Na lang wachten is het dan eindelijk zover: dit is de Audi Q8 Concept.
Al enkele jaren gingen geruchten over (semi-)elektrische SUV’s van het merk met de boksbeugel. Terwijl de beurs in Detroit (op dit moment in volle gang) nog geen orgie van hete primeurs is, hebben we dan eindelijk een dikke knaller te pakken!
De Q8 Concept is een plug-in hybrid met een totale uitput van bijna 450 pk (330 kW) en 700 Nm. Uiteindelijk komt op basis van deze conceptcar een productiemodel op de markt welke gepland staat voor een introductie in het jaar 2018. Verder is het bakbeest maar liefst 502 centimeter lang bij een wielbasis van 3 meter. Het interieur is aangekleed met schermen en natuurlijk Audi virtual cockpit. Bovendien komt de Q8 met een contact-analogue head-up display dat augmented reality laat blenden met de werkelijkheid. We zijn zeer benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken.
Goed, hij is dus behoorlijk lang. Daarnaast is de Q8 ook in de breedte een flinke auto met z’n 204 cm. Superhandig manoeuvreren in de Amsterdamse binnenstad dus. Verder lijkt Audi de welbekende designtaal voorzichtigjes in te ruilen voor een nieuw, fris smoelwerk. Wat ons betreft een welkome ontwikkeling, zowel voor als achter. Die single frame grille en kenden we onderhand wel. Deze nieuwe grille is alleen wel wat Amerikaans, al mikte Audi daar gezien het formaat van de Q8 toch al op.
De flanken van de Q8 Concept bleven opmerkelijk smooth, niet in de laatste plaats vanwege het gebrek aan deurgrepen. De deuren openen namelijk door aanraking, al is de kans aanwezig dat dergelijke gizmo’s het productiestadium niet halen. De vormgeving van de achterzijde lijkt vooralsnog de grootste breuk met het verleden, niet in de laatste plaats dankzij de verlichting die als streep van links naar rechts loopt.
Voor de aandrijving zorgt een 3.0 TFSI met 333 pk en 500 Nm. Deze benzinemotor -geen diesel dus zoals bij de Q7 e-tron– wordt geholpen door een elektromotor met 100 kW en 330 Nm. Beide motoren worden gekoppeld aan een tiptronic met acht verzetten. De standaardsprint is achter de rug in 5,4 tellen en de top is afgeregeld op 250 km/u. Dit alles bij een verbruik van 2,3 liter op 100 km, volgens de NEDC-methode. Het accupakket heeft een capaciteit van 17,9 kWh en maakt een volledig elektrische en volledig theoretische range van 60 kilometer mogelijk.
Zoals gezegd: in 2018 moet de productieversie op de markt komen, dus tot die tijd zul je het even met de plaatjes van de Q8 Concept moeten doen.
UPDATE: inmiddels is er ook een video, check em HIER!
Leuk ontwerp, ben benieuwd. Maar die grille is echt lachwekkend
@pindakoning: idd, wat is het tegenwoordig toch met die grill? Lijkt wel of Heras een aandeel in ’t design heeft gehad
Grille ziet er een beetje gek uit, maar denk dat dat komt doordat er nog geen kentekenplaat voor zit. Verder een geweldige wagen! Achterkant met die lichten zo heeft wel wat weg van een Porsche.
@carspotterdeluxe: van zo’n enorme knots van een gele kentekenplaat, met dat prachtige lettertype dat wij in de lage landen gebruiken, gaat ie vast opknappen. ;-)
@garp: hahaha zo bedoel ik het ook niet :P Kijk maar eens naar de huidige Audi’s zonder kentekenplaat ;-)
@carspotterdeluxe: Ik vind dat je wel gelijk hebt. Audi’s zijn een vd weinige auto’s die daadwerkelijk mooier worden van een kentekenplaat aan de voorzijde.
Beter gelukt dan de X6!
Mooie Peugeot-grille!
@vonklausenburg:
Grappig dat je dat zegt, het interieur (en dan eigenlijk vooral de omlijsten van de tellers en het hoekje tussen het scherm en het dashboardkastje) doen mij denken aan mijn 308.
VAG-kennende loont het niet de moeite om verder een mening te vormen over een concept. Ik wacht rustig af tot het productiemodel.
Zelfs zo’n patserbak weten ze saai te laten ogen
Die gril is wel heel erg Levante
@thesis: Of Amg Gt-R..
Lekker kleurtje, mooi interieur. Snap alleen niet waarom een elektrische auto zo’n enorme grill nodig heeft
@bussie88: Omdat er ook nog een V6 in ligt.
@berlinetta: had inderdaad het hele stukje even moeten lezen
Grille in verhouding groter dan de borsten van een pornoster
Waarom kan ik deze wel pruimen en krijg ik braakneigingen bij een GLE coupe?
Ik vrees dat Audi-rijders met deze grill denken dat ze een ware bull bar voorop hebben hangen. Nog meer reden om je voorligger op te duwen!
Knap is dat de wagen er niet eens enorm uitziet maar dat blijkbaar wel is.
Tsjonge jonge wat een voorspelbaar bakbeest ook weer. Totaal niet mijn ding, net als de X6 en dat andere lel van Mercedes.
Levante en een F-pace vermengd met een Cayenne?
@itiswhatitis: Haha…serious?
Leuk idee, uitvoering is alleen wat minder
@janmetdelangeachternaam: dit lijkt wel net zo’n gekke aftermarket bumper
Waren hebben ze de nieuwe A4 nou niet direct zo aangepakt?
Waarom zon enorme plaat over de motorruimte? Die hebben we al lang en heet motorkap
Het ziet er oke uit maar daarmee is ook alles gezegd, dus rustig wachten tot de productieversie.
Bovendien vind ik een elektrische range van 60km toch wel magertjes hoor, had beter verwacht van Audi.
Wat een lelijke muil. Totaal uit proportie.
Afwachten wat het uiteindelijke resultaat oplevert. Die ijzerwinkel in de snuit mogen ze gerust aanpassen!
Mooi is anders, het ding is erg over-styled met veel te veel knikken en vouwen.
A3 Sportback op hoge poten met een Tiguan achterkant. That’s all I have to say..
Hehe, iedereen die meent dat de grille op een andere auto lijkt, heeft zeker over het topic van de GMC Terrain heen gelezen. Scroll zo eens nog een paar topics omlaag. Zelfde grille. En GMC had het topic eerder dus… Audi zijn vette kopieerNSB’ers!
Grapje natuurlijk. Is pas na de oorlog aangeschaft.
Nu al de zoveelste keer dat er wordt geoppereerd dat het Audi logo op een boksbeugel lijkt. Volgens mij heb je dan nog nooit een boksbeugel gezien.. OT, mooi design en de gril zal wel wat aangepast worden..
Ziet er gedrongen en aggressief uit, nooit gedacht dat het een 5m plus bakbeest is op het eerste gezicht, lijkt veel kleiner …
Dit is toch hopelijk een vervroegd 1 april grap…..Damnnn en dan zeuren over de bmw x6 en mercedes glc….dit is tig keer erger
Audi A3 schaal 2/1
100% beter dan de q7
Te groot, te zwaar, te duur, maar toch zullen mensen dit ding gaan willen.
Die enorme grille hebben ze nodig voor het koelen van die inefficiente tfsi motoren??
Dus dit wordt de Audi-versie van de Lamborghini Urus! Het is allemaal van hetzelfde, niet mijn kopje thee, zal ik maar zeggen. Aardig maar niet speciaal, maar dat zal wel iets met smaak te maken hebben, ieder z’n ding, voor toekomstige eigenaren veel plezier ermee.
Volgens mij gaat het weer langzaam de goede kant op. Hopelijk verdwijnt Audi uit de saaiheid. Zo gaan dan de verkoopcijfers ook weer zorgen voor een hogere notering