• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Auto van het Jaar 2022: dit is ‘m!

Auteur: machielvdd, gepost 28 februari 2022 om 17:57 – 35 Reacties

De Auto van het Jaar 2022: dit is 'm!

In Genève is zojuist bekend gemaakt welke auto er vandoor gaat met de prestigieuze titel Car of the Year 2022.

Traditioneel zou er rond deze tijd een delegatie van Autoblog in Genève zitten, want dan vindt altijd de Autoshow van Genève plaats. Ook is dat het moment waarop de Auto van het Jaar bekend wordt gemaakt. Helaas zit een Autoshow van Genève er dit jaar wederom niet in, maar wel wordt nu in de Zwitserse stad de Auto van het Jaar bekendgemaakt.

De kans dat de Auto van het Jaar een elektrische auto zou worden was bijzonder groot. Van de zeven finalisten waren er namelijk zes volledig elektrisch. De enige kandidaat die nog een ouderwetse verbrandingsmotor heeft is de Peugeot 308.

De volledige shortlist voor de Auto van het Jaar 2022 – die al sinds november bekend is – ziet er als volgt uit:

  • Cupra Born
  • Hyundai Ioniq 5
  • Peugeot 308
  • Skoda Enyaq iV
  • Ford Mustang Mach-E
  • Kia EV6
  • Renault Mégane E-Tech

Deze auto’s zijn grondig op de proef gesteld door autojournalisten uit 23 Europese landen. Er mogen echter maar 22 landen meestemmen. Één land is namelijk buitenspel gezet. Drie keer raden welk land dat is. Inderdaad, Rusland mocht op de valreep niet meer meebeslissen.

Dan is het nu tijd om to the point te komen: de winnaar is… de Kia EV6. De nieuwe EV van Kia won met 279 punten. De Renault Mégane E-Tech en de Ioniq 5 grepen net naast de titel, met respectievelijk 265 en 261 punten. De Nederlandse delegatie had overigens gestemd op de Ioniq 5, maar zij hebben dus niet hun zin gekregen.

De Auto van het Jaar 2022: dit is 'm!

Het is geen enorme verrassing dat de Kia EV6 wint. De EV6 is namelijk een toonaangevende EV, met indrukwekkende specificaties en puike rijeigenschappen. Het uiterlijk moet je ding zijn, maar de Auto van het Jaar-verkiezing is geen designprijs. Anders had de Ioniq wel gewonnen.

Het is trouwens de eerste keer dat een Koreaan de titel Auto van het Jaar wint. Ze zijn heel goed bezig in Korea de laatste jaren, dus dat mag wel eens een keer. Het is niet de eerste keer dat een EV er met de titel vandoor gaat, want eerder wonnen al de Leaf en de I-Pace.

De Kia EV6 kan ook op de goedkeuring van Autoblog rekenen, want Wouter werd behoorlijk enthousiast van deze auto. Ook bij de Autoblog Auto van het Jaar gooide de EV6 hoge ogen. De rijtest check je hieronder:

Ook interessant!

  • Video: Kia ramt andere auto's tijdens politieachtervolging
    Video: Kia ramt andere auto's tijdens politieachtervolging
  • Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6
    Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6
  • Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
    Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
  • Kia Top Selectie Occasions
    Kia Top Selectie: ook op een Kia-occasion tot 7 jaar garantie

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

coty, E-Tech, Elektrisch, EV6, geneve, Hyundai, ioniq-5, Kia, megane, Renault, Video

Vorig bericht: « Video – De eerste trailer van Drive to Survive is hier
Volgend bericht: Volvo stopt als eerste autofabrikant met leveren aan Rusland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    28 februari 2022 om 18:23

    Doe mij maar een elektrische Astra caravan.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      28 februari 2022 om 18:30

      @dutchdriftking: maakt Opel die?

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        28 februari 2022 om 18:32

        @flutterby: vanaf dit/volgend jaar wel!

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          28 februari 2022 om 18:56

          @Loek: Dethleff kan haar borst wel nat maken met zulke Duitse degelijkheid.

          Login om te reageren
          • Loek zegt

            28 februari 2022 om 20:07

            @flutterby: d’oh ;)

            Login om te reageren
      • wimof zegt

        28 februari 2022 om 20:06

        neen, Piegeoet

        Login om te reageren
  2. Loek zegt

    28 februari 2022 om 18:32

    Absoluut verdiend. Bijzondere styling (mooi of lelijk maakt niet uit, elke keer dat ik één zie valt hij op), goede specs en helemaal voor dat geld en een paar leuke ‘quirks’ zoals V2L. En niet vergeten dat hij ook komt als GT met 585 pk en een acceleratietijd wat tien jaar geleden knap was voor een supercar. Ik ben fan. In ieder geval een auto die het meer verdient dan zo’n beetje de helft van de shortlist in mijn optiek.

    Login om te reageren
    • smex zegt

      28 februari 2022 om 20:33

      @Loek: inderdaad, goed uitgelegd. Kia heeft ontzettend grote stappen gemaakt en dat is goed te zien met de EV6.

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    28 februari 2022 om 18:35

    Het Russische journaille stemde unaniem op de T-14 Armata.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      1 maart 2022 om 15:55

      Maar is de T-14 ook Tractor proof of niet ?

      Login om te reageren
  4. gilettelubbers zegt

    28 februari 2022 om 18:57

    Poeh.. Dit is ook meteen de minst knappe shortlist voor de Autoblog auto van het jaar ooit.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      28 februari 2022 om 21:11

      Dit is niet de Autoblog Auto van het Jaar ;)

      Login om te reageren
  5. LaLancia zegt

    28 februari 2022 om 18:58

    Het had wat mij betreft de Megane moeten worden.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      28 februari 2022 om 19:04

      Strikt op basis van het uiterlijk sluit ik me bij je aan. Weet alleen niet in hoeverre ze technisch aan elkaar gewaagd zijn, dat zou de balans alsnog richting de EV6 kunnen laten omslaan.

      Login om te reageren
  6. 50mchljn zegt

    28 februari 2022 om 19:09

    Man, wat is dat ding lelijk !

    Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    28 februari 2022 om 19:32

    Het gedrocht van het jaar denk ik dat jullie bedoelen als titel?

    Login om te reageren
  8. smoked zegt

    28 februari 2022 om 19:33

    Had dan de Ioniq 5 gedaan, dezelfde techniek en iets minder lelijk. Mijn God, wat een hok is de EV6🤢

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      28 februari 2022 om 20:35

      @smoked: eens snap niet wat de Kia extra heeft

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 maart 2022 om 05:31

        De Kia heeft volgens de journalisten betere stoelen, de mogelijkheid van een schuifdak en is in rood beschikbaar. Hoewel ik de Ioniq 5 ook mooier vind (dat iis gewoon de mooiste betaalbare wagen op de markt) zou ik daarom voor de EV6 gaan.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          1 maart 2022 om 13:24

          @mashell: bijzonder dat zoiets als stoelen afwijkend zijn

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            1 maart 2022 om 17:59

            @benja01: zelfs de accucellen zijn niet hetzelfde.

            Login om te reageren
  9. koeberg zegt

    28 februari 2022 om 20:58

    Ik vind de Ioniq mooier dan de KIA. Maar goed, ik ben Nederlander.

    Login om te reageren
  10. net10 zegt

    28 februari 2022 om 21:20

    Kia gefeliciteerd, de EV6 is gewoon een topper.
    De Megane en Ioniq 5 zijn de verdiende nummer 2 en 3.

    Login om te reageren
  11. Specht zegt

    28 februari 2022 om 21:27

    Allemaal lelijke elektrische tostiapparaten. Zit er werkelijk geen een tussen die ik vrijwillig zou overwegen als petrolhead zijnde.

    Login om te reageren
    • Jetlag zegt

      1 maart 2022 om 12:28

      stoer

      Login om te reageren
  12. Pordon zegt

    28 februari 2022 om 22:01

    En terecht. Het is een gewaagd design maar ik vind het echt een schitterende auto.

    Login om te reageren
  13. degrotemuis zegt

    1 maart 2022 om 07:11

    Rare shortlist met modellen die je eind 2020 al kon krijgen, modellen van 2021 en volgens mij is de Megane pas dit jaar bestelbaar toch? Bijna alsof er niet genoeg keuze was. Logische keuze die top 3, de shortlist maakte al duidelijk welke kant het op ging dus EV was eigenlijk al besloten. De ID.3 heeft vorig jaar al verloren van de Yaris, een software update, wat minimale design tweaks en een ander logootje gaan dan niet helpen, de Enyaq en Mach e zijn niet bepaald baanbrekend, al rijdt zo’n Mach e in typische Ford stijl nog steeds erg goed en de 308 voelt als de excuus benzineauto in de lijst. Liever de Hyundai, ook omdat die nog een beetje normale achterruit lijkt te hebben

    Login om te reageren
  14. motorhead zegt

    1 maart 2022 om 08:23

    Ik denk dat we mogen stellen dat autoliefde officieel dood is. Een elektrische Kia auto van het jaar. Hoe dan? Wie koopt zo’n liefdeloos hok zonder enig karakter of (merk)historie? Onbegrijpelijk.

    Login om te reageren
    • Jetlag zegt

      1 maart 2022 om 12:28

      Stel je niet aan…
      Waarom zou de autoliefde dood zijn?
      Als een elektrische auto geen auto is, wat is het (zonder een psuedo-gevatte benoeming) dan wel?
      Met zo’n gedachtegang hadden we nu nog “op” en dakloze driewieler met fietsspaakwielen gereden…

      Login om te reageren
      • motorhead zegt

        1 maart 2022 om 13:47

        @jetlag
        M’n opmerking sloeg niet zo zeer op auto, maar vooral op liefde. (heb weinig tegen EV’s, alhoewel ik het niet als de heilige graal zie. Maar dat is een andere discussie)

        Ik vroeg me oprecht af hoeveel mensen na het aanschaffen hiervan zeggen: dit heb ik altijd al willen hebben. Als kind had ik al Kia posters boven m’n bed hangen. Die E-motor met motorcode XYZ, echt een fantastisch stukje techniek. En een knappe implementatie van individuele cel-monitoring in het batterijpakket. En dan die evolutie van het design, hoe dat voort bouwt op merkgeschiedenis, wow. Voorzichtige gok: ik denk dat het er nul zijn :-)

        Bij de meeste mensen zal het niet veel verder komen dan: goeie bijtelling, rijdt prima, streamt Spotify, veel garantie, vrouw zeurt er niet over, en hij is hipper dan de ID3 van m’n middelmatige accountmanager-collega’s bij de koffie-automaat.

        Login om te reageren
        • Redrum zegt

          1 maart 2022 om 15:33

          Ik snap wat je wil zeggen enkel ga je ervan uit dat we met z’n allen van die super vette ICE machines rijden hoewel in werkelijkheid een fractie van ons met iets echt leuks rondrijdt. Of je nu een middenklasse ICE of EV hebt, het enige verschil is dat die EV nog wat leuk optrekt. Die accountant met z’n ID3 reed daarvoor in een BMW 318d met wieldoppen en hoogstwaarschijnlijk een sensatec interieur……niet echt een verlies dus.

          Login om te reageren
        • Jetlag zegt

          1 maart 2022 om 16:00

          @motorhead: Stel die vraag over pakweg 100 jaar nog een keer…
          Of omgekeerd, had die vraag 100 jaar geleden gesteld.
          Ik durf zo’n zelfde ‘voorzichtige gok’ te nemen over het aantal mensen dat destijds de T-Ford om de emotie, rij-eigenschappen of voorgeschiedenis gekocht heeft.
          Dat waren er net zoveel, net als dat er ook “echte liefhebbers” waren, die hun paard-en-wagen nooit voor zo’n walmende pruttelbak zouden inruilen.

          Wat ik daarmee wil zeggen is, dat als je zo op alles, wat “nieuw / anders” is reageert, er geen verandering / historie ontstaat.
          De afkeer van de “echte petrolhead” tegen de EV riekt mijns inziens dus naar populistische pedanterie tegen beter weten in.
          Niks mis met nostalgie, maar evolutie is niet per se slecht, of vies, of…

          Login om te reageren
  15. erics zegt

    1 maart 2022 om 11:26

    Gaaf ! Leuk zo’n titel…ik heb een EV6, ben er zeer blij mee, rijdt heerlijk en ziet er fantastisch uit (vind ik)! Technisch vrijwel identiek aan de Ionic5, maar die vind ik lelijk, wat een vierkant hok…smaken verschillen nu eenmaal…gelukkig maar.

    Login om te reageren
  16. redbeams zegt

    1 maart 2022 om 12:27

    Terechte winnaar.In reallife vind ik de kia mooier dan de hyundai terwijl op foto’s de hyndai weer beter uitpakt.

    Login om te reageren
  17. Jetlag zegt

    1 maart 2022 om 12:43

    Hoewel ik de EV6 geen enorme beauty vind, vind ik het wel een terechte winnaar; in veel opzichten een vernieuwend ontworpen AUTO.
    En dat van een relatief jong merk, dat in korte tijd een sterke reputatie heeft opgebouwd.
    Gegund!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North