
Aston Martin heeft mogelijk een moeilijke keuze te maken met de Valkyrie.
Het moet hét paradepaardje worden van Aston Martin. Een dikke 6,5 liter V12, bijna 1200 pk, 900 Nm, plakkerige aerodynamica dankzij een F1-maestro… Een bizarre hypercar die ons moet laten zien waar Red Bull en Aston Martin toe in staat zijn.
Op papier klinkt het dus als een goeie auto, maar het was nog even afwachten hoe dat zich in de praktijk zou uiten. Sinds maart rijdt de Valkyrie rond op de openbare weg. In de buurt van Silverstone wordt de auto getest. Het is een belangrijke fase in het ontwikkelen van een auto, eentje waarin je hoopt dat je geen moeilijke problemen tegenkomt bij je Valkyrie. Helaas voor Aston Martin lijkt die testfase niet al te best te lopen, als we de Italiaanse site Formula Passion moeten geloven, dan.
‘Niet heel makkelijk om in te rijden’, ‘geluidsproblemen’ en ‘betrouwbaarheidsproblemen’. Niet per se drie eigenschappen die je wil horen over een prestigeproject. Hoe de Italianen aan hun informatie komen is niet geheel duidelijk. Ze zeggen dat ze dit hebben ‘gelezen’ in de tests die nu nog gaande zijn.
En dat laatste is nog hoopgevend. Aston Martin is immers de auto nog aan het testen. Juist nu hebben de Britten dus de tijd om alle eventuele euvels op te sporen en op te lossen. Formula Passion gaat niet in op de details, daarmee is het lastig om te bepalen hoe erg de problemen zijn.
‘Niet makkelijk om in te rijden’ zouden ze bijvoorbeeld op kunnen lossen door aan de ophanging te sleutelen, betrouwbaarheidsproblemen kan één enkel onderdeel zijn en geluidsproblemen zouden ze kunnen verhelpen met meer isolatie. Aan de andere kant, als de problemen aerodynamisch van aard zijn, dan zou het een heel ander verhaal kunnen zijn…
Volgens Formula Passion zou Aston Martin nu de optie hebben om extra gelimiteerde Valkyrie’s te maken, om zo de extra ontwikkelkosten te kunnen opvangen. Het helemaal schrappen van de Valkyrie zou eveneens tot de opties horen. Of dit daadwerkelijk plannen zijn van Aston Martin, of dat het Italiaanse blad hardop nadenkt, is niet duidelijk. Naar verwachting gaat de Valkyrie eind dit jaar in productie, voor de straatauto hebben zich 150 klanten gemeld.
Dit ruikt naar jaloezie? Italianen en jaloers zijn, ik kan er wel wat over vertellen…
@Volvo_440_turbo: wacht, ik pak even popcorn.
Nee want die RB16 van Max is ook zo gemakkelijk te rijden….Adrian heeft zijn race palmares, maar niet iedereen is zo competent als F1 coureurs. Dus een auto voor de openbare weg snel laten zijn is niet noodzakelijkerwijs de aller aller aller snelste auto mogelijk bouwen.
Is het bij een racemonster als dit niet juist de bedoeling dat ze lichter zijn en dus minder comfortabel en minder stil?
Ook moet je van zoiets niet verwachten dat het net zo makkelijk rijd en zo betrouwbaar is als een Golf.
@ahaaa: Golf en betrouwbaar? Jappen zijn betrouwbaar, Duitsers verre van.
Ajoh komt wel goed. Ieder project of product heeft te maken met zware tegenslagen. Ik heb collega’s die begonnen met een project toen ik net van de basisschool af kwam, en dit jaar moet als het goed is de fabriek openen van de klant waar ze voor werken.
Okay je hebt ook zaken die echt nooit op de markt komen door alle rampspoed (recent voorbeeld: apple airpower 2 jaar na presentatie gecanceld). Maar laten we hopen dat dat hier niet het geval is. Komt bijna nooit voor.
Met prototypes heb je altijd problemen. Daar dienen ze voor. Ontwikkelingen en verbeteren alvorens het eindproduct naar de klant gaat.
Niemand zit erop te wachten dat de Valkyrie rijdt als een Toyota Auris toch? Een auto voor mannen en vrouwen met haar op de armen en borst(en) dus!
@autodidact: de valkyre is geen t50 toch? Maar toch net als de P1 enz?
@autodidact: De testcoureurs zullen niet de minste bestuurders zijn. Dus de Aston zal waarschijnlijk iets te wild/onbestuurbaar zijn.. Niet iets wat geschikt is voor de gemiddelde miljonair;-)
Was denk ik Alexander Albon.
@jaapiyo: en Max: https://youtu.be/wbwQY0rZv0c
@jaapiyo: dusse Max vindt hem prima rijden en Albon vindt hen onbestuurbaar…
Ik had ook niet verwacht dat hij makkelijk zou zijn om in te rijden.
Iet isa not ah Ferrari Guido!
Een supercar hóórt moeilijk te rijden en onbetrouwbaar te zijn.
@frank2b: en lawaai te maken
@frank2b: een hypercar niet
Tja Aston Martin en betrouwbaarheid kan niet in één adem genoemd worden. Maar dat geldt ook voor mc laren en nog een heleboel andere producten uit Engeland.
Oei. De RB van Max is ook lastig te besturen. Meende dat Max input heeft gegeven aan de Valkyrie. Mssn ligt het daaraan. De rest is makkelijk op te lossen want onbetrouwbaar hoort bij een supercar en de rest is beleving.
@zeilboot: Dat heeft de beste man ook zeker gedaan. Samen met Albon. Filmpje: https://youtu.be/wbwQY0rZv0c
Gezien deze auto’s toch in de garage van verzamelaars verdwijnt maakt het allemaal toch niet zo heel veel uit?
@TimmiX: precies, gewoon 3 cilinder erin en hup de garage in
Hij ligt ook moeilijk op mijn netvlies…
Tja, als ik dit zo zie, samen met de Project 1, dan is zo’n T50 (Gordon Murray) een ‘no-brainer’
British Engineering….nuff said
Zou het net als bij een F1 auto zo zijn dat de aërodynamica pas begint te werken op hoge snelheden en de banden pas grip hebben als er genoeg temperatuur in zit. Dan gaat dit op de openbare weg lastig worden en dus moeilijk te rijden.
Kan me nog goed het Top Gear fragment herinneren dat Hammond in een F1 auto moest rijden en dat hij zelfs op het circuit te weinig snelheid had om hem goed te besturen.
Zeer goed mogelijk
Ze denken dat ze maar even Mercedes kunnen nadoen haha denk het neit
Newey is een genius.