• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla bestuurder: auto botste helemaal autonoom [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 11 april 2017 om 18:09 – 82 Reacties

Afbeelding Tesla bestuurder: auto botste helemaal autonoom [updated]Afbeelding Tesla bestuurder: auto botste helemaal autonoom [updated]Afbeelding Tesla bestuurder: auto botste helemaal autonoom [updated]

Tesla-crash
De discussie is vaste prik als er een Tesla botst: was het weer die vermaledijde autonome piloot, of zat de bestuurder zelf aan de verkeerde knoppen?

Het zal je niet ontgaan zijn dat er zich vanochtend een Tesla Model S in het achtersteven van een vrachtwagen boorde op de A1 bij Bathmen. We berichtten hier vanochtend over en vervolgens laaide de discussie in de comments weer traditioneel hoog op. Voorstanders en tegenstanders van autonome techniek bestookten elkaar met een combinatie van harde feiten en wilde speculaties.

Inmiddels hebben we extra informatie over het voorval. De bestuurder van de Teslarati in kwestie geeft namelijk aan de Telegraaf te kennen dat Autopilot volgens hem aanstond op het moment van de crash:

“Ik reed 130/140 kilometer per uur en hij tachtig. Ik was bij hem voor ik er erg in had. Ik [het systeem] heb denk ik niet eens geremd.”

Levensgevaarlijke perikelen dus weer dankzij Autopilot. Dankzij wat financiële stimulering van de overheid rijden er in Nederland relatief veel Tesla’s rond. Het is dan ook niet de eerste keer dat er zich eentje in de kreukels werkt op ’s lands wegen.

Toch moeten we een opmerking plaatsen bij het relaas van de Tesla-rijder. Was het immers niet zo dat Tesla’s Autopilot je na de laatste updates niet meer harder liet rijden dan de maximumsnelheid? De claim dat hij zo’n ‘130 tot 140’ lijkt dan haaks te staan op een geactiveerde automatische piloot.

De politie gaat hier verder geen onderzoek naar doen. Tesla zelf zoals te doen gebruikelijk wel. We houden de Twitter-pagina van Elon in de gaten voor je.

UPDATE: We hebben inmiddels contact gehad met een woordvoerster van Tesla. Volgens haar heeft Autopilot geen rol gespeeld in het ongeval:

“Wij hebben geen relatie kunnen constateren tussen het gebruik van Autopilot door de bestuurder en dit incident, dat veroorzaakt werd door een vrachtwagen die plotseling van rijbaan veranderde.”

Fotocredit: Hof van Twente fotografie

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Video: Tesla Model 3 test autopilot op bochtige weg, gaat fout
    Video: Tesla Model 3 autopilot op bochtige weg gaat fout
  • Tesla Model Y klapt op politiewagen, beschuldigt Autopilot
  • Teslarijders niet alert
    Teslarijders niet alert met Autopilot aan

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

a1-rijksweg, autonoom, autopilot, crash, Elektrisch, model-s, schade, Tesla, trucks

Vorig bericht: « Bentley, Bugatti, Porsche en Audi worden eenheidsworst
Volgend bericht: De BMW i8 is de nieuwe Bugatti Veyron »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    11 april 2017 om 18:12

    “De claim dat hij zo’n ‘130 tot 140’ lijkt dan haaks te staan op een geactiveerde automatische piloot”
    Nee hoor. Die claim bevestigt alleen maar dat mensen die met de autopilot rijden niet meer met het autorijden bezig zijn.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      11 april 2017 om 18:18

      @mashell: En zo zou het moeten. Helaas is de techniek er nog niet klaar voor, dus ik zeg óf je beroert het stuur, óf je beroert de pedalen. Als je er maar bij betrokken wordt.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 april 2017 om 18:26

        @jochempie: helemaal mee eens. Ik wil een autonome wagen die het me mogelijk maakt eindelijk weer eens wat vaker een boek te lezen.
        Overigens hoeft het ook nu helemaal niet een fout van de autopilot te zijn. Als je net naast de vrachtwagen bent en de chauffeur ramt de truck om wat voor reden dan ook naar links dan kan ook een echte autopilot je niet redden.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          11 april 2017 om 18:45

          @mashell: de trucker moest plots naar links omdat een andere trucker een beetje onhandig aan het invoegen was. En dan is er met een snelheidsverschil van 50 a 60 km/h snel een ongeluk gebeurd. Beetje samenloop van omstandigheden

          Login om te reageren
      • fastshifter zegt

        12 april 2017 om 13:48

        @jochempie: Volgens mij is het probleem dat door het verschil in hoe tussen de Tesla en de vrachtwagen de radar de achteras detecteert en niet de achterkant van het laadruim. Ik merk dat ook wel eens bij mijn eigen auto als ik op adaptieve cruise control rijd. Als ik ziet en vrachtauto rijd met zo’n grote overhang, dan houdt mijn auto houdt dan opeens veel te weinig afstand.

        Login om te reageren
        • fastshifter zegt

          12 april 2017 om 13:49

          @fastshifter: ‘hoe’ moet zijn ‘ hoogte’

          Login om te reageren
          • fastshifter zegt

            12 april 2017 om 13:50

            @fastshifter: En ‘ ziet’ = ‘ achter’.

            Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 april 2017 om 18:53

      Het snelheidsverschil is 14 m/s. De afstand die je met die snelheid aflegt als je vol op de rem gaat staan is makkelijk 30 meter. Als de vrachtwagen opeens van baan wisselt is het niet vreemd dat de Tesla niet op tijd genoeg snelheid heeft weten te verminderen om een botsing te voorkomen. Eigenlijk zou een autonoom rijdende auto als het een auto inhaalt met zo’n snelheidsverschil toch wat meer moeten inhouden.

      Login om te reageren
      • yamaha zegt

        11 april 2017 om 19:11

        @pomoek: eeeeeh, dus nu moeten personenauto’s ook heel langzaam inhalen. Net als die fijne truckers, lijkt me niet de oplossing.Als je langzaam inhalend naast de truck rijdt en hij smakt hem naar links eindig je onder de oplegger of in de vangrail/sloot, oplossing dan niet meer inhalen ? Denk ik anders over, maar ieder zijn mening ;-)

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 april 2017 om 19:24

        @pomoek: het grootste probleem met autonoom rijden is dat computers geen inzicht hebben. Een mens kan zien dat die ene vrachtwagen onhandig doet en weet op voorhand al dat er misschien ingegrepen moet worden. Een computer begint pas alert te worden als er door de uitwijkende partij actie ondernomen word. Ik denk dat we dat in de toekomst nog wel vaker gaan zien.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 april 2017 om 09:18

          @lekbak: goed punt. Een mens kan anticiperen. Een computer kan alleen heel snel reageren. Of dat snelle reageren het gebrek aan anticiperen kan compenseren is nog maar zeer de vraag.

          Login om te reageren
      • ruud1954 zegt

        12 april 2017 om 10:34

        @pomoek: Wat denk je dat er gebeurt als je relatief plotseling vaart gaat verminderen als je een andere auto met relatief groot snelheidsverschil zult gaan inhalen? Degene die achter je rijden verwachten dat helemaal niet. Dus dat is dan wachten op een kettingbotsing.

        Login om te reageren
    • prop zegt

      11 april 2017 om 19:46

      @mashell:

      Autopilot heet het systeem… vanwaar de verbazing dat de bestuurder daar blind op vertrouwd?

      Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    11 april 2017 om 18:16

    De beste man spreekt dan ook over cruise control. Geen Autopilot. Dus als ie gewoon 140 op de cruise deed en niet op zat te letten en em erin jaste heeft dat nog steeds niks van doen met die autopilot. Ik heb er verder helemaal niks mee, vind die techniek verschrikkelijk maar als je zelfs Tjakka in de titel gooit vind ik het al niet objectief meer, sorry.

    Login om te reageren
    • m550d zegt

      11 april 2017 om 18:36

      @E34M5Touring: volledig mee eens. Ik kan dit echt niet serieus nemen.

      Login om te reageren
      • m550d zegt

        11 april 2017 om 18:40

        @m550d: anyway, de Televaag doet weer een Televaagje: twee verschillende begrippen door elkaar gebruiken (volautomatische cruise control en Autopilot, m.i. twee verschillende zaken), en suggestief “Oost-Europeaanse collega”.

        Ik kan het Jaapiyo ook niet kwalijk nemen, maar een kritische noot is op z’n plaats.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 april 2017 om 18:37

      @e34m5touring: hij spreekt over de volautomatische cruise control. Iets wat eigenlijk gewoon autopilot heet.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 april 2017 om 18:48

        @mashell: Hij noemt Cruise Control, staat nota bene boven zijn reactie in het stuk. De krant van simpel Nederland heeft daar volautomatisch voor gezet. Om vervolgens onderaan het stuk te melden dat Tesla nog moet onderzoeken of ie wel of niet aan stond. Ik heb ook niks met die zelf rij meuk. Maar als t niet zeker is dat dat systeem de schuldige is hoef je wat mij betreft ook geen 2 artikelen aan zoiets te wijden.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          11 april 2017 om 19:10

          @e34m5touring: de krant van simpel nederland zegt “had op dat moment de volautomatische cruisecontrole aan staan. Dat zegt de Tesla-rijder tegen De Telegraaf. ” Daaruit maak ik op dat het woord volautomatische cruisecontrol van de Tesla man kwam. Die natuurlijk ook de bui al zag hangen en willens en wetens niet het woord autopilot gebruikte.
          Ik zie overigens liever twee artikelen over een incident in Nederland met deze moderne techniek dan al die artikelen over de opa of over de nieuwe schoenen van Max Verstappen. Autoblog biedt voor elk wat wils.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            11 april 2017 om 19:59

            @mashell: Bekijk de update anders even.

            Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 april 2017 om 18:37

      @e34m5touring: titel was wellicht wat teveel van het goede. Ik heb het volume wat omlaag gedraaid.

      Login om te reageren
      • banaan7 zegt

        11 april 2017 om 18:38

        @jaapiyo: Tsjakka!
        Tsjakka.
        Tsjakka..
        Tsjakka…
        Tsjakka….
        (Echo)

        Login om te reageren
        • fapfap zegt

          11 april 2017 om 23:38

          @banaan7: een echo van Tsjakka klinkt meer als “akka”

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 april 2017 om 18:42

        @jaapiyo: bij een ongeluk als dit past een “Breek” eigenlijk best wel. Het glas van de koplampen van de Tesla is immers gebroken…

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 april 2017 om 18:49

        @jaapiyo: Top, thanks.

        Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      11 april 2017 om 19:10

      @E34M5Touring: cruise of AP aan of niet. De auto zou toch sowieso vanzelf moeten remmen bij naderend gevaar? Dat doet zelfde de goedkoopste Up! (onder bepaalde kmh).

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 april 2017 om 19:24

        @thomasbol: Ja als je daar blind op vertrouwt wel. Maar blijkbaar werkt de praktijk vaak anders.

        Login om te reageren
    • galant zegt

      11 april 2017 om 23:53

      @e34m5touring: Ach ja, dit is nou eenmaal sensationeler. Wie wil nou zien hoe een nieuw systeem wel degelijk kan bijdragen aan de veiligheid?!
      https://www.youtube.com/watch?v=–xITOqlBCM
      https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k
      https://www.youtube.com/watch?v=BfOL7AxWicY

      Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    11 april 2017 om 18:24

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    11 april 2017 om 18:35

    Quote Telegraaf:
    “De vrachtwagen van transportbedrijf Van Opijnen uit Deventer reed hier omdat hij moest uitwijken voor een slordig invoegende Oost-Europese collega. Hij zag dat er achter hem een Tesla Model S reed, maar concludeerde dat de bestuurder daarvan nog tijd genoeg had om zijn snelheid terug te brengen.”

    Uh ja, en ik ben de chauffeur van de paus.

    Je hoort in dit geval gewoon te remmen, en als je alles zo overduidelijk hebt gezien en hebt kunnen concluderen dan zal het allemaal ook best wel meevallen. Oftewel, niet meer inhalen bij een inhaalverbod a.u.b. scheelt letterlijk ongelukken maar vooral ook ergernis.

    Login om te reageren
    • burnoutbram zegt

      11 april 2017 om 18:52

      @jack_abarth: Ja want het is veel logischer dat een vrachtwagen van 40ton vol in de ankers moet om een object te ontwijken dan dat een auto van 2 ton dat moet.

      Misschien viel het allemaal niet mee maar was de vrachtwagenchauffeur wél bezig met het verkeer en dan weet je precies wie waar en wanneer rijdt en kun je asap reageren.
      Dus, dat chauffeur zijn van de paus, leuke baan?

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      11 april 2017 om 18:52

      @jack_abarth:

      Sterker nog, wat doet die vrachtwagen náást de linkerbaan als hij “ruimte” maakt voor een andere vrachtwagen die invoegt vanuit de invoegstrook naar de rechtse (in dit geval dus de middelste) baan.

      Login om te reageren
    • yamaha zegt

      11 april 2017 om 19:12

      @jack_abarth: ;-)))) de telegraaf ——– I rest my case

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      11 april 2017 om 20:50

      @jack_abarth:

      En om de geloofwaardigheid van het verhaal helemaal de grond in te duwen, welke invoegstrook….

      https://images0.persgroep.net/rcs/ogMduD-KtTmsM4uM8CMthvzyS3U/diocontent/103022193/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        11 april 2017 om 20:56

        @jack_abarth:

        Ter aanvulling bij deze de locatie. Als je het mij vraagt was het gewoon een inhalende vrachtwagen, en de Teslabestuurder heeft waarschijnlijk niet opgelet. Dat inhalen van vrachtwagens is eerder regel dan uitzondering op de de A1.

        https://www.google.nl/maps/@52.2453594,6.347229,3a,75y,78.79h,59.15t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRd824jacBvJPyKQ6F52-ew!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

        Login om te reageren
        • macready zegt

          12 april 2017 om 02:08

          @jack_abarth:
          Het was geen inhalende vrachtwagen maar een vrachtwagen die een bruuske uitwijkmaneouvre uitvoerde die volgens getuigen ook niet door een menselijke bestuurder ontweken had kunnen worden.

          Tot zover speculatie versus getuigenverklaringen.

          Login om te reageren
  5. Erik zegt

    11 april 2017 om 18:37

    De man zegt:

    “IK reed 130/140 kilometer per uur en hij tachtig. IK was bij hem voor IK er erg in had. Ik [??het systeem??] heb denk ik niet eens geremd.”

    Wie heeft er nu gereden? IK, de man zelf, met of zonder cruisecontrol of het systeem? Voor mij lijkt het duidelijk, ik is de man en zoals al aangegeven, het systeem rijdt geen 140. Overigens weet ik niet wat de Vmax is op de stuk snelweg, in ieder geval niet meer dan 130km/h.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      11 april 2017 om 19:23

      @erik2907: rara ik zie toch beste remsporen van de Tesla

      Login om te reageren
  6. mashell zegt

    11 april 2017 om 18:39

    Heeft “Hof van Twente fotografie” die foto’s eigenlijk met een drone gemaakt?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      11 april 2017 om 18:45

      @mashell:

      Misschien vanaf een viaduct?

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      11 april 2017 om 18:50

      @mashell: Nee Twente he, droooonnn.

      Login om te reageren
      • yamaha zegt

        11 april 2017 om 19:13

        @E34M5Touring: er was ook een deltaaaaaavlieger uit almeloooooooo gesignaleerd :-))))))

        Login om te reageren
  7. Edge zegt

    11 april 2017 om 18:44

    Eigen schuld, dikke bult. Autopilot en cruisecontrol zijn hulpmiddelen om het rijden makkelijker en soms ook veiliger te maken, maar dat betekent niet dat je rustig achterover kunt leumen en puur op de auto kunt vertrouwen. Daarom ook altijd handen aan of bij het stuur en voeten in de buurt van de pedalen zodat je zelf kunt ingrijpen.

    Het verschil tussen de 130/140 die de man aangeeft te rijden en de 80 die de truck reed is zo aanzienlijk dat het je haast niet kan ontgaan dat je wel heel snel dichtbij komt. Zelfs met de reactietijd van de gemiddelde man in het achterhoofd zou je dan genoeg tij moeten hebben om zelf in te grijpen.

    Login om te reageren
  8. cantuccini zegt

    11 april 2017 om 18:44

    Die zal gedacht hebben dat de Autopilot aanstond waar deze uit stond.
    Niet opgelet, Autopilot ziet dat echt wel, en als de autopilot geen duidelijk zicht heeft op de situatie laat die dat weten. Bestuurder zal niet hebben opgelet. We zullen zien aan de computer

    Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    11 april 2017 om 18:46

    Tja. Volgens mij werkt Autopilot toch helemaal niet bij 130km/h?! Bovendien staat de auto bijna naast de weg, maar dat kan natuurlijk ook na de aanrijding zijn gekomen. Maargoed, er even vanuit gaan dat meneer de waarheid spreekt is het wel een enorme faal van het systeem. Een groot obstakel op dezelfde rijbaan met een relatief klein snelheidsverschil zou geen enkel probleem moeten zijn. Een doorsnee ACC kan daar al prima mee uit de voeten.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      11 april 2017 om 20:20

      @trustmeiamanengineer: Ik heb ook Autopilot, versie 1 en ik kan gewoon boven de 130 Autopilot aanzetten. Ik vertrouw er blindelings op maar ben niet achterlijk, dus kijk ik zelf wel mee. Vooral als het drukker wordt en er meer risico’s zijn.

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        12 april 2017 om 05:04

        @stfu: als je zelf meekijkt vetrouw je er dus niet blindelings op..

        Login om te reageren
  10. Den zegt

    11 april 2017 om 18:49

    Je kunt op de autopilot 130 rijden in versie 8.0. Dus de claim is aannemelijk. Deze gozer lette gewoon niet op en de radar heeft dooie hoeken…

    Login om te reageren
  11. gebak zegt

    11 april 2017 om 19:00

    Tesla moet het ook geen Autopilot noemen, maar hulp pilot oid. Ben je van al dat gezeik van wie het schuld is af

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 april 2017 om 19:14

      @gebak: hulp pilot? Dan lijkt me co-pilot of stewardess toch beter…

      Login om te reageren
  12. 2wheeler zegt

    11 april 2017 om 19:01

    Fraaie ontwikkeling dit! Lekker de apparatuur de schuld geven van je eigen falen. Want dat is en blijft het in mijn ogen als je zelf aan de bestuurderszijde achter het stuurwiel zit. Al wordt het mij niet 100% duidelijk uit dit artikel of hij inderdaad autopilot de schuld geeft of niet..

    Login om te reageren
  13. spast zegt

    11 april 2017 om 19:10

    Mijn vader rijdt met een Tesla S, ook hij had afgelopen jaar een kleine botsing met z’n S. Tesla beweert dat de auto automatisch remt als hij hindernissen spot en dat doet hij ook soms (beginnen piepen als een tegenligger te dicht komt of in bochten). Maar die dag zag de Tesla de grote trailer voor hem ook niet (mijn vader was blijkbaar ook niet voor zich aan het kijken) toen die vol in de remmen ging. De auto remde dus zoals ‘beloofd’ niet uit zichzelf maar wat nog vreemder was was het feit dat de spanner (een explosiefje volgens de garage) pas is afgegaan toen mijn vader al was uitgestapt, veel te laat dus. Gelukkig was er niemand gewond dus geen probleem maar het toont toch dat er nog wat tekortkomingen zijn naar betrouwbaarheid toe. De spuiterij die in opdracht van Tesla werkt zou dit gordelprobleem gemeld hebben bij Tesla maar kreeg daar verder geen antwoord op. Ikzelf vroeg toen ook via de owners group op Facebook of er nog iemand dergelijke situatie met de gordel had meegemaakt. Maar dat viel niet in goede aarde blijkbaar want langs alle kanten werd ik bestookt met vrij debiele en arrogante reacties, ik zou Tesla willen “kapot” maken en velen zeiden zelfs dat ze er niets van geloofden. Kortom ik vind het nog steeds een fantastische wagen en geweldig merk, hoewel dit wel snel zou kunnen veranderen als ze in een tunnelvisie blijven en niet geneigd zijn om dergelijke problemen nader te bekijken. Maar dat is onze ervaring dan, ik lees op het internet zowel erg negatieve verhalen als erg positieve verhalen.

    Login om te reageren
    • vroemvroem0987 zegt

      11 april 2017 om 20:44

      @spast: interessante input. Ik heb toch wel argwaan tegen al die automatische systemen

      Login om te reageren
  14. trustmeiamanengineer zegt

    11 april 2017 om 19:12

    Mooi dat Tesla altijd en overal kan zien of de Autopilot inderdaad was ingeschakeld. En dat blijkt ook nu weer niet het geval te zijn geweest. Ze zouden bestuurders die na een ongeluk door eigen schuld, en die vervolgens hun auto de schuld geven, moeten aanklagen voor laster…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 april 2017 om 19:18

      @trustmeiamanengineer: hoho. Dat zegt Tesla niet. Telsa zegt heel strategisch dat het ongeval niet door de autopilot veroorzaakt is. Of de autopilot aan of uit stond melden ze zo alleen impliciet. Blijkbaar stond de autopilot wel aan (anders hadden ze dat expliciet gemeld om de schuld naar de bestuurder door te schuiven) en zijn hier gewoon Tesla, bestuurder en autopiloot op een vrachtwagen geknald die ze niet meer konden ontwijken.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        11 april 2017 om 19:28

        @mashell: Hmm, zo zou je het ook uit kunnen leggen ja. Maar zo’n systeem is alerter en sneller dan een bestuurder, dus dat zou betekenen dat de vrachtwagenchauffeur hem er echt voor gesmeten heeft terwijl er geen ruimte voor was, wat weer niet klopt met zijn verhaal.

        Login om te reageren
        • bitd zegt

          11 april 2017 om 23:26

          @trustmeiamanengineer: waarschijnlijk de bekende vrachtwagen truc, richtingaanwijzer naar links en seconde later hem ervoor gooien… jammer alleen dat deze keer alleen de autopilot meekeek… die ziet geen richtingaanwijzer en rijdt steevast door tot het moment dat remmen geen oplossing meer is.

          Login om te reageren
  15. 87sandyd zegt

    11 april 2017 om 19:13

    Elke keer als ik naar de foto kijk denk ik: HEb je weer zo’n trucker op de linkerbaan….die trucker moet de schade van de Tesla betalen

    Login om te reageren
  16. jvthof zegt

    11 april 2017 om 19:16

    Kom zojuist vanuit Utrecht, file na file, dan weer stuk goed doorrijden en dan weer file… de Adaptive cruise heeft geen foutje gemaakt.

    Maar… de Adaptive heeft wel moeite met “opeens” invoegende bestuurders. Dan ziet hij ze laat, geeft een waarschuwing en remt alsnog zelf goed af.

    Die waarschuwing komt echt op tijd zodat ik zelf ook actie kan ondernemen. Kan niet geloven dat de betreffende tesla geen waarschuwingen geeft aan de bestuurder zelf als de auto pilot/Adaptive cruise het even niet meer aankan.

    In mijn optiek, bestuurder altijd fout.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 april 2017 om 19:27

      @jvthof: dat laatste sowieso. De bestuurder is verantwoordelijk, altijd.

      Login om te reageren
  17. deora zegt

    11 april 2017 om 19:24

    Autonoom of niet, de bestuurder heeft toch een rijbewijs gehaald en niet de auto.

    Login om te reageren
  18. RiKe zegt

    11 april 2017 om 19:25

    Op het moment dat de bestuurder aangeeft dat hij 130/140 reed en de vrachtwagen 80 reed, plus het feit dat hij zegt dat hij er al op zat voor hij er erg in had, geeft dat bij mij al aan dat de bestuurder van de Tesla de vrachtwagen dus heeft gezien. Anders kan je de inschatting niet maken van snelheid en afstand. Iedereen die wel zelf na kan denken grijpt dan al in.

    Login om te reageren
  19. kareljansen zegt

    11 april 2017 om 19:42

    Een vrachtwagen die ineens van rijbaan veranderde, die kwam door de middenberm? Of zou men rijstrook bedoelen?

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    11 april 2017 om 19:52

    Ik kan me niet voorstellen dat je met autopilot zo te hard kan rijden.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      11 april 2017 om 20:22

      @dutchdriftking: Jij kan je cruise control toch ook op hogere snelheden aanzetten? Ik kan prima met 130 km/u AP aanzetten. Heerlijk cruisend over de snelweg.

      Login om te reageren
  21. FieRo zegt

    11 april 2017 om 19:57

    Toen ik mijn rijbewijs haalde moest je zelf kunnen rijden, reageren en de regels kennen. Volgens mij is dat nog niet veranderd.

    Wat is het voor gelul dat hulpmiddelen verantwoordelijk zijn terwijl je zelf eindverantwoordelijk bent ? Wat een slappe wereld intussen dat het aan iets of iemand anders ligt als er iets mis gaat…

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      11 april 2017 om 20:14

      Voorbeeld: ik koop een keukenmes om mee te snijden. De fabrikant zegt dat het een prima mes is om er van alles mee te snijden. Of het nou een komkommer of het oor van Vincent van Gogh is, of het bot is of niet, het is uiteindelijk allemaal de schuld van de fabrikant.

      Login om te reageren
  22. stfu zegt

    11 april 2017 om 20:15

    Als die vrachtwagen ineens van rijbaan wisselt en het snelheidsverschil zo groot is, dan heb je kans dat een ongeluk onvermijdelijk is. En dat het allemaal zo snel gebeurde dat de auto het niet goed kon zien. In zijn auto zit dan ook nog oudere Autopilot met 1 camera.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 april 2017 om 20:30

      @stfu: in dat opzicht is hetgeen wat gebeurd is een ongeluk. Of het nu een Tesla op Autopilot was of een bestuurder in een Mercedes. In dit geval had het dus iedereen kunnen gebeuren: het is immers een ongeluk, zelfs moderne technologieën kunnen dat niet altijd voorkomen. Met ESP kun je immers ook de bocht uitvliegen.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        11 april 2017 om 23:52

        @willeme: op nu.nl staat zelfs dat de chauffeur en getuigen melden dat het zga niet voorkomen haf kunnen worden. Dus jammer dat het weer zo opgeblazen wordt door de media.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          12 april 2017 om 00:05

          @stfu: Maak je niet druk ;). Bij een disruptieve nieuwkomer als Tesla is men extra achterdochtig. Op sommige punten terecht en op sommige punten minder. Feit is dat Tesla nieuwe technieken levert die niet geheel onomstreden zijn.

          Auto Pilot is daar eentje van. Een enorme gamechanger. Want op het moment dat autonoom rijden door de wetgeving geaccepteerd wordt, loopt de gehele auto-industrie zeven stappen achter op de feiten. Ook Tesla, trouwens. Toen de auto de vervanger werd van paard-en-wagen waren er ook veel sceptici. Toen de elektrische auto zijn herintrede deed (wederom Tesla ;)) wederom. Er worden goede redenen en drogredenen aangehaald om maar bij het bekende te blijven.

          Mark my words: de auto waar het meest om werd gelachen tijdens de Salon van Genève wordt de nieuwe maatstaf: de Volkswagen Cedric. Niet omdat het een VW, maar vanwege het concept. Een rijdende wachtkamer. Waar je kunt werken op je laptop, telefoontjes kunt doen en je ontbijt nuttigen. Alle voordelen van de trein, maar gecombineerd met de voordelen van de auto. Auto’s worden niet meer gekocht, maar je bestelt een auto wanneer je deze nodig hebt. Gewoon per rit. Een stilstaande auto is antiek. Een auto met verbrandingsmotor al helemaal. Maar een auto met een stuur erin ook. Ik denk ook niet dat het lang gaat duren. 5 tot 10 jaar maximaal.

          Autonoom rijden is de sleutel tot dit nieuwe vervoersconcept. Op het moment dat autonoom rijden geaccepteerd is, veranderd dat de gehele industrie. Mensen hebben echter wel koudwatervrees. Dus alle risico’s moeten zo klein mogelijk zijn. O.a. Tesla is deze risico’s nu aan het verkennen.

          En dan komt ook ineens de aap uit de mouw betreft Uber, dat verlies op verlies lijdt. Op het moment dat autonoom rijden volgens de wetgeving mag, willen de fabrikanten alle data hebben over hoe mensen zich vervoeren. En die is Uber nu aan het verzamelen…

          Wellicht ben ik nu te ‘progressief’, maar dit is wel de situatie over een jaartje of 5, maximaal 10. Zelf auto rijden kan dan nog steeds, maar zal zeer duur worden. En waarschijnlijk dat we mensen over 10 jaar scheef aan gaan kijken omdat zij NIET autonoom rijden. Want ondanks dat het gevoelsmatig niet klopt (iedereen is een topchauffeur), zal de techniek beter functioneren. Het overgrote deel van de ongelukken is nog altij te wijten aan de menselijke factor.

          Login om te reageren
          • pinut187 zegt

            12 april 2017 om 05:09

            @willeme: ik ben het met je eens maar ik geef het 10-15 jaar.

            Login om te reageren
  23. timoangelo zegt

    11 april 2017 om 20:23

    Ik snap nog steeds niet wat ze aan die kant van de weg doen over de lijn heen

    Login om te reageren
  24. Koos zegt

    11 april 2017 om 20:25

    Er zit nauwelijks schade op de voorbumper, maar wel flink op de zijkant. Kan het niet zijn dat de vrachtwagen opzij is gegaan toen de Tesla met de neus al op gelijke hoogte was van de achterzijde van de vrachtwagen? Dan begin je ook weinig met Auto Pilot

    Login om te reageren
  25. 730ld zegt

    11 april 2017 om 20:34

    Het toont maar weer aan wat het gemiddelde niveau is van de Tesla rijder. Haha ja grapje hoor. Functietitel CEO maar verder totaal niet opletten. Beetje dom. Ja joh die vrachtwagen kwam ineens wel heel dichtbij. Ja dan rem je toch zelf!!

    Login om te reageren
  26. fconderkantlat zegt

    11 april 2017 om 20:39

    “Ik [het systeem] heb denk ik niet eens geremd.”

    sinds wanneer kan een tesla zelf praten en interviews afgeven? *denkt aan Kitt*

    Login om te reageren
  27. vroemvroem0987 zegt

    11 april 2017 om 20:40

    Ik zie een volle witte lijn. Dus vrachtwagen mocht niet naar linker rijvak. Autopilot of niet maar vrachtwagen is in fout

    Login om te reageren
  28. racerx zegt

    11 april 2017 om 20:57

    Ik zag laatst ook al zo’n droplul achter een vrachtwagen op autopilot rijden, met z’n handen van het stuur om z’n telefoon vast te houden zodat er met beide handen geappt/gemaild/gefacebooked kon worden. Man man man…

    Login om te reageren
  29. macready zegt

    11 april 2017 om 23:52

    “Levensgevaarlijke perikelen dus weer dankzij Autopilot”

    Ongefundeerde uitspraak die nog verder gaat de sensatie “journalistiek” van de Telegraaf. Kijken we naar uitspraken van de eigenaar bij RTV Oost en verklaringen van diverse getuigen dan komen we tot een hele andere conclusie:
    “Het ongeluk is echter niet te wijten aan het feit dat de Tesla op de Autopilot-modus, zoals Tesla de geavanceerde cruisecontrol noemt, reed. Er raakte ook niemand gewond.

    De vrachtwagen week op dusdanig roekeloze wijze uit, dat het ongeluk ook zonder Autopilot gebeurd zou zijn, aldus de eigenaar. Getuigen zouden die lezing hebben bevestigd aan de chauffeur van de Tesla.”

    Login om te reageren
  30. kermit123 zegt

    12 april 2017 om 10:57

    Als ik een Tesla achter me zie rijden geef ik altijd gas om weg te komen. Ik voel me niet meer veilig als ik een Tesla zie.

    Login om te reageren
  31. mrrallycross zegt

    12 april 2017 om 14:08

    Gewoon lekker zelf opletten

    Login om te reageren
  32. amg65 zegt

    12 april 2017 om 21:08

    “De vrachtwagen week op dusdanig roekeloze wijze uit, dat het ongeluk ook zonder Autopilot gebeurd zou zijn, aldus de eigenaar. Getuigen zouden die lezing hebben bevestigd aan de chauffeur van de Tesla.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North