De 10 lekkerste hot hatches uit de jaren 90

Auteur: , 181 Reacties

Uit die tijd dat je nog als eerste weg was bij het stoplicht met 130 pk.

bommetje

De nineties. Wat een heerlijke tijd was dat. Niet alleen qua muziek (want wees eens eerlijk, zouden we zonder de Spice Girls nog steeds zoveel van David Beckham en zijn prachtige auto’s hebben gehoord), ook op economisch vlak was het een en al hosanna. Dat betekende dat er geld was voor leuke auto’s. Niet alleen in het topsegement, een paar schalen lager was ook genoeg leuks te beleven. Het was het decennium dat de hot hatch zo’n beetje gemeengoed werd. Ieder zichzelf respecterend autobedrijf had er wel een of twee in zijn portfolio. Daarom, omdat het bijna weekend is, een volledig willekeurig lijstje met de 10 lekkerste hot hatches uit de laatste 10 jaar van de vorige eeuw. Met natuurlijk ruimte voor aanvullingen in de comments!

– Laten we beginnen bij deze, de Ford Fiesta RS Turbo.
RS Turbo
Een bommetje met 133 pk. Die motor sleepte hem in 8,2 seconden naar de 100 en de koek was pas op bij 213 kilometer per uur. Tegenwoordig is dat niet buitengewoon snel, maar begin jaren 90 wel degelijk.

– Pas op dat je niet opvalt met je Rover 200 BRM
Rover-200-BRM
Deze Rover 200 BRM moest het vooral hebben van zijn oranje grille. Niks powerdomes of grote letters op de zijkant, gewoon een oranje bek en iedereen ziet dat je hard kan. Want hij was zeker wel snel. 145 pk uit zijn 1.8 liter. Daarmee haalde hij 205 kilometer per uur en in 8,3 seconden zat hij op de 100.

– Deze mag natuurlijk niet ontbreken, de VW Golf VR6
Golf-VR6
Een hatchback met een 6-cilinder in het vooronder. 2,8 of 2,9 liter groot (als je voor de vierwielaangedreven Synchro ging) en serieus veel vermogen voor die tijd; 174 voor de ‘gewone’ en 190pk voor de Synchro. Daarmee scheurde je in 7,4 seconden naar de 100 en bij 224 won de luchtweerstand het gevecht. Anno 2016 nog steeds geen waarden om je voor te schamen.

Fiat Punto GT
Snelle-Fiat
Deze Punto GT was ook bepaald geen stakker te noemen. Voorzien van een 1.4 turbo met 136 pk. Ook goed voor een 0-100 tijd van 8,2 seconden en een top van net onder de 200 kilometer per uur.

– De Spaanse furie, de Seat Ibiza Cupra
Ibiza-Cupra
Cupra, een gekke naam die stond voor Cup Racing. Want dat kon je goed met die snelle Seatjes. 2.0 liter 4-cilinder, 16 kleppen en 150 PK. Daarmee deed je de standaardsprint in 8,3 seconden en hij hield het voor gezien bij 216 kilometer per uur.

– Deze auto vrat vrijwel alle andere klasgenoten voor het ontbijt; de Ford Escort Cosworth
Escort-Cosworth
De Escort die eigenlijk geen Escort was. Ze pakten namelijk het cassis en de mechaniek uit de Sierra RS Cosworth en plakten daar Escort-panelen omheen. Omdat het een homologatiemodel was voor de Groep A rallyklase, mocht een fijne 4-wielaandrijving ook niet ontbreken. En dan de motor. Een 2 liter turbo met dik 220 pk. Daarmee klapte hij in 5,7 seconden naar de 100 en hij trok door tot 232 kilometer per uur. Als je de versie zonder taartschep achterop bestelde, haalde je bijna de 240. Grappig detail, de auto kostte precies 100.000 gulden. En voor exact datzelfde geld kon je ook een veel grotere Scorpio Cosworth kopen. Maar die wilde je natuurlijk niet!

– En wat dachten we van deze? De Citroën Saxo VTS
Saxo-VTS
120 pk, in 8,7 seconden naar de 100 en 205 kilometer per uur als maximum. Je had hem ook als VTR, maar die was iets minder snel. Kwam natuurlijk omdat die laatste maar 8 klepjes had en de VTS 16 stuks.

– En zijn broertje, de Peugeot 106 GTI
106-GTI
Inderdaad. Het broertje van de rappe Saxo. Met een gedeeld hart, dus ook 120 PK, ook naar de 100 in 8,7 seconden en doortrekken tot 205 echte kilometers per uur.

– Een stijlvolle beul, de Audi S3
Audi-S3
Je kon aan de S3 merken dat we al een stukje verder in het decennium zaten. De power nam namelijk flink toe, uit zijn 1,8 liter turbo haalde Audi namelijk 210 PK. Vanwege de vierwielaandrijving was ie ook serieus snel weg bij het stoplicht, in 6,9 seconden zat hij op de 100 om door te stoempen naar 238. Hetzelfde blokje werd overigens ook in de TT gelepeld en in de Quattrovariant schopte hij het tot 225 pk.

– Mijn favoriet, de Renault Clio 16V
Clio-16V
Dat is het voordeel van een stukje schrijven, je kunt volledig subjectief zijn en een bepaald model als favoriet plaatsen. Waarvan akte. Voor mij is dit de ultieme hot hatch uit de jaren 90. 1,8 liter, 16 kleppen, 136 pk, 0-100 in 8,3 seconden en 209 kilometers als max. En een powerdome op de motorkap. Wie wil dat nou niet? Natuurlijk had je ook de Clio Williams, met zijn 150 PK sterke 2 liter nog net wat sneller, maar voor mij blijft deze 1,8 de favoriet. Waarom? Omdat ik hem zelf had, denk ik!

Maar dit stukje schreeuwt om jullie eigen favoriet. Dus roep maar, welke ben ik vergeten, waarom is de Clio helemaal niet de lekkerste en welke dan wel?



181 reacties

Voor mij de Clio, liefst in de Williams uitvoering.
@toniominestrone: voor mij de Mitsubishi Colt Gti, of de e36 compact 323i aub. De 323i had met een m50 325i inlaatspruitstuk zo’n 190pk op de achterwielen. Heerlijk.
@toniominestrone: peugeot 306 GTI6 163 pk en een 6bak. Heerlijk genoten van die auto
@rossi46audi: 163pk? 167pk bedoel je
@mrxsara: 163 pk toch echt. Na 1998 werd het 167 pk ook wel de Phase II genoemt. Ik had een Phase I met 163 pk 17-LR-XZ zoek maar op
@rossi46audi: na 2000 bedoel ik uiteraard. Mis het wijzigen van het bericht nog altijd.
@toniominestrone: waren idd mooi in die uitvoering. Maar ik kies 100% voor de Audi S3, heb er zelf jaren mee gereden zonder ook maar 1 probleem gehad te hebben! Wat een super wagen om te hebben, rijd ook nog fantastisch en die wegligging is TOP! Beetje kietelen en je had dik 35 PK meer. Je kon er meer uithalen maar dat vroeg andere aanpassingen. Kzie ze zelden nog maar, op marktplaats staat nog 1 mooie te koop maar wel de hoofdprijs!
Escorth all the way, blijft een lekkere auto <3
De escort natuurlijk! Alhoewel de Renault en de Peug mij ook kunnen blij maken!
Volgens mij zijn dit ook de leukste auto’s ooit gemaakt. Ik heb zelf ooit een Fiesta XR2I gehad. Die mag trouwens best in dit rijtje. Wat zou ik doe graag weer terug willen!
@clarkson: wel de 1.8 uitvoering met 131pk natuurlijk
@clarkson:

Autobianchi A112 Abarth

Dit is de stamvader van de hot-hatch

http://i41.tinypic.com/24g8vmt.jpg
@desjonnies: Zijn dit jaren 90 hothatches?
@clarkson:

jouw woorden : ‘ Volgens mij zijn dit ook de leukste auto’s ooit gemaakt.’

Ooit.

En daar ben ik het niet geheel mee eens.

Ooit werden er nog andere leuke auto’s gemaakt.
@desjonnies: En daarmee bedoel ik de hothatches uit de jaren 90. Net zoals het onderwerp van dit artikel. Ik ben gek op jaren 90 auto’s en vooral zulke bommetjes.
@clarkson:

Vergeten grootheid ik als niet van de opels vond hem ontzettend leuk :

Corsa A GSi

http://www.mad4wheels.com/webpics/hires/00006658%20-%201988%20Opel%20Corsa%20(%20A%20)%20GSi/1988_Opel_Corsa_(_A_)_GSi_005_9543.jpg
@desjonnies: Zo heb ik er jaren eentje gehad. Leukste auto ooit in mijn bezit. In zijn laatste jaren lag er een 2l blok in van de Astra gsi. Remmen en ophanging uiteraard ook aangepast. Heerlijk bommetje!
Wel jammer dat er alleen Europesche wagens in de lijst staan.

Mijn favoriet uit de 90s: de Starlet GT Turbo/Glanza
@toyotafortuner: De Japanners konder er ook wat van. Denk aan de Nissan Sunny GTi-R, Honda Civic Type R, Mazda 323 GT Turbo, Daihatsu Charade GTti, Mitsubishi Mirage Cyborg ZR, Daihatu Mira TR-XX Avanzato R en de Suzuki Alto Works Suzuki Sport Limited. Moet er wel bij vermelden dat de meeste voor Japan en Australië waren voorbehouden, maar in Engeland zie je ze gelukkig geregeld voorbij komen.
@willeme: of de Nissan march met turbo en compressor, nog voordat vag dit concept van onder het stof haalden
@phdg: Was dat niet eind jaren 80?
@willeme: juist nog eens opgezocht 1988 werden ze gemaakt
@phdg:

Superturbo heette dat ding.
Hyperdeluxe!
@willeme: De sunny gti-r is toch wel het extreemste van allemaal. Ik had er zelf ook graag één gehad. Wat een geweldige tijd was dat zeg.
@clarkson: heb er wel een paar keer in gereden, mijn hemel zo’n ding is porno
@clarkson: ook eens mee gereden met een gti-r. Echt wel onder de indruk!
@willeme: heel fijn lijstje noem je daar even op! Er was ook een mitsubishi colt 1.8 als ik mij niet vergis. Volgens een lijstje van aw was dat de snelste sprinter.
@willeme: mooi lijstje!
@willeme: voor de 96-00 honda civic vti (ek4) hoefde je zelfs niet eens naar japan. Wagentje had 160pk uit een 1.6 DOHC vtec blok (B16a2 motorblok) en had toen zelfs al 100pk per liter slagvolume.

Maar jah, t is weer een honda en dus niet waardig om te vernoemen in het artikel.
@willeme: Suzuki Swift 1.3 GTi twincam, niet de allersnelste (104pk bij 800kg) maar wel een heerlijk scheurijzer. Liet je nooit staan, ook niet na 3 weken stilstaan bij vorst, even ramen krabben en instappen, sleutel om en vrrroemmm lopen, en dat bij -10* overdag.
@audicoupe84: doet mijn audi coupe gt 2.1 van 1983 nu nog steeds, starten en lopen
@audicoupe84: hmm ja, ramen krabben binnen en buiten graag. Cult auto. De 1.6 sedan haalde toch 125pk?
@willeme: stuk voor stuk heerlijke degelijke scheurijzertjes!
Heel goede herinneringen aan de Mazda 323 bg, vooral de gtx en gtr…
@willeme: de 323bg GTR… toch wel een van persoonlijke iconen.
Clio williams, op de voet gevolgd door de 106 rally. Mijn eerste eigen auto was een renault 19 16v. Geweldige auto!
@koeckenbacker: ik zou inderdaad de spartaansere 106 Rallye verkiezen boven de 106 GTI. Ondanks de mindere motor dank zij zijn lichterer gewicht nagenoeg net zo snel. Maar ik ben bevooroordeeld omdat ik er zelf één heb.
Over de VR6 kan @Dutchdriftking volop meepraten.
@ghost: Klopt. extreem snel is deze niet, maar wat klinkt het toch geweldig!
@dutchdriftking: Voor zijn tijd was het wel een snelle auto. Op de M3 na kon je elke E36 wel aan bij de verkeerslichten. En dat geluid was episch.

Een klasgenoot van mij had er eentje. Een donkerpaarse 2.8, met 17″ BBS velgen, K&n luchtfilter, Sebring uitlaat en Eibach veren. Volledig zwart lederen Recaro’s en de originele VW radio! Man, wat klonk dat ding lekker.
@willeme: Klinkt als een mooie. Ik heb Dragon green. 17inch BBS RX en de GTI 16V recaro`s van na de facelift. Zitten nog fijner als leder, en je blijft tenminste op je plek als je een beetje gaat hoeken. Jij rijd nog met de A8?
@willeme: Zeker nooit een 328i tegen gekomen. Een VR6 had het van 0-100 al extreem zwaar tegen mijn 205 1.9 GTI en een E36 is met 6.9 naar de 100 bijna nog een volle seconde sneller…
@griffendahl: 7,4 voor de VR6, 7,3 voor de E36 328i. Licht toch best dicht bij elkaar, vind ik.
Schande dat er geen Civic V-TEC met 160 pk bij staat. Serieus snel. De CRX telt zeker niet omdat het geen hatchback is?
@sleurs: Je moet het allemaal niet zo serieus nemen. Ik bedoel, schande? Meen je dat?
@sleurs: wanneer is een bladblazer het hatchback
@ronaldddvos: het=een
Kut iPhone, en nog geen editknop
@sleurs: Heb deze zelf gehad. een echt scheurijzer zeker met de stoplichtprintjes, geen Europeaan die je bij kon houden. haha.. Vtec vroemmmmmm
@sleurs: idd, Civic EG6 en EK4 met B16a2 motor…waar staan die?
Alfa 33 16V QV (zeg maar de voorloper van de 159 ;) Wegligging als een kart en dat boxergeluid! De mijne weggedaan bij 220k kms (stom-stom-stom), motortje was toen nog fris als een hoentje.
@pjotr: Alfa 33 for the win! Mijn eerste auto was een 33 1.7ie.
@coffeecup: Mijn eerste was een 1.3 eerste type ;)
@coffeecup: enige auto waar ik ooit motorkap heb zien losbreken. Gebeurde bij die van mijn maatje
Doe mij de S3. Ik kan mij nog goed herinneren dat Ronaldo er vroeger 1 had. Was toen tijdelijk een S3 fan.
@e550: welke ronaldo ???
@tyso44quattro: de enige echte uit Brazilië natuurlijk. Speelde bij PSV, dus ik denk dat @e550 uit omgeving Eindhoven komt? ;-)
@jamesbond007: natuurlijk de enige echte! Nee, zag het op tv ;)
Je vergeet de swift gti!
Persoonlijk meer lol aan beleefd dan de clio 1.8
Erg licht, ik dacht 120 pk uit een 1.3 16v blokje!
Echt een genot om mee te rijde ;)
@crisert55: De Swift GTi was mijn eerste auto, VR6’s pesten was leuk. Ik mist het wel, heb wel nu een Swift 4wd met een Gti blok. ;)
Ik zou zeggen de Lancia Delta HF Integrale Evo II, maar strikt genomen is dat meer een homologatiespecial dan een Hot Hatch.

Mijn favoriet is de Peugeot 306 Rallye: 167pk, geen overbodige luxe aan boord, briljant chassis en oh, wacht, er is er eentje die ik nog liever zou willen, een Honda Civic Type R EK9. Goede jaren 90!
Voor mij de Clio Williams of de Escort Cosworth graag
uit die tijd, de golf. voor nu? clio v6…
Jullie vergeten de lancia delta turbo. De 1998 versie. Dat was de snelste van de Nederlandse hatchbacks in de 2 jaar dat hij geleverd werd.
@rolov:

Goede keuze!

http://www.picautos.com/images/lancia-delta-hpe-2.0-hf-turbo-01.jpg

193pk en iets van 260nm. En die brede HPE body is briljant, evenals de Speedline velgen.
@willeme: ik weet het . Il heb hem nog gehad zo maar wel in het zwart. ;) wel de 1.8 versie wat wel zeldzaam was aangezien de meeste 1.6 versies waren.
@willeme: zeker goede keuze, FWD met torsendiff. en héél veel opvoer mogelijkheden. Kwam er vroeger eentje bij ons op de zaak met 250pk op de wielen (met bewijs erbij) niet normaal dat ding!
Mazda 323 gtr
@papa: gisteren nog net met iemand gesproken die deze dingen prepareerde voor de rally. Was hem eerlijk gezegd ook vergeten
@papa: vet! Of de formule 4.
Renault 19 16V en de Clio Williams.
Peugeot 309 GTI 16V
En je had een 16V conversion voor de 205GTi, dan had je 160pk geloof ik!
Zo’n Saxo 16V is ook top, veel leuker dan de C2 VTS. Die kreeg dezelfde motor maar wel veel meer gewicht. Heeft ook populaire logo’s die Saxo 16V. Regelmatig lui aan de balie gehad waarbij ze dat 16v logo van de auto hadden getrokken.
@E34M5Touring: En we vergeten allemaal de enige Hot Hatch waar je een driftje mee kon leggen, de E36 323ti Compact. Dankzij de E30 achteras een bijzonder losse achterkant:

http://www.bestcarinf.com/manufacturers/bmw/bmw-models/bmw-323ti/bmw-323ti-9.jpg
@willeme: Ja, maar niet de knapste aller tijden… Aandrijflijn is inderdaad wel top. Toch zie je ze nauwelijks als 323Ti maar toch. AW had destijds een mooie dubbeltest tussen de BMW en de bovengenoemde Delta HF. Nog uit de tijd dat AW op ‘krantenpapier’ werd gedrukt. Blauwe Compact en een rode HF. Weet nog dat bij de HF de bediening voor de elektrische ramen al los in de auto hing. Persauto van een paar maanden oud..
@willeme: @e34m5touring: de E46/5 lag dan weer wat strakker op de weg…
@e1000bmw523i: Ja maar dat vond ik ook geen knapperd. Als 25i wel heel leuk rijden en met een M pack gaat het nog, maar dan liever een sedan oid.
@E34M5Touring: juist! De mi16 uit een 309 of 405 is ook een prachtig blok in een 205.

Nog mooier is de iets modernere 2.0L 16V uit een 306GTI of Xsara VTS. 167pk in 860kg is heerlijk ;)!
@FlighTom: Ja dr was een duits bedrijf die zo’n 16v kop leverde als optie. Guttman ofzo kan dat? Wel eens een test van gezien. Serieus snel zo’n ding!
@E34M5Touring: gumann verbouwde het complete blok. Niet alleen de kop.
@flightom: citroen bx 16v was ook een optie of het turbo blok uit de xm
Alfa 145 qv
Fiat bravo hgt
Ford escort rs2000 (mk5/6)
@phdg: ook alle 3 gehad… Leuk speelgoed! Die Alfa heeft me een partij geld gekost. Drijfstanglagers droog gelopen door iets te weinig olie en onnozel rijgedrag!
Doe mij maar de VR6, klinkt zo vreselijk mooi. Bij mij op het eiland rijd VR6’je rond met een grote turbo erop. Heb m wel eens vol horen optrekken tot in de toerenbegrenzer, en na 3 km hoorde je m nog steeds super hard, oh en strepen trekken tot in zn 3…
Bizar apparaat
Voor mij de Punto GT. Zelf een gehad, lekker rap bij de stoplichten, heel wat GTI achtigen zoek gereden. Volgens mij ging de FIAT in 7,9 sec naar de 100 ipv 8,2. FIAT is altijd wel voorzichtig in acceleratie cijfers geweest hij was sneller.
Er was toen toch ook nog zoiets als een lancia delta?
Swift GTI zijn jullie vergeten?
@norge: Ik had een lijst van 200 auto’s kunnen maken, bij wijze van spreken. Daarom een subjectief lijstje met hot hatches met ruimte voor aanvullingen!
@nicolasr: En daarom alleen de Europeese auto,s genomen?
@norge: Er zijn niet zo veel Koreaanse Hot Hatches, maar hier een 270pk sterke Excel met V6 Turbo:

http://i774.photobucket.com/albums/yy24/missbridgethay/Hyundai/enginecar_zps984a6ab8.jpg
@norge: Nee. Zat niet echt een reden achter. Het spijt me dat ik niet kan meegaan in eventuele complottheorieën, maar ik heb 10 auto’s onder elkaar gezet die ik leuk vind. Subjectief, zoals ik al zei.

Met de ruimte erbij om Japanners, Roemenen, Amerikanen of Koreanen toe te voegen. Dus, waar wacht je op.
@nicolasr: Mooi artikel leuke lijst. Ik mis persoonlijk vooral de Polo G40, in feite een soort voor vader van het apparaat van @[email protected] weet hoe leuk dat ding is!
@dutchdriftking: Klopt, de Polo Coupe G40 was een aparte auto. Onderstel moest je wel aanpakken, want hij ‘danste’ een beetje op zijn dempers, maar die motor sleurde er enorm aan. Laag in de toeren pakte die al mooi op. En het leukste was dat niemand het verwacht, want hij zag er een beetje saai uit, op zijn 14″ wieltjes.

http://www.autoblog.pt/wp-content/uploads/2013/03/volkswagen-polo-g40.jpg
@dutchdriftking: klopt eigenlijk wel, geestelijk vader van de GTI kan je het niet noemen, de G40 was destijds al bloedsnel naar vergelijking met huidige maatstaven.
Voor mij een s1 Peugeot 106 rallye met het 1300 blokje, “maar” iets meer dan 100 peekaas & weegt niks.. Ooit komt er 1tje bij mij op de stoep
@maikelschennink: of zijn voorganger de 205 rallye nog met carbu’s.
Of is dat nog jaren 80?
@phdg: te oud en te zeldzaam.
De vts had je ook als 1.4 en 1.6 8klepper en de vtr alleen als 1.6.
De 16 klepper had als naam volgens mij vts 16v.
@stephane8200: volgens mij vergeten we nog een paar Honda’s ;-)
De CITROEN AX GTI natuurlijk! De lichtste gti die er ooit is geweest!:)
@retsok: maar het eerste type GT won het toch… Al was het maar om het geluid van die dubbele carbs :)
Volvo 480 Turbo hoort ook wel bij de club (middenmoot iig).
@silverarrow: En natuurlijk de Cooper S 1300!
@silverarrow: ik zou de 480 GT Turbo als ‘warm’ hatch omschrijven. En aangezien t een leeftijdsgenoot is van de 205 GTI vind ik dat veel meer een ‘hot hatch’.
De Volvo is een sportieve boot, dus lekker comfi. De GTI had de neiging om terug te bijten als je de auto te veel pushte.
Ik moet toegeven dat ik de Punto GT helemaal niet kende. Even googlen leert me dat ze nogal verdwenen zijn, nauwelijks meer te vinden.
@Citrofiel: 1.4 Turbo, makkelijk naar 160-170pk te tillen. En op nog geen 900kg wil dat dan best van de plek. In NL zag je ze nauwelijks. In D heel af en toe nog. Nooit enorm veel van verkocht denk ik.
@E34M5Touring: Eigenlijk zijn tijd ver vooruit als kleintje met kleine turbomotor. Lijkt me een leuk ding, zonde dat er zo weinig zijn.
@Citrofiel: wat dat betreft waren ze er bij daihatsu nog een stuk eerder bij, met de Charade G11 Turbo uit ’85. Maar de punto is zeker een leuke underdog.
@dondeboer: van de Uno had je in de eighties ook al een klein turbotje
@Citrofiel: http://ww3.autoscout24.it/classified/285687893?asrc=st|as

In Italie staan er nog wel wat. Vond dit wel een hele nette (even snel gezocht ;) ). Zeker voor een Italiaan :) Nauwelijks gebruiksschade en die Lancia wielen staan best leuk!
@E34M5Touring: Maar toch, verkeerde velgen, enorm donkere koplampen. Veel zullen in handen van Italiaanse sjonnies zijn geweest, uitdaging is juist om die ene volstrekt originele te vinden. Ja sorry, ik ben zo’n originaliteitsfreak. ;)

Ach, het is niet alsof ik er ooit één ga kopen. Er staat ladingen auto’s hoger op mijn droomlijst.
@Citrofiel: Oh geen sorry nodig hoor. Ik snap het wel. Maar voor 2k kan je geen buil vallen aan zo’n ding denk ik dan. Beetje mee klooien en skelteren maar. Maar wat je zegt, er is zoveel leuks te krijgen. Staat een mooie BX GTi 4×4 op autoscout geloof ik. Meer up your street denk ik!
@E34M5Touring: BX heb ik al, als ik meer auto’s ga kopen moet het wel iets flink anders zijn. Mensen die auto’s van één type verzamelen snap ik niet. Eerst een Traction, dan een cabriolet (geen idee nog, kan alle kanten op), dan iets sportiefs. En een 2CV en een HY. En een Rover 800 van voor de facelift. Oh ja, en een dagelijks hok kan ook wel handig zijn. ;) Dromen genoeg.
@Citrofiel: Ik stond afgelopen weekend even bij The Gallery. Die had een 304 en 504 cabrio staan. Vind ik beide erg leuke cabrio’s. Vooral zo’n 504. Prachtig design. 2CV’s ook maar voor een goeie moet je tegenwoordig nog diep in de portemonnee zeg. Schrok ervan. Misschien is hij ook niet helemaal representatief voor de hele markt maar goedkoop zijn de goede allang niet meer. HY is cool maar vind er maar eens 1 waar geen Espressomaker achterin hangt. Ach dromen, blijft een mooie hobby ;)
@Citrofiel: maar als je de Punto vergelijkt met de overige modellen moet ik zeggen dat deze veel minder gedateerd oogt. Een eigenschap van een goed ontwerp.
@Citrofiel: ik heb in 2013 er eentje ingeruild op m’n vorige auto.
Origineel 86dkm, bliksemflits snel, zo gretig als het wilde gaan.
Na 2 maand en veel lol is ie verkocht aan een 40-er met een collectie van Ritmo cabrio, Uno turbo en wat jaren ’70 materiaal.
Gelijk diegene die hem moést kopen, waar een verkoper vanzelfsprekend een warm gevoel van krijgt.
Top bakkie was het!
@v60germany: Dat klinkt alsof die nog bestaat en nog lang verzorgd zal blijven. Een enorm pluspunt als je je auto een warm hart toedraagt inderdaad.
Ik vind de Ford Cosworth er niet bij horen dat was een auto van bijna 100.000,- gulden dat was iets wat je nooit zag in die tijd. Net als de Delta Intergrale zag je die op een autobeurs maar op straat, nee.
Van alle auto’s die ik tot nog toe gereden heb blijft de 106 gti mijn persoonlijke favoriet. Die van mij was van modeljaar 2002. Als ik het me goed herinner was de 106 gti destijds de op één na beste stuurmansauto bij TopGear.
Iedereen vergeet de Peugeot 306 Gti. Sneller dan de 205 en veel moderner.
@xiran: Toen ik de titel las, was de 306 GTI-6 de eerste waar ik aan moest denken, toch gekozen voor de 306 Rallye. Mijn tante heeft een Rouge Lucifer XSI gehad, ook een leuke auto.
@willeme: is de 306 Rallye ooit geleverd in ons land? Google afbeeldingen geeft me veel hits van pistonheads
@derek306: Nee. De 306 Rallye was alleen in de UK leverbaar. In basis is het gewoon een 306 GTI, maar dan zonder elektrische ramen, airco en radio.

https://www.youtube.com/watch?v=SjfHvUhgVnw
@xiran:
Helemaal mee eens. Mijn eerste auto was een 306 S16. Geweldige motor lag daar in. 306en zijn wat gemoedelijker dan 205s. Overstuur is veel makkelijker op te vangen en op de snelweg zijn ze comfortabeler.
Over snelwegen gesproken, die 306 S16 was de beste reiswagen die ik gehad heb. Dat kwam o.a. door de stoelen.
@PeugeotGTI: mijn eerste een 306XSi! Man, wat een fijne auto. Kan ik nog met warme gevoelens aan terugdenken.
@PeugeotGTI: Ik vond e 306 gti veel volwassener dan mijn 205 gti. En het had veel meer opties zoals stoelverwarming :D
@xiran: Haha zoals een echte Peugeot betaamt deed de stoelverwarming het in mijn S16 alleen aan de passagierskant . . .
Waar is de CRX en CRX Vtec
@schellekens006: eens. Kijk ook eens naar de clubjes die er allemaal zijn op basis van de ef jes
Waar is de kadett gsi en de nissan sunny turbo
Saxo 16v. En dan de Bi-Ton versie in 2 kleuren grijs.
In de oude albums thuis ligt er een foto van de papa die apetrots voor zijn Ford Escort RS Turbo (een rood exemplaar) staat met mezelf in zijn armen. Toen ie van werk veranderde moest de Ford weg vertelde hij me, ding zoop veel te veel om 100km per dag te rijden.
Es drie groag
@xiran inderdaad zeker een van de beste betaalbare hot hatches aller tijden. Naast de 205 en 106. Waarschijnlijk nog de meeste kans om een 306 in originele staat te krijgen.
Ja @nicolasr, waarom vergeet je al die auto’s verdumme? Ga eens snel het artikel herschrijven naar een Top 25!

Men doet het ook nooit goed…
@phaeton: dat bedoel ik! ;-)
Opel Astra GSI.
@Rick-dos: de 16v van voor de facelift met de dikke bumpers, helemaal gaaf!
Ahh de Clio 16v geweldig ding. Ken iemand die er 2 heeft, echt een bommetje op wielen
Die Audi S3 fantastisch, zou hem graag hebben of de Golf VR6 ook prachtig.

Beste een heerlijk lijstje dit. Er ontbreken best een paar modellen aan, maar dat maakt het lijstje wel origineel.
Audi S3 !! zelf ook gehad, met JD kuurtje goed voor 260pk en 350nm, wat een wagen was dat!! tussensprintjes met dit ding waren verpulverend snel.
Toen het nog om plezier ging. Tegenwoordig neemt iedereen genoegen met gezoem van elektrische meuk.
Back to memory lane:

1e keuze: mijn eerste nieuw auto: peugeot 106 Rallye 1.3. 100.000 km meegereden en in die tijd was het aantal flitsers nog te overzien.
Misschien ook wel leuk om te vermelden dat het BRM en de oranje bakkes van de Rover 200 een directe verwijzing zijn naar het BRM F1 team, dat met eenzelfde kleurstelling racete.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/BRM_P83.jpg
Ik heb de VR6 gehad heerlijke wagen maar in dit lijstje is de Clio 1.8 16v ook mijn favoriet. Deze heb ik ook zelf gehad uit 1992 opgevoerd naar de 180pk. Een vriend van mij had in die tijd een Opel Calibra V6, hoop wedstrijdjes gedaan en won het altijd. Wat een heerlijke tijden waren dat.
Doe mij die S3 maar, ik heb er toen verlekkerd naar zitten kijken, maar kon het natuurlijk niet betalen. Lekker decent nog, geen dubbele uitlaten op elke hoek
Als ex-Saxo 16V rijder kan ik natuurlijk niets anders zeggen dan dat de Saxo 16V (en z’n broertje/zusje 106 GTI) toch wel de leukste hothatch uit die periode vind. Kijk ook eens naar de oude Top Gear aflevering waarin Tiff met een Saxo 16v in elke bocht weer op de kont van die Clio 172 hangt. Op de rechte stukken loopt de Clio weer uit en wordt vervolgens weer opgejaagd door de Saxo:
http://m.youtube.com/watch?v=oIVvTuRkNY0

Overigens deden de 16V’s de 0-100 sprint vaak een stukje sneller, rond de 7,5 seconden.

Ook nog een leuke review uit den ouden doosch:
http://www.autozine.nl/text/116.html
@stefanvts16v: klopt, ik had ook een VTS 16v en ik geloof dat de standaard sprint naar de 100 in 7,7 duurde.
Escort RS2000 check! (het tussen modelletje, de mooiste imo)
Clio 1.8 16Vcheck
Saxo check
Golf VR6 check
Ibiza 1.8 20vt cupra check

In deze volgorde in mijn bezit geweest! Wat een leuke tijd was dat zeg. Was ik maar weer 18 – 23 jaar!
@boxergt: naast Bovenstaande ook de 145 QV , Bravo HGT, Stilo Abarth en als klapper op de vuurpijl een Hyundai Scoupe 1.5 turbo gehad.

Van alle auto’s was ik het meest gek op de Golf VR6 puur voor het geluid en rijgedrag!
Altijd al een zwak gehad voor dit type Audi S3 :)
@gieltj: Ik ook. Een gele graag van na de facelift.
Tja, de VR6 natuurlijk! tijdloos design indien origineel, geweldig geluid, alle luxe die je wensen kan was leverbaar, (zat er alleen bijna nooit op) climate en cruisecontrol, fijne recaro`s met stoelverwarming. En als je het onderstel + uitlaat systeem serieus aanpakt (dan ben je een paar ruggen verder maar goed) heb je een geniale auto.
Ik mis m’n Astra Gsi nog steeds…
De 106 GTI, zonder twijfel. Speelser dan de Clio, minder lomp dan de Audi, mooier dan de Saxo. Heel makkelijk een beetje op te voeren, verder hoef je er niets aan te doen. De kosten zijn te overzien maar echt betrouwbaar zijn ze niet, dat is het enige nadeel. Briljante auto om je autobezit mee te beginnen.

@nicolasr Ander punt: als de Escort Cosworth hierbij staat, mag de Delta Integrale er ook bij. En laat dat nou net écht de allerlekkerste hot hatch uit die tijd zijn..!
Maareuh, even serieus mensen. Hier missen toch echt een paar hele fijne auto’s.

De Peugeot 306 GTI-6 was een van de snelste GTI’s uit die tijd, vergeleken met viercilinders waarschijnlijk de snelste. De wegligging was nogal, laten we het levendig noemen. Vermakelijk vooral.

Zoals ik hierboven ook al zei, de Lancia Delta HF Integrale is voor mij de ultieme hot hatch uit de Noughties. Racetechnologie in een gezinsauto voor iedereen.

Dan nog de Alfa Romeo 145 QV. De 145 QV was een heerlijk sturende snelle hatch niet te vergeten. En prachtig om te zien, zeker met de juiste Zender’s eronder:

http://www.cuoresportivo.ch/alfas/145/614×460/145qv-renato1.JPG
@PeugeotGTI: en wat dacht je van de citroen zx 2.0 gti? Minder mooi maar wel exclusiever. En volgens mij ook rapper.
@maferick74: Die had gewoon 5 versnellingen in plaats van de 6 van de 306. Meer lawaai maar vooral een wat te groot gat tussen de versnellingen.
@maferick74:
Nee die had een vijfbak en de 155 pk 2.0 uit de 306 S16. De GTI had 167 pk, volgens mij had die een ander inlaatspruitstuk o.a..
Met goed gespaard geld naar amersfoort eo… daar stond ie de renault clio 1.8 elia getuned. Ja hebben… de week erna ophalen…. euh de dag ervoor werd ik gebeld… auto kam niet door de apk omdat ie krom getrokken was… pfff dat was close… wel flink balen maar toen kwam een escort 1.8 cabrio langs… veel minder snel maar wel heerlijk dakloos rijden
@nicolasr: Ik dacht dat je wel wat van auto’s wist, maar je bent in dit overzichtje mijn auto vergeten!
En we weten allemaal: de Peugeot 306 GTI hoort in dot lijstje. Meer pk’s dan de concurrentie en de eerste fatsoenlijke GTI met 6 versnellingen.
@perry_snijders: Beste Perry! Editie maar, zou ik zeggen! Kwak hem erbij!
@nicolasr: Nooit meegeven. Zoals Clarkson zei bij de Cool Wall: “It’s a dictatorship, not a democracy…”
@nicolasr: Nee, gewoon even klagen is makkelijker!
Ik ben nog geen suzuki baleno gti tegen gekomen. Heerlijk karretje was dat ook. Lekker gretige motor, niet teveel gewicht en met wat spelerij lekker oversturend de bochten door!
Ik mis de E36/5 325ti Compact…lelijk maar wel die heerlijke 192pk sterke M54B25: 7,5 sec 0-100
De Delta Integrale natuurlijk!
De nineties, leukste autoperiode als je het mij vraagt! Nog steeds ongekend mooi, en lekker simpel. Geen lane departure warning enzo, gwn knallen!
Nissan sunny gti-r en de lancia delta integrale evo 2 !!
mijn eerste auto, de saxo 16V wat een heerlijke bak was dat, en de ibiza heb ik ook nog gehad.
goh oude tijden herleven, zo leuk maken ze ze niet meer!!
ik mis de alfa 145 QV
Als je de Escort noemt, noem dan ook de Lancia Delta HF integrale.
Daarnaast mini hothatch: Daihatsu Charade TX Turbo
leuk dat de Punto genoemd wordt, maar jullie vergeten zijn voorganger; mijn eigen hot hatches uit de jaren 90: Fiat Uno 1300 Turbo en 1400 Turbo Racing (ongetuned 118 pk aan de wielen, 0-100: 7.2 sec en een topsnelheid ver boven de 200 km/u)
Voor mij is dat toch de 1983 Alfa Romeo Alfasud Ti 1.5 Quadrifoglio Verde. Wat heb ik daar een plezier mee gehad joh. Dat ding trok als een kanon. Met spinnende gillende banden wegspuiten. 105PK was ook heel wat in 1983. Heerlijk!

http://img.favcars.com/alfa-romeo/alfasud/pictures_alfa-romeo_alfasud_1982_5.jpg
Ik heb even snel de comments gelezen, maar ik zie nergens de Civic EK9 genoemd worden?
Ik mag me niet schamen, heb de nummer 1 uit de lijst (Clio Williams) ingeruild voor de nummer 2 (Audi S3, ook nog eens in het rood). Leuk artikel! Ben nu wel benieuwd naar de top 10 van de ‘naughties’.
ASTRA GSI 16v de 2.0 16v welteverstaan. Dat die in dit rijtje ontbreekt en de kadett gsi 2.0 16v want die zijn gebouwd tot en met 1990.
En dat waren de absolute koningen onder de hot hatches met 1 hot hatch boven zich. En dat was de escort cosworth dan was je koning keizer en admiraal. (En nog steeds)
Al die franse rommel telde echt niet mee. En wat te denken van de gewone golf gti die stonden ook op elke hoek van de straat.
En vooruit de 306 gti zag je ook af en toe al waren t vaker xsi.
Slecht samengevatte top 10 alleen al omdat de opels ontbreken. En zeker omdat die er denk in getallen toch wel de meeste reden. Tss tss tss
Typisch autoblog weer…Honda Civic wordt totaal niet genoemd

De Civic had inziet alleen meer Pk dan directe concurrenten 160pk uit 1.6 maar was ook veel sneller dan de rest…100pk uit 1 liter zonder turbo, ach nee we noemen de veel mindere prestaties als ultieme hatchbacks hier..

En dat noemt zich auto liefhebber?!
@johanw: Hoi fanboy!
Wat een regelrechte ramp he, dat ik jouw favoriete auto niet heb genoemd. Maar als je even goed leest, zie je dat ik wel meer auto’s niet heb genoemd. Niet omdat ik ze niet leuk vind, of omdat het een Honda/Toyota/BMW is, maar gewoon, omdat het een lijstje van 10 auto’s was die toevallig iets voor mij persoonlijk betekenen. Ik vind ze leuk. Dat wil niet zeggen dat ik jouw Civic stom vind hoor, maar ik heb hem gewoon niet in het (nogmaals erg) subjectieve lijstje gezet.

Daarnaast gaat het niet altijd om de prestaties. Zo zie je dat ik (persoonlijk dus) een Clio 16V leuker vind dan zijn sterkere broertje Williams.

En als laatste, schrijf anders even een leuke reactie inclusief foto van de Civic. Misschien zet ik hem er wel bij!

Groeten!
@nicolasr:

Wat Een respect heb Jij voor de autoblog bezoeker door fanboy te noemen…beetje triest maar goed!!


Verder is een subjectief lijstje goed maar noem de kop dan MIJN mooiste hothatches van de jaren 90…maar goed zijn wel meer mensen die daar over vallen hier…

Maar mogeljk kan je je beter houden met een Lijst van hede want in de jaren 90 hield jij je volgens mij meer bezig met posters boven je bed van hot hatches krijg ik zo het idee…keep up the good work jongen :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).