 9000 rpm, need I say more…..

    Het lag toch niet aan de motor dat die iedere keer in de fik ging??

    Login om te reageren
  31. sven zegt

    8 december 2010 om 11:29

    Wat mij betreft nog steeds de BMW M52B28 :)

    Login om te reageren
    • M52B28 zegt

      8 december 2010 om 18:33

      @sven:

      haha ik ben het volledig met je eens.
      maar dat zal geen verassing zijn.

      Login om te reageren
  32. Cantago zegt

    8 december 2010 om 11:30

    Doe mij maar de 335i, meer dan perfect voor bijna alles wat in het dagelijks leven kunt bedenken:D

    Login om te reageren
    • ibix zegt

      8 december 2010 om 11:33

      @Cantago:

      +1

      Login om te reageren
  33. Megakix zegt

    8 december 2010 om 11:35

    @ricardo: kan het niet zijn, dat het jaar 2011 nog moet beginnen ? ;-)

    OT: heb alleen in de 335i gereden en was daar enorm over te spreken. Miste alleen het atmosferische gebrul, zoals een 330i die wel heeft….dus, de beleving is een stuk minder, de versnelling overigens (uiteraard) nog beter.

    Login om te reageren
  34. Der Poltergeist zegt

    8 december 2010 om 11:36

    Mooi dat Bimmer er weer tussen staat.

    Login om te reageren
  35. TDI-goeroe zegt

    8 december 2010 om 11:40

    ik mis de V12TDI van Audi :D

    Login om te reageren
  36. Vincenzo zegt

    8 december 2010 om 11:41

    Nee megamix…de TwinAir is geen oude techniek van bmw kneusje. Wel stoer hoor je bmw ervaringen!

    Login om te reageren
  37. jeanclaude zegt

    8 december 2010 om 11:44

    4.4 twinturbo van bmw 1.2 tsi van vag 4.2 tdi van vag de 350 in de cls met een a label 2.5 tfsi van vag 3.0 turbo van bmw die nieuwe 500 motor van mercedes die 4.6 turbo

    Login om te reageren
  38. JVC zegt

    8 december 2010 om 11:48

    Laatste versie van de Mercedes-Benz Motor 180 Diesel (is een 2,1 diesel zonder intercooler en turbo ? – heeft 120 PK) bestemd voor de gefacelifte C-klasse (2011) en later voor de E-klasse en andere modellen…?

    Login om te reageren
  39. Jah zegt

    8 december 2010 om 11:55

    VindT

    Login om te reageren
  40. marco zegt

    8 december 2010 om 11:57

    de 3.0 van BMW zonder turbo’s heerlijk apparaat

    Login om te reageren
  41. Benjamin1 zegt

    8 december 2010 om 12:00

    1.6 BMW/PSA motor in de kleine blokjes (bv de 200pk versie uit de RCZ)

    De 3.0 6 in lijn van BMW

    De V6 uit de Nissan GT-R als sportmotor.

    Plus een eervolle vermelding voor de multiair van Fiat ;)

    Login om te reageren
  42. bm zegt

    8 december 2010 om 12:03

    als in godsnaam die nissan leaf maar niet wint…

    Meeste motoren vind ik niet bijzonder, volgens mij komt de wadering voor een motor met de jaren, en niet meteen in het jaar dat ze uitkomen.

    bv het RB26DETT blok van nissan, de 5 cilinder turbo motor van audi, 6 liter V12 van mclaren, 5.7 chevy, Hemi’s van jaren 70, BRM V16 etc etc

    oftewel, leuk dat ze het uitreiken, maar werkelijk op waarde schatten kan over 10 jaar.

    Login om te reageren
  43. pedro zegt

    8 december 2010 om 12:03

    heerlijk blok van de V60

    maar het beste blok vind ik persoonelijk de 2.0 turbo
    “Z 20 LET” (opel opc)heerlijk geluid en zeer pittig

    Login om te reageren
  44. Joost zegt

    8 december 2010 om 12:03

    de 5.0 liter tfsi uit de audi rs6 2010

    Login om te reageren
  45. OverSoft zegt

    8 december 2010 om 12:05

    De 35d blokken van BMW natuurlijk, ontzettende krachtpatsers en gigantische fijn blok om mee te rijden (ik rij er inmiddels al weer 2 jaar mee :))

    Login om te reageren
  46. FoFo01 zegt

    8 december 2010 om 12:17

    Wat is de definitie van de beste motor?

    Login om te reageren
  47. egbert.h zegt

    8 december 2010 om 12:21

    5.5 v8 uit de cl 500 van mercedes

    Login om te reageren
  48. 940 zegt

    8 december 2010 om 12:33

    @Alwoon

    Dat is het probleem een beetje de laatste tijd, ik niet veel tijd meer over, met studeren enz..

    Maar persoonlijk vinf ik een turbo-superchargercombinatie vernieuwender dan nog een grote V8. Heeft de Mustang eigenlijk al dubbele nokkenassen?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      8 december 2010 om 12:48

      @940: dohc; met de “d” van dubbele nokkenassen…

      Qua constructie is de 5.0 uit de mustang een supermodern onderhouds-arm blok, dat is er zo mooi en vernieuwend aan. Met een heel andere insteek gemaakt dan de meeste japanse/europese motoren.

      Dat het blok niet gemaakt is zo zuinig mogelijk met brandstof om te gaan is een heel ander verhaal. Daar komen turbo’s/compressors om de hoek kijken, of nog beter: fiats multi-air.

      Een turbo is verder verschrikkelijk oude techniek, steeds verder verbeterd. Het is een andere insteek bij het construeren van een blok, vernieuwender zou ik het zeker niet noemen.

      Login om te reageren
  49. robert-123 zegt

    8 december 2010 om 12:34

    De motor van die Leaf is misschien mooi, maar de carrosserie?

    Login om te reageren
  50. Adnan zegt

    8 december 2010 om 12:35

    De 5.0 liter V10 uit de M5 en M6.
    Absolute winnaar!

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      8 december 2010 om 13:56

      @Adnan: wordt die nog gemaakt? neen…

      Login om te reageren
  51. PunicaOase zegt

    8 december 2010 om 12:37

    Ik had juist gehoord dat dat blok van BMW met de twee turbo’s (35i) veel problemen had…

    Ik ga voor de V8 van de Mustang, die klinkt waarschijnlijk het mooist!

    Login om te reageren
  52. PunicaOase zegt

    8 december 2010 om 12:38

    gaat het langs mee… en is dus uiteindelijk wellicht toch wel een tikkie duurzaam :P

    Login om te reageren
  53. CSL zegt

    8 december 2010 om 12:40

    Ik mis de X6M motor, wat een geweldig ding is het toch!!
    Daarnaast is de 6inlijn X35i motorblok van BMW by far mijn favoriete uit deze lijst.
    De 3.0L TFSI Supercharged DOHC V-6 van VAG is ook leuk hoor.

    Login om te reageren
  54. Fout zegt

    8 december 2010 om 13:24

    Lijst trekt nergens op, duidelijk gemaakt door Amerikanen;
    waar blijft de nieuwe AMG motor, de V8 van de XKR / XFR, 2.0 van de Clio RS blijft ook nog altijd één van de heetste blokjes (ook vernieuwd onlangs), de 3.0d van BMW van de 740d, 306pk. Voor mij mag daar ook nog de 3.0d van de XF S bij. Ook de 2 liter van Ford, 240pk, zou daar misschien wel ergens een plaats verdienen. Maar natuurlijk, de BMW 3.0 6-in-lijn blijft de top.

    Login om te reageren
  55. Bert zegt

    8 december 2010 om 13:27

    Zoals in het begin al terecht opgemerkt werdt, de multi-air techniek van FPT vind ik de verreweg de mooiste ontwikkeling van het afgelopen jaar.
    De motoren in het lijstje op de Pentastar na geloof ik zijn allemaal door ontwikkelingen van bestaande motoren.
    (Ik kan er naast zitten hoor, maar ik vind een turbo op een 5 cylinder schroeven nou niet echt een technische doorbraak)

    Login om te reageren
  56. Citrofiel zegt

    8 december 2010 om 13:29

    De [voeg hier een motor in waar je toch geen ervaring mee hebt en die je dus niet kan beoordelen] is het beste! :roll:

    Login om te reageren
    • jip zegt

      8 december 2010 om 18:00

      @Citrofiel: Dat is inderdaad wel een vrij goeie samenvatting. Ookal kun je natuurlijk wel wat afleiden uit de specs en het motorgeluid kun je ook gaan beoordelen als belangrijke factor voor een goede motor.

      Login om te reageren
    • M52B28 zegt

      8 december 2010 om 18:40

      @Citrofiel:
      hahaha ja tuurlijk… misschien is dit heel confronterend voor je, maar ik denk dat dit bij alle reacties op alle posts hier op autoblog op gaat.
      9 van de 10 reacties zijn van mensen die een mening geven over iets waar ze zelf nooit mee gereden hebben / geen ervaring mee hebben.

      Login om te reageren
  57. janklaassen zegt

    8 december 2010 om 13:43

    Tsja.

    Geen BMW-motor ea.
    wel een Audi-blok.

    Login om te reageren
  58. jp zegt

    8 december 2010 om 13:47

    5.7 chevy V8

    Login om te reageren
  59. Bols zegt

    8 december 2010 om 13:48

    BMW S65 V10 duh ;)

    Login om te reageren
  60. Bols zegt

    8 december 2010 om 13:49

    ik bedoel v8 :D

    Login om te reageren
  61. spykerboy zegt

    8 december 2010 om 13:57

    jongens toch jullie vergeten de nieuwe 2cyl van fiat!

    Login om te reageren
  62. NLBUURMAN zegt

    8 december 2010 om 13:59

    ik denk dat het ook wel een feest is om de 3.0L TT diesel uit de 330d of desnoods de sterkere in de 535d te rijden.
    overigens de enige waar ik over kan oordelen is een luchtgekoelde motor, 50cc, 1983, 4 bak er aan, heerlijk :)

    Login om te reageren
  63. Dotternetta zegt

    8 december 2010 om 14:26

    Dit lijstje nog eens presenteren over 10 jaar en dan kijken welke het beste is/was, dat lijkt me veel beter!

    Login om te reageren
  64. Beem bim bop zegt

    8 december 2010 om 14:31

    De DW12C van PSA. Niet zo vernieuwend misschien, maar technisch wel helemaal up to date en gewoon een super lekkere motor.

    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956469e7be39d750cc7d9/13_en-gb_main_data_sheet.pdf

    Login om te reageren
  65. Marouane zegt

    8 december 2010 om 14:31

    2.0 BiTDI
    Doet al dienst in de T5 met Facelift.
    In de T5 zijn de cijfers beperkt tot 180PK & 400NM om de transmissie niet te verneuken. In een later stadium krijgt deze motor vermoedelijk 204PK & 450NM en schijnt er bij VAG zelfs gesproken te worden over 220PK & ***NM. Dit blok zal hoogst waarschijnlijk de 2.5TDI 5- en 6 cilinders en de 3.0TDI 6 cilinder vervangen.

    Login om te reageren
  66. Marouane zegt

    8 december 2010 om 14:38

    De Beamer 35d in natuurlijk de 535d ook zeker een prijsje. Ik ken namelijk iemand die er één heeft met 360PK (fabrieksaf 270PK). Well that’s gotta be very very impressive!!!

    Login om te reageren
  67. Jos zegt

    8 december 2010 om 14:41

    BMW’s M47TU2D20
    Zuinig doch sterk

    Login om te reageren
  68. Roel zegt

    8 december 2010 om 14:54

    305pk T6 blok uit o.a. de V60 is de topper in de lijst!

    Login om te reageren
  69. clijde zegt

    8 december 2010 om 15:04

    5.0 dohc Ford Mustang. Prijs kwaliteit verhoding is top. Zou hem zo aanschaffen (als ik in de states woonde)

    Login om te reageren
  70. Kc zegt

    8 december 2010 om 15:32

    De 4.0L TDV8 uit de Range Rover

    Login om te reageren
  71. Abdesamad zegt

    8 december 2010 om 15:33

    Mijn 110pk seat ibiza diesel uit 99..

    Login om te reageren
  72. Fout zegt

    8 december 2010 om 15:52

    @Kc
    Totaal terecht! http://uk.autoblog.com/2010/11/24/range-rover-td-v8/

    Login om te reageren
  73. Stellantis rules the sky zegt

    8 december 2010 om 16:06

    De 1.4 VTi van PSA: 95 pk bij 6000 tpm en 136 Nm bij 4000 tpm…

    Login om te reageren
  74. SR20NL zegt

    8 december 2010 om 16:18

    de SR20 van Nissan

    Login om te reageren
  75. Harry1994 zegt

    8 december 2010 om 16:47

    Audi v10 5.2 FSI(R8)
    Audi 5cil 2.5
    Amg V8 5.5 twinturbo
    Lexus V10 (lf-a)
    Overduidelijk de winnaars

    Login om te reageren
  76. AMG Powerrr zegt

    8 december 2010 om 16:59

    nou dan ken ik dr ook nog wel een paar;

    de 993cc 3-cilinder turbo met 101 pk uit de Daihatsu Charade GTti
    de 1.6l (B16A & B16B (Type R) uit een willekeurige Honda 1.6 VTEC
    de 2.0l (F20C) uit de Honda S2000
    de 2.0l 5 cilinder Turbo uit de Coupe Fiat 2.0 20vT
    de 2.3l 5 cilinder Turbo uit de 850 T5-R

    en ga zomaar door…

    Login om te reageren
  77. Jochempie zegt

    8 december 2010 om 17:07

    Volgens mij is die 3.6 uit de dodge avenger echt een verrot apparaat maar goed.

    Login om te reageren
  78. MAB zegt

    8 december 2010 om 17:24

    Audi RS6 V10 Twin Turbo 580PK !

    Login om te reageren
  79. Stef_4 zegt

    8 december 2010 om 17:59

    TT-RS/RS3 5cilinder
    BMW 35d blokken
    En iets van FiatPowerTrain met MultiAir, een geweldige doch simpele oplossing!

    Login om te reageren
  80. dw zegt

    8 december 2010 om 18:04

    Opvallend veel grote motoren, en Hyundai in de lijst is nog wel de grootste tegenvaller

    Login om te reageren
  81. Rob USA zegt

    8 december 2010 om 18:39

    5.0L V8 uit de Ford Mustang natuurlijk The Legend !
    Ben nu al zeeeer tevreden met de 4.6L V8 en dit is een veel betere motor. :)
    En het goedkoopste blokje met de meeste HP, 412 stuks om precies te zijn.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      8 december 2010 om 20:22

      @Rob USA:

      ik heb ook weer een 4.6 ..
      had @Alwood belooft een Volvo S90 te kopen voor dailydriver ..
      tis toch een 99er Towncar geworden ..

      geweldig blok .. zelfs in de slome vorm zoals ik die heb ..

      de nieuwe 5.0 is gewoon ubergeil ..
      die zou ik zo als crate bestellen omdat ik de Mustang er omheen nu effe niet kan betalen ..

      Login om te reageren
  82. Papin zegt

    8 december 2010 om 19:11

    de nieuwe biturbo van AMG als benzinevariant
    en de 3.6 TDV8 van Land Rover

    Login om te reageren
  83. Papin zegt

    8 december 2010 om 19:12

    de nieuwe biturbo van AMG als benzinevariant
    en de 3.6 TDV8 van Land Rover als dieselvariant

    Login om te reageren
  84. topless zegt

    8 december 2010 om 19:48

    Zit geen fijne, atmosferische toerenmotor bij.

    http://www.youtube.com/watch?v=_PiNfODsWKo&feature=channel

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      23 januari 2011 om 23:34

      @topless: heel mooi maar die dingen fikken af.

      Login om te reageren
  85. Timor zegt

    8 december 2010 om 20:02

    W16 + 4 turbo’s

    Login om te reageren
  86. Robin zegt

    8 december 2010 om 20:04

    Waar staat de 3 liter v6 diesel van Jaguar PSA.
    Momenteel de referentie in zijn klasse.

    Login om te reageren
  87. edgar zegt

    8 december 2010 om 20:11

    c20let met direct injection en open kelken! heerlijk of de 2.8 GS/E motor.

    Login om te reageren
  88. the-budel-guy zegt

    8 december 2010 om 20:53

    de 2.7 V6 TDI van audi uit de A6

    Login om te reageren
  89. Rob USA zegt

    8 december 2010 om 23:01

    @Lincoln: Geeft niks, hij is toch zo ook al mooi om naar te kijken. :D
    Die 4.6 kan je echt niet slopen oftewel goede keuze en 0 onderhoud.
    Towncar is altijd heerlijk ,is een 99er nog met die kleine achterlichten of die wat grotere bollopende ?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 december 2010 om 06:33

      @Rob USA:
      99er is er zo 1 met een chromen bovenlip ..
      met die recht opstaande kasteel achterlichjes ..
      en een bonk chroom rond de achter nummerplaat ..

      zo,n veredelde Crown Vic/Grand Marquis ..
      ultieme ouwe lullenbak ..

      wel een hoop achterstallig onderhoud ..
      bijzonder weinig km,s ..
      dus gaat weer helemaal nieuw worden ..

      Login om te reageren
  90. Benz.. zegt

    8 december 2010 om 23:03

    De DOHC 5.0 V8 van de Mustang gerne..

    Ik mis overigens de 250 cdi motor van Mercedes, evenals de nieuwe 5.5 liter biturbo van de 63 AMG-range. Wanneer het alleen al op geluid aankomt, steekt deze er met kop en schouders bovenuit.

    @CSL: Tja, zo jammer dat de motor uit de X5/X6M klinkt als een mak lammetje t.o.v. de nieuwe V8-biturbo van Mercedes voor haar 63 AMG modellen. ;)

    Ik vind het wel terecht dat de 3.0l N55-motor van de 335i in de lijst staat. Ik heb onlangs nog een ritje gemaakt in de huidige 335i en dat blok is zeer uitgebalanceerd..

    Login om te reageren
  91. Osca zegt

    9 december 2010 om 01:37

    ik mis de VR38DETT :<

    Login om te reageren
  92. Yerrun zegt

    9 december 2010 om 08:11

    De nieuwe Saab TTID diesel is verbluffend krachtig en zuinig! 180PK en slechts 4,5 l/100km en 119gr. CO2. Ik heb ze eens vergeleken en ze zitten zelfs ruim onder BMW, Volvo, Mercedes, Alfa als je de gram-per-PK uitrekent. Indrukwekkende motor!

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      9 december 2010 om 15:59

      @Yerrun: Dat heeft slechts ten dele met de motor te maken. Saab heeft motorisch twee veranderingen doorgevoerd: een dubbele turbo er op geschroefd, en de interne wrijving van het blok verminderd. De rest van de C02-reductie zit op het conto van andere banden, andere verhouding voor de versnellingsbak en een aerodynamischer onderkant. Dat merk je ook meteen als je de CO2-uitstoot voor bvb. de cabrio bekijkt: met hetzelfde motorblok heb je daar al meteen 137g. Bovendien is de uitstoot van het 130pk-dieselblok in de 9-3 SS óók 119g. En dat is toch meteen een heel wat lagere score. Anders gezegd: het indrukwekkende geldt alleen voor de heel specifieke configuratie die je hierboven vermeldt.

      Login om te reageren
  93. jp zegt

    9 december 2010 om 11:44

    Ik mis de pittige 3pitter van suzuki met 0,56327 liter inhoud

    Login om te reageren
  94. PeugeotGTI zegt

    9 december 2010 om 18:46

    De 1.6 THP van PSA/BMW.
    Is waarschijnlijk te oud, maar wel een erg goede motor.
    Spoepel, sterk en zuinig.

    Login om te reageren
  95. Agien van 't Hoog zegt

    9 december 2010 om 21:36

    2 liter4 cylinder diesel van BMW!

    Login om te reageren
  96. Peter zegt

    10 december 2010 om 19:12

    Allemaal van die stevige drinkers in deze top 10 , dat is toch niet meer van deze tijd ? Blijft een raar volk die Amerikanen !

    Login om te reageren
  97. High Performance zegt

    11 december 2010 om 12:26

    Dergelijke wedstrijdjes zijn onzinnig en treffen geen doel. Alsof je bij de volgende auto deze lijst gaat raadplegen om de beste motor te kiezen voor je auto. En ieder continent (en misschien zelfs land) heeft zijn eigen lijst. Welke is dan maatgevend? En als jouw voorkeur op één staat heb je dan een jaar lang gelijk als de fanboys en bashers weer in “zinvolle” discussies geraken? Eigen ervaring en wensen telt, niets meer en niets minder.

    Login om te reageren
  98. ferrarigek zegt

    13 december 2010 om 16:04

    motor uit de 599 gto!

    Login om te reageren
  99. MAB zegt

    9 januari 2011 om 02:59

    AUDIII

    Login om te reageren
  100. xilver zegt

    23 januari 2011 om 23:33

    De motor uit m’n oude Opel Vectra… Dat ding is al een half miljard jaar oud…heeft de uitspattingen van een 20-jarige, die denkt dat hij met een auto kan rijden, moeten weerstaan en hij zit al ver boven zijn onderhoudstermijn. Dat ding blijft gewoon draaien en is niet van plan om snel op te geven…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North