
Nog een elektrische SUV voor het Koreaanse Kia en weer één die vermoedelijk hoge ogen gaat gooien.
De naamgeving EV3 is weinig creatief, maar maakt wel duidelijk dat deze nieuwe elektrische crossover duidelijk onder de Kia EV6 en EV9 wordt gepositioneerd. Ze zijn wel alle drie op hetzelfde platform gebaseerd, het Electric Global Modular Platform (E-GMP). Het is accutechniek van de vierde generatie, maar er zijn ook wel duidelijk verschillen tussen het drietal.
De EV6 en EV9 hebben een accu die op 800 volt werkt, de EV3 moet het doen met de meer eenvoudige (en dus voordeligere) 400 volt techniek. Dat betekent dat hij het razendsnel opladen aan zijn grote broers overlaat. De beide versies van de EV3 halen een bescheiden 102 tot 148 kW aan de DC snellaadpaal. Het is jammer, maar uit kostenoogpunt begrijpelijk
Meer dan 600 kilometer range voor de EV3
Gezien de vanfprijs van 37 mille is dat absoluut indrukwekkend, maar die mooie range geldt (natuurlijk) alleen voor het grote accupakket. Het kleinere accupakket in de EV3 Standard Range heeft op zich al een nette capaciteit van 58,3 kWh, waarmee 429 km WLTP te halen is. Overigens is het trekgewicht van deze versie 300kg en de maximum snellaadsnelheid 102 kW.



De Long Range doet dat allemaal beter, het trekgewicht gaat omhoog naar 1.000 kg en snelladen kan tot 128 kW. Nog belangrijker is het best forse, 81,4 kWh grote accupakket daarme komt de range op 605 km.
In de zomer moet 400 km makkelijk te doen zijn, dikke prima dus. Het snelladen is iets minder indrukwekkend: reken op een half uur voor de benchmark 10 tot 80%. De EV3 heeft een (goedkopere) 400v architectuur, dus haalt duidelijk mindere waardes dan de grotere broers met 800v accu.
Interieur KIA EV3
Een ander kostendingetje: de EV3 heeft geen warmtepomp, dus de winteractieradius kan wellicht wat tegenvallen. Gelukkig is er verder weinig te klagen. De KIA EV3 oogt van buiten wellicht niet zo groot, maar is binnenin op zich ruim genoeg.



In de kofferbak 460l en frunk 25l wordt het wellicht proppen voor de zomervakantie met het gezin, maar er kan meer mee dan alleen een paar bikini’s. Verder weet KIA een goede balans te vinden tussen touchscreens en knoppen.
Zelf rept KIA over een 29″ panorama display, maar dat is opgebouwd uit drie losse schermen. Het 12,3-inch infotainment touchscreen wordt gecombineerd met een 5-inch touchscreen voor de klimaatregeling en een 12,3-inch instrumentencluster.
Qua motorisering is er voorlopig geen keuze. De voorwielen worden aangedreven door een 204pk/ 283Nm sterke elektromotor. Daarmee sprint de KIA EV3 in 7.5s naar de honderd en haalt 170 km/u. We zijn inmiddels een beetje verziekt dat we dan niet eens zo snel meer vinden, maar dat komt door al die andere EV’s waarmee het fijn stoplicht sprinten is.
Prijs en conclusie KIA EV3 test
De vanafprijs van de KIA EV3 is een scherpe 36.995 euro, de Long Range vraagt een stevigere investering van 41.495 euro. Die versie lijkt te prefereren, met niet alleen meer range, maar ook wat andere upgrades. Mocht je helemaal losgaan, dan kom je op de totaalprijs van de testauto: € 49.195,00.
Er komt eindelijk wat meer keuze in compacte EV’s. Vermoedelijk gaan de iets stoerder ogende Skoda Elroq en de KIA EV3 strijden om de topplekken in de verkooplijsten van 2025. Ruimte, range en kwaliteit, dat koop je met de KIA EV3.
Zag hem gisteren staan maar ik vind het geen mooie auto. En voor een gezin lijkt het me niet echt overhouden, maar misschien ben ik verwend.
Oh oh wat is dat ding lelijk. De wielkastranden zijn te groot, daardoor lijken wielen klein, hij heeft een afhangende kont, achterlichten zorgen voor negatieve uitstraling, omdat die ook afhangen, heb je die lelijke kopsteunen al gezien?
Ik vind 37K nogal een bedrag voor wat in feite het instapmodel van een relatief kleine auto is. Rond de 35K vraagprijs is een beetje wat ik aan een auto uit wil geven met een goed inruil voorstel, maar dan kijk ik toch niet naar dit segment. Ja, inflatie, maar dit soort auto’s waren 10 jaar terug nieuw heel wat beter te betalen. Gezien de extra belastingdruk voor ICE’s gaat de 10+ jaar vergelijking een beetje mank, maar concluderend: wat zijn nieuwe auto’s toch absurd duur geworden… en we waren in NLD toentertijd ook al niet de goedkoopste.
Wat is duur. De instapper vw golf is slechts 2 k goedkoper.
Dat adresseerde ik dus met m’n opmerking over belastingdruk op ICE’s…
Lelijk en duur voor een instapper. Overigens is de gehele Kia line up niet om aan te gluren, zijn compleet de weg kwijt daar. Maar dit lijkt ook nog eens helemaak geen ruime auto. Dus nee, had niet gebouwd hoeven worden.
@DeWitteCondor daar is de Nederlandse consument het niet echt mee eens, best verkochte auto van januari…
Bijtellingknaller…
Onzin, alsof er geen keuze is…
Ik vind het wel een mooie auto, evenals de EV9. Hoewel Volvo liefhebber, zou ik sneller voor deze kiezen dan een EX30. Een EX40 zou het misschien anders maar, maar die lijkt mij groter en duurder.
Maar voorlopig is zowel de Volvo als Kia voor mij niet betaalbaar.
De Skoda Elroq is vergelijkbaar in ruimte en prijs, maar ziet er veel beter uit. Ik ben niet in de markt voor zoiets als dit maar mijn keuze zou naar de Skoda gaan
Is ook de betere keuze. Ziet er beter uit maar daarbij is dat ook een ingekorte Enyaq maar met gelijke wielbasis. Die is dus iets ruimer achterin dan de Kia, hoewel de harde cijfers dat wat minder tot uitdrukking brengen (behalve met de bank plat – dan zie je wel het inhoudsverschil).
Skoda Elroq ziet er beter uit?? Dat is een dertien in een dozijn doodsaai design? Daar wil je toch niet in rijden? Doe mij maar een auto die wat lef toont qua design. Natuurlijk is dat dan smaakgevoelig, dat is logisch… Maar no way dat ik zo’n oersaaie “degelijke” Skoda, Volkswagen (muv id.3) of Tesla ga rijden en vervolgens op de parkeerplaats m’n auto kwijt ben omdat 90% van de auto’s met bouwjaar ergens tussen de jaren 90 en nu er nagenoeg exact hetzelfde uitzien :p
Toch gemiste kans dat het geen 800V heeft, dat is mijns inziens juist de USP van het E-GMP platform. Ik ben wel benieuwd hoeveel duurder het deze auto zou maken, voor 1k of 2k extra zou ik het er wel voor over hebben. En met zulke snelle laadtijden van de EV6 kan je ook een kleinere accu overwegen.
800V techniek is duurder en hoge laadsnelheiden gaan vooral bij grote batterijen. Ik denk dat dit segment nog lang 400V blijft.
Ziet er allemaal wel heel treurig uit met die hangende lijnen en achterlichten. Ik vind het een lelijk geforceerd design. Vergeleken met dit vind ik een ID3 een mooie auto, die met de 59kwh accu 160kw kan laden. Waarom is dat verschil zo groot?
Een ID3 fraaier? 🤔
De achterlichten vind ik best aardig, vergeleken met bv.de Sorento, dat ziet er echt niet uit.
en natuurlijk vind het autoblog publiek het weer niks 🤣 goh!
heb hem inmiddels in bestelling als opvolger voor m’n ID.3 (die andere EV waar autobloggers zo gek op zijn!).
Mooie wagen (zeker de wat duurdere uitvoering, GT plus), ontzettend veel ruimte voor zn prijs/klasse, goede range, prima techniek aan boord. Kan niet wachten!