
Donkere wolken pakken zich samen boven Maserati.
Sommige merken zijn zo’n beetje permanent noodlijdend. Dat geldt bijvoorbeeld voor Aston Martin, maar ook voor Maserati. We schreven gisteren al dat de cijfers van 2024 vrij dramatisch zijn. De verkopen zijn met dik 57% gedaald, terwijl de Grecale juist de cashcow moest zijn. Tegelijkertijd draaide het merk €260 miljoen verlies.
Nu kun je EV’s de schuld gaan geven, maar alle modellen van Maserati zijn ook gewoon met verbrandingsmotor leverbaar. En die verkopen dus ook niet. Wel heeft Maserati natuurlijk flink ingezet op EV’s, met de Grecale en GranTurismo ‘Volkoren’. En dat loont dus totaal niet.
Stellantis is nu genoodzaakt om keiharde maatregelen te nemen. Ze hebben bekendgemaakt dat ze €1,5 miljard aan investeringen schrappen. Dat betekent onvermijdelijk dat bepaalde projecten die in de pijplijn zaten niet meer doorgaan.

Het lijkt erop dat in ieder geval de elektrische MC20 Folgore in de kiem wordt gesmoord. Dat is op zich een logische zet, aangezien klanten niet bepaald storm lopen voor elektrische supercars. Een elektrische Alfa 33 Stradale (die gebaseerd is op de MC20) gaat er dan ook niet meer komen. Maar rond die variant was het sowieso al verdacht stil.
De MC20 Folgore kunnen we wel missen, maar de nieuwe Quattroporte staat nu ook op losse schroeven. De elektrische Quattroporte-opvolger was al eerder uitgesteld en zou pas in 2028 op de markt komen. Het is nu de vraag of deze überhaupt nog komt. Hetzelfde geldt voor de elektrische opvolger van de Levante, die vorig jaar uit productie ging.
De toekomst van Maserati is dus uiterst onzeker. De huidige modellen zijn geen verkoophits (misschien zijn ze niet lelijk genoeg?) en nieuwe modellen gaan er voorlopig ook niet komen. Wie weet gaat Stellantis het merk straks afstoten en moet er een nieuwe investeerder gevonden worden.





Over en uit ?
Ze hadden sowieso nooit geld moeten stoppen in de ontwikkelingen van de EV. Naar mijn idee is dat de grootste valkuil van Stellantis geweest.
Misschien Maserati maar een poosje als luxe label gebruiken voor Alfa Romeo? Vroeger had je een MiTo ‘by Maserati’. Misschien moeten dit voorlopig maar voor het complete merk. Een beetje zoals Maybach dus. En dan Lancia net zoiets maar dan voor Fiat. Ook op luxe en comfort georiënteerd, voor sportief hebben ze Abarth al. Stoppen met DS, en heel misschien gaan ze het dan redden zonder ander merk te slachten.
Waarom stoppen met DS? Stellantis is een soort van ziekenboeg geworden voor Alfa, Chrysler, Lancia en Maserati, merken aan het infuus en dat kan ik niet van DS zeggen.
Zolang Stellantis niet beseft dat ze moeten werken met Europese brouwkwaliteit ipv Amerikaanse, gaat het nooit wat woreen.
Navigatie, afwerking, ergonomie, het id allemaal ruk bij Stellantis. Dat is de ondergang. Niet EV, niet de merken zelf.
Voor mij is DS met no 8 een serieuze optie om mijn Tesla S te vervangen.
Maar wanneer kan ik er eindelijk een stukkie in karren?
Ik ken werkelijk waar helemaal niemand die een DS / Citroën rijdt…
Tja, maar Alfa verkoopt nauwelijks beter…
Maserati bij Ferrari, liefst samen met Alfa Romeo. Zoiets als Mini-BMW-RR, maar dan op z’n Italiaans.
Maserati toevoegen aan de Italiaanse merken van Audi, onder het bewind van Lamborghini.
Hoezo bewind van Lamborghini? Er is geen bewind bij Lamborghini, Audi bepaalt wat er gebeurd bij Lamborghini, Ducati en Italdesign. En waarom zou de Volkswagen group een merk willen dat tussen Porsche en Bentley valt?
Gaat Stellantis dan eindelijk eens een visie ontwikkelen? Uiteraard wel pas als er eerst flinke verliezen zijn ipv de problemen voor te blijven. Niets pro-actief, weer reactief. Wat een prutsers.
Probleem is dat ze duur zijn, te duur. Die granturismo is op niveau van een 911 turbo, dat moet toch wat lager zitten. Een levante is ook erg gaaf, maar duurder dan een range rover sport of cayenne… dan nog dat ze afschrijven als een malle.
En dat je moet investeren in een tweede auto want Maserati is eerder Miserati.
Verkopen aan JLR, die hebben ervaring in mooie auto´s van bedenkelijke kwaliteit
Er loopt nu een ontzettend mooie en complete Maserati tentoonstelling in Autoworld Brussels trouwens. Heb meteen een jaarkaart voor mij en een +1 gescoord. Voor het geld hoef je dat niet te laten.