We gokken dat er nu een paar gamers wakker worden.
Hoewel het merk Nissan niet elke autoliefhebber weke knieën bezorgt, hebben de Japanners in de loop der jaren toch een hoop gave auto’s gebouwd die bovendien aardig hard gingen. De GT-R is daar het meest recente voorbeeld van, maar denk natuurlijk ook aan de diverse Skylines en voorbeelden als de 350Z.
Ian Callum, destijds werkzaam bij Tom Walkinshaw Racing, nam het design van de bijzondere Nissan voor z’n rekening. Esthetiek stond hierbij niet hoog op de prioriteitenlijst want de R390 was natuurlijk bedoeld om mee te racen. Daarom moest er een straatversie van de bruut komen (homologatie) en dat werden de twee exemplaren die je op de foto’s ziet. Wel moeten we erbij vermelden dat Nissan eerst de straatversie bouwde en daarna pas de racer. Een beetje zoals bij de McLaren F1, al was die laatste enkel als straatauto bedoeld.
De koplampen van de R390 kwamen van de 300ZX en Callum gaf de auto een soort van familiegezicht met de grille. De R390 werd aangedreven door een 3,5-liter V8 met twee turbo’s, goed voor 550 pk en 638 Nm. Al die power werd beteugeld met behulp van traction control en launch control, best vooruitstrevend in 1998. Ook deed de aerodynamica een duit in het zakje. Let vooral op de langgerekte staart (niet neus, rustig maar @Jaapiyo) die vorm kreeg na vele uurtjes in de windtunnel. Die lange staart zag je destijds bijvoorbeeld ook op de extreem zeldzame McLaren F1 GT.
Omdat de straatversie als eerst werd ontwikkeld kreeg de R390 een fatsoenlijk interieur. Dat hebben we weleens anders gezien bij homologatiespul. Bovendien is deze Nissan met z’n topsnelheid van 220 mph (~354 km/u) de snelste Japanse auto ooit, afgezien van heet getuned spul uiteraard. Er werden in totaal twee exemplaren van de R390 gebouwd. Eentje werd verkocht aan een verzamelaar, de andere verdween helaas in een pakhuis van Nissan zelf.
fmgarcia zegt
Forza 3. Was een leuk ding om mee te rijden. Verder zegt het mij niets.
esprit84 zegt
@fmgarcia: testdrive, ik ben meer oldskool dan jij
cossiekiller zegt
Ik veronderstel dat er een wankel inzit? Hoeveel rotors?
cossiekiller zegt
@cossiekiller: Oei, een beetje te snel overheen gelezen. Jammer van de V8…
ikbenmnzus zegt
@cossiekiller: Waarom zou je dat veronderstellen in een Nissan?
cossiekiller zegt
@ikbenmnzus: inderdaad. Ik las er te snel overheen en ging ervanuit dat het een wegversie van de 767b vanMazda was.
deef zegt
@cossiekiller: dit is geen mazda he pik
roppp zegt
@cossiekiller: TWR heeft indertijd ook de Mazda Le Mans winnaar ontwikkeld (d.w.z. dat ie inderdaad een wankelmotor in een ouwe Jaguar lepelde).
Deze Nissan vond ik destijds werkelijk prachtig en dat geldt eigenlijk nog steeds. Net als bij de MacLaren kloppen de lijnen (in tegenstelling tot die Jaguar V12 die uiteindelijk met een 6 cilinder werd geleverd en nu echt niet meer kan).
carmasterr zegt
@roppp:
Dat heb je best wel mis. TWR en Mazda hebben inderdaad een link, maar die ontstond in 1992. Dus nadat de winnende 787B samenmet de rest van de tradionele Group C verbannen werd door een gewijzigd motorreglement dat alleen 3.5″ F1 motoren toestond.
TWR verkocht Mazda een jaar oude Jaguar XJR-14 zonder motor. Mazda legde daar een Judd V10 in omdat ze niks snapten van snelle zuigermotoren, en die auto (MXR-01) werd vierde op Le Mans.
roppp zegt
@carmasterr: je hebt nog gelijk ook!
turboboy zegt
Dus al die moeite en uiteindelijk maar 2 gemaakt waarvan 1 verkocht.
Dat is gewoon zonde en alleen voor die verzamelaar de ultieme droom.
mark_mulder zegt
@turboboy: Dat betreft de straatvariant. De racevariant is vaker geproduceerd en deed mee in de Le Mans van 1997 en 1998. Zie hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R390_GT1
amphiby zegt
Ik vind hem niet echt heel mooi. Moeilijk qua verhoudingen enzo, maar dat is allemaal ondergeschikt, want wel mooie cijfertjes voor die tijd!
3246cm252kw zegt
Prachtig! Leuk een artikel over deze auto :-)
kara zegt
achter mijn playstation met gran turismo. Mooie herinneringen..
pomoek zegt
Snelste Japanse auto ooit? https://www.youtube.com/watch?v=hNke-bb0B54 400 km/h.
stijnwille zegt
@pomoek: snelste weg legale auto, deze zie ik niet op de snelweg rijden
pomoek zegt
@stijnwille: Ha! Dat staat er niet! Maar oké….
stijnwille zegt
@pomoek: oke oke, daar heb je een punt. Maar het lijkt me dat ze het over straat legale auto’s hebben.
bassx zegt
@pomoek: Het is een aangepaste F1 bolide speciaal voor de zoutvlakte. Zelfs in F1 termen is dit “heet getuned spul”.
pomoek zegt
@bassx: Ja jullie hebben wel gelijk, maar vond het zonde om het niet te delen, is namelijk wel een aardig weetfeitje ;-).
bassx zegt
@pomoek: Dat klopt :)
rob5nismo zegt
Nou ik moet zeggen dat de nieuwe nissan note black serie echt een mooie jonge gezins auto is
martingtv zegt
De Yamaha OX90-11 zou er dicht in de buurt moeten kunnen komen qua top snelheid.
estoque zegt
Voor iedereen die wil weten wat er nog meer in het Pakhuis van Nissan staat:
http://www.speedhunters.com/2014/10/nissans-secret-stash/
rob5nismo zegt
@estoque: thnx mooie link
begbers zegt
En toch heeft ie wel iets vind ik.
dwersbongel zegt
Hij zit ook in Forza Horizon 3 zie ik net. Vanavond maar even testen dan.
deef zegt
@dwersbongel: en Forza Motorsport 6!
dwersbongel zegt
@deef: Cool! Slinger ik die ook weer eens aan. Komt ‘ie ook net iets beter tot zijn recht denk ik.
pinut187 zegt
Snelste Jappaner ooit, twee van gebouwd en die zie je dus nooit en dat is jammer. Had meer verwacht van Japan..
mrrallycross zegt
Herken hem inderdaad van een game, Gran turismo
carmasterr zegt
De R390 had ook een ouder Brits zusje:
http://bestcarmag.com/sites/default/files/5163025126.jpg
De Jaguar XJR-15.
toyotafortuner zegt
Wat een sexy apparaat!