Geen Autosalon van Genève dit jaar, maar wél de COTY-ceremonie. Welke finalist de Auto van het Jaar 2021 is geworden en welke net niet lees je hier.
Aan de vooravond van het jaarlijkse autofeestje in Genève wordt traditiegetrouw de Europese Auto van het Jaar bekendgemaakt. Vorig jaar was er nog een digitale versie van de Autosalon van Genève, maar nu hebben we helemaal niks. Nou ja, helemaal niks: de bekendmaking van de Auto van het Jaar 2021 vind nog wel plaats in Genève.
Welke auto’s in aanmerking komen voor de felbegeerde titel konden we een kleine twee maanden geleden al melden. Mocht je dit lijstje niet meer kunnen reproduceren: niet getreurd, we zullen ze nog even herhalen. De zeven finalisten waren, op alfabetische volgorde:
- Citroën C4
- Cupra Formentor
- Fiat 500
- Land Rover Defender
- Skoda Octavia
- Toyota Yaris
- Volkswagen ID.3
De jury, bestaande auto 59 autojournalisten uit 22 landen, heeft inmiddels haar definitieve oordeel geveld. Zojuist is tijdens een tamelijk knullige livestream bekend gemaakt welke auto zich de 57e Car of the Year mag noemen. Het is geworden… de Toyota Yaris!
Daarmee sleept de compacte Japanner voor de tweede keer de titel in de wacht. In 2000 was het namelijk de eerste generatie Yaris die als winnaar werd uitgeroepen. De daaropvolgende twee generaties wonnen niet, maar sleepten wel een nominatie in de wacht. De drie Nederlandse journo’s die meestemden kozen overigens voor de Fiat 500E en hebben dus niet hun zin gekregen.
De nieuwe Yaris is niet alleen interessant voor de pragmatische consument die op zoek is naar een zuinige en degelijke stadsauto, maar ook voor de petrolhead. We doelen dan natuurlijk op de GR Yaris. Die werd genomineerd voor een andere prestigieuze titel: de Autoblog Auto van het Jaar 2020. Ondanks het feit dat Wouter het rauwe randje mistte.
De Yaris won met 266 punten. Geen ruime voorsprong dus. De Fiat 500E volgde met 240 punten. De Fiat werd weer op de voet gevolgd door de Cupra Formentor, die 239 punten binnensprokkelde. Toch een leuke opsteker voor Cupra als ‘nieuw’ merk. De top drie waren dus behoorlijk aan elkaar gewaagd. De twee andere Volkswagen-producten, de ID.3 en de Octavia, vielen met respectievelijk 224 en 119 punten buiten de top drie.
Robert zegt
Nog 224 punten voor de ID.3. Behalve de Octavia zit het dus allemaal dicht bij elkaar.
knapzuur zegt
Volgens mij had de Octavia ook nooit bij de finalisten moeten zitten, zo’n groot verschil op de overige auto’s lijkt me dat de lat verkeerd lag.
Johanneke zegt
Zal de GR vast aan mee geholpen hebben. Wat lijkt mij dat een genot om in te rijden.
Richmond zegt
Denk t niet, VOlgens mij rijden ze niet met alle uitvoeringen, maar beoordelen ze de auto’s op de basis kwaliteiten
saxoke zegt
@benja01: dan vind ik het raar dat een Yaris het wint van de Octavia op het gebied van binnenruimte en comfort….m
SpiderIV zegt
@saxoke: iets andere klasse.
saxoke zegt
@spideriv: klopt, maar de uitslag zou dus laten blijken dat de Yaris een betere auto is, wat ik bepaalde opzichten toch echt niet klopt.
Richmond zegt
@saxoke: dan zou de s klasse steeds winnen. Dat klopt ook niet.
s2000vtec zegt
Inderdaad. Grootte/klasse uitsluiten. De Yaris is een veel betere auto dan een Skoda Octavia. Dat de Yaris hier wint zegt ook nog eens wat in het pro-Europees denkende Europa !! Voorsprong is feitelijk nog groter.
leefvrij zegt
Wat is ook al weer de hoofdstad van Zwitserland? Was het nou Geneve of Zurich of Basel.
Bern schijnt het zelfs ook niet te zijn. Zwitserland heeft namelijk heeft hoofdstad. Bern is wel de bondsstad, net als dat Den Haag niet de hoofstad is van Nederland.
Richmond zegt
WOrdt toch ook niks over gezegd in het artikel?
machielvdd zegt
Eerst wel ;) Ik had Genève abusievelijk tot hoofdstad van Zwitserland gebombardeerd, maar @leefvrij heeft helemaal gelijk, dus ik heb het aangepast
Richmond zegt
sneaky :P
ghost zegt
@machielvdd: die laatste zin van alinea twee loopt nog steeds niet.
De Genève ?
Met alleen het woordje hoofdstad weghalen komt ge er niet eh 😆
machielvdd zegt
Goed punt, ‘de’ is inmiddels ook weggehaald
991abc zegt
Hoewel Bern de hoofdstad van Zwitserland genoemd wordt, heeft Zwitserland eigenlijk geen hoofdstad. Bern is officieel de Bondsstad.
PunicaOase zegt
Best een leuk karretje geworden om te zien.. nooit in gereden.. infotainment zal wel weer ruk zijn zoals bij alle Toyota/Lexus producten.. en vaak gelezen dat de geluidsisolatie niet in orde is. Kwaliteit zal waarschijnlijk ook weer top zijn.
s2000vtec zegt
Met een Nederland/Europese bril op. Het is superieur.
mashell zegt
Het kan inderdaad zijn dat de Nederlandse/Europese verwachtingen wat hoger liggen dan waar Toyota op mikt.
multimrshepherd zegt
👍🏻
bmwfe zegt
Snap er helemaal niets van. De FIAT is een veel leukere auto en past veel meer binnen het huidige klimaat beleid en heeft nog eens vele leuke uitvoeringen.
sr20det zegt
@bmwfe: koop je die toch lekker
Richmond zegt
@bmwfe: maar de hoeveelheden auto voor het geld is natuurlijk niet in balans en zal daarom afgevallen zijn. De ID3 is een beter “, klimaat” aanbod en die won ook niet. Dus dan maakte de 500 e al helemaal geen kans
E34M5Touring zegt
Gemiddelde leeftijd van de jury: 143j
karhengst zegt
Dan had de Cupra wel gewonnen. Fijn zo die hoge instap.
mashell zegt
De Yaris? De Yaris? Echt de Yaris? Haha. Toyota is echt bereid geweest smeergeld te betalen voor de titel auto van het jaar?
s2000vtec zegt
Nee hoor, ze kunnen goede auto’s bouwen. Laat het smeergeld maar over aan de Europese bouwers.
mopar70 zegt
Ah de Yaris, die wederom auto van het jaar is.
frank2b zegt
Te recht.
mcshine zegt
Nee Genève
raoufff zegt
Om te vieren dat de Yaris Auto van het jaar 2021 is krijgt iedereen bij aankoop van een Yaris een gratis Corona vaccin (zolang de voorraad strekt).
net10 zegt
De Toyota Yaris is een hele belangrijke auto voor de Europese markt, zeker een zeer terechte winnaar.
tjorque zegt
Cupra Fermentor, ik blijf dat toch een beetje cheesy vinden…
Onehp zegt
Formentor is anders gewoon een plaatsnaam zoals de andere modellen, een hele mooie plaats overigens en een mooie autorit daarheen. De auto is ook knap ook al heb ik helemaal niks met SUV’s…
marcomanta zegt
De Cupra is eigenlijk de enige is het lijstje wat iets toevoegd. Waren er nou werkelijk geen betere en mooiere auto’s te kiezen? Het wordt onderhand saai met dit soort verkiezingen, volgens mij moet er een soort kippenvel keuring komen, ik krijg bij het horen en zien van een Mustang V8 of Dodge Charger kippenvel, niet van een Yaris of ID.
tjorque zegt
Als ik de beelden van die Yaris GR zie die over de tong geragd wordt krijg ik ook kippenvel.
Dus als het de GR geweest was had ik het persoonlijk wel een terechte keuze gevonden.
Deze verkiezing is nu gewoon de keuze van het beste (lees “meest gemiddelde”) grijs dat er tussen de (50?) tinten grijs te vinden is.
Richmond zegt
@marcomanta: mooi is subjectief en kan nooit een argument zijn. Ze moeten op basis van zoveel mogelijk objectieve / meetbare criteria een keuze maken
henkp1 zegt
Zal best een prima auto zijn die Yaris, maar ‘auto van het jaar’?
Kom op er is toch wel een auto te vinden die innovatiever is en meer visionair, of hoort dat niet bij de criteria? Ik vind die hele CotY eigenlijk maar een farce. De laatste twintig jaar sowieso.
bullgod76 zegt
Ik had eigenlijk verwacht dat de 3 VAG producten, wel de top 3 zouden vormen. Maar 3 auto’s is blijkbaar te veel om alle journalisten om te kopen. En in deze tijd van alles elektrisch, zou je verwachten dat zelfs een slechte elektrische auto wel winnaar zou worden. Maar gelukkig is kwaliteit nog altijd het belangrijkste. Dus dan is het gewoon logisch dat het beste product de winnaar word.
s2000vtec zegt
VW is keihard bezig om hun achterstand in te halen. Het is de komende jaren erop of eronder voor de Europese automobielindustrie,