• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De coolste auto met viercilinder is weer helemaal fris

Auteur: machielvdd, gepost 10 april 2024 om 11:00 – 11 Reacties

Ze hebben alleen niks gedaan aan het meest storende element, dat is dan wel weer jammer.

De roadster is een autotype wat met uitsterven bedreigt is, maar er is een automerk waar alle ontwikkelingen in autoland geen vat op hebben. We hebben het uiteraard over Morgan, die anno 2024 nog steeds auto’s volgend hetzelfde recept bouwt als 50 jaar geleden.

Facelift Morgan Plus Four

Dat betekent natuurlijk niet dat al die tijd stilgezeten hebben bij Morgan. In 2020 kwamen ze met een compleet nieuwe Plus Four, met een nieuw aluminium platform en een moderne BMW-viercilinder. Deze auto krijgt nu alweer een facelift, wat voor Morgan-begrippen heel snel is. Want wat is nou 4 jaar op de Morgan-tijdschaal?

Cleanere look

Het doel van deze facelift was vooral om de auto een cleanere look te geven. De Plus Four heeft compleet nieuwe koplampen gekregen en de losse knipperlichten aan de voorkant zijn verdwenen. De voorbumper is ook vereenvoudigd en nu uitgevoerd in zwart.

Morgan Plus Four facelift
Morgan Plus Four facelift
Morgan Plus Four facelift
Morgan Plus Four facelift
Morgan Plus Four facelift
Morgan Plus Four facelift
Morgan Plus Four facelift

Geen reservewiel achterop

De achterkant is eveneens versimpeld, met één lichtunit in plaats van twee. Ook is het reservewiel op de kofferbak verdwenen (net als bij de Plus Six). Met deze aanpassingen oogt de Plus Four inderdaad cleaner, al is de voorkant nu misschien iets té simpel.

Dynamic Handling Pack

De facelift van de Morgan Plus Four brengt ook nog wat technische verbeteringen met zich mee, al zijn deze niet heel ingrijpend. Het onderstel is standaard iets aangepast en er is optioneel een Dynamic Handling Pack. Daarmee krijg je andere veren, verstelbare schokdempers en een veerpootbrug achter.

Automaatpook

In het interieur is een verbeterd Sennheiser-audiosysteem te vinden, een verbeterd scherm en nieuwe interieurverlichting. Helaas is het meest storende element in het interieur niet aangepakt: de BMW-automaatpook. Dit probleem is echter op te lossen door voor de handbak te gaan. Dan heb je wel gewoon een fraaie klassieke pook.

BMW viercilinder

Motorisch verandert er niks, dus de Plus Four wordt nog steeds aangedreven door BMW’s B48 viercilinder. Net als in de 330i en de Toyota Supra levert deze 258 pk en 400 Nm aan koppel. De puristen moeten iets minder genoegen nemen, want met de handbak is het koppel beperkt tot 350 Nm.

Gewicht

258 pk is naar hedendaagse standaarden niet heel veel, maar de Morgan heeft ook niet het gewicht van een moderne auto. De Plus Four weegt slechts 1.009 kg (of 1.013 kg met handbak) en sprint daarmee in 4,8 seconden van 0 naar 100 (of 5,2 seconden met de handbak).

Wat de Morgan Plus Four facelift in Nederland moet kosten is nog niet bekend, maar reken op een vanafprijs van rond de ton.

Ook interessant!

  • Morgan Super 3 Malle Rally
    Morgan Super 3 Malle Rally komt inclusief een vette vakantie
  • Dit is de coolste auto van Marktplaats
  • Autoblog-lezer maakt gave roadtrip met de nieuwe Morgan Super 3
  • Audi RS4 Competition Nordschleife
    Zo snel is de Audi RS4 Competition Plus op de Nordschleife

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Morgan, plus-4

Vorig bericht: « Nieuwe Ford Focus ST Edition is meteen klaar voor het circuit
Volgend bericht: Gespot – De GT3 RS krijgt een nóg grotere spoiler »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    10 april 2024 om 11:35

    Volgt er een testrit????

    Login om te reageren
  2. rykkie zegt

    10 april 2024 om 11:36

    Coolste auto?
    Hmmm over smaak valt niet te twisten denk ik dan maar.

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    10 april 2024 om 11:48

    Er zijn veel redenen om een handbak te kiezen, maar geen enkele is er zo groot als geen moderne BMW pook hebben in dit klassieke interieur. Hele gave wagens zeg, en een parts bin motor is in mijn ogen alleen maar een pluspunt qua onderhoud.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      10 april 2024 om 13:13

      Morgan heeft altijd een motor van een andere fabrikant gebruikt. Dat scheelt enorm in de kosten. Het ontwikkelen van een motor is duur, en bijblijven met alle milieu-eisen al helemaal.

      Met deze auto kan je in ieder geval terecht bij iedere BMW garage voor je onderhoud. Dat wordt ruzie onder de monteurs wie deze op de brug mag zetten.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        10 april 2024 om 15:30

        Ja helemaal mee eens, maar je hoort wel eens mensen die het een minpunt vinden als er een motor van een andere fabrikant in ligt, zoals bij de Spyker met Audi blok. Ik zie het enkel als pluspunt bij zulke kleine autofabrikanten.

        Login om te reageren
  4. Snelle zegt

    10 april 2024 om 11:52

    Je hebt wel ballen en smaak als je voor deze optie gaat. Het is wat anders dan een mainstream auto die we iedere dag tegen komen. Ben blij dat er nog van deze auto’s gemaakt worden en dat er een importeur is die ze aanbied op de Nederlandse markt

    Login om te reageren
  5. Wolflow zegt

    10 april 2024 om 12:01

    Jammer, ik dacht aan de titel op te kunnen maken dat er een opvolger voor S2000 was

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    10 april 2024 om 13:48

    Ik weet niet wat dit gebakje kost, maar het lijkt mij toch dat je deze met de 6 in lijn van BMW wil? Desnoods atmosferisch met vergelijkbaar vermogen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 april 2024 om 16:58

      Waarom? Deze moet toch juist niet al te soepel zijn om een beetje het authentieke gevoel te krijgen? Dus de BMW drie cilinder is meer op z’n plek dan de zes in lijn.

      Login om te reageren
  7. Mocha Joe zegt

    10 april 2024 om 13:53

    Ik was benieuwd naar de Euro NCAP score van dit koetswerk, maar hij blijkt niet getest te worden 🙈

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    10 april 2024 om 14:13

    Haha, volgens mij zit nu de helft van alle autobloggers op de Morgan website, de configurator is overbelast!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North