• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Saab 906 Turbo was de ultieme cruiser

Auteur: CasperH, gepost 22 maart 2016 om 19:30 – 25 Reacties

Saab 906 Turbo


Deze heerlijke jaren ’80 mafkezerij werd uiteraard nooit een verkoophit. Maar tof was de Saab 906 Turbo wel.

Een Saab 900, maar dan langer en met een dubbele achteras, waarom eigenlijk niet? Ontwerper Leif Mellberg besloot om een Saab 900 GLS uit 1981 met 60 centimeter te verlengen tot 5,3 meter lang. Maar niet alleen in de lengte groeide deze Saab 900, ook in de breedte werd tot 18 centimeter toegevoegd. En dat alles met één doel: interieurruimte.

Het resultaat was misschien wel de ultieme Autoblog beursbus, want de Saab 906 werd gevuld met allerlei gekke gadgets: een op maat gemaakte Blaupunkt tv, een geluidsinstallatie met 16 speakers, een koel- / vriescombinatie kortom: alles wat we nodig zouden hebben voor ons team om voor jullie comfortabel af te reizen naar Genève, Parijs of Frankfurt. Bovendien is er gedacht aan politieradio’s en radardetectors. Ook zaken als centrale vergrendeling, elektrische ramen en elektrisch verstelbare spiegels waren gemonteerd.

Saab 906 Turbo

Saab 906 Turbo

Het lijkt erop dat de neus afkomstig is van een Ford Sierra, en bijna al het plaatwerk werd aangepast om het ontwerp kloppend te maken. Ook waren er onderhuids aanpassingen nodig, onder meer aan het remsysteem dat op alle zes de wielen werkend gemaakt moest worden. Geheel in Saab-stijl was er een 145 pk sterke viercilinder met turbo onder de kap te vinden, gekoppeld aan een vijfbak. De velgen waren 15 inch Oscam Turbo’s, met Pirelli’s in de maat 225/50/15.

Saab 906 Turbo op de sloop

Hoewel het project begon als een wens van een klant van Mellberg, werd het uiteindelijk een demo-auto voor Mellbergs Custom, het bedrijf van de ontwerper. In eerste instantie was de auto in bruintinten uitgevoerd, later werd een lichtere kleur met blauwe striping op de auto gezet. Helaas is er maar één exemplaar gebouwd en deze auto is rond het jaar 2000 naar de sloop verdwenen, in Varberg om precies te zijn.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • Video: dragrace tussen Taycan Turbo S, 911 Turbo S en RS6

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Saab, station, turbo, vergeten-concept

Vorig bericht: « Zo test EU in de toekomst de uitstoot
Volgend bericht: De 10 lekkerste hot hatches uit de jaren 90 »

Lees Interacties

Reacties

  1. coffeecup zegt

    22 maart 2016 om 19:35

    Dit roept om een verhaal over de prachtige 900 Safari estate

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    22 maart 2016 om 19:36

    Kijk Horacio Pagani ..
    Dit is tenminste een echte one-off ..

    Ouwe charlatan ..

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    22 maart 2016 om 19:38

    Weer wat geleerd…

    Ik was altijd in de veronderstelling dat dit een creatie van Sbarro was. Jammer dat deze bizarre Saab de tand des tijds niet doorstaan heeft.

    Login om te reageren
  4. mijosu zegt

    22 maart 2016 om 19:47

    Wel een cool ding, de proporties zijn wel een beetje vreemd, vooral mierenetersneusp

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      23 maart 2016 om 00:57

      @mijosu: terwijl er toch echt staat “bijna al het plaatwerk werd aangepast om het ontwerp kloppend te maken…….”
      Ik denk alleen dat mijn normen van kloppend maken ergens anders liggen

      Login om te reageren
  5. bierbuik zegt

    22 maart 2016 om 19:52

    Waarom zou je zoiets unieks naar de sloop gooien?
    Eeuwig zonde als je het mij vraagt, wat een gave creatie

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    22 maart 2016 om 20:00

    Ik zou graag willen weten welke pretmiddelen de maker gebruikte, om tot dit 6-wielige, Zweedse woodie-achtige apparaat te komen!

    Wel jammer dat het nu op de sloop ligt. Wat een heerlijk gekke wagen!

    Login om te reageren
  7. massarati zegt

    22 maart 2016 om 20:04

    Het lijkt me dat de wielbasis is verlengd met 60 cm en niet gehele creatie, die lijkt me langer.
    Bijzonder apparaat, hoog Bassie & Adriaan gehalte a la Simca Rancho

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      22 maart 2016 om 20:33

      @massarati: Dat zal best meevallen, zo klein is de 900 ook weer niet. Leg ze maar eens onder elkaar.

      Overhang is er nauwelijks bij gekomen, de lengtetoename is vrijwel geheel te danken aan de extra as. En dat zou best eens richting de 60cm kunnen zijn tussen die achterassen.

      Login om te reageren
      • massarati zegt

        22 maart 2016 om 20:58

        @Citrofiel: Ha bedankt, dat lijkt idd alleen de extra as te zijn als je de foto’s bekijkt. Het lijkt zo’n bizar lang apparaat.

        Login om te reageren
  8. vroaaar zegt

    22 maart 2016 om 20:14

    Citroën had ook een CX met 6 wielen in de jaren 80. Bijnaam was loadrunner, dus dat lijkt me een plausibele verklaring voor de “waarom?”. Volgens mij reed de Telegraaf er ’s nachts stapels kranten mee naar Parijs…

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      22 maart 2016 om 20:27

      @vroaaar: Nou ja, Citroën… Dat waren bouwsels door carrosseriemakers waarvan Tissier en Pijpops het meest bekend zijn. Van de DS en XM bestaan ook zulke varianten overigens.

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        23 maart 2016 om 18:41

        @Citrofiel: grappig dat je dit zegt, heb vroeger nog bij de dochter van Pijpops op school gezeten. We zijn toen zijn creaties eens gaan bewonderen op basis van Citroëns. De meesten waren omgebouwd om te dienen als marktwagen, waarvan er nog verschillende rondrijden. Maar ook enkele zotte creaties zoals een verlengde BX die eruit zag als een lange bestelwagen, maar dan zo laag als een break!

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          23 maart 2016 om 20:18

          @cossiekiller: Een laag verlengde BX ken ik niet, leuk!

          Login om te reageren
          • cossiekiller zegt

            25 maart 2016 om 22:07

            @Citrofiel: Eens opgezocht, en dit was ‘m. Foto van voor zijn deur. Wel niet zo laag als ik me herinnerde als 10-jarige… Ding ging wel ca 170km/u volgens hem.
            http://aws-cf.caradisiac.com/prod/mesimages/158060/BX19TD_Pijpops_JYG-341_1.jpg

            Login om te reageren
            • Citrofiel zegt

              29 maart 2016 om 15:29

              @cossiekiller: Niet zo laag als ik voor ogen had aan de hand van je beschrijving (bij laag dacht ik meer aan zoiets t.o.v. de hogere en bekendere), maar op deze manier verlengde BX’en zijn hoe dan ook verschrikkelijk zeldzaam. Gaaf om te zien.

              Login om te reageren
  9. ghost zegt

    22 maart 2016 om 20:22

    Zijn de foto’s verkleurd? Of ben ik de enige die zich afvraagt waarom dat ding op de sloop blauwe strepen heeft en die op de foto’s rode/oranje? Misschien toch 2 van gemaakt?

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      22 maart 2016 om 20:28

      @ghost: Anders lees je de laatste alinea even.

      Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      22 maart 2016 om 23:04

      @ghost: ja je bent de enige die zich dat afvraagt

      Login om te reageren
    • dnadave zegt

      23 maart 2016 om 00:17

      @ghost: facepalm

      Login om te reageren
  10. potjak zegt

    22 maart 2016 om 20:34

    De neus afkomstig (lees geïnspireerd) van een Ford Sierra…. Deze bestond nog niet….

    Login om te reageren
  11. phaeton zegt

    22 maart 2016 om 21:01

    Deze had vast een leuke draaicirkel…

    Login om te reageren
  12. theyoungsaablover zegt

    22 maart 2016 om 21:51

    Lekker eigenwijs en gek, die goede oude Saab toch…

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    22 maart 2016 om 22:51

    Doodzonde…

    Login om te reageren
  14. pinut187 zegt

    23 maart 2016 om 05:15

    Hoe kan je zoiets op de sloop achterlaten??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North