Deze Saab 906 Turbo was de ultieme cruiser

Auteur: , 25 Reacties

Deze heerlijke jaren '80 mafkezerij werd uiteraard nooit een verkoophit. Maar tof was de Saab 906 Turbo wel.

Saab 906 Turbo

Een Saab 900, maar dan langer en met een dubbele achteras, waarom eigenlijk niet? Ontwerper Leif Mellberg besloot om een Saab 900 GLS uit 1981 met 60 centimeter te verlengen tot 5,3 meter lang. Maar niet alleen in de lengte groeide deze Saab 900, ook in de breedte werd tot 18 centimeter toegevoegd. En dat alles met één doel: interieurruimte.

Het resultaat was misschien wel de ultieme Autoblog beursbus, want de Saab 906 werd gevuld met allerlei gekke gadgets: een op maat gemaakte Blaupunkt tv, een geluidsinstallatie met 16 speakers, een koel- / vriescombinatie kortom: alles wat we nodig zouden hebben voor ons team om voor jullie comfortabel af te reizen naar Genève, Parijs of Frankfurt. Bovendien is er gedacht aan politieradio’s en radardetectors. Ook zaken als centrale vergrendeling, elektrische ramen en elektrisch verstelbare spiegels waren gemonteerd.

Saab 906 Turbo

Saab 906 Turbo

Het lijkt erop dat de neus afkomstig is van een Ford Sierra, en bijna al het plaatwerk werd aangepast om het ontwerp kloppend te maken. Ook waren er onderhuids aanpassingen nodig, onder meer aan het remsysteem dat op alle zes de wielen werkend gemaakt moest worden. Geheel in Saab-stijl was er een 145 pk sterke viercilinder met turbo onder de kap te vinden, gekoppeld aan een vijfbak. De velgen waren 15 inch Oscam Turbo’s, met Pirelli’s in de maat 225/50/15.

Saab 906 Turbo op de sloop

Hoewel het project begon als een wens van een klant van Mellberg, werd het uiteindelijk een demo-auto voor Mellbergs Custom, het bedrijf van de ontwerper. In eerste instantie was de auto in bruintinten uitgevoerd, later werd een lichtere kleur met blauwe striping op de auto gezet. Helaas is er maar één exemplaar gebouwd en deze auto is rond het jaar 2000 naar de sloop verdwenen, in Varberg om precies te zijn.



25 reacties

Dit roept om een verhaal over de prachtige 900 Safari estate
Kijk Horacio Pagani ..
Dit is tenminste een echte one-off ..

Ouwe charlatan ..
Weer wat geleerd…

Ik was altijd in de veronderstelling dat dit een creatie van Sbarro was. Jammer dat deze bizarre Saab de tand des tijds niet doorstaan heeft.
Wel een cool ding, de proporties zijn wel een beetje vreemd, vooral mierenetersneusp
@mijosu: terwijl er toch echt staat “bijna al het plaatwerk werd aangepast om het ontwerp kloppend te maken…….”
Ik denk alleen dat mijn normen van kloppend maken ergens anders liggen
Waarom zou je zoiets unieks naar de sloop gooien?
Eeuwig zonde als je het mij vraagt, wat een gave creatie
Ik zou graag willen weten welke pretmiddelen de maker gebruikte, om tot dit 6-wielige, Zweedse woodie-achtige apparaat te komen!

Wel jammer dat het nu op de sloop ligt. Wat een heerlijk gekke wagen!
Het lijkt me dat de wielbasis is verlengd met 60 cm en niet gehele creatie, die lijkt me langer.
Bijzonder apparaat, hoog Bassie & Adriaan gehalte a la Simca Rancho
@massarati: Dat zal best meevallen, zo klein is de 900 ook weer niet. Leg ze maar eens onder elkaar.

http://static.autoblog.nl/images/wp2016/saab-906-turbo-3.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Saab_900_Turbo_Sedan.jpg

Overhang is er nauwelijks bij gekomen, de lengtetoename is vrijwel geheel te danken aan de extra as. En dat zou best eens richting de 60cm kunnen zijn tussen die achterassen.
@Citrofiel: Ha bedankt, dat lijkt idd alleen de extra as te zijn als je de foto’s bekijkt. Het lijkt zo’n bizar lang apparaat.
Citroën had ook een CX met 6 wielen in de jaren 80. Bijnaam was loadrunner, dus dat lijkt me een plausibele verklaring voor de “waarom?”. Volgens mij reed de Telegraaf er ’s nachts stapels kranten mee naar Parijs…
@vroaaar: Nou ja, Citroën… Dat waren bouwsels door carrosseriemakers waarvan Tissier en Pijpops het meest bekend zijn. Van de DS en XM bestaan ook zulke varianten overigens.
@Citrofiel: grappig dat je dit zegt, heb vroeger nog bij de dochter van Pijpops op school gezeten. We zijn toen zijn creaties eens gaan bewonderen op basis van Citroëns. De meesten waren omgebouwd om te dienen als marktwagen, waarvan er nog verschillende rondrijden. Maar ook enkele zotte creaties zoals een verlengde BX die eruit zag als een lange bestelwagen, maar dan zo laag als een break!
@cossiekiller: Een laag verlengde BX ken ik niet, leuk!
@Citrofiel: Eens opgezocht, en dit was ‘m. Foto van voor zijn deur. Wel niet zo laag als ik me herinnerde als 10-jarige… Ding ging wel ca 170km/u volgens hem.
http://aws-cf.caradisiac.com/prod/mesimages/158060/BX19TD_Pijpops_JYG-341_1.jpg
@cossiekiller: Niet zo laag als ik voor ogen had aan de hand van je beschrijving (bij laag dacht ik meer aan zoiets t.o.v. de hogere en bekendere), maar op deze manier verlengde BX’en zijn hoe dan ook verschrikkelijk zeldzaam. Gaaf om te zien.
Zijn de foto’s verkleurd? Of ben ik de enige die zich afvraagt waarom dat ding op de sloop blauwe strepen heeft en die op de foto’s rode/oranje? Misschien toch 2 van gemaakt?
@ghost: Anders lees je de laatste alinea even.
@ghost: ja je bent de enige die zich dat afvraagt
@ghost: facepalm
De neus afkomstig (lees geïnspireerd) van een Ford Sierra…. Deze bestond nog niet….
Deze had vast een leuke draaicirkel…
Lekker eigenwijs en gek, die goede oude Saab toch…
Doodzonde…
Hoe kan je zoiets op de sloop achterlaten??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).