
Absolute dominantie van Kia in de Nederlandse verkoopstatistieken.
Volkswagen was altijd het dominante merk in Nederland, maar tijden veranderen. Er is een nieuwe koning op de troon geklommen en dat is Kia. In 2022 en 2024 waren ze al het bestverkochte merk van Nederland, maar nu zijn ze dominanter dan ooit.
Bestverkochte auto’s februari
In januari had Kia al de nummer 1 én nummer 2 bestseller, in februari claimen ze zelfs de hele top 3. De bestverkochte auto van de maand was wederom de Kia EV3, met een ruime marge. Er verschenen afgelopen maand 1.226 nieuwe exemplaren op kenteken.
De nummer 2 was de Kia Picanto, die bewijst dat er nog altijd markt is voor A-segmenters. Ook al betaal je tegenwoordig 20 mille voor een Picanto. De nummer 3 is de Kia Niro, die het succes van de vorige generatie voort weet te zetten. Ook nog interessant is de nummer 4 in het lijstje met bestverkochte auto’s van februari. Op deze positie komt de gloednieuwe Citroën ë-C3 binnen.
- Kia EV3: 1.226 registraties
- Kia Picanto: 691 registraties
- Kia Niro: 681 registraties
- Citroën C3: 614 registraties
- Ford Kuga: 599 registraties
Bestverkochte merken februari
Drie keer raden wat het bestverkochte merk was van februari. Inderdaad, Kia. Op gepaste afstand volgt Toyota en daarna BMW, die dus beter verkocht dan bijna alle non-premium merken. De grote afwezige is Volvo, wat toch wel een vaste waarde was in de top 5. En Volkswagen, maar zij verkopen al een tijdje minder goed.
- Kia: 3.517 registratie
- Toyota: 1.929 registraties
- BMW: 1.740 registraties
- Hyundai: 1.629 registraties
- Renault: 1.537 registraties
Bestverkochte EV’s
Kijken we ook nog even kort naar de bestverkochte EV’s van februari. Logischerwijs staat de EV3 op nummer 1. In dit lijstje zien we Volvo wél terug, die de EX30 nog steeds aardig aan de man weet te brengen. Ook Tesla doet nog mee, met de Model Y en Model 3. De Niro zagen we wel in de algemene top 5, maar niet bij de EV’s, omdat die ook nog steeds als hybride wordt verkocht.
- Kia EV3: 1.226 registraties
- Citroën C3: 556 registraties
- Tesla Model Y: 537 registraties
- Volvo EX30: 476 registraties
- Tesla Model 3: 437 registraties
Het is vooral feest voor Kia, maar in algemene zin was het geen topmaand. Er werden 27.820 auto’s geregistreerd en dat zijn er 8,7% minder dan vorig jaar. Desondanks zijn er wel 22,7% meer EV’s verkocht dan in februari 2024.
Bron: Bovag





Het zou fijn zijn als we wat meer uit Europa zouden halen.
Moeten ze betere auto’s bouwen die de consument aanspreekt. Toch?
Maar dat mag niet van (z)Europa…..
Echt iets voor de Nederlandse dutseklapper idd, zo’n koreaanse shitbox. Veul veur weinig en indruk willen maken met het formaat bestelbus bij de buurman.
@artje: Dan koop je toch lekker zo’n VW ID reeks model? Heb je minder voor meer geld en als er iets mis mee is staat het heel lang bij de dealer.
Zeker, maar blijkbaar zijn de Kia’s een betere aanbieding..
Kwaliteit zal wel een rol spelen. Ik hou het in ieder geval bij Japans.
De complete ID. range van VW is toch niet om aan te gluren. Om het nog maar niet over Stellantis producten te hebben.
Jammer dat de Renault 5 er (nog?) niet in staat, daar wil ik er wel meer van zien..
Toen ik 10 jaar was kwam de eerste Hyundai Pony op de markt. Was toen een soort lada achtige auto. Kijk eens waar ze nu staan. Moet je toch groot respect voor hebben. Denk overigens wel dat het feit dat in de Nederlandse markt het meerendeel van de nieuwe auto’s zakelijke leaseauto’s zijn wel vertekenend werkt. Die moeten immers vaak elektrisch zijn en de gemiddelde leaserijder wil nu eenmaal een crossover die niet te veel bijtelling oplevert…. De EV3 is na de Volvo de nieuwe darling…
Scheelt ook dat Koreanen zo’n 60 a 70 uur per wek werken, meesten gewoon 7 dgn in de week……nauwelijks vakantiedagen hebben….. . Daarnaast zeer gericht op studeren en zichzelf verbeteren. Extreme prestatie maatschappij, geldt overigens ook voor de Japanners.
In een vorig comment beticht je iemand van domheid. Sinds 2018 mogen Koreanen max 52u per week werken. En zeker bij de grote auto concerns houden ze zich eraan. Ook zijn Koreanen per gewerkt uur 1/3 minder productief ivm Nederlanders. Tevens werken ze echt geen 7 dagen in de week.
Dat klopt, daar stond ook erg veel ongenuanceerde opmerkingen rond Trump. Dit is een autoforum, niet het forum van Bnr of Wnl oid.
In Zuid Korea wordt extreem gewerkt, zeker ook in de auto industrie, werkweken van 60,70,80 uur geen uitzondering, ondanks wettelijke werkweek van 52 uur. Na het werk is het normaal, wordt van je verwacht, na te ‘ borrelen/ vergaderen/werken’ met de hele afdeling. Ook krijgt een starter op de arbeidsmarkt nauwelijks vrije dgn…… .
Als je wel eens in Zuid Korea of ook Japan, Tokio, bent geweest kan je het verschil zien met Europa….niet alleen op straat maar zeker ook bij ondernemingen.
Respect? Bewondering lijkt me gepaster. Hyundai en Kia hebben gigantische stappen gezet.
De tactiek van Kia en Hyundai werpt zijn vruchten af. Eerst al vroegtijdig investeren in PHEV. En daarna een goed modulair EV platform. Tevens fraai design, goede rij eigenschappen, hele degelijke interieurs en relatief betaalbaar.
En de volgende zal wel de Elroq worden.
Vrijwel allemaal Leaseauto’s behalve wellicht de Picanto’s. Moet zeggen dat ik de hoekige designteam van de EV3 en ook EV9 erg snel vind vervelen, nu wel gezien, afwerking en materiaalgebruik vindvik persoonlijk ook minder dan een Toyota oud.
Wat dacht je van private lease van de Kia Picanto? Bij ANWB v.a. € 249 en bij Kia zelf v.a. € 299 / maand.
Dat maakt toch niks uit, die komen daarna op de occasion markt..je weet dat ze het fabrieksonderhoud volgen, reparaties gedaan worden etc.