• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oei… Stellantis schrapt investeringen in Maserati

Auteur: machielvdd, gepost 27 februari 2025 om 16:56 – 15 Reacties

Donkere wolken pakken zich samen boven Maserati.

Sommige merken zijn zo’n beetje permanent noodlijdend. Dat geldt bijvoorbeeld voor Aston Martin, maar ook voor Maserati. We schreven gisteren al dat de cijfers van 2024 vrij dramatisch zijn. De verkopen zijn met dik 57% gedaald, terwijl de Grecale juist de cashcow moest zijn. Tegelijkertijd draaide het merk €260 miljoen verlies.

Nu kun je EV’s de schuld gaan geven, maar alle modellen van Maserati zijn ook gewoon met verbrandingsmotor leverbaar. En die verkopen dus ook niet. Wel heeft Maserati natuurlijk flink ingezet op EV’s, met de Grecale en GranTurismo ‘Volkoren’. En dat loont dus totaal niet.

Stellantis is nu genoodzaakt om keiharde maatregelen te nemen. Ze hebben bekendgemaakt dat ze €1,5 miljard aan investeringen schrappen. Dat betekent onvermijdelijk dat bepaalde projecten die in de pijplijn zaten niet meer doorgaan.

Het lijkt erop dat in ieder geval de elektrische MC20 Folgore in de kiem wordt gesmoord. Dat is op zich een logische zet, aangezien klanten niet bepaald storm lopen voor elektrische supercars. Een elektrische Alfa 33 Stradale (die gebaseerd is op de MC20) gaat er dan ook niet meer komen. Maar rond die variant was het sowieso al verdacht stil.

De MC20 Folgore kunnen we wel missen, maar de nieuwe Quattroporte staat nu ook op losse schroeven. De elektrische Quattroporte-opvolger was al eerder uitgesteld en zou pas in 2028 op de markt komen. Het is nu de vraag of deze überhaupt nog komt. Hetzelfde geldt voor de elektrische opvolger van de Levante, die vorig jaar uit productie ging.

De toekomst van Maserati is dus uiterst onzeker. De huidige modellen zijn geen verkoophits (misschien zijn ze niet lelijk genoeg?) en nieuwe modellen gaan er voorlopig ook niet komen. Wie weet gaat Stellantis het merk straks afstoten en moet er een nieuwe investeerder gevonden worden.

Ook interessant!

  • Kleinkinderen Maserati bestellen Maserati
    Kleinkinderen Maserati bestellen Maserati
  • Stellantis onthult waarom Maserati zo slecht verkoopt
    Stellantis onthult waarom Maserati zo slecht verkoopt
  • Herrie bij Stellantis: hoogste baas vertrekt
    Herrie bij Stellantis: hoogste baas vertrekt
  • Maserati probeert je een elektrische GranTurismo aan te smeren
    Maserati probeert je een elektrische GranTurismo aan te smeren

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Maserati, mc20, Stellantis

Vorig bericht: « Leuk en overbodig: Volvo EX30 Cross Country
Volgend bericht: Goed nieuws voor fans van F1 én Lego »

Lees Interacties

Reacties

  1. mjpamsterdam zegt

    27 februari 2025 om 17:05

    Over en uit ?

    Login om te reageren
  2. kennone zegt

    27 februari 2025 om 17:13

    Ze hadden sowieso nooit geld moeten stoppen in de ontwikkelingen van de EV. Naar mijn idee is dat de grootste valkuil van Stellantis geweest.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    27 februari 2025 om 17:17

    Misschien Maserati maar een poosje als luxe label gebruiken voor Alfa Romeo? Vroeger had je een MiTo ‘by Maserati’. Misschien moeten dit voorlopig maar voor het complete merk. Een beetje zoals Maybach dus. En dan Lancia net zoiets maar dan voor Fiat. Ook op luxe en comfort georiënteerd, voor sportief hebben ze Abarth al. Stoppen met DS, en heel misschien gaan ze het dan redden zonder ander merk te slachten.

    Login om te reageren
    • citroen55 zegt

      27 februari 2025 om 18:46

      Waarom stoppen met DS? Stellantis is een soort van ziekenboeg geworden voor Alfa, Chrysler, Lancia en Maserati, merken aan het infuus en dat kan ik niet van DS zeggen.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        27 februari 2025 om 20:12

        Zolang Stellantis niet beseft dat ze moeten werken met Europese brouwkwaliteit ipv Amerikaanse, gaat het nooit wat woreen.

        Navigatie, afwerking, ergonomie, het id allemaal ruk bij Stellantis. Dat is de ondergang. Niet EV, niet de merken zelf.

        Login om te reageren
      • Usdriver zegt

        27 februari 2025 om 21:14

        Voor mij is DS met no 8 een serieuze optie om mijn Tesla S te vervangen.
        Maar wanneer kan ik er eindelijk een stukkie in karren?

        Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        27 februari 2025 om 22:57

        Ik ken werkelijk waar helemaal niemand die een DS / Citroën rijdt…

        Login om te reageren
    • mc96 zegt

      27 februari 2025 om 22:44

      Tja, maar Alfa verkoopt nauwelijks beter…

      Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    27 februari 2025 om 17:23

    Maserati bij Ferrari, liefst samen met Alfa Romeo. Zoiets als Mini-BMW-RR, maar dan op z’n Italiaans.

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    27 februari 2025 om 18:46

    Maserati toevoegen aan de Italiaanse merken van Audi, onder het bewind van Lamborghini.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 februari 2025 om 08:53

      Hoezo bewind van Lamborghini? Er is geen bewind bij Lamborghini, Audi bepaalt wat er gebeurd bij Lamborghini, Ducati en Italdesign. En waarom zou de Volkswagen group een merk willen dat tussen Porsche en Bentley valt?

      Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    27 februari 2025 om 18:56

    Gaat Stellantis dan eindelijk eens een visie ontwikkelen? Uiteraard wel pas als er eerst flinke verliezen zijn ipv de problemen voor te blijven. Niets pro-actief, weer reactief. Wat een prutsers.

    Login om te reageren
  7. thjvanvlerken zegt

    27 februari 2025 om 19:07

    Probleem is dat ze duur zijn, te duur. Die granturismo is op niveau van een 911 turbo, dat moet toch wat lager zitten. Een levante is ook erg gaaf, maar duurder dan een range rover sport of cayenne… dan nog dat ze afschrijven als een malle.

    Login om te reageren
    • Fernando zegt

      27 februari 2025 om 20:32

      En dat je moet investeren in een tweede auto want Maserati is eerder Miserati.
      Verkopen aan JLR, die hebben ervaring in mooie auto´s van bedenkelijke kwaliteit

      Login om te reageren
  8. McShineBXL zegt

    27 februari 2025 om 22:11

    Er loopt nu een ontzettend mooie en complete Maserati tentoonstelling in Autoworld Brussels trouwens. Heb meteen een jaarkaart voor mij en een +1 gescoord. Voor het geld hoef je dat niet te laten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North