• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?

Auteur: Author, gepost 9 januari 2017 om 13:45 – 34 Reacties

Afbeelding Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?Afbeelding Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?Afbeelding Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?Afbeelding Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?Afbeelding Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?Afbeelding Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?Afbeelding Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?Afbeelding Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?

Zegt deze gestoorde racewagen je nog iets?
We gokken dat er nu een paar gamers wakker worden.

Hoewel het merk Nissan niet elke autoliefhebber weke knieën bezorgt, hebben de Japanners in de loop der jaren toch een hoop gave auto’s gebouwd die bovendien aardig hard gingen. De GT-R is daar het meest recente voorbeeld van, maar denk natuurlijk ook aan de diverse Skylines en voorbeelden als de 350Z.

Ian Callum, destijds werkzaam bij Tom Walkinshaw Racing, nam het design van de bijzondere Nissan voor z’n rekening. Esthetiek stond hierbij niet hoog op de prioriteitenlijst want de R390 was natuurlijk bedoeld om mee te racen. Daarom moest er een straatversie van de bruut komen (homologatie) en dat werden de twee exemplaren die je op de foto’s ziet. Wel moeten we erbij vermelden dat Nissan eerst de straatversie bouwde en daarna pas de racer. Een beetje zoals bij de McLaren F1, al was die laatste enkel als straatauto bedoeld.

De koplampen van de R390 kwamen van de 300ZX en Callum gaf de auto een soort van familiegezicht met de grille. De R390 werd aangedreven door een 3,5-liter V8 met twee turbo’s, goed voor 550 pk en 638 Nm. Al die power werd beteugeld met behulp van traction control en launch control, best vooruitstrevend in 1998. Ook deed de aerodynamica een duit in het zakje. Let vooral op de langgerekte staart (niet neus, rustig maar @Jaapiyo) die vorm kreeg na vele uurtjes in de windtunnel. Die lange staart zag je destijds bijvoorbeeld ook op de extreem zeldzame McLaren F1 GT.

Omdat de straatversie als eerst werd ontwikkeld kreeg de R390 een fatsoenlijk interieur. Dat hebben we weleens anders gezien bij homologatiespul. Bovendien is deze Nissan met z’n topsnelheid van 220 mph (~354 km/u) de snelste Japanse auto ooit, afgezien van heet getuned spul uiteraard. Er werden in totaal twee exemplaren van de R390 gebouwd. Eentje werd verkocht aan een verzamelaar, de andere verdween helaas in een pakhuis van Nissan zelf.

Ook interessant!

  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver
  • Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
    Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
  • hightech Nissan GT-R
    Hightech Nissan GT-R wordt níet elektrisch
  • Nissan GT-R Nismo Special Edition, inbegrepen bij de NFT
    Nieuwe Nissan GT-R Nismo voegt echt wat toe

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Nissan, r390, Racing

Vorig bericht: « De nieuwe GMC Terrain is aardig geslaagd!
Volgend bericht: De Audi Q8 Concept is officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. fmgarcia zegt

    9 januari 2017 om 13:52

    Forza 3. Was een leuk ding om mee te rijden. Verder zegt het mij niets.

    Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      9 januari 2017 om 15:59

      @fmgarcia: testdrive, ik ben meer oldskool dan jij

      Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    9 januari 2017 om 14:03

    Ik veronderstel dat er een wankel inzit? Hoeveel rotors?

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      9 januari 2017 om 14:04

      @cossiekiller: Oei, een beetje te snel overheen gelezen. Jammer van de V8…

      Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      9 januari 2017 om 14:06

      @cossiekiller: Waarom zou je dat veronderstellen in een Nissan?

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        9 januari 2017 om 18:52

        @ikbenmnzus: inderdaad. Ik las er te snel overheen en ging ervanuit dat het een wegversie van de 767b vanMazda was.

        Login om te reageren
    • deef zegt

      9 januari 2017 om 16:44

      @cossiekiller: dit is geen mazda he pik

      Login om te reageren
    • roppp zegt

      9 januari 2017 om 22:34

      @cossiekiller: TWR heeft indertijd ook de Mazda Le Mans winnaar ontwikkeld (d.w.z. dat ie inderdaad een wankelmotor in een ouwe Jaguar lepelde).
      Deze Nissan vond ik destijds werkelijk prachtig en dat geldt eigenlijk nog steeds. Net als bij de MacLaren kloppen de lijnen (in tegenstelling tot die Jaguar V12 die uiteindelijk met een 6 cilinder werd geleverd en nu echt niet meer kan).

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        10 januari 2017 om 02:07

        @roppp:

        Dat heb je best wel mis. TWR en Mazda hebben inderdaad een link, maar die ontstond in 1992. Dus nadat de winnende 787B samenmet de rest van de tradionele Group C verbannen werd door een gewijzigd motorreglement dat alleen 3.5″ F1 motoren toestond.

        TWR verkocht Mazda een jaar oude Jaguar XJR-14 zonder motor. Mazda legde daar een Judd V10 in omdat ze niks snapten van snelle zuigermotoren, en die auto (MXR-01) werd vierde op Le Mans.

        Login om te reageren
        • roppp zegt

          10 januari 2017 om 20:40

          @carmasterr: je hebt nog gelijk ook!

          Login om te reageren
  3. turboboy zegt

    9 januari 2017 om 14:05

    Dus al die moeite en uiteindelijk maar 2 gemaakt waarvan 1 verkocht.
    Dat is gewoon zonde en alleen voor die verzamelaar de ultieme droom.

    Login om te reageren
    • mark_mulder zegt

      9 januari 2017 om 14:48

      @turboboy: Dat betreft de straatvariant. De racevariant is vaker geproduceerd en deed mee in de Le Mans van 1997 en 1998. Zie hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R390_GT1

      Login om te reageren
  4. amphiby zegt

    9 januari 2017 om 14:16

    Ik vind hem niet echt heel mooi. Moeilijk qua verhoudingen enzo, maar dat is allemaal ondergeschikt, want wel mooie cijfertjes voor die tijd!

    Login om te reageren
  5. 3246cm252kw zegt

    9 januari 2017 om 14:18

    Prachtig! Leuk een artikel over deze auto :-)

    Login om te reageren
  6. kara zegt

    9 januari 2017 om 14:23

    achter mijn playstation met gran turismo. Mooie herinneringen..

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    9 januari 2017 om 14:54

    Snelste Japanse auto ooit? https://www.youtube.com/watch?v=hNke-bb0B54 400 km/h.

    Login om te reageren
    • stijnwille zegt

      9 januari 2017 om 15:11

      @pomoek: snelste weg legale auto, deze zie ik niet op de snelweg rijden

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        9 januari 2017 om 15:16

        @stijnwille: Ha! Dat staat er niet! Maar oké….

        Login om te reageren
        • stijnwille zegt

          9 januari 2017 om 15:18

          @pomoek: oke oke, daar heb je een punt. Maar het lijkt me dat ze het over straat legale auto’s hebben.

          Login om te reageren
        • bassx zegt

          9 januari 2017 om 15:31

          @pomoek: Het is een aangepaste F1 bolide speciaal voor de zoutvlakte. Zelfs in F1 termen is dit “heet getuned spul”.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            9 januari 2017 om 16:00

            @bassx: Ja jullie hebben wel gelijk, maar vond het zonde om het niet te delen, is namelijk wel een aardig weetfeitje ;-).

            Login om te reageren
            • bassx zegt

              9 januari 2017 om 16:03

              @pomoek: Dat klopt :)

              Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    9 januari 2017 om 15:12

    Nou ik moet zeggen dat de nieuwe nissan note black serie echt een mooie jonge gezins auto is

    Login om te reageren
  9. martingtv zegt

    9 januari 2017 om 15:15

    De Yamaha OX90-11 zou er dicht in de buurt moeten kunnen komen qua top snelheid.

    Login om te reageren
  10. estoque zegt

    9 januari 2017 om 15:44

    Voor iedereen die wil weten wat er nog meer in het Pakhuis van Nissan staat:
    http://www.speedhunters.com/2014/10/nissans-secret-stash/

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      9 januari 2017 om 20:21

      @estoque: thnx mooie link

      Login om te reageren
  11. begbers zegt

    9 januari 2017 om 15:59

    En toch heeft ie wel iets vind ik.

    Login om te reageren
  12. dwersbongel zegt

    9 januari 2017 om 16:24

    Hij zit ook in Forza Horizon 3 zie ik net. Vanavond maar even testen dan.

    Login om te reageren
    • deef zegt

      9 januari 2017 om 16:45

      @dwersbongel: en Forza Motorsport 6!

      Login om te reageren
      • dwersbongel zegt

        9 januari 2017 om 16:54

        @deef: Cool! Slinger ik die ook weer eens aan. Komt ‘ie ook net iets beter tot zijn recht denk ik.

        Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    9 januari 2017 om 18:04

    Snelste Jappaner ooit, twee van gebouwd en die zie je dus nooit en dat is jammer. Had meer verwacht van Japan..

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    9 januari 2017 om 19:07

    Herken hem inderdaad van een game, Gran turismo

    Login om te reageren
  15. carmasterr zegt

    9 januari 2017 om 20:25

    De R390 had ook een ouder Brits zusje:
    http://bestcarmag.com/sites/default/files/5163025126.jpg

    De Jaguar XJR-15.

    Login om te reageren
  16. toyotafortuner zegt

    9 januari 2017 om 22:20

    Wat een sexy apparaat!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North