
Skoda wil geld besparen en daarom komt er een grote ontslagronde en het heeft te maken met een elektrische Octavia.
Bij veel merken gaat het financieel niet zo heel lekker. Denk aan een Aston Martin of een Maserati. Bij andere merken gaat het wel lekker, maar sorteren ze alvast voor op toekomstige investeringen. Zo gaat bij Skoda de bezem door het personeelsbestand om kosten te drukken.
Duizenden banen op de tocht
Skoda CEO Klaus Zellmer zegt dat ze afscheid willen nemen van 20 procent van het personeel. Daarover bericht Autonews. Het Tsjechische autobedrijf heeft 41.000 mensen in dienst. Als je daar 20 procent van neemt zou dat betekenen dat het merk maar liefst 8.000 mensen gaat ontslaan.
Elektrische Skoda Octavia
Onderdeel van kostenbesparing en groei is het volgende belangrijke model bepalen. Nu is de Enyaq nog hét elektrische model van Skoda. Iedereen kent deze populaire elektrische gezinsauto wel. Die lijn wil het merk doortrekken met de komst van een volledig elektrische Octavia. Dit zou dan het derde EV-model van Skoda worden, naast de Enyaq, Enyaq Coupe en de Elroq. In tegenstelling tot deze drie andere modellen moet de Octavia EV een hatchback worden en dus geen crossover.
Wedden op één paard met de Octavia ziet Zellmer niet zitten. Waar de Enyaq bijvoorbeeld enkel als EV op de markt is gekomen, moet de Octavia met meerdere aandrijflijnen beschikbaar worden. Van plug-in hybride tot volledig elektrisch. Deze ‘voor ieder wat wils’-aanpak zien we al bij BMW en Audi doet nu iets vergelijkbaars.
Nog even terugkomend op de ontslagronde bij Skoda. Het ontwikkelen van een elektrische Octavia kost serieus geld. Er zit minder marge op elektrische auto’s in vergelijking met een ICE. Dat is de reden dat duizenden mensen op termijn moeten vertrekken bij het merk, anders past het niet binnen het kostenplaatje. Lullig voor de medewerkers, maar voor Skoda is dit een gezonde manier om te groeien.





De ontslagen worden gedicteerd door Wolfsburg waar de Octavia opvolger ook wordt ontwikkeld als platform voor allerlei VAG modellen.
Hoe Ursula en haar trawanten de Europese autofabricage de nek omdraaide…..
Zucht. Elektrische auto’s bestaan uit minder onderdelen, ze zijn sneller in elkaar te zetten en daar heb je dus minder mensen voor nodig. En dat is heel fijn want die mensen uit de autofabrieken zijn op andere plaatsen zinvoller in te zetten. Je kunt wel alles willen behouden zoals het is maar zonder verandering is er ook geen verbetering,
Zo is dat.
Dat noem ik dus gewoon wanbeleid.
Mensen mogen zelf bepalen wat voor werk ze willen doen, daar heeft de EU niets over te beslissen.
Of denk je nou echt dat het milieu gered is bij wat elektrische autootjes en dat al die ontslagen fabrieksarbeiders ineens in de zorgsector gaan werken?
Lekker robotiseren. De hele dag dezelfde onderdelen in dezelfde auto’s schroeven lijkt me nogal een saaie bullshit baan.. Beter omscholen tot elektricien, loodgieter, timmerman, etc. Dat zijn mooie en nuttige banen.. en kan je tegenwoordig goed mee verdienen ;-)
@Specht: Ja het is een vrij land, je kunt het werk doen wat je wil. Nou ja, tenminste, als het werk er is. Er worden nou eenmaal steeds meer EVs verkocht en daar zijn minder mensen voor nodig.
Wat bedoel je precies?
EU heeft extra heffing op Chinese auto’s ingevoerd om de markt te beschermen. Bedoel je de strengere uitstootnormen?
Ik zie niet zo snel hoe de EU de autoindustrie wil killen, volgens mij vinden ze die juist belangrijk en willen ze die ‘toekomst-proof’ hebben..
Daar heeft de EU veel minder mee te maken dan de fabrikanten zelf…
Maar goed roep het wat harder en dan zal je ineens wel gelijk hebben ofzo.
@Hawkeye72: Wat bedoel je? Dat ze elektrisch moeten bouwen?
Er is gewoon een vraag vanuit de markt naar elektrisch, en die wordt steeds groter.
Ga je er niet op inzetten, dan loop je achter.
Nederland zal wel graag elektrische Octavia’s afnemen.
Wat is die Octavia in de header toch een gave bak zo int oranje. Accu erin en niets meer aan doen als ze dan toch zo graag EV’s willen maken.
Dat ze maar snel over de brug komen met een elektrische Octavia. Kwestie van relevant te blijven als fabrikant…
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn voor een Octavia EV, je schuift er in de productie gewoon een MEB platvorm onder, inplaats van een MQB platform.