De bizarre reden dat Alonso de top-10 niet haalde

Auteur: , 17 Reacties

Man man man...

ALO

Het was een apart momentje gisteren in de kwalificatie: de gaar klinkende McLarens leken de snelheid te hebben om te vechten voor een plaats in de top-10. Thuisfavoriet Stoffel wist echter al dat hij een gridstraf zou krijgen, dus offerde hij zijn eigen laatste rondje op om Alonso een ‘tow’ te geven op het rechte stuk. De Spanjaard leek daar aanvankelijk van te profiteren, maar reed aan het einde van zijn rondje vlak voor mijn neus -verkapt ik was gisteren in Spa topic- de pitstraat in…

Enige verbazing maakte zich direct van mij meester, omdat het rondje niet eens afmaken me een klap in het gezicht van Stoffel leek voor eigen publiek. Dat van die gridstraf had ik namelijk ook nog niet meegekregen. Enfin, inmiddels is de reden dat Alonso naar binnen kwam naar buiten gekomen. En je verzint ‘m niet.

Een en ander heeft te maken met de extra elektropower die de F1-teams tegenwoordig hebben. Het systeem van McLaren-Honda gebruikt de input van het gaspedaal om te bepalen waar de auto zich op de baan bevindt. Op basis daarvan wordt, als alles goed gaat, precies daar waar je wil het volledige vermogen van de elektrogizmo’s vrijgegeven. Dat betekent dus op een recht stuk, waar je zo lang mogelijk plezier hebt van de extra snelheid voordat de volgende remzone zich aandient.

In de ultieme poging om Q3 te halen, deed Alonso aan het einde van Q2 echter iets met zijn gaspedaal wat hij het hele weekend tot op dat moment niet gedaan had: hij hield het pedaal strak tegen het metaal carbon gedrukt in Pouhon. Dat bracht het slimme systeem van de McLaren in verwarring.

Zoals wijlen Rich Piana weet is het af en toe goed om je eigen zenuwstelsel is verwarring te brengen, maar dat geldt niet voor F1-auto’s. Alo’s MCL32 had niet door dat ‘ie zich al op het stukje richting Fagnes bevond, waar normaal de elektropower losgelaten zou worden. Dat laatste gebeurde dus niet en dat kostte Alonso naar eigen zeggen zo’n halve seconde. Honda F1-chef Yusuke Hasegawa bevestigt tegenover Autosport het relaas van de tweevoudig kampioen:

We set a segment to when we have the deployment, and normally that segment is divided by the throttle. Sometimes a driver is making a different operation, so that makes the system confused and we didn’t have deployment at some certain area.

De Japanse honcho denkt dat het een strak plan is om dit in het vervolg een beetje anders te regelen. We vermoeden dat Alonso het daar mee eens zal zijn.

Bedankt David voor de tip!



17 reacties

Toch mooi, hij reed gewoon te hard voor z’n hok. Ik wist trouwens niet dat ze die extra deployment zo automatisch mochten regelen.. En blijkt nu maar weer dat dat ook niet ideaal is, zeker niet in een kwalificatie run. Verder ging de McLaren best wel lekker, en de motor ging dus ook niet stuk zoals ik eerst dacht. Je zou bijna durven zeggen dat ze op de goede weg zijn. Dus een overstap naar Williams, zoals de geruchten gaan, gaat Alonso echt niet doen. Want die wagens zijn ronduit bagger. Het is bijna schaamteloos dat ze zo waardeloos presteren met het beste blok aan boord.
Was mooi om te zien. En als alonso flatout, pedal to the metal door pouhon wilt, dan doet hij dat. Dat software en gps bepaalt, waar die rammelbak vol vermogen krijgt, is punt 1 waar het mis gaat in formule 1.
@koeckenbacker: hoor dat nu ook voor het eerst. Aparte werking
Als je snapt hoe complex een F1 is dan verbaast zoiets je niet meer maar een GPS signaal of desnoods een afstandsmeter (met wat marge voor andere lijnen en een foutje) zou dit ook (beter) kunnen aansturen…
@w0o0dy: of werken met een soort kick down. Pedaal kan planken voor alleen de motor en met een extra stukje schakel je de elektro in, dan kan de coureur zelf bepalen wanneer die het nodig heeft.
@vonklausenburg: simpel en effectief!
Hij mag m’n CR-Z wel lenen. Ook met electro-power hulp, maar dat regel je gewoon zelf! Eco, Normaal, Sport en Brow.
@utregcity: oh, dus jíj bent één van die ‘happy few’ die ooit voor deze auto hebben gekozen… Toffe auto, die je helaas veels te weinig ziet. Schoolvoorbeeld van een ‘market introduction gone wrong’.
@rrrobert: Dank, dank. Maar geldt dat niet voor alle Honda’s in Europa? ;-)
@utregcity: als voormalig Honda (Accord) rijder kan ik die vraag met een volmondig ‘ja’ beantwoorden.
Nu weten we ook waar de rest van de teams kunnen sjoemelen
De enige die zo’n system kunnen bedenken zijn de Japanners. Het lijkt zo goed bedacht, zo’n zelflerend systeem, maar als je het bedenkt, kun je jezelf ook afvragen, wat doet het met onverwachtte reacties op het gaspedaal, in uitzondelijke momenten, die er geheid komen, in elke omstandigheid. Het is eigenlijk nooit alleen maar op dezelfde manier op het gas trappen, rondje achter rondje.
Dan is het inderdaad een bijzondere rede.
Dan weten wij ook wat Alonso volgend jaar gaat doen, geen Formule1 mag ik aannemen. Want de frustraties waren weer aan de lucht, gisteren.
@jaapiyo F1 en Rich Piana in het zelfde artikel, het is een kunst! Is zijn dood overigens al bevestigd?
@dutchdriftking: ja volgens mij is het nu echt over #RIP.
Computijdperk, Welkom nerdies, niks zelf rijden!. F@ck (F1) racing. Terug naar de oertijd graag Wilmaaaaaaaaaaaa……….
@sracert: precies, dit is gewoon gevalletje karma…
Misschien kunnen ze een afstandsbediening aan een tiener geven, die wat extra meestuurt zo nu en dan… Wat een belachelijk systeem toch weer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).