Uit een voorselectie zijn zeven finalisten naar voren gekomen die kans maken op de titel Auto van het Jaar 2021.
De uitkomst van Big Brother 2021, Wie straks de Mol is en wie zich uiteindelijk tot Slimste mens mag uitroepen zijn ongeveer net zulke spannende uitkomsten als de Auto van het Jaar 2021. Maar ach, in deze tijden van lockdown is het leuk om ergens naar uit te kijken nietwaar? Mocht je bovendien toevallig de winnaar van de Auto van het Jaar 2021 verkiezing (gaan) rijden, dan heb je iets om over op te scheppen op verjaardagen. Wanneer deze weer kunnen plaatsvinden tenminste.
Vlak voor de jaarwisseling werd de voorselectie voor de Auto van het Jaar 2021 verkiezing bekendgemaakt. Daar kwamen 29 kandidaten naar voren. Inmiddels is de organisatie gaan schrappen en zijn er nu zeven finalisten overgebleven. Spannend! Dit zijn ze geworden.
Auto van het Jaar 2021 – 7 finalisten
- Citroën C4
- Cupra Formentor
- Fiat 500
- Land Rover Defender
- Skoda Octavia
- Toyota Yaris
- Volkswagen ID.3
Is het lijstje heel verrassend? Dat valt wel mee. De Cupra Formentor en Volkswagen ID.3 zijn eigenlijk de enige échte nieuwe auto’s in het rijtje. De rest zijn nieuwe generaties van modellen die we al jaren kennen. De man met borsthaar zal Land Rover Defender roepen, een ANWB-lid roept Skoda Octavia, leasemaatschappijen applaudisseren voor de Volkswagen ID.3, je moeder steekt haar duim op voor de Toyota Yaris en lifestyle goeroe’s zien de Cupra Formentor en Fiat 500 wel zitten.
Uiteindelijk zal een jury van 60 Europese journalisten uit 23 verschillende landen zich buigen over het lijstje. U mag nu uw geld inzetten op de winnaar. Degene die raadt welke auto het is geworden, wint een chatsessie van één uur met @jaapiyo.
krisp zegt
Journalisten gaan blind voor de ID.3. Niet de beste auto, wel de meest significante van 2020 omdat het de draai van VW weerspiegelt.
Design_Driven zegt
Helemaal mee eens. Maar ik zie niet gelijk een andere goede kandidaat. De Defender is gewoon te duur voor wat je krijgt en te weinig vernieuwend en niet goed genoeg voor de planeet (Zeg ik als Landy fanaat en ja ik heb er in gereden). De rest zijn middelmootjes op de 500 na die het zelfde probleem als de Defender heeft, wellicht dat de C4 nog kan verassen.
E34M5Touring zegt
Viel ie je zo tegen ja? Ik heb enkel wat tests gezien en gelezen maar daar zijn ze telkens zeer lovend. Bijzonder dat een die hard LR rijder en fan daar totaal anders in staat. Bedoel ik niet verkeerd hoor, ik dacht aan de hand vd tests dat iedereen en z’n moeder er helemaal lyrisch over zou zijn. Viel ie qua rijden enz ook tegen voor je? Persoonlijk spreekt de nwe Bronco me meer aan maar vind het wel een leuk model, die nieuwe Defender.
Richmond zegt
@krisp: wat maakt de draai van VW uit? Gaat om de auto An sich niet om het merk.
krisp zegt
Ik denk niet dat de ‘auto van het jaar’ de beste auto is. Er is niet zoiets als de beste auto. Het gaat m.i. om de meest significante auto van het jaar. Dat is de ID3, omdat het de meest duidelijk vertegenwoordiger is van de draai die de ‘oude’ industrie heeft gemaakt naar elektrisch rijden.
Richmond zegt
@krisp: er zijn allerlei objectieve criteria waar de auto’s op worden beoordeeld. Anders kun je de auto’s niet met elkaar vergelijken. En vernieuwing / relevantie / vooruitstrevend is belangrijk. Maar niet het enige aspect. En het gaat echt om de auto niet om het merk. Dat het de eerste ev is van VW is niet van belang.
GerardR zegt
Ik heb een ID3 Max. Ik vind het een waardeloze prutsbak. Al twee keer helemaal dood. Zeer slechte actieradius. Pure misleiding. Veel foutmeldingen. Slechte en trage software. Voor het eerst dat ik me schaam voor mijn nieuwe auto. Heel veel spijt. En Volkswagen Nederland doet helemaal niets! Ik moet wachten op de update. Giga miskleun van Volkswagen.
Johanneke zegt
Poeh toch 1 niet europese auto!
joki zegt
Wordt die ID3 nu ook al in China gemaakt? Waar gaat dit heen…
Design_Driven zegt
De Defender wordt in Slowakije gemaakt en zelfs de Yaris wordt in Europa geproduceerd (Onnaing, Frankrijk). De ID-3 wordt nog niet in China gemaakt maar dat gaat vanaf eind dit jaar wel gebeuren (Maar alleen voor de Aziatische markt vooralsnog) . Niet alleen allemaal Europees zelfs allemaal uit de Europese Unie.
faithnomore zegt
Voor 1 keer zitten er toch bijna interessante autos tussen.
ID3 is relevant (niet per se voor de autofan, maar relevant is hij wel)
Fiat 500 blijft leuk.
Wat die suvs en econo boxen in de lijst doen … tja
Richmond zegt
@faithnomore: waarom zou een SUV niet auto van het jaar kunnen zijn?
faithnomore zegt
Omdat ik SUVs haat :-) . Maar vooral, er zijn er 1000 in een dozijn.
Ik haat ze door hun bijdrage aan opwarming van de aarde & dat ze ook aantonen hoe een zielige schepsels homo sapiens zijn: Prestaties/ efficientie / comfort / veiligheid / wegligging zijn allemaal minder belangrijk dan de buurman proberen wijsmaken dat je “avontuurlijk” bent… ZIELIG). Of wat ik zie bij vrienden: het kopen omdat iedereen het koopt. Zelfde was 15 jaar terug waar voor monovolumes. Toen kende ik ook jonge koppels zonder kinderen (of plannen voor …) die monovolume kochten omdat iedereen …
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Omdat SUV’s behalve de hoge zitpositie geen enkel voordeel ten opzichte van “traditionele” auto’s hebben.
Ze zijn duurder, ruimte en praktische bruikbaarheid heb je ook met een station, ze zijn te groot en te zwaar om zuinig (milieu) of sportief (plezier) te zijn, de meeste zijn niet terreinvaardig, het is lastiger parkeren (zonder hulpsystemen) en over het algemeen zijn SUV’s niet de mooiste modellen (subjectief natuurlijk). Het enige verkoopargument voor een SUV is een “stoer uiterlijk” (wederom, subjectief) en de hogere zitpositie. Hoewel dat laatste argument steeds minder relavant wordt, want zodra iedereen een hoge auto rijdt, is dat voordeel ook weg.
Richmond zegt
@F36GC: tuurlijk hebben ze geen toegevoegde waarde, maar dat heeft een fiat 500 of C4 opzich ook niet.
Rudy zegt
Fiat 500 als auto van het jaar? Sorry maar een model welke 14 jaar op de markt is selecteren is wel bijzonder volgens mij. Of je hier nu een elektromotor in zet of niet.
Design_Driven zegt
Er is net een nieuwe generatie.
cossiekiller zegt
De Cupra zal het sowieso niet worden. Niet milieu-politiek correct genoeg.
mashell zegt
Die Cupra zit er alleen maar bij om de journalisten een plezier te doen. Ze moeten toch gaan testrijden.
faalhaas zegt
De nieuwe Dacia Sandero wint wat mij betreft.
awesome zegt
ID.3 is de winnaar, want milieulobby.
tjorque zegt
Voor mij de Yaris… met minimaal 260pk wel te verstaan. grrrrrrrrrr :)
tvklarenbosch zegt
ID.3
alassad zegt
Zou me verbazen als het de ID.3 niet wordt. Dat is namelijk echt een revolutionair andere auto voor het VAG concern.
Richmond zegt
@alassad: wat de auto voor het concern betekent is niet van belang voor de verkiezingen. Gaat om de auto zelf.
berlinetta zegt
Maar waarom zou een van deze auto’s moeten winnen? Ik zie er geen speciaal model tussen zitten. Nee, ook niet de ID.3. Het is gewoon een EV die niet boven de andere EV’s uitspringt.
Richmond zegt
@berlinetta: precies dat. Maar toch moet er een winnen. Al denk ik dat de toegevoegde waarde voor de consument en fabrikant nihil is. Dus wat wil de organisatie hiermee bereiken?
pindakoning zegt
“Degene die raadt welke auto het is geworden, wint een chatsessie van één uur met @jaapiyo.”
Dat is dan inclusief photoshop cursus van @jaapiyo neem ik aan?
Robert zegt
Ik wil geen chatsessie met @jaapiyo. Een online masterclass Photoshop voor petrolheads daarentegen…
=edit= ah, @pindakoning bedacht hetzelfde.
Jansen zegt
Citroën C4 is toch ook een helemaal nieuw model?
fastforward zegt
Gaap.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
haha, ik was ook halverwege het lijstje in slaap gesukkeld…
Michel-GR zegt
GR Yaris natuurlijk!
kminne zegt
Wat een armoedig lijstje.
Loek zegt
Oftewel: auto van het jaar 2021 is de Volkswagen ID.3
Bovendien, wat doet die Cupra Formentor hier?
robertpassat zegt
Volkswagen ID.3
azuli zegt
Word natuurlijk de ID3. Men zal het dieselschandaal zo vervelend vinden voor VW dat ze nu denken met de ID3 mag VW weer positief in het nieuws komen.
PunicaOase zegt
Wordt de ID3..
Dutchdriftking zegt
Waar kan je stemmen? Doe mij de Octavia maar. Ik kan die ID3 nu al niet meer zien. Ik stond vanmorgen bij het stoplicht tussen 4(!) exemplaren. Allemaal in dezelfde kleur. Grijs uiteraard.
net10 zegt
Zelf verwacht ik dat de VW ID3 op 1 staat, de Citroën C4 op 2, en de de Fiat 500 op 3. De Landrover zal denk ik laatste worden.
caprio zegt
Gezien alle VAG fanboys zal het wel de ID3 worden. VW kan sjoemelen waardoor er jarenlang de gezondheid en het milieu wereldwijd negatief belast werd, komt dan nu eindelijk met een ontworpen elektrische auto met een interieur van een Lada, een infotainment systeem wat alleen maar ergernis opwekt en software (soort Windows Vista versie) die nog voor jaren voor problemen zal gaan zorgen, lijkt me inderdaad een terechte winnaar.
HenkLevering zegt
Volkswagen ID3 ten onrechte in dit lijstje gezien de slechte ervaringen die ik heb