
Je. Verzint. Het. Niet.
Afgelopen weekend braken de koppeling van de leidende Toyota in de race en de harten van alle Toyota-medewerkers in de pits op Le Mans. Na de teleurstellingen uit het verleden mocht het weer niet zo zijn voor de toko van Akio Toyoda. De eerste overwinning voor het merk in de Franse klassieker (verslag) glipte weer door de Japanse vingers, terwijl rivaal Porsche uiteindelijk de negentiende zege bij mocht schrijven. Maar wat ging er nu eigenlijk mis?
De Toyota met nummer 8 kreeg te kampen met remproblemen en de nummer 9 had de pech bestuurd te worden door Nicolas Lapierre. Desalniettemin leek de nummer 7 op weg te zijn naar de zege, totdat er een Safety Car op de baan kwam en daarmee een sequentie van gebeurtenissen inzette die uiteindelijk zou leiden tot het uitvallen van de auto.
Tijdens de SC kwam de op dat moment comfortabel leidende auto naar binnen voor een pitstop en een rijderswissel. Mike Conway stapte uit de auto en werd vervanger door kwalificatie-kanon Kamui Kobayashi. Kobayashi moest aan het einde van de pitstraat even wachten totdat het groepje deelnemers geleid door een van de drie Safety Cars op de baan voorbij was gereden.
Voor LMP2-rijder Vincent Capillaire, rijdend voor Algarve Pro Racing, was dit kennelijk het perfecte moment om zijn waardering voor Kobayashi en Toyota te uiten. Dat is in ieder geval de verklaring die Vince later zou geven voor wat hij vervolgens deed. Vincent, die met zijn team in een van de pitboxen nabij de uitgang van de pits gesitueerd was, liep namelijk naar de stilstaande Toyota toe en gaf die een duimpje omhoog.
De stilstaande Kobayashi interpreteerde dit als een signaal om weg te rijden. Misschien raar zou je zeggen, maar uit beelden van Eurosport blijkt waarom de Japanner deze vergissing makkelijk kon maken. Het racepak van Vincent leek namelijk als twee druppels water op de pakken van de marshals op het circuit:
Via het team kreeg Koba vervolgens te horen dat hij toch moest stoppen. De stop-start verwarring leidde er echter toe dat Kamui een aantal keer de koppeling moest gebruiken om de auto te starten met de verbrandingsmotor. Volgens Toyota’s tech-honcho Pascal Vasselon was dat uiteindelijk de reden dat de koppeling opgerookt werd. Vasselon vertelt aan Autosport:
“Kamui was put in a position where he had to use the clutch with the combustion engine to start. The clutch is not built for this. There was a succession of two or three [failed] starts, and the clutch was done.”
Capillaire heeft een boete gekregen van de raceleiding voor zijn rare actie, maar daar koopt Toyota uiteraard weinig voor. Enfin, na de uitvalbeurt in de allerlaatste ronde van vorig jaar en dit incident afgelopen weekend, zijn we zijn nu al benieuwd hoe de vloek die er op Toyota rust in Le Mans zich volgend jaar gaat manifesteren.
Bedankt Ronald voor de tip!
Wat een klootviool ben je dan (Die Vincent)
@kartmans: Beetje hetzelfde als “GROEN” roepen wanneer het stoplicht nog op rood staat.
@Kartmans: behalve dat dat duidelijk twee andere kleuren zijn en het hier om oranje/zwart en oranje/zwart gaat
@pscarphotography: oranje/zwart is OranjeRood geworden.
@kartmans: Wat ben je voor Pro als je het onderscheid tussen een marchal en een coureur niet ziet. Sorry hoor maar dit is echt wel een n00b fout. Hoevel marchalls lopen er rond met een helm en hans systeem denk je?
@airc: weet jij wel hoe je “Marshall” schrijft? Met je marchall?
Beetje makkelijk om alleen die Capillaire de schuld te geven.
Toyota heeft het koppelingsysteem met dusdanig kleine marges ontworpen dat deze situatie niet een keer mag voorkomen, Kobayashi niet genoeg getraind dat hij dit zou moeten herkennen en kunnen voorkomen, en geen automatische ingreep van de auto zelf dat dit niet gebeurt. Je zou verwachten van de mensen die hybride techniek groot hebben gemaakt ook kunnen inbouwen dat onder bepaalde snelheid (lees in de pitstraat) de auto alleen elektrisch rijdt, ook bij meerdere start stop situaties.
@gijsso: Het hebben van dusdanig kleine marges is het hele punt van dit soort auto’s. Alles moet zo licht mogelijk zijn en de auto’s moeten daarmee zo hard mogelijk gaan terwijl ze ook nog eens betrouwbaar zijn (dit alles terwijl ze aan het reglement voldoen). Het vinden van de juiste balans tussen betrouwbaarheid en snelheid is daarbij cruciaal.
Een zwaardere koppeling die minder snel oprookte was in normale raceomstandigheden blijkbaar niet nodig en vandaar dat Toyota het op deze manier heeft ontworpen. Als er dan opeens factoren gaan meespelen waar Toyota niet op heeft ingecalculeerd gebeuren dit soort dingen.
Laten we hopen dat Toyota na de tegenslagen van de afgelopen jaren volgend jaar wederom meedoet in het LMP1 klassement. Het zou jammer zijn als deze klasse uit zou sterven…
@ferrarif40fan: Het knappe is juist een racer te ontwikkelen die licht en betrouwbaar is. Toyota lukt het gewoon steeds niet, om wat voor reden dan ook om de streep te halen. Dat is wel de essentie van Le Mans. Porsche toonde aan dat je beter snelheid kan opofferen voor betrouwbaarheid.
Jammer voor hun dat ze niet de volle 24 uur subconscious exposure konden verkopen op Le Mans ..
Denk dat er meer minuten de letters Michelin op mijn tv hebben gestaan dan Toyota ..
Daarom ga ik nu banden van Kumho aanschaffen ..
Nu verkrijgbaar bij uitgeverij l’autoblogue ” Michel Vaillant en de geest van Toyota “
@desjonnies: Met zulke kaarten (snelste, 3 autos, goede consistentie, ‘slechts’ 2 slomere auto’s als concurrent) alsnog verliezen
Het wil niet Toyota, er is hier een onverklaarbare macht bezig.
@lekkaah: Nee, het is geen onverklaarbare macht, het zijn de sportauto’s voor op de straat, voor de gewone man, die Toyota mist, al vele jaren. Daar had de Hybride-techniek uitentreuren uitgetest kunnen en moeten worden, daarmee win je Le Mans. Nu sta je met lege handen, al vele, vele jaren en heeft het je onnodig bakken met geld gekost, gewoon omdat je niet slim genoeg bent.
Ik hoorde in het interview, wat Alard Kalff had met Webber zeggen; “Jij wint niet Le Mans, Le Mans kiest jou uit om te winnen.”. Dat schijnt een oude gezegde te zijn.
Ik weet niet, of dat helemaal opgaat, het klinkt wel sympathiek.
@Orichy: ??
Toyota staat bekend om zn hybrids, en zeker om haar prestaties in LeMans.. geen idee wat je bedoelt..
@lekkaah: Juist wat jezelf zegt, Toyota staat bekend om zijn Hybride’s en om prestaties in de WEC, zal je bedoelen, op Le Mans wil het kwartje maar niet echt hun kant op vallen.
De oorzaak daarvan is dus het gebrek aan een heleboel sportwagens, met hybride-techniek, die ze de informatie geven, die nodig is, om juist op de gewone weg, maar ook op de circuits, waarop Le Mans wordt verreden, te geven over gedragingen, van auto’s en de systemen.
Dat mist Toyota al jaren, die informatie is zo belangrijk, samen met de huidige testen van de hybridesystemen en de ontwikkeling van de WEC-sportauto’s.
Zo zie ik het.
Als je kijkt naar Porsche en Audi uit het verleden, zij hebben veel meer “ervaring” in de sportwagen-afdeling, waarmee zij dus een extra stap op betrouwbaarheid hebben gemaakt en dus in staat zijn, wel te winnen.
Toyota doet overduidelijk iets niet helemaal goed, anders loopt het niet elk jaar de overwinning mis, dat heeft niet één rede, maar is wel een samenraapsel van omstandigheden te maken.
In hun enthousiasme fouten makende coureurs zijn natuurlijk een “doodzonde”.
Voor ons stervelingen moeten Toyota maar weer Celica’s en Supra’s gaan bouwen, met top-hybride-techniek, om zo die lang verwachtte winst binnen te halen.
Toyota heeft het respect allang verdient, het heeft het respect alleen nog niet omgezet in een Le Mans overwinning.
@orichy:
Hoeveel hybride sportwagens heeft Porsche gemaakt dan? Juist.
Daar gaat het dus helemaal niet om. Toyota had in 2007 al een GT500 Supra omgebouwd naar hybride-spec en die won meteen een 24 uurs race. Daarvoor raceten ze met een Lexus GS450h, die diezelfde race ook wist uit te rijden.
Dus jouw hele gedachtengang gaat eigenlijk helemaal nergens over. Toyota is een van de meest ervaren fabrikanten wat hybridetechniek betreft. Het wil gewoon maar niet lukken, al bijna dertig jaar niet.
@carmasterr: Even een tegen vraag: Hoeveel Toyota Hybride Sportwagens voor op de openbare weg heeft Toyota gebouwd? 550 Lexussen?
Porsche bouwt al jaren sportauto’s, de 918 is de enige Hybride-versie, oké, daar heb je gelijk in, maar qua sportwagens is de ervaring enorm veel groter, dan die van Toyota. Dat was mijn punt ten opzichten van Porsche en Audi.
Toyota mist de finesse en dat is de last, die er voor zorgt, om in de allerhoogste klasse de uitputtingsslag te winnen. Meer is het niet, in mijn ogen.
Toyota is niet voor niets vorig jaar wereldkampioen in de WEC geworden, dus dan moet er ergens in het laatste stukje finesse iets gemist worden en volgens mij, ligt dat in mijn punt, wat ik aankaart, maar ook ik kan het mis hebben, natuurlijk.
Daarbij zie ik graag weer Supra’s en Celica’s op de weg komen, jij niet? Zou leuk zijn voor de afwisseling en goed voor Toyota, twee vliegen in één klap.
@Orichy: snap waar je naartoe wil maar nogmaals, de 24h zit vol verassingen waar de kwalificatie veel minder zegt dan bijvoorbeeld in de F1, ik ben de afgelopen 4 jaar naar LeMans geweest en Toyota had met de TS040 gewoon niet zo’n hele snelle wagen in 2015, de Audi’s en Porsches waren sneller
Met de TS050 echter zeker net zo snel en betrouwbaar, de afgelopen 2 jaar hebben ze gewoon “LeMans voor hun kiezen gehad”.. uitvallen op de laatste ronde in 2016 en nu dit..
Er zijn 3 (!) van de 5 LMP1’s uitgevallen, vorig jaar waren er geloof ik nog 1 porsche 1 audi en 2 toyotas over geloof ik.
@orichy: Eigenlijk bedoel ik kortom te zeggen: Toyota doet zeker niet onder voor Audi en Porsche (ze waren zelfs sneller dit jaar, snelste ronde ooit), ik (en velen met mij) hadden eigenlijk hun geld op Toyota gezet dit jaar: 3 vs 2 auto’s, sneller en consistent dit seizoen.
Maar dan komt LeMans, en hoe goed en snel je auto ook is, je weet nooit wat je te wachten staat daar..
@lekkaah: Klopt helemaal wat je zegt, Toyota is aan de betere hand en wist zelfs met de TS050 wereldkampioen in de WEC te worden in 2016. Dus het gaat de goede kant op, maar de finesse in het laatste stukje blijft ontbreken en ik denk, dat sportwagens als de Supra en Celica een enorme bijdrage kunnen leveren vanaf de openbare weg.
Dan hebben wij twee vliegen in één klap, Toyota krijgt zijn extra ervaring en wij meer keuze en afwisseling op de openbare weg, lijkt mij gewoon de ideale deal.
Want successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
En op Le Mans geldt dan nog de langdurige betrouwbaarheid en het vermogen, om met minimale belasting het maximale resultaat te halen uit de auto en rijder. Waarbij ik opmerk, dat het niet om topsnelheid gaat, maar juist om constante snelheid te hebben en te houden, de volledige 24 uur lang en het geluk je mee zit.
Illumantie confirmed
New rule Le Mans 2018: alle marshals een zwaailicht sur la tête. Kijken wat Toyota volgend jaar verzint om het voor zichzelf te verkl00ten.
Toch niet degelijk genoeg voor de winst bij de 24 uur. Voor de 3e x op rij. Achteraf downplayen is makkelijk. Toyota heeft gewoon weer gefaald = feit. Jammer maar helaas.
Wel sneu voor die Vincent. Stopt er een Toyota voor je pitbox en doe je duimpje omhoog naar een collega vanwege de goede race die hij rijdt, krijg je de schuld van het uitvallen waarom Toyota het niet heeft gehaald. Duimpje omhoog als waardering zou onder coureurs toch moeten kunnen. Vind dat Vincent hier weinig te verwijten valt en de boete vind ik wat te overdreven. Daarnaast is duimpje omhoog geen signaal van een Marshal dat je mag rijden.
@bassx: In een aantal aziatische landen betekent duimpje omhoog: up yours! Wellicht dat de Toyota koppeling een erg gevoelig type is.
Te kansloos.
Ik denk dat die jongen een stuk minder sympathie koesterd straks voor Kobayashi en Toyota als hij dit te horen krijgt. Best wel sneu het maakt hem een beetje a sore loser als je het mij vraagt.
Weet iemand trouwens wat de rede was dat de Porsche nr 1 uitviel????
@gietturbo: volgens mij iets met weggevallen olie druk
@gietturbo: sjoemel software
Laatst stak iemand zijn duim op naar mijn Toyota Prius, 10km later stopte de Prius ermee..
@toyotaprius:
Er is dus toch gerechtigheid! Gna
@desjonnies: lege accu.. ironisch niet?!…
@toyotaprius: Nog een keer:
Does it blend ?
@gebakkenei: ik hou van extra kaas op mijn pizza.
Wat een gelul zeg. Maak dan de koppeling wat sterker! Moet je niet de schuld bij een ander gaan leggen…
Klein duimpke is er niets bij
Aan de ene kant: een goed bedoelde, maar ook wat onhandige actie treft blaam. Ook lullig
Aan de andere kant: de koppeling mocht dus wat sterker, meer bestand tegen veelvuldig gebruik.
Ietwat dubbelop.
Hey is autoblog overgenomen door RUMAG?
Ik dacht dat in Le Mans bij de pitstops de motoren afgezet moesten worden. Dan moet je die toch weer aandoen en toch ook op de koppeling wegrijden? Raar verhaal.
Die Kobayashi is een ontzettende kluns, bij een formule 1 demonstratie van Ferrari jaren terug zag hij kans om die auto in een afzetting te rijden. Ook bij de F1-races ging hij vaak eraf, geen wonder dat hij daar snel verdween.
Overigens snap ik niet dat mensen met een supersportwagen zoals een Ferrari 488 of Ford GT deelnemen aan Le mans, je wordt voor snot gereden door die ultralichte LMP1 en 2’s, die helemaal niets met productieauto’s te maken hebben, dat lijkt mij toch knap frustrerend. Ik vind dat ze op Le Mans alleen productieauto’s voor de weg moeten inzetten, dan kunnen we meteen zien hoe betrouwbaar die zijn als ze 24 uur lang op topsnelheid moeten racen.