Grote vraag: krijgt dat ding een handbak?
Nog groter antwoord: als de klant dat wil kan er gewoon geroerd worden, want de nieuwe 911 GT3 wordt optioneel inderdaad uitgerust met een handbak met zes verzetten! Wist je vanochtend al, maar we vermelden het toch maar even. Wie snelheid prefereert boven beleving (heerlijk woord) gaat gewoon voor de 7-traps PDK. Wij zouden aan beide transmissies wel kunnen wennen, maar wat keuzevrijheid kan nooit kwaad.
Sinds de introductie van de 911 RSR met middenmotor vreesden we even dat ook de nieuwe GT3 een motor tussen de assen zou krijgen. Niks is minder waar, want in het persbericht wordt met geen woord over een nieuwe layout gerept. In de bips ligt dus een racy 4.0 zescilinder boxer, in de nieuwe GT3 goed voor 500 pk. De nieuweling weegt inclusief volle tank 1.430 kg en gaat van 0-100 km/u in 3,4 tellen en een top van 318 km/u met de PDK. Wie de handbak verkiest moet rekening houden met een sprinttijd van 3,9 seconden. De topsnelheid ligt met die ‘bak wel op 320 km/u.
Uiteraard zijn ook de rijeigenschappen van het grootste belang bij een auto als de GT3. Volgens Porsche zit het ook op dat vlak snor. De GT3 staat 25 mm later op de veerpoten dan een Carrera S en dankzij achterasbesturing gaat ‘ie als over rails door de bochten, al doen ook het sperdiff en de dynamische motorsteunen een duit in het zakje. Om te voorkomen dat bestuurder en passagier bij een wilde rit door de hele auto stuiteren heeft Porsche nieuwe (optioneel 18-voudig verstelbare) sportstoelen ontwikkeld met extra zijdelingse steun. Echte racers gaan natuurlijk voor de carbon kuipjes.
Verder krijgt de nieuweling standaard Porsche Communication Management met live verkeersinfo en online navigatie, Connect Plus en de Track Precision App, waarmee je een grondige analyse kunt loslaten op je eigen circuitprestaties. U wordt hebberig? Vanaf juni 2017 staat de GT3 bij de dealer. De versie met PDK kost 228.300 euro, de versie met handbak is een kleine 900 euro duurder en komt op 229.250 euro.
Vind de achterlichten van de pre-facelift net iets geslaagder bij de GT3. Verder gaaf dat hij er vanaf deze generatie (voorlopig) weer is met handbak!
Hadden we die nog niet dan? Oke..
Waarom krijgt de GT3 oppeens groene pijltjes bij de tellers? Dit is toch geen hybride? Ik heb zo’n sterk vermoeden dat Porsche de klanten alvast wil laten wennen aan het feit dat toekomstige top-range Porsche’s (911 Turbo, GT3, Cayenne Turbo etc.) allemaal elektrische ondersteuning krijgen net zoals bij de nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-hybrid.
@premiumduitser: Is gewoon geel vrind
@premiumduitser: Jij denkt dat Porsche klanten wil laten wennen aan hybrides door de tellerwijzers groen te verven?
@berlinetta: mooi :-)
Nee, toch liever niet
Wel gaaf zo in het rood met handbak a.u.b.
Nu wachten op de handgeschakelde GT3 RS, die wordt pas dik
Vraag me af waarom de 0-100 sprint met deze nieuwe GT3 langer zou moeten duren dan met de GT3 RS, die over dezelfde 500 pk motor beschikt. Schakelt de PDK van de RS s(ch)neller, heeft de RS een ‘kortere achteras’ ?
@amghans: sowieso gewicht lijkt me
@kennone:
Een RS weegt 1395 kg op kenteken. Tel daar ca. 60 kg voor een volle tank bij en het gewicht is min of meer gelijk. Dus dat kan ’t niet zijn, lijkt me.
@kennone: Een RS is nauwelijks lichter.
@berlinetta: Wellicht standaard beter rubber?
@wpgt: Zou kunnen. Ik ben echter niet zo op de hoogte van de verschillen tussen de GT3 en de RS.
Is er dan eigenlijk wel een verschil tussen de 911R en deze? Of heeft deze een turbo?
@rvds15: Nee geen turbo. Ik denk dat de R iets meer op rijplezier is afgesteld. Deze GT3 is meer gericht op ultieme prestaties.
230 mille… Phoeh.. Ik denk dat ik voor de helft van dat geld een Cayman GT4 met de kop eraf zou halen…
Configurator staat ook online:
http://www.porsche.com/international/modelstart/all/?modelrange=911
Geen kleine maar grote €900. Dat ter zijde, deze wagen is fan-tas-tisch. En die handbak: heerlijk!
Lekker bakkie zo.
Ik zie geen verschil met de vorige
Gaaf ding hoor, maar ik vind het er persoonlijk niet uit zien als een auto van (een beetje aangekleed) 2,5 ton. Doe mij dan maar z’n kleine broertje.
911R was toch de laatste zonder turbo?
Samen met de GTS toch wel mijn favo 911.
Lekker zet maar voor de deur in het geel graag.
Nu maar hopen dat de versnellingen in de handbak niet te lang zijn, de vorige haalde 137km/h in ze’n tweede versnelling…
Zoals ik al zei bij het vorige topic over deze GT3, is de GT3 de enige 911 die ik wel zou willen hebben. Ik vind hem er wel mooi uitzien en met een handbak is het een ideaal circuit-monster. Toch vind ik het een lastige keuze. of een Cayman GT4, of een 997 MKII GT3 RS of deze 991 GT3? Moeilijk, moeilijk…
@viezefreddyw: GT4. Dat is waarschijnlijk de enige auto waarbij je het potentieel volledig kan benutten. Lijkt mij leuker rijden dan een op papier snellere GT3 of RS, maar waar je toch niet het maximale uit durft te halen.
@berlinetta: Dat is zeker waar. En qua lay-out is de GT4 wel de betere auto. Maar een GT3 RS vind ik wel dik hoor. En dan niet de 991, maar de 997 van na de facelift. Dat is wel een auto waar je naartoe kan groeien qua potentie.
@viezefreddyw: Dat is ook wel waar. Die 997 GT3 RS is echt een pareltje. Liefst met stickers en gekleurde velgen zoals het hoort.
Doei waarde 911R denk ik? Of zal het meevallen? In elk geval niet de laatste atmosferische handbak meer!
Mijn ultieme Porsche-nachtmerrie: kiezen tussen een GTS mét duck tail, een Targa 4S of een GT3.
Dan toch maar de GT3!
Lekker handbakkie!
Liever een 911R of 911 Sport Classic