• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Aerocivic – een gestroomlijnde Honda

Auteur: chefke, gepost 30 december 2007 om 20:17 – 42 Reacties

Honda Aerocivic


Autobouwers doen er alles aan om hun auto’s zuiniger en efficiënter te maken, maar een Amerikaan vond het allemaal niet snel genoeg gaan. Daarom heeft hij op een zondagmiddag zijn gereedschapskist uit de garage gepakt en zijn Honda Civic een stevige make-over gegeven.

De basis is een oude Honda Civic CX uit 1992, maar na 400 dollar uitgegeven te hebben bij de plaatselijke Gamma en wat knutselwerk, is de auto ineens een heel stuk aerodynamischer en dus zuiniger. Het resultaat is een auto die 1 op 40 rijdt in plaats van de standaard 1 op 20. De weerstandscoëfficient is gehalveerd van 0,34 naar 0,17 en geen idee wat dat precies betekent maar dat is een behoorlijk lage score. Volgens de eigenaar ligt de auto behoorlijk stabiel op de weg tot een snelheid van 145 en en de top schat hij zelfs op 225.

Na deze modificaties is de eigenaar nog niet klaar. Hij plant om binnenkort de grill aan te pakken waardoor de auto precies de koellucht inademt die hij nodig heeft en de rest aerodynamisch wegwerkt. Ook wil hij LED-verlichting installeren omdat die minder energie verbruiken en de auto weer iets zuiniger rijdt met de lichten aan.

Met verkeersveiligheid is de man niet zo bezig want hij zit te denken om één van de koplampen uit te schakelen als hij toch wel genoeg ziet. Ook heb ik mijn vraagtekens over de botsbestendigheid van dit apparaat.

Met dank aan Wout voor de tip!

Ook interessant!

  • Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
    Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
  • Onopvallende Civic Type-R
    Onopvallende Civic Type-R in het echt is incognito
  • nieuwe Civic Type R
    Aankomende Civic Type-R wordt absolute verkoophit
  • Nieuwe Civic Type R
    Nieuwe Civic Type R wordt episch (en minder lelijk)

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

civic, Funny, Honda

Vorig bericht: « Chinezen worden sterker – Hafei en DongFeng fuseren
Volgend bericht: China heerscht! X5 kopie met diesel-hybride »

Lees Interacties

Reacties

  1. bartholomeo zegt

    30 december 2007 om 20:21

    extra materiaal aan de auto = extra gewicht.

    Het zou nog effecienter zijn om de ganse binnenkant te strippen en als bestuurder zelf 20 kg te vermageren.

    Login om te reageren
  2. Wesley zegt

    30 december 2007 om 20:24

    t moet niet gekker worden!

    Login om te reageren
  3. Apache zegt

    30 december 2007 om 20:25

    eeeeeeeenig design, niet :)

    Login om te reageren
  4. golf 4 zegt

    30 december 2007 om 20:27

    tog nog een gestoomlijnde honda

    Login om te reageren
  5. Ejay zegt

    30 december 2007 om 20:35

    @ Chefke: http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt

    Verbreedt uw kennis.

    Dit is een soort van raar zweefvliegtuig. Niet mijn pakkie an, maar als het werkt waarom niet?

    Login om te reageren
  6. six trey zegt

    30 december 2007 om 20:40

    hij is toch veel mooier dan die lelijke voetball, de nieuwe civic

    Login om te reageren
  7. jela zegt

    30 december 2007 om 20:59

    leuk dat hij 1 op 40 doet en een weerstandscoëfficiënt van 0.17 heeft :P toch mooie cijfers voor zo een lelijk hok

    Login om te reageren
  8. Mustang zegt

    30 december 2007 om 21:00

    Een zuinig soort vliegtuig!:P

    Login om te reageren
  9. Mustang zegt

    30 december 2007 om 21:01

    btw wat heetft heel autoblog met lelijk hok?:O

    Login om te reageren
  10. Papa zegt

    30 december 2007 om 21:12

    Doet me denken aan de Aerodeck, ook zo’n Honda uit de nineties.

    Login om te reageren
  11. Poekie Lauda zegt

    30 december 2007 om 21:14

    Probeer die maar eens te verkopen op markplaats.nl……..

    Login om te reageren
  12. Debeerop1 zegt

    30 december 2007 om 21:36

    0,17 is wel heel sterk voor een knutselwerkje! Wat halen ‘moderne’ wagens? Op zijn best een 0,25?

    Login om te reageren
  13. Mr. Marteen zegt

    30 december 2007 om 21:39

    Als het waar is , dan weet ik niet wat ons nog let om het zelfde uit te voeren

    Login om te reageren
  14. Juppe zegt

    30 december 2007 om 21:51

    Haha, mooie hobbyist. Die laat ff lekker zien dat het met weinig geld ook anders kan. Alleen een exacte halvering door een halvering van luchtweerstand zal je niet lukken (zelfs niet in theorie), maar toch mooi :)

    Dit moet die ligfietsmannen die ik net ergens in een topic zag posten toch wel aanspreken.

    Ook mooi geknutseld: Handgas/cruisecontrol(?)
    http://img.photobucket.com/albums/v417/MikeMariettaSC/80MPG%20Honda%20Civic/Handthrottle.jpg?t=1199046672

    Login om te reageren
  15. dekster zegt

    30 december 2007 om 22:03

    Waarom houdt hij zich niet bezig met z’n kamper? Dat zou pas lachen zijn :lol:

    Login om te reageren
  16. Juppe zegt

    30 december 2007 om 22:08

    Die Civic heeft trouwens al een aardig respectabele kilometerstand: 439.205mi. Oftewel 700.000+ km :)

    Login om te reageren
  17. Onehp zegt

    30 december 2007 om 22:10

    Achteruitkijkspiegels waren ook niet nodig, ik betwijfel ten sterkste dat er kamera’s én schermen in de plaats zitten…

    Maar wel leuk ja, als de brandstofprijzen verdubbeld zijn om 5 jaar ga ik ook aan de slag :-)

    Login om te reageren
  18. Juppe zegt

    30 december 2007 om 22:12

    @Onehp,
    Spiegels:

    :)

    Login om te reageren
  19. ELB zegt

    30 december 2007 om 22:26

    Okee dan… waar is zn blog, wie is die gek XD

    Login om te reageren
  20. dikke richard zegt

    30 december 2007 om 22:27

    Die stumper kan zo in china gaan werken! Wie geloofd die cijfers nou?

    Login om te reageren
  21. Scar zegt

    30 december 2007 om 22:30

    een top van 225??? In een bergaf van 90 graden zeker!!

    Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    30 december 2007 om 22:43

    Een cw van o,17 daar geloof ik helemaal niets van…. laten we eens kijken naar een auto met vrij goede aerodynamische eigenschappen.

    Deze heeft een CW van 0,25 en dat is tamelijk goed…. maar kijk eens hoe glad deze wagen is….

    Login om te reageren
  23. Jesper zegt

    30 december 2007 om 22:49

    achteruitrijcensoren? trekhaak? waar laat je die? en parkeren in de stad is ook een duur geintje, je mag maarliefst 3 parkeermeters vullen

    Login om te reageren
  24. DafMaf zegt

    30 december 2007 om 23:05

    Een achteruitrijcensor? Mag er dan helemaal niets meer?

    Login om te reageren
  25. Michiel zegt

    30 december 2007 om 23:22

    als een passat een cw van 0,28 heeft zoals in dat artikel van Ejay dan is deze waarde van 0.17 tog best goed haalbaar hoor lijkt mij.
    Ik zou het alleen wat mooier afgewerkt en practischer willen zien maar het idee is zeker goed

    Login om te reageren
  26. dekster zegt

    31 december 2007 om 00:56

    Ik vroeg me zo af, CW, staat dat voor Contra Wind? :P

    Login om te reageren
  27. thom zegt

    31 december 2007 om 00:59

    Deze had een cw waarde van 0.11

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/22/aptera-typ-1-testdrive-video

    http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7426

    dus et lijkt me sterk dat die gekke civic een cw van 0.17 heeft

    Login om te reageren
  28. Zoef zegt

    31 december 2007 om 01:04

    De truk zit m in de staart. Auto-ontwerpers hangen er zo’n kont natuurlijk nooit aan, beetje onpraktisch. Maar het verbetert de stroomlijn wel…
    Van voor een punt eraan, moet niet erg precies zijn
    Van achter zo’n kegel ertegen
    spiegels eraf
    Hup 0.17

    Ieder gewoon vleugelprofielachtig of druppelvormig ding doet 0.15 of minder.

    Als je gaat perfectionneren, alles lekker glad maakt en de onderkant niet vergeet, haal je 0.1
    De electrische Nuna haalt 0.07

    Login om te reageren
  29. mark zegt

    31 december 2007 om 01:59

    @chefke

    Die coefficient is heel eenvoudig te interpreteren.
    Om het eenvoudig te houden zal ik de Cd (dragcoefficient) even illustreren.
    Cw is een gelijkaardige parameter die immers rekening houdt met wrijving en waar een dimensieloosgetal, het Reynoldsgetal genaamd, essentieel is.

    Wat men in een windtunnel doet is een dimensieloos getal (Cd) bepalen dat een maat is voor de weerstand van het voertuig, zuiver en alleen bepaald door de drukdistributie over het gehele voertuig. Cw rekent met de wrijvingsditributie over het gehele voeruitg.

    Cd, ook de dragcoefficient genaamd, wordt in functie van de voetuigsnelheid va uitgezet, in feite in functie van het machgetal (Ma) wat ook een dimensieloos getal is en eigenlijk gewoon de verhouding is van de voertuigsnelheid tot de geluidsnelheid is. Het machgetal stelt je in staat om de weerstand te bepalen bij verschillende luchttemperaturen daar geluidsnelheid gelinkt is met de temperatuur ( c = sqrt ( gamma x R x T ) of in verschillende gassen (gasconstante R)
    met gamma de isentrope exponent = 1,4 voor lucht
    R de gasconstante van lucht = 287 J /kg K
    sqrt = square root = vierkantswortel

    en T de temperatuur.

    zo is in atmosferische lucht van 15 graden celsuis = 288 Kelvin, de geluidsnelheid eenvoudig te berekenen

    = > c = (1.4 x 287 x 288)^(0,5) = 340 m/s

    en het machgetal is Ma = Va /c en dus bij Ma= Va/c = 1 wil het zeggen dat je tegen sonische snelheid (geluidsnelheid) aan het bewegen bent. Maar goed dat terzijde wat betreft het Machgetal. supersonisch => Ma>1, subsonisch => Ma

    Login om te reageren
  30. mark zegt

    31 december 2007 om 02:06

    Dus eens Cd in functie van Ma gekend is en dus ook in functie van Va, kan men eenvoudig de dragkracht berekenen in functie van de voertuigsnelheid. Deze curve is belangrijke informatie die je verteld bij welke snelheid je voertuig het minste weerstand ondervindt. De kunst bestaat er nu in deze optimale snelheid (wat betreft de aerodynamica) te laten samenvallen met het optimale werkingspunt van de aandrijving (de motor dus).

    Cd = Fd / (0.5 rho x S x Va^2)

    uit deze formule kan de dragkracht Fd in functie van Va eenvoudig berekend worden. S stelt hier de IR signatuur van het voertuig voor, dus gewoon het frontaal oppervlak van het voertuig.

    0.5 x rho x Va^2 is de kinetische energie van de ongestoorde luchtstroming.

    Rekenen met dimensieloze getallen biedt het voordeel dat men waarden meteen kan relateren aan bepaalde condities en zo meteen de grootheid berekenen waarin men interesse in heeft. Deze methode van dimensieloze getallen, Buckingham Pi theorema genaamd, wordt vaak gebruikt bij problemen waarin meerdere parameters of variabelen een invloed hebben op een bepaalde grootheid. Het biedt nog andere voordelen.

    Kortom, als de dragcoefficient dus halveerd, dan zal bij zelfde condities (luchttemperatuur,voertuigsnelheid, etc) de dragkracht ook halveren.

    Login om te reageren
  31. Juppe zegt

    31 december 2007 om 02:57

    @DafMaf,
    LOL, zo’n opmerking maakt een jaar weer compleet :)

    Login om te reageren
  32. Jan zegt

    31 december 2007 om 10:11

    zijn er geen meedere foto’s

    Login om te reageren
  33. The Godly Tuner zegt

    31 december 2007 om 12:00

    zelf de meest aerodynamische auto had een cw waarde van 0.19 duss dit lijkt me erg sterk….

    Login om te reageren
  34. chefke zegt

    31 december 2007 om 12:16

    @ Mark

    Dat is idd heel verhelderend. :) Dank je.

    Login om te reageren
  35. Onehp zegt

    31 december 2007 om 13:50

    Wel leuk dat er bezoekers zijn die de cijfers NIET geloven. Maar hogere aerodynamische efficientie (lagere Cd en/of S) resulteren niet alleen in lager verbruik, maar ook in hogere prestaties.

    Bedenk dit: de Varna Diablo, ’s werelds snelste fiets, heeft de luchtweerstand van één autospiegel! En die rijdt 130km/h met 0,8 (mensen) pk ;-)

    Login om te reageren
  36. thom zegt

    31 december 2007 om 14:43

    “hogere aerodynamische efficientie” : CW 0.17 wordt niet geloofd. Dat je die cijfers met een CW van 0.17 haalt, wel. Vandaar dat er ook auto’s getoont worden die een vergelijkbare CW hebben, echter zijn die auto vanaf et begin af aan ontworpen om zo aerodynamisch mogelijk te zijn en zijn ook in een windtunnel getest, dat kunnen we denk ik van deze civic niet zeggen.

    Login om te reageren
  37. Juppe zegt

    31 december 2007 om 14:54

    @Thom,
    Nou…. natuurlijk is deze Civic niet 100% geoptimaliseerd voor aerodynamica, het moet tenslotte ook nog eens verkopen. Maar deze Civic (en het type ervoor) heeft bv wel raam- en deurrubbers die alles zeer glad afdichten, voor een betere luchtstroom. En dat in een tijd dat er nog auto’s rondreden met een voorraam in een rubber met pees, en raamlijsten van gestanst en gevouwen u-profiel ahw, die allemaal zo’n 3 a 4 mm uitstaken buiten het plaatwerk. Alsof het caravans waren ;)
    Voordat dat soort zaken main-stream werden in Europa waren we al aardig wat jaartjes verder.

    Login om te reageren
  38. thom zegt

    31 december 2007 om 15:59

    ‘Nou…. natuurlijk is deze Civic niet 100% geoptimaliseerd voor aerodynamica, het moet tenslotte ook nog eens verkopen.”

    verkopen ?

    Dit ging toch over het aftermarket zelfbouw aerodynamisch pakket wat de luchtweerstand met 50% reduceert ?

    Login om te reageren
  39. thom zegt

    31 december 2007 om 16:01

    of is dat 1 woord aftermarketzelfbouwaerodynamischpakket :)
    spelling is niet mn sterkste kant

    Login om te reageren
  40. Juppe zegt

    31 december 2007 om 16:10

    @Thom,
    Ik bedoelde niet ‘deze’, maar die Civic zoals die uit de fabriek kwam. Wat ik wou zeggen is dat die van de fabriek af niet zo’n toeter had om de luchtweerstand te verminderen want dat zou never nooit niet verkopen. Maar binnen de vorm van de auto is best wel veel gedaan aan aerodynamica. Dus dat kunnen we van de fabrieks-civic wel zeggen ;)

    Login om te reageren
  41. LC zegt

    31 december 2007 om 21:27

    Doet me aan de EP-X concept denken maar die zag er beter uit qua afwerking en looks.

    Login om te reageren
  42. Johan zegt

    28 maart 2008 om 19:35

    Scar schrijft,

    30 December 2007 om 22:30
    een top van 225??? In een bergaf van 90 graden zeker!!

    Wel die Civic haalt standaard al 195 en de coupé versie doet 205 en heeft dan nog 1500rpm te gaan voor het rode gebied, dus waarom zou het niet kunnen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North