• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De BMW i8 is de nieuwe Bugatti Veyron

Auteur: jaapiyo, gepost 11 april 2017 om 20:11 – 17 Reacties

i8


Mocht je de afgelopen jaren geen oog gehad hebben voor de gebeurtenissen om je heen: 40 is het nieuwe 30, oranje het nieuwe zwart en de BMW i8 de nieuwe Veyron.

Zo, nu ben je weer helemaal bijgepraat. Zonder gekheid, het aanzien van de Bugatti Veyron was gedurende de levensloop van het model onderhevig aan flinke verandering. Bij de lancering van het geesteskind van Ferdinand Piech was het nog een indrukwekkende, alles en iedereen verslaande hypercar. Maar toen de verkopen opdroogden, verwerd de Veyron tot een slechte grap op iedere VAG-stand van de betere autoshow.

Keer op keer kwam Bugatti weer op de proppen met een nieuwe special edition, die om een of andere reden meestal vernoemd was naar een bepaalde kleur bloed. Inmiddels hebben ze het slimmer aangepakt bij de edele Franse tak van VAG. De nieuwste speciale Veyron’s hebben ze gewoon een hele andere naam gegeven. En met succes, want de Chiron’s zijn niet aan te slepen…voorlopig tenminste.

Enfin, de ietwat treurige nalatenschap van de Veyron is er natuurlijk níet een die je graag wil overnemen. Maar toch doet BMW met de i8 een serieuze gooi naar de titel ‘de nieuwe Veyron’. In de tijdspanne 2016-2017 zijn de mannen uit Beieren met kekke kleurtjes en niet minder dan zés speciale edities van de BMW i8 op de proppen gekomen, te weten:

  • De BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition
  • De BMW i8 Garage Italia CrossFade Edition
  • De BMW i8 Protonic Dark Silver Edition
  • De BMW i8 Futurism Edition
  • De BMW i8 Protonic Red Edition
  • De BMW i8 Memphis Design

Hoewel de i8 en de Veyron totaal verschillende auto’s zijn die opereren in totaal verschillende prijsklassen, zijn er meer paralellen te trekken tussen de i8 en de Veyron. Ook de i8 genoot bij diens introductie de nodige buzz. Sterker nog, ver voor de marktintroductie van de sportieve Bimmer, speelde de auto al een hoofdrol in Mission Impossible: Spook Protocol. BMW legde daar natuurlijk gewoon harde Ekkermannen voor neer, maar de i8 sloeg zeker geen modderfiguur in de high-tech wereld van de internationale spionage.

Gevoelsmatig zakte de aandacht voor de i8 echter al vrij snel weg. Ja het interieur is mooi en het exterieur best bijzonder. De auto biedt echter niet het scherpe stuurplezier waar je op hoopt bij een BMW (rijtest) en die driepitter daar wordt het gemiddelde benzinehoofd ook niet warm van. Vergelijkingen met de inmiddels legendarische M1 of met het huidige sportieve aanbod van concurrenten Audi en Mercedes gaan dan ook mank.

Om de auto toch maar onder de aandacht te blijven brengen, voelt BMW zich dus genoodzaakt om de route van de speciaaltjes te bewandelen. Net als bij de Veyron komt er van de i8 jaren na dato ook nog een open variant en wordt er gesproken over een supersnelle versie met een vierpitter onder de kap. Of die auto’s de i8 weer echt populair kunnen maken valt te betwijfelen. Lichtpuntje: misschien wel juist door het relatieve gebrek aan liefde voor deze auto’s heb je kans dat ze over een jaar of dertig uitgroeien tot zeer geliefde klassiekers.

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging met een BMW i8
    Video: politieachtervolging met een BMW i8
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Deze BMW i8 is iets teveel van het goede
  • Dit is de goedkoopste BMW i8 van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Bugatti, Hybride, i8, special-edition, veyron

Vorig bericht: « Tesla bestuurder: auto botste helemaal autonoom [updated]
Volgend bericht: Deze vliegende auto kan je dit jaar kopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    11 april 2017 om 20:18

    Men wil hem niet hebben?

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      11 april 2017 om 20:24

      @dutchdriftking: Ja daar komt het in het kort op neer idd.

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      11 april 2017 om 21:48

      @dutchdriftking: jawel, heel graag zelfs maar zonder het bijtellingsvoordeel geen serieuze kandidaat mee

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    11 april 2017 om 20:46

    Een soort van 124 spider soort van ..
    Of Giulia ..

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 april 2017 om 20:53

      @lincoln:
      ik dacht zelf meer aan een Unimog ..
      of Golf ..

      Login om te reageren
  3. str8six zegt

    11 april 2017 om 21:10

    Worden i8’en ook verkocht met verlies?

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      11 april 2017 om 21:37

      @str8six: ja en nee
      De ontwikkeling heeft natuurlijk bakken geld gekost daar het iets heel nieuws is, aan de andere kant, als je de ‘basis’ kan ‘hergebruiken’ voor toekomstige modellen..

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        11 april 2017 om 22:03

        @lekkaah: VW yolo: W16 in Up!

        Login om te reageren
  4. Edge zegt

    11 april 2017 om 21:24

    Ik hoop vooral dat de impopulariteit van de i8 betekent dat ze snel in prijs zakken. Ik vind het een geweldig futuristisch ogende auto en ondanks dat hij niet zo snel of dynamisch is als de andere sportwagens in die prijsklasse is het absoluut geen straf om in een i8 te rijden.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      11 april 2017 om 21:38

      @edge: Ik zie het meer als een GT (vanwege het gewicht), maar voor de rest helemaal met je eens.

      Login om te reageren
  5. pinut187 zegt

    12 april 2017 om 05:20

    Toch jammer, vind het zelf echt een coole wagen. Zelfs revolutionair te noemen.

    Wellicht is de markt er nog niet klaar voor.

    Login om te reageren
  6. allesmetturbo zegt

    12 april 2017 om 07:37

    Ik vind het niet raar dat een overpriced 3 cilinder niet verkoopt. Was leuk geweest voor de helft van het geld

    Login om te reageren
  7. kilum zegt

    12 april 2017 om 08:04

    Ik vind het allemaal wel mee vallen. Beetje overdreven artikel dit. De i8 was altijd maar leverbaar in 4 of 5 kleuren. En nu worden er dus meer kleuren leverbaar. Dat lijkt mij al top. En verder komt er een cabrio. Lijkt me ook prima. Zo slecht gaat de verkoop niet geloof ik. Ik zie ze nog geregeld rijden.

    Login om te reageren
  8. ralfast zegt

    12 april 2017 om 11:54

    Deze auto smeekt om een engine swap! Niemand die het zal betreuren dat er een ton aan accu en een pruttelend driecilindertje wordt uitgehaald. Match dit speciale uiterlijk met, pak m beet, een BMW verantwoorde V10. Geen purist die je zal tegenhouden.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      12 april 2017 om 18:16

      @ralfast: 6-in-lijn of V8 in combi met die elektrische aandrijflijn is genoeg. Zie Porsche, Mercedes en Ferrari. V10 zou dan opnieuw gebouwd moeten worden. Qua modulariteit niet handig. Die 6-in-lijn en V8 liggen nog in de schappen.

      Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    12 april 2017 om 14:10

    Het blijft ook een auto die overal tussen valt. Hij heeft niet echt een categorie

    Login om te reageren
  10. madmarky zegt

    12 april 2017 om 16:06

    De i8 is een mooie auto maar voor anderhalve ton is er zoveel leukers te koop. Het ding kost meer dan een M5!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North