De 5 best verkochte merken en modellen van 2016

Auteur: , 64 Reacties
Beursdudes...

Er werden heel weinig auto's verkocht, maar wat waren de auto's die WEL verkocht werden?

Nou, dat waren vooral Volkswagens, net zoals voorgaande jaren (zoals 2014 en 2015). Sterker nog, Volkswagen werd voor de twaalfde keer op rij het bestverkochte merk in ons land.

De bestverkochte merken in 2016 waren:
1. Volkswagen 43.819 stuks (marktaandeel 11,4 procent)
2. Renault 35.037 (9,2 procent)
3. Opel 32.500 (8,5 procent)
4. Peugeot 28.130 (7,3 procent)
5. Ford 21.365 (5,6 procent)

De bestverkochte modellen in 2016 waren:
1. Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan) 12.432 stuks (marktaandeel 3,2 procent)
2. Renault Clio 10.730 (2,8 procent)
3. Volkswagen Polo 9.945 (2,6 procent)
4. Opel Astra 9.893 (2,6 procent)
5. Volkswagen UP! 8.638 (2,3 procent)

Volkswagen is dus bizar dominant in Nederland, met maar liefst 3 modellen in de top 5. In 2015 stond er eventjes een Peugeot 308 bovenaan, maar nu is het wederom de Golf die op de eerste plek staat. Je zou denken dat mensen eens iets anders willen dan een VW, maar jullie blijven het kopen!



64 reacties

Het heet ook niet voor niks volkswagen.
Het maakt ook allemaal geen zak uit wat VW doet, de (Nederlandse) consument slikt het gewoon allemaal en blijft domweg dezelfde auto’s kopen dan wel leasen.
En de horizon vervuiling neemt toe.
@fanboy: moet je dan doen, hele dag boompjes knuffelen en priusjes rijden?
@sr20det: Als je dan de lucht wil vervuilen doe het dan in godsnaam met iets spannends dat de moeite waard is.

Maar ik doel ook op zaken zoals bijzonder slechte garantie afwikkeling bij defecten die toch relatief vaak voor komen.

Het heeft het imago van kwaliteit maar je kunt net zo goed een Opel of Ford kopen.
@fanboy: Simpel mechanisme van vraag en aanbod, je frustratie zit kennelijk erg diep t.a.v de VAG producten.
@toniominestrone: Het is vooral jammer voor de mensen die denken een goede auto te kopen en vervolgens pittige rekeningen te hebben.

Daarnaast is het erg jammer waar PON allemaal mee weg komt.
@fanboy: Moet je nog meer bewijs van je eigen negatieve reacties op alles wat Vag is??? Zo ben jij gewoon ,zonder bewijs van je uitspraken over onbetrouwbaarheid en hoge rekeningen! Ik rij al meer als 17 jaar Vag produkten ,die ik zelf betaal ,dus mijn eigen keuze . En ik ben daar meer als tevreden mee . Zonder hoge rekeningen of problemen . Dus als je weer iets raars uit je hoge hoed tovert ,zorg dat het wel klopt!!!
@dijan: Dan ben ik blij voor jou, en zo zullen er vele tevreden VW eigenaren met jou zijn.

Helaas zijn er genoeg andere verhalen, waarbij het me op valt dat vrij jonge occassions (bereik van 3 tot 10 jaar oud) behoorlijke problemen kunnen hebben.
Mijn neef is fan van Duits spul en werkt als monteur bij een universele garage. Maar VW is niet een van zijn lievelings merken door alles wat hij ziet.
Een mooi door de dealer geselecteerd ocassion: Golfje, nog heel jong en maar 60dkm op de teller, loopt versnellingsbak in de soep. Jammer maar helaas, ouder dan 2 jaar dus je zoekt het maar uit.
En er dan achter komen dat er bedrijven zijn die honderden van die versnellingsbakken op voorraad hebben, dan moet het dus vaak voorkomen. En het was niet eens een DSG bak (waar je een heel bedrijf omheen kunt oprichten)
T5 4 motion met 8000 euro aan werk. Nette Passat uit de lease, loopt kop van de motor in de soep door lekkende injector, mensen meteen een schade post van paar duizend euro op hun recente aankoop.
Collega die voor 50.000 euro een Audi koopt en vanaf dag 1 veel olieverbruik heeft. Sowieso is olieverbruik een terugkerend dingetje blijkt.

Maar al die losse verhalen zijn misschien niet eens zo interessant. En zelfs productie/ontwerp fouten mogen wat mij betreft gemaakt worden. Maar als dat dan duizenden mensen overkomt en ze worden niet goed geholpen onder garantie danwel coulance, dan is dat echt een slechte zaak. Dat is wellicht meer een ding van de importeur PON dan van VW zelf, toegegeven. Distributieketting verhaal onder de mat proberen te vegen, dat soort dingen.

Bottomline is: ik zie geen reden waarom een VW een betere auto zou zijn dan een willekeurige andere auto. Wel moet je er voor betalen in aanschafwaarde (ook 2e hands ligt de prijs relatief hoog)
Dan nog de fraude schandalen (emissie maar ook aanbesteding).

Vergelijk een Kia met een VW en je krijgt vast allemaal lachwekkende reacties. Maar op die Kia zit wel 7 jaar garantie, daar staat tenminste iemand achter z’n product.
@fanboy: hiermee suggereer je dat iedereen die domweg een VW koopt vervuilender bezig is dan iedereen die domweg een auto van een ander merk koopt. Lijkt me niet kloppend/in ieder geval ongefundeerd. Qua onbetrouwbaarheid valt het volgens mij ook reuze mee
@fanboy: De afwikkeling van garanties en/of coulances heeft met meerdere factoren te maken. Zo gemakkelijke is het dus niet. Per voertuig is het een afzonderlijk geval.
@dailydriver: Sommige dingen zullen inderdaad individuele gevallen zijn. Maar wanneer het om duizenden en duizenden auto’s gaat met hetzelfde euvel en deze mensen worden niet goed geholpen, kun je vrij makkelijk stellen dat er wat mis gaat.
Zoals het debakel met distributiekettingen waarbij gezegd werd dat het niet voorkwam. Of het olieverbruik van de TFSI’s die 4 jaar lang zo zijn geproduceerd en niemand die geholpen wordt (zie Tros Radar aflevering).
@fanboy: ook lekker dezelfde afwerking en ergonomie… vw golf is 100x beter afgewerkt dan een Ford
@kevin82: 100x beter? Zit er bij de Golf maar 1mm tussen de interieur panelen en bij een Ford 10cm?

Een Ford stuurde in ieder geval volgens de autojournalisten 100x beter :P
(is inmiddels ook weer achterhaald)

Luister, ik ga niet ontkennen dat een VW beter afgewerkt zou kunnen zijn. Dat is wellicht een plus van het merk. Maar wat heb je er aan als andere zaken toevallig even niet in orde zijn?
@fanboy: vw mooiere afgewerk en ergonomisch dik voor elkaar en ford stuurt idd beter zijn we dat iig eens ;) heb zelf o.a. Een Gte en barst van de electronica en dsg zonder enig probleem. Heb in verleden wel gezeik gehad met audi a6 multitronic.. je moet soms ook beetje geluk hebben ;)
@kevin82: DSG’s hebben ze inmiddels wel op orde toch? Dat is wat ik er van begrijp. In het verleden helaas niet. Niet leuk als je je GTI niet meer op z’n staart durft te trappen na een fikse rekening van de DSG dokter.

De GTE is wel wat complex, en is nog vrij jong. Ik ben heel benieuwd wat zoiets doet na een paar jaar. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de accu’s of elektromotor een probleem zullen zijn.
Een Prius is ook al vanaf dag 1 (rond 2000) een vrij complexe auto, en is eigenlijk vrij probleemloos.
Echter zit er in de GTE een turbo, ik denk dat die relatief snel vervangen moet worden omdat die heel willekeurig aan het werk wordt gezet. Tijdje rijden op stroom en dan ineens moet hij vol aan het werk, dat soort dingen. En je hoort van de TSI-tjes dat turbo’s sowieso al relatief snel gaan (dus niet pas bij 2 of 3 ton ofzo, of nog veel later zoals een TDI van vroeger)
@kevin82: Daar zeg je het precies goed! ‘Bij VAG producten moet je gewoon een beetje geluk hebben’… Onbegrijpelijk! Er zijn diverse merken die hun kwaliteit niet van ‘een beetje geluk hebben’ laten afhangen hoor! Ik zou je horizon eens verbreden…
@sr20det: Lol. Misschien eerst eens opzoeken wat horizon-vervuiling betekent?!?
@dedon: lol misschien is niet alleen vag de schuld geven, maar ook eens kijken wat alle andere auto merken doen om te zorgen dat ze tenminste nog auto’s te kunnen verkopen.

Lol
@fanboy: Horizon vervuiling? Zo lelijk zijn VW’s toch niet?
@straatzakelijk: het is wel wat overdreven natuurlijk maar ik zie graag wat meer variatie in het straatbeeld. Het is allemaal zo “veilig” vormgegeven.

Ik zag vandaag een Citroën AX rijden. Daar werd ik op recht blijer van al is ie niet eens mooi
@fanboy: de dominantie van Pon. Lease auto’s die van een merk zijn wat kwalitatief niet is wat het ooit was en men denkt dat het is en waarbij de afschrijving en dus ook leaseprijs kunstmatig laag gehouden wordt door de bovenstaande firma omdat ze alles in handen hebben en overal met hun vingers tussen zitten.
Als je een Volkswagen wil heb je mazzel , wil je hem niet en rij je liever wat anders dan heb je pech want hij wordt door de wagenpark beheerder bijkans je strot door geduwd. Ik spreek uit ervaring helaas.
@gokartmozart: nonsens. Als er 1 ding is waar leasemaatschappijen op letten dan is dat kosten. Als VW’s een gunstige leaseprijs hebben dan is dat vanwege de goede restwaarde en de niet zo hoge reparatiekosten. De kwaliteit is echt niet zo slecht als beweerd wordt. Hoewel de eerlijkheid me gebied te zeggen dat toen ik in het voorjaar van 2016 bezig was een leaseauto uit te zoeken het me opviel dat VW inmiddels behoorlijk duur in de lease geworden was. Ook Skoda en Seat waren duurder dan Renault en Opel. Audi was ook stukken duurder dan bijvoorbeeld BMW. Ik denk dat de leasemaatschappij al een marge had ingecalculeerd vanwege een mogelijk lagere restwaarde door het diesel schandaal.
Hier trekken wij blijkbaar niets aan van het dieselgate gebeuren.
@tofas: NOx is giftig maar je uitlaat geleid de gassen niet naar je eigen cabine. De gassen gaan gewoon netjes naar de luchtinlaat van je achterligger.
@fiestacruizer: Die achterligger rijd dan ook waarschijnlijk weer met een volkswagen…
Blijkbaar heeft VW toch een bepaalde aantrekkingskracht op een kopersgroep.

Blijkbaar maakt het die groep ook niet wat ze rijden en dat het met de TSI’s en DSG’s een groot drama is zal ze ook een zorg zijn. Als de buurman maar onder de indruk is…
@broekhoest: ik weet niet waar jij woont, maar een buurman die onder de indruk is van een Volkswagen? Moet wel een mistroostige straat zijn dan. Sowieso zielig, mensen die belangrijk vinden wat anderen van hun vinden.
@cpp1: Ik denk dat er meer badgesnobs zijn dan wij denken, er zijn genoeg die een auto voor “een ander” kopen en niet omdat ze hem zelf nou geweldig vinden.
@broekhoest: Die badgesnobs kopen een Audi of BMW of MB (ja, ik rijd zelf een van de drie); geen VW. En zeg nou zelf: een moderne Renault of VW of Ford of MB ziet er stukken strakker en mooier en frisser uit dan al die doodsaaie modellen van zeg 5 jaar geleden. En de populariteit van een lease-auto is heel erg afhankelijk van hoe leasemaatschappijen courante modellen in de markt zetten en de restwaarde die ze toekennen. Zo zag je golven van C-klasses, TDI-tjes, Megane’s,308s, Foutlanders, etc toen die gunstig geprijsd in de markt gezet werden…
@broekhoest: Heel simpel, de gemiddelde nederlander wil een auto waar hij of zij niet te veel in opvalt. en die mooi opgaat in de rest van het autolandschap. tja, dan moet je toch echt hetzelfde kopen als iedereen, of een Volkswagen. grijzer worden ze niet namelijk.

oja, en voor de meeste mensen heeft een auto dezelfde emotionele waarde als een vaatwasser of koelkast :|
@screamer: mijn vaatwasser en koelkast moet wel lang mee gaan en betrouwbaar zijn.
@screamer: waarom zouden die mensen eigenlijk zo’n onopvallende liefst asfaltkleurige auto willen? Kom je dan gemakkelijker weg met asociaal weggedrag? Is er schaamte voor de auto (ik kan me geen turquoise 7 serie veroorloven dus ga ik liever op in de massa?). Of zijn al die mensen echt zo saai en doorsnee?
Zelfde strekking als in het top 10 lijstje. Iedereen blijft die zwarte golf kopen, vanwege de hogere restwaarde. Die we zelf creëeren en in stand houden met dit cliché. Doe eens gek en ga met z’n alle rode Alfa’s zoeken en kopen. Dan wordt er tenminste nog iets fraais waardevast!
@airditude: Nee, die zijn over 15 jaar allemaal roze gemixt met roest.
Als je maar voldoende auto’s alvast op kenteken zet in je voorraad dan tikt dat lekker aan.
@erik2907: Denk je nu echt dat Pon 13000 meer auto’s op kenteken heeft gezet (op een parkeerplaats??) om van nr.2 Renault te winnen.
@thomasthomas: het is algemeen bekend dat dealers op het eind van het jaar extra auto’s afnemen van de importeur en voor deze al een kenteken aanvragen, de zogenaamde voorraad auto’s. Vaak gaat dit gepaard met bonussen vanuit de importeur richting dealer. Of dat dan 13.000 auto’s zijn bij VW laat ik graag aan jou over om dat te onderzoeken.
@thomasthomas: minstens!
@thomasthomas: in 2015 ging in Duitsland 30% van de BMW’s op die manier naar de dealer. En de dealers adverteren ook heel schaamteloos met die voorraad auto’s. Ik denk dat het in Nederland heel goed mogelijk is om de vraag naar leaseauto’s te voorspellen (business uitvoeringen in een saaie kleur met een kleine motor) en die voorraad auto’s dus heel snel leverbare leaseauto’s worden.
@mashell: het gebeurt, kon bij Dacia een Logan MCV kopen uit voorraad in april 2015 met het kenteken .-ZGB-.. uit 2014. Omdat het kenteken wel afgegeven was door de RDW maar nog geen tenaamstelling had werd deze als nieuw verkocht. Maar wel al 5 maanden op voorraad bij de dealer …….. Een echte nieuwe af fabriek kon ook, levertijd 7 maanden………
De fiscale broekriem is niet aangehaald, maar we hebben de afgelopen jaren een veel te grote broek gehad.
Nog geen 5 jaar geleden betaalde ik 25% bijtelling over mijn Alfa 159SW en dat zou nu 22% zijn.
Heel verassend lijstje weer!
Hoorde van een man die weer een nieuwe golf wilde kopen en er achter kwam dat er nu geen viercilinder meer in lag. Was ‘ie wel gewend en had even gemopperd om hem uiteindelijk toch te kopen. Kerel was uiteindelijk gewend aan VW he…
Ik las net: Volvo voor eerst in vijftig jaar niet bestverkochte auto in Zweden.
Nu is het VW Golf.
@yipikaye: Daar is op zich ook wel een logica in te ontdekken: Vroeger waren Volvo’s ook saai. ;-)
Zitten hier ook de politieauto’s in?
@mrrallycross: Ze hebben een kenteken, staan geregistreerd bij de RDW, dus ja.
Golf je knalt gewoon heerlijk, goed onderstel en volle auto
Astra verrassend hoog, als je de sportsvan van het golf-volume afhaalt zal het niet veel schelen
@onnes: hoeveel Sportsvans zie jij rijden?
@appelvis: meer dan me lief is
Deze cijfers voor het best verkochte merk zij niet eerlijk.
Volkswagen heeft de politie ,brandweer en defensie als grote klant.
Als je die geleverde wagens er van af trekt,blijven er behoorlijk minder wagens(op kenteken ) over.
Over het algemeen zie ik ook weinig nieuwe Volkswagens op de weg.
Als PON deze overheids-klanten ooit kwijtraakt,zal Volkswagen flink dalen in dit lijstje !
@yamashita: hoezo is dat niet eerlijk? Iedereen heeft grote klanten, volkswagen ook. Dat de politie volkswagens koopt is ook niet random. Volkswagen weet Nederland te strikken als politieauto afnemer
Heb ook een VW in China en ook daar doen ze het goed. Heb wel een model wat je nauwelijks ziet..
@appelvis
De schimmige deal van Pon met de overheid boeit me niet.
Maar het straatbeeld ziet er toch totaal anders uit Nederland.
Ik zie weinig hele nieuwe Volkswagens op de weg . Nieuwe Franse auto’s des te meer.
.
@yamashita: Misschien een Franse bril gekocht?
OK, dat was dus de voertuigen-top-5. Hebben jullie ook een auto-top-5?
Kijk ff hoe VW het op de particuliere markt doet!
Dan staan ze niet meer bovenaan.
Kan ik best begrijpen. Ben zeer tevreden met men Golfje.
@thezonda: Ik ook.
Rijdt prive een golf 7van januari 2015. Had het idee om deze prettige auto in te ruilen voor een nieuw overjarig model. Facelift komt eraan. Maar wat een afschrijving. Snap heel goed dat de verkopen instorten.
Blijf voorlopig maar rijden. De auto is zoals gezegd prima.
Volkswagen is de Duitse vertaling voor kuddeschaap.
Dat verwondert toch niemand? De Golf kan je lekker krijgen van een zuinige muesli variant tot een opgefokte petjes variant, zowel als hatchback als variant, van grijs tot funky geel, met weinig of veel opties, etc, etc…
Rijdt goed, zit goed en logisch in elkaar
Dit in tegenstelling tot veel aziaten die ofwel geen mooi modellenaanbod hebben, niet iedereen wil een mini-monovolume, ofwel geen losse opties hebben maar je direct de duurdere uitvoering moet nemen als je cruise-control wil etc etc
En guess what na 3 VAG producten in de voorbije jaren: Octavia, Superb, Caddy hebben we hier ronduit de meeste kosten gehad aan onze Toyota Verso en Huyndai…. laat staan dat ze even goed rijden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).