De Audi S1 is officieel en heeft een prijskaartje

Auteur: , 71 Reacties

Gisteren hebben we al even mogen genieten van de felgele Audi S1 die op het Net was gelekt. Vandaag hebben we meer informatie binnen gekregen.

Audi zet een mooi topmodelletje neer op de komende autotentoonstelling van Genève. De S1 en S1 Sportback krijgen een 2.0 TFSI met 170 kW/231 pk en 370 Nm in het vooronder, die via quattro vierwielaandrijving op de 17 inch (18 inch is optioneel) lichtmetalen wordt losgelaten.

De prestaties zijn een ode aan de naam die in de jaren 80 het Wereldkampioenschap Rally domineerde. De S1 trekt een sprint naar de 100 km/u in 5,8 seconden (S1 Sportback: 5,9 s) richting een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Toch blijft het verbruik binnen de perken met 7,0 l/100 km (CO2: 162 g/km) voor de S1 en 7,1 l/100 km (166 g CO2) voor de S1 Sportback.

De Audi S1, maar dan rood

Het elektromechanisch sturen moet extra lekker gaan dankzij de multilink achteras en aanpassingen aan de vooras. Met Audi drive select kan er worden gekozen uit verschillende rijmodi, wat de reacties op het gaspedaal aangepast en de instelling van de schokdempers aanpast.

Quanto costa? Prijzen voor de S1 beginnen bij 38.900 euro, voor de Sportback moet je minstens 1.000 euro bijleggen. Een eerste video van de S1 vind je HIER.

Video: Audi S1 Quattro [2014]



71 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Made in Belgium. :-)
@endofline: Belgium?
Ik vind hem niet mooi. Ben geen fan van de kont. Maar de 2.0 heeft wel potentie om er een echt bommetje van te maken. ( voor zover hij dat nog niet was ).
Is veel geld voor een polo
@caterpie:
Ach gut, daar begint ’t weer hoor…
@JvT: @audifreak
Niemand verplicht jullie om telkenmale te happen, doen jullie dat niet dan is de lol er snel vanaf. Laat onverlet dat hij wel een punt heeft.
@caterpie: Voor een Polo wel, voor een S1 valt het best mee..
@audifreak: Maar net zoals een BMW 3 serie en 4 serie bijna identiek zijn, is de S1 bijna identiek aan een Polo (en vast ook een model van Skoda en Seat).

En hoe goed ze bij de Audi afdeling van VAG ook hun best doen, in de basis is het geen sportauto. En dat zal zich altijd wreken.
@645ci: “bijna identiek” is wel een beetje overdreven natuurlijk. Inderdaad, de A1, Polo en Ibiza zijn gebaseerd op hetzelfde platform, maar verder zijn het toch echt totaal verschillende auto’s.

En nee, als je de laat hoog wil leggen is dit natuurlijk geen “echte” sportwagen, maar dat is geen enkele auto in deze klasse.
Net zo duur en snel als veel Golf GTI concurrenten. Ik vind het flink geld voor een Polo’ish model. En als je bij Audi met de opties aan de slag gaat, zit je zo aan 45k.
@e34m5touring: zo aan de 45k…? Dan heb je net pas 3 hokjes aangevinkt bij Audi. Zal zeker +50k worden met de nodige opties
@pordon: Een S1 zal een rijkere standaarduitrusting hebben. Dus zul je minder hoeven aan te vinken. Als ik mijn wensen zou toepassen (navi, leer, rookpack en upgraded audio) gok ik ongeveer 45k. Ik ben er van overtuigd dat je zo’n ding tot 60k kunt aankleden. Maar of je dat ook allemaal echt nodig hebt.
@E34M5Touring:
Dat is dan knap lullig voor die 333 personen die bijna het dubbele voor de A1 Quattro hebben afgetikt.
Hoewel ik geen VAGfreak ben mogen er wat mij betreft meer van dit soort bommetjes komen. Ooit was er een tijd dat WRC auto’s hun weg naar de straat vonden en laat deze Audi nu net de maten van de huidige WRC’s hebben.
@tupperware: Helemaal als je het verschil in performance meeneemt. Want zoveel sneller is die Quattro niet. Ik heb persoonlijk niks met dit soort auto’s. Voor 40k heb ik ook een veel ruimere hot hatch, zelfs binnen de VAG groep. Daarbij zie ik de normale A1 ook nauwelijks rijden in NL. Dus wie er dan 40k gaat neertellen voor zo’n ding is me een raadsel.
@E34M5Touring: best vreemd en heb het al eerder gehoord, maar ik zie de A1 best veel rijden in NL. Misschien worden ze onder de rivieren relatief meer verkocht? Hoeveel zijn er überhaupt verkocht in NL.. Ik denk dat die cijfers jou verbazen.
@2cool4school: Ik kom door heel NL. Zie ze in Brabant/Limburg/Zeeland ook nauwelijks rijden. Zal dan wel aan mij liggen.
@tupperware: het was in dat opzicht leuker geweest als ze er een Polo koets en badges op hadden geplakt ipv Audi, dan had het een soort Polo WRC special kunnen zijn…en dan hadden ze 3K van de prijs af moeten halen.

Vanwege dat laatste doen ze dat natuurlijk niet maar ja, gemiste kans voor VW om naast de wat softe GTI en Golf R weer eens wat scherpers met een VW badge op de markt te brengen.
@E34M5Touring:
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/1792008/2014/02/12/Brusselse-Audi-fabriek-maakt-nieuwe-Audi-S1.dhtml

beetje overdreven. Men spreekt van prijzen vanaf 30k. En een S1 is best al standaard goed voorzien dus 15 opties lijkt me wel heel gek.
@endofline:
Lees de tekst even lieverd, de vanaf prijs is 38900 voor de 3-deurs en 39900 voor de sportback, daar komen dan nog afleveringskosten bij.
Met een beetje geluk hou je dus net genoeg over om de optie “richtingaanwijzers” aan te vinken en je 45K is op.
@endofline: Ja in Belgie. In NL met metallic lak en afleverkosten zit je over de 40k
@E34M5Touring: Kun je nog beter de Polo hebben, die is een stuk ruimer.
@E34M5Touring: Maar hij is wel een stukje sneller dan de Golf. Daar komt bij dat hij ook door vier wielen wordt aangedreven.
Persoonlijk vind ik het een fraaie auto om te zien, ben benieuwd hoe dat gaat rijden.
@E34M5Touring: grappig toch hoe de markt werkt, terwijl men in andere context maar al te graag meer betaald voor een sportauto die KLEINER is… dus, ja, bij mij is dat een voordeel dat je een kleinere en lichter auto krijgt zonder af te moeten doen aan de subjectieve kwaliteit…
@Onehp: Ik heb niks met klein en licht. Want daar pas ik toch niet in. Ik vind een A1 die qua prestaties niks voorloopt op ruimere concurrenten, en ook nog is zoveel kost, dan geen optie. 45k (prijs + rijklaar maken en een paar opties) koopt een hoop moois. In vele gevallen sneller, ruimer en praktischer dan de A1, zelfs binnen VAG. Dan moet je toch wel heel gek zijn op zo’n A1 wil je die dan kopen. En zoals ik al zei, zoveel zie ik er niet rijden in NL.
Alleen jammer van die 4 uitlaten en de velgen. Het rood in de koplampen is ook een beetje overdreven. En de kleurstelling op deze is een beetje gejat van AM met de V12 VantageS. Verder echt een heerlijk bommetje. Toch is de A1 Quattro nog altijd veel begeerlijker.
@mdemooistelettervanhetalfabet: Yup, yup, yup, en yup.
Helemaal met je eens.
@mdemooistelettervanhetalfabet: veel begeerlijker want? 40pk meer die met een chippie hier ook zo inzitten en verder die retro kekke velgjes die hier ook zo opzitten en das wär’s.
@jaapiyo: En een gelimiteerde oplage dus houdt zijn waarde beter vast.
Snap niet waarom hier gezeurd wordt over 4 uitlaten. Dat vinden die jongetjes hier toch altijd zo dik?
@Jimmy: blijkbaar dus niet. :)
via Android app
@Jimmy: Omdat het lijkt dat die voorkant omhoog komt door het gewicht van de uitlaten.
Kek autootje. Echter als Audi-liefhebber toch niet mijn ding…

Vooral het gebruiken van de machtige “S1” naam..
Veel geld voor weinig auto m.i.
Leuk bommetje maar ik twijfel of deze S1 in Brussel wordt gemaakt. Het kan zijn dat een kaal chassis richting “heimat” gaat en daar door de Quattro-afdeling in elkaar wordt gestoken aan een soort mini-lopende-band.
Black and Yellow. Altijd goed. Zelfs op mijn auto staat het super.
Leuk hoor, jammer van die zwarte balk op de achterkant.
Wat deed een A1 Quattro ook alweer naar de 100? 5,6? En die is 20k duurder volgens mij. Zonde van je geld. Maar goed, deze S1 vind ik ook zonde van het geld.
Leuk bommetje in het geel zeg!
Iedereen weer lekker zeiken… Lijkt me een vet autootje om te rijden!
Het is natuurlijk geen goedkope auto, maar de prijs valt me nog mee. Ik had het meer richting de A1 Quattro prijs verwacht.
Leg voor de grap de lijstjes (zowel specs als prijzen) van B-segmenters van 2005 jaar terug eens naast die van vandaag.
@mout: 2005 jaar terug? Toen had niet meer dan 10pk voor je koets hoor.
Vraag me af hoe hardcore de RS1 zou zijn als hij uit zou komen aangezien deze redelijk mooi is.
als je een sleeper wil, koop dan de 2.0TDI, even naar JD met een paar ruggen en je hebt ook 231+ PK :P
verder, als je dan toch deze koopt, ga met een paar ruggen naar JD en je hebt écht een bommetje :D
@TDI-goeroe: Tuurlijk. Maar toch geen vergelijk, want dit motortje haal je zo naar de 300pk. Badges eraf en discrete velgjes… enkel die vier uitlaten maar daar kan ook iets aan gedaan worden als je dat echt wilt.
@TDI-goeroe: Werkzaam bij JD?
@autospotter15: nee hoor, van mij mag je ook naar Vag-techniek in Nuenen. Met allebei goede ervaringen.
Wat een lelijk hok
Ik heb een zwak voor de A1.Helaas ben ik een van de weinige want een verkoopwonder is het niet.
@sydney: Audi is anders erg tevreden over de verkopen. Er zullen dus buitenlandse markten zijn waar deze goed verkoopt.
Ik zie even niet wie dit nou gaat kopen?
he kijk een handbak:)
Ik vindt hem niet mooi, ik vindt hem te duur maar waarschijnlijk is het best een leuk autotje om in de stad mee te crossen.
Ik heb zelf een audi a1 sportback. Dat die feitelijk te duur is klopt volledig, maar hij steekt wel een stuk beter in elkaar dan een polo (is ook breder, meer ruimte voorin).
Nu de polo was voor mij ook totaal geen optie, ik heb een diesel nodig en de 2.0tdi was niet te verkrijgen in de polo. Nu ik moet zeggen (is gechipt 185pk 410n/m) is het een heerlijke autosnelweg cruiser en ik snap niet dat er niet meer b segmenters zijn die met fatsoenlijke dieselmotoren te krijgen zijn (dit terzijde). Want iedereen wil groot, maar ik zit meestal alleen of met 2 in de wagen en voor te parkeren is een kleine auto ook een gemak met die krappe parkeerplaatsen van tegenwoordig.
Nu ik moet wel zeggen dat ik vind dat er weinig veranderd is als dit een facelift moet voorstellen.
@audi22: Amen. Eindelijk iemand die het wel snapt, blijkbaar voelt de rest zich te trots om in een kleine auto te rijden en er meer dan gemiddeld voor te betalen. Laat de rest van het land maar lekker in die 13-in-dozijn Polo’s rijden, blijven wij lekker exclusief.

Bij mij was het ook een bewuste keuze voor mijn 3-deurs. Voor hetzelfde geld kon ik een 150pk Focus rijden maar dat wilde ik niet. Kwaliteitsbeleving van de cockpit van de A1 was stukken hoger en ik had de ruimte idd niet nodig.
@Gulli: niet te trots, maar wel te groot.

Maar los van practische overwegingen vind ik kleine auto’s vaak erg lelijk, en de VAG modellen vooral. Een 599, SLS of DB-9 zijn het soort auto wat ik erg mooi vind. Hoe verder een auto qua model daar vanaf zit, des te lelijker ze worden.

Maar smaken verschillen, dus als jij dit een mooie auto vind wens ik je er veel plezier mee. No pun intended.
@645ci: filmpje gezien? Tester is 1m97 en heeft ruimte over. Tenzij je 2m10 bent…
@Onehp: Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar ik ben ook 1.97.
Maar ik heb de ervaring dat de verhoudingen bij iedereen anders zijn, en in mijn geval wreekt zich dat al snel achter het stuur.
Daarnaast heb ik vrij slechte gewrichten wat betekent dat ik m’n benen iets moet kunnen strekken om pijnloos te kunnen rijden.
@audi22:
personenautos met een langere wielbasis rijden comfortabeler (omdat je verder van de wielen afzit), sporen beter en zijn minder zijwindgevoelig, dat zijn genoeg redenen om alleen qua comfort al voor een grotere auto te kiezen. Niets zo vermoeiend als lange afstanden in zo’n klein gebakje te rijden…
Bijna 40 ruggen voor de kale uitvoering!! Die zijn niet lekker daar…
Supertoffe kar die met zijn vanafprijs van 38.900 ook wel geprijsd is zoals ik ongeveer verwachtte. Ik vind die bijna 40k echter belachelijk veel geld voor een B-segment hatchbackje. Kruis een paar opties aan en je bent al gauw evenveel kwijt als voor een leuk aangeklede middenklasser. En ja, als ik dan toch de keuze heb zou ik eerder voor die middenklasser gaat. Ik vind de A1/S1 wel een van de mooiste auto’s in zijn segment, dus het is jammer dat ‘ie zo premium is, want met een lagere vanafprijs zou ‘ie ongetwijfeld de verkoopranglijsten aanvoeren.
&maru, 370nm, klopt dat wel? Lijkt me wat aan de hoge kant, de nieuwe golf r heeft 300pk en 380nm…
Ik was nooit zo’n fan van de A1, maar ik moet voor deze versie toch mijn mening herzien: ge-wel-dig!
De vorm van de koplampen is anders dan bij de gewone A1, dat zie je anders nooit bij een S model. A1 facelift imminent?
@kowalsk: yes. Facelift coming up.
Wat blijft dit een lelijk hokje zeg….
Die kerel in het filmpje mag z’n tanden wel even poetsen. Geen gezicht dit!
@ohoogeveen: Daar is hij op gescreend,anders komt het niet overeen met de gele kleur van dat getunede tuk-tukje.
Ik vind het wel leuk dat zo’n klein autootje 4 wielaandrijving heeft.
Kost even duur als een normale golf gti met sportsper, dan heb je een grotere en veilige auto met hetzelfde vermogen ipv dit s1 beschuitblikje

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).