• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Belgische autoindustrie

Auteur: jan, gepost 18 juni 2007 om 16:30 – 50 Reacties

Vlag Belgie

Na de column van Michiel, bleef ik toch met het gevoel zitten dat er wat aan mist. Ik heb dit later ook wel eens uitgesproken. De Nederlandse autoindustrie is in vergelijking met de Belgische eigenlijk onbetekenend te noemen, tot de productie van DAF. Merken als Minerva, Imperia, Excelsior en F.N. worden door velen zelfs nu nog herkend, hoewel deze merken eigenlijk na de tweede Wereldoorlog nauwelijks meer personenauto’s bouwden (wel vrachtwagens).

Minerva
Minerva is waarschijnlijk het bekendste Belgische automerk. Opgericht door Sylvain de Jong, die geboren was in Amsterdam. De naam Minerva was gebaseerd op de godin Minerva. Hij richtte in Antwerpen Minerva op, waar hij aanvankelijk fietsen, later motorfietsen en nog later auto’s bouwde. Zonder Minerva had de motorfiets er tegenwoordig heel anders uitgezien, maar dat is iets voor een andere column, danwel site. Minerva werd gereden door velen van adel, maar ook door mensen als Henry Ford(!). Minerva is bekend om zijn gebruik van de Knight schuivenmotor, een voor die tijd stille motor, omdat hij geen kleppen had (de slogan was dan ook: Sans Soupapes, oftewel Zonder Kleppen).

Minerva roadster
De Eerste Wereldoorlog zorgde eigenlijk voor de neergang. De Duitsers roofden de fabriek leeg. Het merk Sava werd nog overgenomen en het merk kende een korte opleving in de jaren ’20. De wereldcrisis zorgde voor moeilijkheden bij Minerva, dat eigenlijk alleen maar grote en dure auto’s bouwden. Het werd overgenomen door Imperia. Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd het merk uitgekocht door Matthieu van Roggen. Na de Tweede Wereldoorlog zou Van Roggen het weer proberen, maar de productie kwam eigenlijk nooit van de grond. De fabriek werd draaiende gehouden door Land Rovers in licentie te bouwen. Toen deze overeenkomst afliep probeerde het ooit zo prestigieuse merk scootmobiels te produceren, maar men kwam niet verder dan een aantal prototypes. In België kun je af en toe gebouwen zien waar Minerva nog op geschilderd staat.

Imperia
Imperia TFImperia heeft zijn naam eigenlijk wel waargemaakt, het heeft vele (Belgische) merken opgekocht. Imperia was waarschijnlijk de op een-na-bekendste producent van auto’s. Het werd opgericht door Adrien Piedboeuf, die de fabriek van Pieper overnam. De fabriek bestaat nog steeds (stand 2004), hoewel hij al jaren buiten gebruik is. Het merk Imperia heeft eigenlijk altijd wel aan races meegedaan. Zo haalde het op Brooklands in 1910 al een topsnelheid van 144km/u. Een samenwerking met het Spaanse Abadal zorgde voor de Imperia-Abadal sportwagens. De fabriek werd net als bij Minerva leeggeroofd door de Duitsers. Matthieu van Roggen, die het merk ATA oprichtte, nam Imperia overen zorgde voor de gouden jaren voor de fabriek. Het nam merken als Metallurgique, Excelsior, Nagant over, waarna Minerva volgde. Het bouwde een speciale renbaan op de fabriek (a la Fiat) en begon met het in licentie produceren van Adlers. Ook na de oorlog probeert men dit, maar aangezien Adler geen nieuwe auto’s meer maakt zoekt en vindt het een nieuwe partner in het Engelse Standard. Standard opent zelf een nieuwe fabriek in België rond 1957, waardoor Imperia gedwongen werd tot sluiting in 1958.

Maar niet alle faam ligt voor de Tweede Wereldoorlog. Zo bouwt Gillet (niet te verwarren met de motorfietsproducent) sinds 1992 met succes een sportwagen met Alfa-Romeo techniek. Apal was een bekende producent van Buggies en sportwagens, maar sloot de deuren in 1998. De onderdelen worden overigens in Duitsland geproduceerd en zover ik begrepen heb kun je complete bouwpakketten in Duitsland kopen. Ook zou het merk Edran een soort Veyron-killer maken (echter heb ik nog geen foto gezien van deze Enigma).

Rolls Royce Phantom Coupe Jonckheere
Overigens werd nog onlangs hier een prachtige Rolls-Royce gepubliceerd, die door Jonckheere is opgebouwd. Dit merk was een typische carrosseriebouwer die is overgegaan op autobussen. Dit is een stap die aan beide kanten van de Nederlands/Belgische grens is gemaakt door carrosseriebouwers. Een andere deed d’Ieteren, die aanvankelijk ook een carrosseriebouwer was, zij gingen auto’s van Volkswagen assembleren. Overigens rolden er ook Studebakers en zelfs Porsches van de band. Nog steeds wordt in België veel geproduceerd. Merken als Volvo, Ford, Renault, Volkswagen, Citroën, Opel produceren hier auto’s of hebben deze hier geproduceerd. België was zelfs jarenlang het land daar de meeste auto’s produceerde per hoofd van de bevolking. Dit staat echter wel onder druk, zoals onlangs Vorst maar weer bewees.

Ik heb hier maar een klein deel van de Belgische autoindustrie beschreven. Er is meer over te schrijven, wat ik dan ook van plan ben en in de toekomst op mijn site zal verschijnen. Mocht je aanvullingen hebben op deze lijst (wikipedia) dan hoor ik het graag in de comments.

Nawoord: Opvallend is, vooral in aanmerking nemend dat Minerva bijvoorbeeld in Antwerpen geproduceerd is, dat de publicaties over de Belgische autoindustrie altijd in het Frans zijn. Zo is op internet wel wat te vinden, maar alles wat ik vond was in het Frans, vandaar dat ik als Nederlander maar een Franstalig boek heb gekocht met de taak dat te vertalen. Ik heb deze losse interpretaties op de Nederlandstalige Wikipedia en mijn eigen site gepubliceerd.

Iets anders dat me is opgevallen, is dat boeken over zowel de Nederlandse als Belgische autoindustrie eind jaren ’70, begin jaren ’80 geschreven zijn. Voor mensen die geïnteresseerd zijn: “Historisch overzicht van de Nederlandse Autoindustrie” door M. Wallast en “Histoire de l’Automobiles Belge” door Y. et J. Kupelian.

Ook interessant!

  • Belgische
    Video: Belgische straat is in één minuut een rivier
  • Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?
    Belgische werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen?
  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, Columns, Gillet, imperia, Klassiekers, Vertigo

Vorig bericht: « Votoshop-monday deel II
Volgend bericht: Volvo R-sport package voor S40 en V50? R-Design »

Lees Interacties

Reacties

  1. vla zegt

    18 juni 2007 om 16:35

    from belgium with love!!

    Login om te reageren
  2. nichos zegt

    18 juni 2007 om 16:37

    wat een fantastisch land hebben wij hier toch he! (ben Belg trouwens ;))

    Nee, de autoproductie staat zwaar onder druk. Jammergenoeg.
    En ik vrees dat het nieuwe bewind dat er zit aan te komen ook niet zo veel zal veranderen..

    Over de auto’s zelf: die minerva’s en consorten vind ik echt superbakken. Net als de Vertigo natuurlijk. Jammer dat deze een beetje uit de aandacht is verdwenen de laatste tijd.
    En ivm Jonckheere enzo: in bussen zijn wij Belgen ook nog eens goed :)
    Als ik mij niet vergis draait die productietak dan weer wél goed. Vooral VanHool doet het in het buitenland erg goed!

    Login om te reageren
  3. nichos zegt

    18 juni 2007 om 16:38

    edit: iets teveel “goed” gebruikt. Mag af en toe “uitstekend” zijn-leest wat vlotter ;)

    Login om te reageren
  4. 190d zegt

    18 juni 2007 om 16:40

    Moesten ze nu weer alles kapotslagen

    Login om te reageren
  5. nashua zegt

    18 juni 2007 om 16:40

    leuk om te lezen en te weten!

    jammer dat we( wij Belgen!) nu niet echt een merk hebben,
    zoals Duitsland Audi, Merc, Bmw, etc of Italië Lambo, Ferrari,…

    Login om te reageren
  6. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 16:42

    @nashua: Gillet, Edran, en ik meen nog een stuk of drie merken. De auteur is trouwens een Nederlander…

    Login om te reageren
  7. vla zegt

    18 juni 2007 om 16:51

    @ nashua
    als je me enkele miljoenen leent wilt ik dat varkentje wel wassen hoor

    Login om te reageren
  8. Armada zegt

    18 juni 2007 om 16:52

    Altijd mooi die vergane glorie, maar dat is dan ook meteen het jammere eraan, dat het vergane is.

    Login om te reageren
  9. robbie zegt

    18 juni 2007 om 16:54

    Volgens mij zijn er op dit moment nog de volgende merken:

    ABC
    http://nl.wikipedia.org/wiki/ABC_%28automerk%29
    http://www.prototype-abc.com

    DAX
    http://www.daxbenelux.com

    Edran
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Edran
    http://www.edran.be
    http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/30/edran-enigma-supercar-uit-belgie

    Gillet
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gillet
    http://www.gilletvertigo.com/index.htm

    L&B
    http://www.lbcars.be

    Oracle
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Oracle_%28automerk%29
    http://www.oracle-kitcars.be

    Login om te reageren
  10. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 16:58

    DAX maakt ook kitcars, ter aanvulling.

    Login om te reageren
  11. JLJ zegt

    18 juni 2007 om 16:58

    Het is wel geen complete autobouwer, maar in de jaren 70 en 80 verfraaiden ze Mercedessen op een ongekend niveau (fantastische mooie lak en interieurs). Tegenwoordig zijn ze nog steeds aktief, maar meer in de security sector. Oja, de naam: Carat-Duchatelet!

    Login om te reageren
  12. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 17:00

    Klopt, ik las daar laatst nog over dat ze in principe nog steeds auto’s ombouwen.

    http://www.carat-duchatelet.be/

    Login om te reageren
  13. Michiel_vd_Brink zegt

    18 juni 2007 om 17:06

    Super interessant, Jan!

    Meer meer meer!

    What’s next?
    Geschiedenis per merk?
    Rariteiten en genialiteiten uit de Benelux?

    Login om te reageren
  14. Dennis zegt

    18 juni 2007 om 17:08

    Van Hool zuigt, mijn moeder heeft er gewerkt en ze zegt dat de familie Van Hool echte tirannen zijn. Precies nog oorlog in dat bedrijf. Zo moet je ze bv. aanspreken met Mijnheer of Mevrouw Van Hool, moet je altijd lachen naar hun en vriendelijk goeiedag zeggen (staat in het arbeidscontract!) en zo van die middeleeuwse dingen.
    Snap niet dat mensen daar blijven werken. Betaald wel goed, maar voor de sfeer moet je ergens anders zijn

    Login om te reageren
  15. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 17:09

    @Michiel:
    – Ik denk dat dit stuk schreeuwt om een deel 2.
    – Geschiedenis van de Luxemburgse autoindustrie (geintje)

    Ik zou zeggen: Laat je verrassen. Ik heb al wel wat dingen klaar liggen. Ik heb nog voldoende materiaal.
    Ik beloof je in ieder geval nog een special over genialiteit in de oorlog. Welke oplossingen men bedacht om maar mobiel te blijven.

    Login om te reageren
  16. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 17:09

    @Dennis: Ik heb Van Hool niet genoemd in dit stuk!

    Login om te reageren
  17. de sjonnies zegt

    18 juni 2007 om 17:14

    Er was trouwens in de zestiger jaren een Brusselse garagehouder die de voorloper van de MGB-GT bouwde, met o.a. verder naar achteren verzonken koplampen, die man Jacques Coune heeft ook Volvo Amazone cabrio’s gebouwd
    zie : [email protected]?subject=contact%20via%20website

    Login om te reageren
  18. de sjonnies zegt

    18 juni 2007 om 17:15

    http://www.volvoadventures.com/122Cab.html

    Sorry was een foute link, bovenstaande ff proberen !

    Login om te reageren
  19. Thibaut zegt

    18 juni 2007 om 17:20

    Qua kits hebben/hadden we ook een aantal merken. Ik denk aan Vanclee, Apal, Ritter…
    Meer hier: http://www.buggyboys.be/nl/buggy_kits.htm

    Login om te reageren
  20. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 17:25

    @Thibaut: Zeker en vast bouwden men in België kitcars. Echter is dat zo in vrijwel elk land.
    @de sjonnies: Dat is nog maar het puntje van de ijsberg. Zo werd er een speciale versie van Triumph gemaakt.

    Login om te reageren
  21. Julian zegt

    18 juni 2007 om 18:10

    zeker interesant, maar misschien kun je iets meer diepte en/of humor in je column(?) brengen waardoor het niet een droog stuk theorie word om te lezen!

    daarnaast heeft het niet de tag column gekregen iets wat het zeker zou moeten krijgen! hoop meer van je te kunnen lezen. en waarom heet je in het commentaar DeAutogids.nl en staat er dat jan de column geschreven heeft. beetje onduidelijk…

    Login om te reageren
  22. Smokin zegt

    18 juni 2007 om 18:24

    Euhm, is dat niet allemaal nog uit de tijd dat België een provincie van Nederland was?

    Login om te reageren
  23. Dr. S zegt

    18 juni 2007 om 18:32

    en deze?

    http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/30/edran-enigma-supercar-uit-belgie

    en dan zijn er nog de Belgische “emigranten” die ontwerper zijn bij Lamborghini (en nu seat), BMW (X5 dacht ik), Bentley en lotus!

    Login om te reageren
  24. autoblogger zegt

    18 juni 2007 om 18:40

    @Julian: het artikel staat nu in de categorie “column”, is inderdaad beter.

    Login om te reageren
  25. autoblogger zegt

    18 juni 2007 om 18:41

    @Dr S: http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/15/in-gesprek-met-belgische-designers-van-bentley-en-lotus

    Login om te reageren
  26. parisi zegt

    18 juni 2007 om 18:43

    @ smokin

    4 oktober 1830 Belgie onafhankelijk. Ken je geschiedenis. De meeste merken zijn 70 jaar later opgericht.

    Login om te reageren
  27. Smokin zegt

    18 juni 2007 om 18:46

    @parisi

    Ik wist dat er een serieuze reactie op zou komen ;)

    Login om te reageren
  28. parisi zegt

    18 juni 2007 om 18:56

    @ smokin

    damned, you got me :) ;)

    Login om te reageren
  29. Boriz zegt

    18 juni 2007 om 19:03

    de belgen hebben Gillet… Waar ik als belg trots op ben:)

    Login om te reageren
  30. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 19:12

    @Dr. S: Ik had de Edran toch al genoemd?

    @Julian: Het is nog een experiment. In het verleden heb ik wel eens iets gepubliceerd wat men wat te lollig vond. Maar dank je voor de opbouwende kritiek.

    Login om te reageren
  31. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 19:13

    @Julian: Ik ben niet de bedenker van “jan”. Ik had wellicht dan toch liever het anders gezien, maar goed, wellicht dat daar aan gewerkt wordt.

    Login om te reageren
  32. Dr. S zegt

    18 juni 2007 om 20:06

    @DeAutogids.nl

    Je hebt ge gelijk. Ik ben betrapt. Mijn excuses maar ik heb de tekst slechts diagonaal gelezen.

    Login om te reageren
  33. Dr. S zegt

    18 juni 2007 om 20:06

    Je hebt gelijk bedoel ik natuurlijk.

    Login om te reageren
  34. nashua zegt

    18 juni 2007 om 21:39

    # DeAutogids.nl schrijft,

    @nashua: Gillet, Edran, en ik meen nog een stuk of drie merken. De auteur is trouwens een Nederlander…

    –> ivm Gillet, Edran etc, dit zijn nu niet bepaald merken die men alle dagen langs de straat tegenkomt, ik zinde op merken die bekend en omnipresent zijn. Gebruikt Gillet trouwens geen Alfa Romeo motoren?

    # de vleaminck schrijft,

    @ nashua
    als je me enkele miljoenen leent wilt ik dat varkentje wel wassen hoor

    –> geloof me, had ik die miljoenen, wel er zou al lang een nieuw belgisch merk ontstaan zijn!!

    Login om te reageren
  35. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 21:40

    @nashua: jazeker Alfa-techniek, zoals ik al schreef.

    Goed een alomtegenwoordig merk heeft België nooit echt gehad.

    Login om te reageren
  36. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 21:42

    Ik heb trouwens een flink stuk nagelaten te vermelden.

    De eerste Belgische auto was de Vincke. Het merk kwam uit Mechelen en was aanvankelijk een fabrikant van spoorwegmaterieel. Ze hebben een aantal voornamelijk kleinere wagens gebouwd, waarvan op dit moment er eentje te koop staat. Vincke overleefde de depressie van 1905 (waar merken als Spyker en Altena ook failliet gingen), niet.

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    18 juni 2007 om 23:06

    Ach ja, de Belgen hadden deze automerken en wij hadden………….uhm………….uuuuh………..Aha! Klompen! ;) :P

    Leuk stuk. Geschiedenis is altijd interessant.

    Login om te reageren
  38. nashua zegt

    18 juni 2007 om 23:17

    # DeAutogids.nl schrijft,
    @nashua: jazeker Alfa-techniek, zoals ik al schreef.

    Goed een alomtegenwoordig merk heeft België nooit echt gehad.

    –> Idd, stond ook vermeld hierboven. Lang leve alfa techniek (ben zelf een gelukkige 147 rijder :-), jammer genoeg gn GTA/Autodelta versie

    Jammer dat zovele merken het onderspit hebben moeten delven en “curse the jerries”!

    Login om te reageren
  39. max zegt

    19 juni 2007 om 12:23

    Hier heb je een link voor een foto van deze auto:
    http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.coolsupercars.com/wp-content/pics/2006/08/edran-spyder.jpg&imgrefurl=http://www.coolsupercars.com/edran-enigma/&h=193&w=375&sz=16&hl=nl&start=2&tbnid=qUa5xSWSsaiHuM:&tbnh=63&tbnw=122&prev=/images%3Fq%3DEdran%2BEnigma%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26sa%3DG

    Login om te reageren
  40. DeAutogids.nl zegt

    19 juni 2007 om 12:31

    Nee, da’s de Spider

    Login om te reageren
  41. DeAutogids.nl zegt

    19 juni 2007 om 12:32

    Pardon: Spyder

    http://www.edran.be/NL/Spyder_Model.htm

    Login om te reageren
  42. bmwF zegt

    19 juni 2007 om 18:34

    gillet is een mooie belgische wagen, ook in de autosport. tja, belgië;)

    http://www.youtube.com/watch?v=j-qrNHaHY-0

    http://www.youtube.com/watch?v=mNLux0XLh-c

    Login om te reageren
  43. bmwF zegt

    19 juni 2007 om 18:36

    http://www.youtube.com/watch?v=y80rbA5Ss1I
    en deze van anderhalve week terug;)

    Login om te reageren
  44. fre4000 zegt

    20 juni 2007 om 00:32

    Als Belg zijnde vind ik het jammer dat Gillet niet verder gaat. De laatste vernieuwingen zijn van voor 2002 als ik me niet vergis en dat was dan nog louter omdat Alfa Romeo stopte met het produceren van een bepaalde component. Maar dat zit allemaal een beetje ver in het geheugen.
    Wat ik wel tof vond is dat Michel Vaillant (de stripreeks) ooit een Gillet in zijn strips tekende als auto van een autoraceorganisator.
    Verder, vind ik een wederopstanding van Minerva een héél goed idee. Er zit véél kapitaal in België, dus als die mannen nu eens hun vrouw(en) overtuigen en hun hart laten spreken… De wereld mist luxueuse merken! Rolls-Royce, Maybach, Bentley: extravagant (wat ze nie minder mooi maakt, maar de prijzen zijn extreem). Mercedes, BMW, Audi, maar ook Alfa Romeo en Jaguar zijn van die premiummerken: jij rijdt in een BMW full option 535d en je buur in een kaal 520i(’tje). Laat ons trug een merk hebben dat een model maakt met alles erop en eraan en met een goeie diesel- en een goeie benzinemotor. Een auto met aanzien zonder het “pfff, weer één die een mercedeske/bmw wil maar nie kan betaaln voor nen grootn…”-imago of “pff, ziet em in zijn jaguar, hij heeft ineens nog geen parkeersensoren/mistlichtn/weet ik wat allemaal dat niet standaard is… dan zit ik in mijn lederen sportstoeltjes met verwarming/ventilatie van mijn renaultke toch veel beter…”.
    Niemand die mijn mening deelt?

    Login om te reageren
  45. jodocus zegt

    20 juni 2007 om 01:14

    Even het recente nieuws :
    Volkwagen Vorst heet nu Audi Vorst…en inderdaad: er lopen nu Audi’s van de band
    Bij GM – Opel Antwerpen lopen de laatste Astra’s van de band. Het sociale conflict naar aanleiding van de afslanking van de fabriek loopt nog maar zeker is dat er één of twee Koreaanse Chevroletjes geproduceert zullen worden…

    Login om te reageren
  46. DeAutogids.nl zegt

    20 juni 2007 om 10:23

    @jodocus: Dan zijn het geen Koreaanse Chevroletjes meer…

    Doet me wat denken aan de Ranger van de jaren ’70…

    @fre4000: Als iemand zin heeft en de merknaam kan kopen, ik hou ze niet tegen. Maar het is erg duur een nieuwe auto te ontwikkelen in dit segment. Ik meen dat het moeilijkste deel in het ontwerp de deuren zijn. Die mogen niet tochten, niet lekken, moeten heel vaak open en dicht kunnen etc. Ik heb begrepen dat dat alleen al miljoenen kan kosten…

    Om dat van de grond af op te bouwen is dus moeilijk. Anderzijds zou het niet verkeerd zijn. Minerva was eigenlijk een innoverend merk, voor het hogere segment. Dat past dus wel.

    Login om te reageren
  47. JL zegt

    20 juni 2007 om 17:21

    “Histoire de l’Automobiles Belge” door Y. et J. Kupelian, vermeld in de originele post, bestaat (bestond indertijd) ook in het Nederlands. Ik denk dat het “Geschiedenis van de Belgische auto” heette. Is bij ons in de bibliotheek te vinden.

    Login om te reageren
  48. DeAutogids.nl zegt

    20 juni 2007 om 19:42

    @JL: Ik heb het helaas niet kunnen vinden in deze uitvoering, heb er uitvoerig naar gezocht. Ik hou me aanbevolen echter.

    Login om te reageren
  49. DeAutogids.nl zegt

    20 juni 2007 om 19:47

    @JL: Verdraaid: Je hebt gelijk, letterlijk zoeken op die titel geeft een Ebay resultaat met dat boek. Nou dan moet ik alleen nog dat boek vinden. Iemand die zo’n boek voor me kan vinden mag zich rustig melden. Over de prijs zullen we het, zo denk ik, wel eens worden.

    Login om te reageren
  50. Miguel zegt

    24 augustus 2007 om 11:54

    Wist niet dat m’n naamgenoten een automerk hadden (jonckheere) :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North