• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De auto van de toekomst is gemaakt van katoen en hout

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 januari 2015 om 10:26 – 11 Reacties

Geef


Vezelcomposieten worden steeds belangrijker in de autobouw, voornamelijk koolstof- en glasvezel. Echter: hoe milieuvriendelijk is dit? ‘Minder dan wanneer natuurlijke materialen worden gebruikt’, aldus quinoaknagende yoga-hippies gerenommeerde onderzoekers.

Het gebruik van botanische vezels voor composieten komt iet uit de lucht vallen. Al jaren wordt met name hennep in de onderzoeken meegenomen, en zelfs al op kleine schaal toegepast, zoals bij deze kleine elektrokruimel, en deze groovy Lotus.

Volgens onderzoekers van het Fraunhofer-instituut zou de auto-industrie eens wat grootschaliger naar natuurlijek vezels moeten kijken. Zowel hout-, hennep- als katoenvezel zou niet duurder zijn dan glasvezel, en bovendien uitstekend biologisch afbreekbaar/recyclebaar. Een Duitse man met 3 academische titels zegt het, dus het is waar.

Katoenvezels zijn de toekomst

Later deze maand vindt in Berlijn – tijdens de Grüne Woche – een beurs plaats waarop de onderzoekers de materie en de materialen nader zullen toelichten. Hierbij komt ook Duroplast om de hoek kijken, een materiaal dat in de carrosserie van de Trabantjes van weleer werd toegepast. Waar dit in de DDR-tijd volstrekt onrecyclebaar was schijnt het nu een gunstiger carbon footprint te hebben.

Zie jij het zitten om in de toekomst met een auto van katoen (dat weliswaar iets harder is dan de witte pluizebolletjes) te rijden?

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Lezersvraag: welke film/serie auto heeft indruk op je gemaakt?
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, hennep, milieu

Vorig bericht: « Dit is Audi’s hybride en autonome Prologue Concept [video]
Volgend bericht: Autojunk Foto Van De Maand – December 2014 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrrallycross zegt

    7 januari 2015 om 10:30

    Ja en dan krijgen we nog meer gekapt regenwoud en hebben we weer een CO2 probleem. Hebben ze daar ook naar gekeken?

    Login om te reageren
    • ettie zegt

      7 januari 2015 om 10:33

      @mrrallycross: nah, dat gaat ze te ver

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 januari 2015 om 12:14

      @mrrallycross: Hoeft daarvoor niet per se meer regenwoud gekapt te worden. Biobrandstof is toch ook aan het opschuiven naar een tweede generatie, uit bioafval. Zie niet in waarom dat voor vezels niet zou kunnen.

      Misschien kunnen brandstof en vezels wel een plant delen…

      Login om te reageren
  2. fordfocusecoboost zegt

    7 januari 2015 om 10:33

    Dus Morgan heeft toch de toekomst voorspeld. Een houten auto.

    Login om te reageren
  3. sydney zegt

    7 januari 2015 om 10:38

    Ach, de i3 heeft al een half interieur van gefermenteerd zoethout,Vondelparkgras en linksdraaiend bijenwas.Dit zit er ook wel aan te komen.

    Login om te reageren
  4. endofline zegt

    7 januari 2015 om 11:03

    Mooie evolutie. Bijna alle vermogenswinst in moderne wagens wordt bijna teniet gedaan door het extra gewicht. Nieuwe materialen zoals carbon zijn wel veel te duur voor massa modellen. Deze hybride materialen met een strategisch geplaatste carbon waar het sterk moet zijn en katoendoek waar enkel vulling nodig is hebben zeker een toekomst. Maar het zal pas echt doorbreken als men de panelen kan maken zonder al te veel manuele handelingen.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      7 januari 2015 om 11:17

      @endofline: Zeker.Alleen jammer dat ze diezelfde auto’s dan vervolgens toch weer volproppen met 62 camera’s,lasers,geluidsystemen of motorgeluid na te bootsen,massagestoelen,active parkeerhulpen etc.etc.Maar de gewichtsafname moet inderdaad ergens vandaan komen.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        7 januari 2015 om 13:54

        @sydney: idd elektrische stoelen vind ik ook echt een kuloptie.

        Login om te reageren
  5. norge zegt

    7 januari 2015 om 11:41

    Nou vertrouw ik Duitse mannen met titels niet zo…

    Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    7 januari 2015 om 12:17

    Ondertussen al meer nieuws over die Motive Kestrel, of elektrokruimel zoals jullie hem noemen? In productie?

    Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    7 januari 2015 om 22:27

    Probleem met composieten zit hem in massaproductie. Langevezel composieten (wat je nodig hebt voor structurele onderdelen) zijn heel ambachtelijk en dus niet echt geschikt voor grote eenheden.

    Kortevezel composieten zijn gietbaar en kunnen wel wat plastic hier en daar vervangen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North