Kies maar: BMW M5 of Porsche Panamera S

Auteur: , 104 Reacties

Dit lijkt een K.O. te gaan worden...

Kies maar - Panamera M5

Tegenwoordig staat het recept voor de grote sportsedan wel vast. Een Twin Turbo V8 voor vermogen en efficiency (behalve bij Jaguar en Cadillac) gekoppeld aan een automaat of DCT. Het liefst ook met vierwielaandrijving, want de vermogens van meer dan 550 pk (eerder 600) zijn lastig weg te werken op de achterwielen. Bij de vorige generatie E-klasse bood Mercedes de optie voor AWD, en naar het schijnt wordt de volgende M5 optioneel leverbaar met AWD. Wel zo effectief, maar niet leuk. Want je wilt achterwielaandrijving. En laten we even puristisch zijn, we willen ook een handbak. En de motor moet atmosferisch zijn.

 
BMW M5 (1998)
Porsche Panamera S (2009)
Motor:4.9 V8 32v, atmosferisch4.8 V8 32v, atmosferisch
Vermogen:400pk bij 6600 tpm400pk bij 6500 tpm
Koppel:500Nm bij 3800 tpm500Nm bij 3500 tpm
Transmissie:Handgeschakelde zesbak, achterwielaandrijvingHandgeschakelde zesbak, achterwielaandrijving
0-100:5,2s5,6s
Topsnelheid:250 km/h285 km/h
Nieuwprijs:€ 104.279€ 151.900

BMW M5 (E39):
De E39 5-serie geldt nog altijd als een van de beste E-segment sedans. Sportief doch sportief, briljante motoren en een voornaam voorkomen. Enige echte nadeel wat ik mij kan herinneren was dat de beenruimte achterin niet echt toereikend was. Persoonlijk denk ik dat BMW dat expres heeft gedaan, anders gingen alle taxi-orders van Stuttgart naar München ;-)

In 1998 was de M5 was een regelrechte sensatie: 400 pk uit een 4.9 liter V8. Trekkracht? 500 Nm. 0-100 in 5.2 seconden en een begrensde top van 250, maar de M5 kon veel harder. Volgens Sabine Schmitz (toen nog Reck) rond de 300, zij had ‘haar’ M5 E39 op 299 km/h begrensd. Ondergetekende zal het nooit meer vergeten. Eén episch rondje Nordschleife volgde. Ondanks vele drifts haalde ze gewoon zwaar serieus spul in. Kudos.

En zo heeft iedereen een reden om te houden van de E39 M5. Want je hebt sportwagenprestaties in een sedan. Een gouden combinatie, maar zelden was de ‘blend’ zo goed als in 1998. Handbak, achterwielaandrijving, atmosferische V8 en vier zitplaatsen. Wat wil een wens nog meer?

Porsche Panamera S (970, MT)
Ok, de Panamera is niet echt een sedan, het is in feite een hatchback, of beter gezegd, een liftback. En echt een fraaie gestalte is het niet te noemen. Daarbij zit de range vol met versies die de liefhebber niet direct aanspreken (hybrides, diesels, 4wd). De Turbo S is bloedsnel, maar niet leuk. De GTS is al een heel eind in de goede richting, maar 4WD en PDK zijn effectieve spelbrekers. Er is echter één uitvoering die wel in de prijslijsten stond, maar bijna niemand bestelde: de Panamera S met handbak. En die was wél leuk!

De parallellen met de M5 zijn bijna eng te noemen. Oké, de Panamera is aanzienlijk langer (19cm) en breder (13cm) en daardoor ook ietsjes (50kg) zwaarder. Maar het is het mechaniek wat bijna identiek lijkt te zijnn. In de Panamera S ligt een 4.8 liter V8, goed voor 400 pk en 500 Nm. Deze was gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met achterwielaandrijving. Daarmee zijn de prestaties ook bijna identiek, de Panamera S doet de standaardsprint in 5,6 seconden, maar loopt wel door tot 285 km/h. Ook de remmen (360mm voor, 330mm achter) zijn bijna even groot, de banden zelfs exact de zelfde maat: 245/45/18 voor en 275/45/18 achter.

Het lijkt erop dat er onder de ingenieurs een M5 fan zat en besloot deze versie van de Panamera te ontwikkelen. Om vervolgens met liters Jägermeister de marketingafdeling te overtuigen dat dit  een waardevolle toevoeging aan het gamma was. Tot aan de facelift kon je er eentje bestellen, toen kwam Porsche erachter dat ze die fun versie bouwden en werd ie vervangen door een V6 met turbo’s en een automaat.

Dus welke wordt het: het origineel of de moderne interpretatie ervan?



104 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
M5, staat hoog in m’n droomlijst!
M5!
M5 graag, ik hou niet eens van BMW
Mijn hart zegt de M5 maar mijn hersenen de Panamera… Dat design is misschien niet geweldig maar na al die jaren begint het toch wel te wennen.
@mercedesclk350: Neem dan maar de M5, want rijplezier beleef je alleen als autoliefhebber met en door emotie 😉
Ik kan niet kiezen :(
@murica: Okè, ik neem toch de Panamera :) Nemen jullie de M5 maar :)
De M5, enough said
Heeeeeeel simpel! M5 natuurlijk!
Sowieso M5!
Panamera, want: Porsche :-)
Panamera sowieso, echt één van m’n favo CARS. En veel meer bekijks mee dan weer, de zoveelste BMW!
@dutchcorvette: Oh ja want bekijks daar is het om te doen….? Poser….
@alcantara: Hij heeft nog de leeftijd, dat dat belangrijk is. De rest komt met de jaren wel, ook verstand van echte auto’s, dat moet nog tot volledigheid groeien.

OT: De BMW M5, omdat gewoon de fijnste BMW is en niet zo opvallend is, maar wel lekker rap. Een medium blauwe, met electriek opendakje en het liefs een rechtsgestuurde, met automaat, lekker cruisen op hogesnelheid. Helemaal top.
@Orichy: dan heb je pech, want de E39 M5 is nooit met een automaat geleverd…
@Orichy: 24 jaar
@alcantara: ondermeer.. Ziet er veel chiquer uit dan een oude BMW vind ik
Allebei.

Heb een zwak voor zowel de E39 M5 als de Porsche Panamera
@toyotafortuner: als ie wat?
@mcaa: is correct geschreven!? ‘Zowel de ene als de andere’
M5 ik ben niet zon BMW fan maar ik ben absoluut geen panamera liefhebber.
Panamera, en waarom? Gewoon omdat het een betere daily is met alle moderne snufjes.
M5
Je moet echt al een pijper zijn als je niet voor de M5 kiest.
@RazorHead: vraag het voetballers

en die kunnen ze nog betalen ook
m5 !!
Is de panamera ooit gemaakt met een handbak
@maffiazo: nope
@dutchcorvette: -edit: dat kan je ook lief zeggen-, echt wel
@Maffiazo:

Jazeker, de Panamera (V6, 300pk) en Panamera S (V8, 400pk) kon je bestellen met een handbak. Sinds de facelift zijn het allemaal automaten.
Of het nou de E39, E60 of F10 is…ik kies altijd een M5 boven een Panamera.
@sollie1984: juist!
Panamera. Anders wordt ik telkens aangezien voor een pool.
@hplh: er rijden in bijv020 zat petjes van 20 in panamero’s..

Hoe? geen idee, maar hij lijkt vaak flink op zn vering te hangen achter :’)
@hplh: Locadia, ben jij het echt?
@henkhupelschoten: psst ik ben t , elia
@hplh: “wordt ik”. Zeker van dat je er geen bent?
Voordat ik het vergeet trouwens, leuk dat @willeme nu ook voor AB schrijft!
Beetje rare vergelijking… totaal niet in elkaars prijsklasse vanwege de 10 jaar verschil in ouderdom. Daarom zou ik uit deze 2 ook de Panamera kiezen. Was het nou een wat modernere M5 dan zou het een hele andere zaak worden.
E39, tijdloos mooi, Panamera, nooit mooi geweest.
Opel Omega Lotus, gaat harder dan de M5! En dat in 1992!
@henkhupelschoten: daar waren 15 jaar geleden al lastig onderdelen voor te vinden .
@rolov: Laat staan de auto, staat/stond er 1 te koop in NL voor 80.000 ekkermannen
Dibs op de Panamera, zegt een BMW rijdert
Ik ben behoorlijk biased als M535i eigenaar, maar je moet gek zijn als je niet voor die moddervette V8 kiest. Ik ben al lang genoeg fan van het merk om ze in alle mogelijke maten en kleuren te hebben gezien en gehoord en zelfs in meegereden, dat ding kan je echt niet overtreffen. Zelfs de huidige M5 of de E60 kan dat niet naar mijn mening.
@vinox: hahah, maar zo’n E60 is wel echt brute kracht hoor! Wat een klappen geeft die bak door de aandrijflijn, echt gewoon rauw en ruig!
Autoblog kom op zeg, de is toch niet zo moeilijk?! M5 natuurlijk!!
Panamera voor mij.
De M5; een van de mooiste BMW’s van de afgelopen tijd mét heerlijke techniek. Daarnaast blijft de Panamera gewoon een *kuch* niet mooie auto naar mijn bescheiden mening… De techniek, de uitrusting, lijkt me heerlijk. Maar dat koetswerk, nope.
Dankzij NFS Hot Pursuit 2 moet en zal ik ooit een e39M5 bezitten. Al is het alleen al for old times sake!
Eigenlijk is zo’n Panamera gewoon een soort van Saab 900 Turbo combi-coupé… Maar dan van Porsche…

Als Saabliefhebber ga ik dan ook uiteraard voor de Panamera!
@moveyourmind: dat krijg je als jouw merk is overleden hè: overal een Saab in zien 😬
none of the above:

Mijn keuze: Maserati Quattroporte – 3.2i V8 BiTurbo Ottocilindri – handgeschakeld en 336 PK
M5 zonder twijfel. Ziet er nog steeds geweldig uit!
Kijk de korte film “Star” met Madonna en Clive Owen en je weet het ……..
@c350cdi: Fucking briljant die korte films van BMW toentertijd.

OT: M5 all the way! Ik kan de Panamera maar niet mooi vinden hoe vaak ik er ook naar kijk.
De M5 is al bijna 20 jaar oud en nog steeds ziet het er goed. Dit is een klassieker in spe…
De m5, welke generatie dan ook.
@shibby: e28 aub
@papa: heel fijn! E39 is ook geen straf
Noot geweten dat de landmeters ook met handbal geleverd is. Voor mij de Porsche
@ko3n: Pardon?
@SimonMc: autocorrect had geen medelijden met mijn vermoeide brein.
@ko3n: Iets met auto correct… maar hoewel het over auto’s gaat is er weinig correct aan. Die handbak is vrij duidelijk, maar landmeters?
Uiteraard de paneermeel..

Beide auto’s standaard 13 in dozijn, onderdesigned, overengineneerd, elke babe vindt het sexloos en terecht.
@giulio: Paneermeel…Die moet ik onthouden !
Leuk stukje weer @willeme maar doe mij de M5 dan maar. Blijft een geniaal monster.
@dutchdriftking: Ik had zo’n vermoeden dat 99% voor de M5 zou gaan.

Maar die Panamera S met handbak intrigeert mij enorm. Tuurlijk, de Panamera is nooit mooi, maar zie het als een soort moderne interpretatie van een 4-deurs 928. En ondanks dat de M5 heel tijdloos is, heeft de Panamera een waanzinnig mooi interieur, wat ook nog eens een stuk moderner is. Er staat trouwens slechts één exemplaar in heel Europa te koop (Italië), terwijl je struikelt over de E39 M5’s. Dus het is maar goed ook dat iedereen voor de M5 gaat ;-)
@willeme: Als BMW de e39 M5 Touring in productie had genomen, dan zou ik de Panamera laten staan voor de M5.
Porsche
Ben geen fan van de BMW. Nu ongeveer 30k km ervaring met een Turbo en dat bevalt super, dus ik kies uiteraard de Panamera. Geweldige wagen.
Doe mij maar M5, waarom? Omdat Locadia al in een panna rijdt…
Beide wagens hebben weinig appeal op mij….

Naja, de BMW dan maar. Omdat daar wat langer over het ontwerp lijkt te zijn nagedacht.
Eentje met een bescheiden zes cilinder, plus een schuifdakje. Dat lijkt mij wel prettig rijden.
@Rob: Je weet dat de E39 M5 – waar in dit artikel opgedoeld wordt – een V8 had, hè…? Niettemin s de E34 M5 met die heerlijke 3.8l zes-in-lijn heerlijk natuurlijk! Niet zo snel i.v.m. de E39, but do we really care…?
@e1000bmw523i:
Ja, dat weet ik ;-)

Maar ik vind dit model 5-serie wel erg mooi, maar ik hoef die V8 niet perse. Het is niet voor niks dat BMW faam heeft gemaakt met mooie 6 in lijn motoren..

Een donkergroene 528i, zo als een oompje ooit had, dat is wel heel erg fraai eigenlijk. Zoiets;
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280956111?asrc=st|as

Ik zou het bijna boven een Jaguar prefereren. Bijna ;-)
@e1000bmw523i:
Of deze dan! Haast on-Duits, zo chique…..
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279247311?asrc=st|as
@Rob: die heeft dan weer een V8… En donkere bekleding. Echt een no-go voor mij bij een donker exterieur.
@e1000bmw523i:
Ha, damm. Je hebt gelijk. Komt door het ‘535i’ naampje. Dacht dat BMW dat enkel op hun 6 cilinders plakten…. Maar ik heb die naamgevingen van BMW nooit onder de knie gehad… Gaat me ook nooit lukken denk ik ;-)
@Rob: het wordt er niet overzichtelijker op, idd. De .35i is op de E39 en E38 na altijd een Reihensechs geweest.
De E39 M5 mijn droomauto!
Ooit een E39 M5 gehad en als ik de kans krijg, komt hij ook zeker weer terug!
M5!
Mijn hart zegt een M5, Lemans blauw aub. Mijn hersenen zeggen een M5, Lemans blauw. Heb altijd al een zwak gehad voor die machine…
@johan82: u heeft een e82 in lemans blauw?
@amnesia: was het maar zo! Dan was ik elke dag rijden met een brede glimlach!
Ik zou blind voor de M5 gaan! En ziend al helemaal… 😉
M5 vond de vorige versie wel mooier maar geen V8 natuurlijk
M5 absoluut, maar zo’n panamera s is wellicht een mooie investering over een paar jaar als er daadwerkelijk zo weinig van zijn gebouwd!
Panamera, niet omdat het een Porsche is, niet omdat ie mooier is maar puur omdat deze wagen een stuk recenter is dan die BMW.
@purepet9229: De keuze gebaseerd op het feit dat hij recenter is? Het is toch juist mooi dat BMW jaren terug al zoiets kon neerzetten waar Porker later mee op de proppen kwam? Respect voor die oude M5…tijdlozer dan de Panamera. Er is maar een echte Porsche en dat is een 911 (of een 918, Carrera GT of 959).
M5 anyday
via iPhone app
Definitief m5, mijn pa had de allereerste Nederlands geleverde e39 m5 zwart, zwart interieur. Maanden voor de levering kregen wij een vhs thuis met een soort van autoblog voorloper… Iemand die ons vertelde over de auto. En veel shots van de m5 in de bergen. Ik weet nog goed dat wij 3 uur lang naar een bochtige weg keken waar de m5 doorheen reed, met dat machtige geluid! En dan nadien terugspoelen maar… En overnieuw dat stuk kijken!
M5. Kan mij nog goed herinneren 1997/1998, was ik met mijn vader op een vrachtboot, die richting Rusland vertrok. Op het dek stonden allemaal recente zwarte 5-series, waaronder een M5, en paar zwarte E-klasses. Vond het altijd een apart zicht, die dure auto’s op een vrachtschip onder een doek.
Is het misschien te fixen om die vergelijkingstabellen (en ook tabellen met prijzen etc) zo te maken dat die helemaal op het scherm passen op de iPhone app? Er mist nu steeds een stuk aan de rechterkant en moet nu naar de site om ze helemaal te kunnen zien!
OT: De M5 natuurlijk :)
De Porsche natuurlijk, met vastgelaste koplampen … ;)
10000% de M5. Samen met de e60 M5 mijn favoriet!
Mmmm M5 mmmM
M5 enige nadeel is dat er iedere 800km 1L Castrol olie in moet. Heerlijke wagen, mooie sound.
Zo hee @willeme Wat dacht je? Ik trap even met al het geweld dat ik in mij heb een open deur in! De makkelijkste keuze ooit. Dat wordt natuurlijk de Porsche M5 (GT)S E39 met de turbogeblazen supercharged V8 diesel met een PDK handbak. Heerlijke wagen!
Porsche Panamera graag
De M5 is gedateerd. Fenomenale wagen maar geef mij maar de Porsche voor het straatbeeld en de techniek. Of toch stiekem de M5…
@willeme, je vind vast niet erg als ik niet eens op die vraag in ga…?

Bijna 10 jaar verschil en – met uitzondering van de Vmax – dezelfde prestaties. Doe mij de oude dame maar…
En dan net als Sabine de limiter eraf…
De panamera want jonger… En Porsche is voor mij globaal onbereikbaarder dan BMW dus als ik mag kiezen (in het hypothetische geval dat je dan krijgt) ga ik voor het gene dat ik anders toch nooit zal hebben…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).