De 5 lekkerste én 5 lelijkste Ferrari-speciaaltjes

Auteur: , 40 Reacties
Gifjes 2

Om haar eigen 70e verjaardag te vieren, bouwt Ferrari van elk van de vijf beschikbare modellen 70 special editions, geïnspireerd op Ferrari's uit de gehele geschiedenis. Dat pakt soms goed en soms allesbehalve goed uit.

Vroeger werd een jubileum nog gevierd met een supercar als de F40, maar tegenwoordig moeten we het doen met liefst 350 speciaaltjes. Daarvan is er geen één hetzelfde, want van elke kleurstelling bouwt Ferrari een 488 GTB (rijtest), 488 Spider, California T (rijtest), F12berlinetta (rijtest) en GTC4Lusso.

De inspiratie voor al deze kleurstellingen putten ze uit hun rijke verleden. Diverse klassiekers, voor zwel de straat als het circuit, stonden model voor de 70th Anniversary Editions: van de allereerste Ferrari 125S uit 1947, via de F1-wagens van Fangio, Lauda en Schumacher tot aan de 458 Speciale A uit 2014.

Nu hebben sommige klassieke (race)wagens hele fraaie kleurstellingen, maar dit vertaalt niet altijd even lekker naar een moderne auto. En soms juist wel. Daarom bij deze eigenlijk twee lijstjes. De vijf minst geslaagde én de vijf meest geslaagde speciaaltjes. Alle uitvoeringen check je overigens hier.

We trappen af met een lijstje met de minst geslaagde speciaaltjes. Ik heb mijn best moeten doen om ook andere modellen dan de California T en GTC4Lusso erin te zetten, want deze twee auto’s lenen zich door de beugel genomen het minst voor al die racestrepen, nummers en andere fratsen.

“The Surtees” Die draait zich om in zijn graf. Oh, wacht…
The surtees

“Some Like it Red” and some don’t
Some like it red

“The Patriarch”
The patriarch

“The Sunoco”
The sunoco

“Gran Tursimo Perfection” Het is maar wat je perfect noemt…
Gran Turismo Perfection

Gelukkig weet Ferrari met een heel aantal speciale uitvoeringen wél de juiste snaar te raken. Doorgaans zijn dit -wat mij betreft- de iets ingetogener kleurstellingen. Je mist de California T in onderstaand lijstje met lekkerste speciaaltjes? Klopt, die is in geen enkele uitvoering lekker…

“The Daytona”
The Daytona

“The Prototype”
The Prototype

“A Model of Sophistication”
Ferrari Speciaaltje

“The Magnum PI” Alleen al vanwege de naam een toppertje!
The Magnum PI

“The Rally Car”
The Rally Car



40 reacties

Ik schrok gewoon van de flitsendheid van de hoofdafbeelding
Die Daytona! ?
@freeze: Die Daytona! Bedoel ik
Prachtige auto’s
@ferrariman: kijk eens bij Google afbeeldingen ‘Ferrar tailor made’
Ik vind lelijke auto’s juist wel lelijk ..
Maar mooie vind ik dan weer mooi ..

Tja .. zo ben ik nu eenmaal ..
Smaken verschillen, ik vind ze namelijk allemaal heel lekker
The Magnum PI voor mij alsjeblieft.
daar laat ik gerust m’n snor voor staan.
@shogun: dat is toch een vrij standaard uitvoering? of zie ik iets over het hoofd..
De laaste 3 inderdaad de lekkerste. De gt4lusso blijft mijn favoriet
Ik stop m’n zuurverdiende centen wel in een zelf samengestelde uitvoering…
Ik zie niet veel verschil tussen de bovenste en onderste 5. Vind ze allemaal niet mooi.
The Daytona. Heerlijk!
Zien er vrolijk uit ..
Hebben leuke namen ..
Lekker Amerikaans dus ..

Top dat ze moeilijkdoenerij en typisch Europese passie/emotie geneuzel een keertje weglaten ..
@lincoln: Leuke reactie. Alleen geloof ik het niet echt.

Verfjes van oude modellen gebruiken? Pfff, das voor voetballers en Chinezen.
Nu ja, Nicola Boari, Head of Product Marketing kent z’n doelgroep, dat wel…
Vind het lijstje met de zogenaamde goede kleurstellingen wel erg saai, is de schrijver van dit stuk al eind 60/70 dat ie zulke saaie kiest?

Enige van dat lijstje is de rode 488 met de gele bies uit het midden, maar ook die zou ik niet speciaal noemen eerlijk gezegd…
Voor mij the some like it red en de rally uitvoering
Hebben ze ook een Miami Vice?
Ik vind die blauwe velgen van ‘The Surtees’ best vet in combinatie met het witte lak. Die streep met nummer hoeft van mij niet zo.
Weet je wat het met deze speciaaltjes is? Elke livery wordt op vijf verschillende modellen (Cali T, 488, 488 Spider, F12, GTC4Lusso) geleverd. Op welke auto je hem bekijkt maakt of kraakt de livery toch wel. Die groene met #25 die in het gifje zit bijvoorbeeld, op een 488 (https://ferrari-4me.weebo.it/static/_39_Ferrari_330_488_Spider_Esterni-1920x0_K2EEP6.jpg) ziet het er prachtig uit, op een GTC4Lusso staat het niet. Voor de Sunoco geldt hetzelfde, op een GTC4Lusso staat het niet, maar de F12 (https://ferrari-4me.weebo.it/static/_45_512_M_F12_Esterni-1920x0_GN9CAV.png) kan het prima hebben. Scroll maar eens door de liveries heen, dan zie je meer van dat soort voorbeelden.
Voor mij graag de ‘some like it red’ en de ‘rally car’ omwisselen.
Ik vind die GT perfection wel tof eigenlijk. De rest is ook niet my cup of tea.
@kapitein: dat vind ik dus ook een mooie combo. Apart en toch stijlvol
De Rally en de Daytona zien er wel goed uit zo!
Ondanks dat ik bij lange na niet alle uitvoeringen mooi vind, is dit wel een teken van de grote waarde die Ferrari altijd heeft gehecht aan creativiteit. Van de hierboven genoemde zijn mijn favoriete ‘model of sophistication’ en ‘magnum PI’.
Er zitten een aantal mooie uitvoeringen tussen. Nee, lang niet allemaal zijn mooie uitvoeringen. Wel jammer dat de California T niet genoemd wordt door @dizono. Meningen mogen verschillen, maar de California T is er beduidend op vooruit gegaan qua looks ten opzichte van zijn voorganger, de California. Ik vind het wel een mooie bak om naar te kijken hoor. Misschien wel fraaier dan de 488 met zijn lelijke koelgleuven aan de zijkanten.

Dat gezegd hebbende, doe mij maar ‘The Daytona’ en ‘some like it red’. Fraaie kleurstellingen.
@viezefreddyw: Ik vind de California T zelfs prachtig. Ik vind het een volwassen cabrio geworden met wulpse, vloeiende lijnen. Een van de meest geslaagde facelifts ooit imo. Daarnaast is hij ook nog eens bloedjesnel. Hij moet alleen de echte supercabrio’s voor zich dulden.
@berlinetta: Volledig eens. En zeg eerlijk, 3,6 seconden naar de 100 is gewoon serieus snel. En een top van 316 is ook gewoon een hoge top. Daarmee is hij maar ietsje trager dan een 458 Italia.

Dit vind ik bijvoorbeeld een fraaie California T:
http://st.automobilemag.com/uploads/sites/11/2014/06/2015-Ferrari-California-T-in-blue-top-up-on-grass.jpg
@viezefreddyw: Zo vind ik hem erg prachtig. Mocht ik ooit eentje kunnen betalen, dan zou ik twijfelen tussen die kleurstelling of een grijze met rode bekleding.
@berlinetta: Doe maar lekker in het blauw grote vriend. Grijs is ook maar zo zo…
@viezefreddyw: Ja vooruit. Blue TDF dan maar ;)
@berlinetta: Je hebt helemaal gelijk. Maar het is nou eenmaal hip om op het internet te zeuren over hoe lelijk de California is. Ik vind niet dat Autoblog daarin mee zou hoeven gaan maar Dizono is blijkbaar een beetje onzeker of Autoblof wel een voldoende hip publiek aanspreekt.
Maar echt verstand heb ik eerlijk gezegd niet van hip, ik heb immers geen baard, geen ruitjesshirt, geen Alfa 159 en geen hekel aan de producten van VAG.
@mashell: Inderdaad erg jammer. Uiteraard valt er over smaak niet te twisten, maar ik denk dat mensen maar moeilijk afstand kunnen nemen van de vorige California. Daar was ik zelf ook niet over te spreken. Maar man, wat een facelift!
@mashell: meningen mogen verschillen, maar ik mag de California T niet onaantrekkelijk vinden? Raar.
@dizono: Dat mag je vinden, je hebt het recht op een eigen mening. En daarbij zelfs het recht om ongelijk te hebben. Maar als auteur je mening zo stellig als een feit poneren “Klopt, die is in geen enkele uitvoering lekker…” dat hoeft dan weer niet. Dat past niet bij een droomwagen als de Ferrari California. Een Ssang Young afkraken om z’n design, prima. Een Alfa 159 ten onterechte helemaal ophemelen, heel grappig.
Maar een Ferrari California afkraken? Dat is not done.
@mashell: ik ben er ook nog not done mee, je bent gewaarschuwd ;)
Geef mij maar die Model of Sophistication. Geen superfan van die hatchback maar in deze kleur ziet ie er zeer lekker uit.
De “The Daytona” is wel bijzonder geslaagd.
Ik vind het geen van allen toppers eerlijk gezegd. Dan maar wat minder speciaal.
Stuk voor stuk prachtig ..
Echt de moeite waard om de site aan te klikken ..

Frisser gaat Ferrari niet worden ..
Top ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).