• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De atmosferische V12 houdt het nog even vol!

Auteur: Loek, gepost 25 november 2020 om 21:04 – 16 Reacties

Hoezee, Lamborghini ziet nog brood in de atmosferische V12!

Toen de Lamborghini Aventador uitkwam in 2012, leek het helemaal geen vreemd idee om hem uit te rusten met een atmosferische V12. De auto is echter zo lang op de markt, dat die motor in het verdomhoekje terechtkomt. Mercedes stapt af van de twaalfcilinder, BMW ziet er geen brood meer in en zo eindigt het bij veel merken. Vroeg of laat moeten merken als Lamborghini of Ferrari, die zelfs nog een atmosferische twaalfcilinder gebruiken, af van de V12.

Lamborghini nog niet

Het is dus de vraag wat Lamborghini gaat doen nu de Aventador opgevolgd gaat worden. Kijken we naar de Sián, dan zien we enerzijds dat de V12 prima opgekrikt kan worden, maar ook dat de Sián geen opvolger schetst voor de Aventador.

Toch mogen liefhebbers van atmosferische V12’en opgelucht ademhalen: de volgende Aventador krijgt een atmosferische V12. Dat maakte technisch directeur Maurizio Reggiani bekend aan Car and Driver. De nieuwe Aventador, die volgend jaar al arriveert, blijft gebruik maken van in basis dezelfde motor als de huidige. Dat is goed nieuws.

Karakter

De beslissing werd gemaakt om het karakter van de dikste Lamborghini te benadrukken. Het is te lastig om het een échte Lamborghini te maken, zonder de motor atmosferisch te houden. Reggiani zegt dat turbo’s origineel aan hem zijn uitgelegd als ‘valsspelen’. “Je kan elk aantal pk uit turbo’s halen. Wat een atmosferische motor zo mooi maakt is dat het een uitdaging is om de motor goed te bouwen.” Naast de welbekende nadelen die een turbo met zich meebrengt, zoals een turbogat.

Hybride

Voor wie nu dit artikel meeneemt om in je favoriete GroenLinks-stemmer zijn gezicht te drukken: er moet wel een groen randje aan zitten. De atmosferische V12 gaat, net als de Sián, een vorm van elektrificatie ontvangen. Klinkt als een manier om het hele puristische aspect dood te gooien, maar dat biedt volgens Reggiani dan weer mogelijkheden. “Daar waar koppel tekort komt, kan een elektrische motor de gaten mooi opvullen.”

Strak blijven houden aan de atmosferische V12, dus. Of is atmosferisch niet meer aan de orde als je hem deels elektrisch maakt?

Ook interessant!

  • Atmosferische Lamborghini V12
    Atmosferische Lamborghini V12 keert officieel terug
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • Aventador opvolger
    Aventador opvolger behoudt magistrale V12
  • Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
    Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

aventador, Hybride, Lamborghini, Maurizio-Reggiani, V12

Vorig bericht: « Video – speciale Ducati Diavel 1260 staat in het teken van Lamborghini
Volgend bericht: Het Outlander-effect: Belgen massaal aan de hybride »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    25 november 2020 om 21:07

    OK dan. Hij vindt turbo’s valsspelen, maar een elektromotor toevoegen niet. Rare spelregels houdt deze meneer er op na.

    Login om te reageren
    • luittinke zegt

      26 november 2020 om 07:21

      Het is een Italiaan, die zijn altijd al goed geweest in het opportunistisch omgaan met regels

      Login om te reageren
    • Stefje zegt

      26 november 2020 om 07:54

      @vaakbenjetebang: omdat turbo’s het geluid de nek omdraaien en de batterij niet. Plus de werking van de batterij zaal zijn zoals bij de Sian.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        26 november 2020 om 12:09

        @Stefje: Nogmaals: een vrij creatieve en arbitraire interpretatie van valsspelen, nietwaar?

        Login om te reageren
    • ndrcars zegt

      30 november 2020 om 14:36

      @vaakbenjetebang:

      Login om te reageren
  2. ArnoldH zegt

    25 november 2020 om 22:01

    Op deze manier blijft dus het heerlijke V12 gejank bestaan. Liever een batterij aan boord dan een turbo ??

    Login om te reageren
  3. bramboogie zegt

    25 november 2020 om 22:58

    gewoon even naar zweden bellen en vragen of ze freevalve mogen gebruiken… scheelt ook weer wat.

    Login om te reageren
  4. escort77 zegt

    25 november 2020 om 22:58

    Van het geluid kan je van alles vinden, maar het nadeel van een turbogat hoeft anno 2020 echt niet meer te bestaan.

    Login om te reageren
    • bramboogie zegt

      25 november 2020 om 23:05

      De lineaire krachtopbouw doorheen de toeren en het zuivere geluid (gejank?) heeft iets speciaal. Een turbo kan wel meer koppel geven met erg beperkte vertraging (niet merkbaar), maar ik begrijp dat ze doorgaan zonder turbo… omdat het kan. Het is ook beetje absurd wat ook goed past bij lamborghini.

      Login om te reageren
  5. superhans zegt

    26 november 2020 om 05:50

    Maar betekent dit het einde van de W12 bij Bentley? Beide motoren handhaven lijkt me minder efficient.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      26 november 2020 om 07:56

      @superhans: waarom zouden ze daarmee stoppen? Compleet ander soort blok met weinig ontwikkelkosten omdat het gewoon drie viercilinders aan elkaar gekoppeld zijn. Veel breder en korter tov de V12.

      Login om te reageren
      • generaalalfa zegt

        26 november 2020 om 10:10

        Zijn het niet twee VR6 blokken aan elkaar gekoppeld? Zoiets kan ik me namelijk herinneren. Correct me when i am wrong.

        Login om te reageren
  6. baserace zegt

    26 november 2020 om 09:52

    Koppel tekort met een V12: ?

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    26 november 2020 om 10:15

    Kijk, fijn nieuws.

    Login om te reageren
  8. babayaga zegt

    26 november 2020 om 10:28

    Wordt electronisch even stoeien, maar after-market battery pack en electromotor eruit halen kan natuurlijk ook, bespaard weer wat gewicht!

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      26 november 2020 om 11:28

      Ik ben benieuwd wat dat voor gesteggel oplevert bij de APK. Ik gok zomaar dat ze dat gaan zien als een motorwissel en dat je dan naar de RDW mag voor een nieuwe toelating.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North