• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Duitsers achterna? Citroen C5 met A-label

Auteur: Alwood, gepost 1 december 2008 om 14:20 – 35 Reacties

C5


Jawel, ook de Citroën C5 wil verder met een groen imago. De grootste station, of toch zeker mooiste, uit het land van kaas en wijn produceert met de nieuwste HDi FAP éénpuntzes diesel slechts 140 gram CO2 per kilometer.

Eerlijk gezegd zijn het cijfers die mij enigszins teleurstellen. Als voorbeeld neem ik de folder van BMW voor me, de 320i spuit ook slechts 142 gram CO2 de wijde wereld in. De BMW is dan nog een benzine ook! Hetzelfde geldt voor zuinige 2.0 TFSI varianten van de Audi A4. De toekenning van de labels is in mijn ogen dan ook altijd een wat vreemd tafereel geweest. Stel je een clubje geitenwollen sokken voor die zwaar inhalerend achter de uitlaat van een auto gaan zitten, de auto met de minste ‘casualties’ krijgt het beste label.

De toch wel flinke uitstoot zorgt er helaas ook voor dat de C5 geen bijtellingsvoordeel krijgt. Een diesel moet voor de 20 procent regeling 116 gram of minder uitstoten per kilometer. Iets wat voor grote auto’s op het moment nog best een probleem lijkt. Een setje michelin energy savers, dunne olie en een zuinige elektrische stuurbekrachtiging mogen daar verder niet bij helpen. Misschien dat de hybride technologie de Fransen gaat helpen met het reduceren van uitstoot?

De nieuwprijs van de meest zuinige C5 is €29.590,-. De nieuwe serie zuinige modellen, die hiermee bij Citroën gestart is, gaat door onder de naam Airdream. Hebben ze ook nog een eigen A-label.

CITROËN C5 NU OOK MET A-LABEL!

Amsterdam, maandag 1 december 2008 – Citroën is voortdurend op zoek naar mogelijkheden om het milieu te ontlasten, zoals ook weer bleek uit de diverse hybride conceptcars op de Salon van Parijs. Niet alleen de onlangs gerestylede C1 heeft het A-label, maar nu ook de Citroën C5
1.6 HDiF!

Om dit A-label te verkrijgen is een aantal wijzigingen aangebracht aan de auto, die zorgen voor zowel een verdere vermindering van de uitstoot als een gereduceerd verbruik. Hierdoor voldoet de C5 1.6 HDiF aan de Euro V-norm en heeft de auto een CO2 uitstoot van 140 g/km.

De C5 1.6 HDiF kent de volgende aanpassingen:

– Geoptimaliseerde afregeling van de HDi 110 FAP-motor voor verminderd verbruik
– Gebruik van olie met minder weerstand
– 16 inch wielen voorzien van Michelin Energy Saver® -banden met uiterst geringe rolweerstand
– De stuurbekrachtiging werkt elektrisch wat een gunstige invloed heeft op het verbruik

De 1.6 HDiF is voorzien van het Citroën Airdream-label. Airdream staat voor de inspanningen van Citroën om actief bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit en een schoner milieu door de schadelijke uitstoot van de modellen te reduceren.

De C5 1.6 HDiF is leverbaar vanaf € 29.590,-

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Citroën C5 X is het nieuwste vlaggenschip
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

bijtelling, c5, Citroen, Diesel

Vorig bericht: « Video: Matzwarte Gemballa Mirage GT!
Volgend bericht: Altijd open: Volkswagen Eos White Night »

Lees Interacties

Reacties

  1. CitroenFan zegt

    1 december 2008 om 14:27

    Wat een prachtige auto is het toch! Er rijden er hier in de buurt 2, Tourer en Berline! Zo mooi..

    Login om te reageren
  2. Johan zegt

    1 december 2008 om 14:30

    fap fap … not

    Login om te reageren
  3. Jan Rap zegt

    1 december 2008 om 14:34

    In het echt issie een stuk minder geniaal dan op de foto…

    Login om te reageren
  4. Endlezz zegt

    1 december 2008 om 14:34

    lol, kwou exact dezelfde grap maken :p

    Login om te reageren
  5. Einser zegt

    1 december 2008 om 14:40

    Eén-punt-zes diesel in zo’n bak! Dat wordt met één been bijsteppen als je tegen de Brienenoord op wilt…

    Login om te reageren
  6. Mr. Marteen zegt

    1 december 2008 om 14:41

    komt zo’n auto dan ook nog een beetje vooruit ? Met zo’n kleine oliestoker in het vooronder.

    Login om te reageren
  7. Racer X zegt

    1 december 2008 om 14:41

    Dat ding zal wel niet vooruit te branden zijn met die lame-ass 1.6

    Next!

    Login om te reageren
  8. sim zegt

    1 december 2008 om 14:55

    Heb een testrit gedaan met de 1.6 en het is meer een lange afstandsloper dan een spurter maar je komt goed mee met het verkeer.
    De 2.7 V6 is een juweeltje maar allenmet automaat verkrijgbaar.
    Ik verkies de 2.2 HDI 170 pk en 400nm, die motor is stil soepel en heel snel en in combinatie met de 6 bak handgeschakeld eigenlijk best sportief te rijden.
    Het bestelbonnetje is nog niet getekend omdat ik nog eens wil testrijden met een Audi a4 met common rail motor,de vorige motoren maakten net als de BMW 4 cilinders veel teveel herrie bij het optrekken.

    Login om te reageren
  9. Toms zegt

    1 december 2008 om 15:06

    Nu nog de 2.0i benzine eruit en de 175pk 1.6 turbo benzine erin en de autoverkopen zullen stijgen bij Citroen.

    Een lekkere en betaalbare benzine motor ontbreekt er nog een beetje aan voor de leaserijder die zijn omslagpunt onder de 35.000 km heeft.

    Login om te reageren
  10. Mr_R zegt

    1 december 2008 om 15:11

    O-o-o! Wie mooi wil zijn moet pijn leiden!

    Buitengewoon schitterende bak, echt heel erg mooi… máár! Een één punt zes? Dan duurt het 14(!) seconden om naar de 100 te kruipen! 14 seconden! Hallo! Een Volkswagen Passat 2.0 TDI 110pk Bluemotion doet dat in 11,9 seconde en nipt ook nog eens minder diesel, maarja… een Passat is een Passat en een C5 is pure (zware) schoonheid.

    Aan de andere kant: voor leaserijders die in de Randstad rondkachelen is dit wel een ideale auto. Van 0-100 doe je toch nooit, want je staat immers altijd in de file en als je dan in de file staat kan je beter met zo’n schoonheid op stap zijn dan met een iets snellere maar o-zo-saaie Duitser. Ze hadden ‘m ‘C5 Randstad’ moeten noemen!’

    Login om te reageren
  11. Zoef zegt

    1 december 2008 om 15:11

    Die Franzozen zullen zich wel net zo min bewust zijn wat FAP buiten Frankrijk betekent als dat de Italianen ooit hebben willen weten wat Croma hier betekent.

    Login om te reageren
  12. johan zegt

    1 december 2008 om 15:25

    @ toms… de 1.6 turbo met 175 pk is er enkel bij MINI…… in de PSA groep is er enkel een 150 PK variant

    Login om te reageren
  13. m@rco zegt

    1 december 2008 om 15:37

    @ johan

    Nope ook de 207 rc, 308 feline en in de c4 is de 175 pk versie leverbaar

    Login om te reageren
  14. Majinstar zegt

    1 december 2008 om 15:54

    Goedkoper, zuiniger, beter & mooier. Wat wil je nog meer ?

    Login om te reageren
  15. -niels- zegt

    1 december 2008 om 16:32

    ik vind z echt schitterend, tis dat ik het geld momenteel even niet contant bij heb :P maar als ik later groot ben 8)
    da word zeker een Citroën c5 break (tourer) musketier in het wit

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    1 december 2008 om 16:53

    Hm, ja, als je die cijfers van Citroën en BMW naast elkaar zet, is het wel opvallend, dat verschil. Waar komt het vandaan?

    Login om te reageren
  17. Laurens zegt

    1 december 2008 om 16:56

    Heb het idee dat die A-labels vanuit een milieu standpunt wel goed werken. Veel bedrijven stellen het als eis aan de werknemers, om een groen imago te hebben/houden.

    Het vermogen is in de praktijk ook wel te doen, zelf een tijd een 90 pk Passat van het vorige type gereden. Dat ding was ook snel genoeg tov de medeweggebruikers.

    Login om te reageren
  18. Nick zegt

    1 december 2008 om 17:25

    Ze maken misschien niet zulke geweldige auto’s maar de C5 is wel een plaatje, en PSA maakt ook serieuze dieselmotoren die rustig in het rijtje BMW, Volvo, Mercedes-Benz, Caterpillar, Cummins, Detroit Diesel en VAG passen.
    En misschien Toyota, maar hun motoren zijn weer te zwaar qua massa en dimensionale grootte ben ik van mening.

    Login om te reageren
  19. Alwood zegt

    1 december 2008 om 17:44

    @ Citrofiel
    Don’t start! ;) de hooly’s die je achter je aan krijgt als ze deze vraag lezen… heeft iets met techniek, superieur en eigendunk te maken :P

    Login om te reageren
  20. VWR32DSG zegt

    1 december 2008 om 18:01

    Ik rijd dagelijks een 1.6 Hdi met 75 PK en rond de 1400 kilo…maar dat komt best goed vooruit….ok het is geen GTI….maar door het turbootje heb je eigenlijk altijd voldoende trekkracht wat bij een 1.9D / SDI niet het geval is….

    Login om te reageren
  21. Dirk zegt

    1 december 2008 om 19:01

    Cilinderinhoud en pk’s zijn van minder belang dan het maximum koppel en daar is deze goeie psa motor sterk in nl. 260 Nm voor een 1.6
    ik heb ooit een testrit gedaan met een 407 1.6 hdi en daar miste ik vooral een zesde versnelling. Bij 140 op de snelweg maakt de motor veel toeren.
    Ik weet niet of de c5 uitgerust is met een zesbak.

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    1 december 2008 om 19:07

    @ Dirk; Vanuit een milieutechnisch standpunt lijkt het me logisch dat deze een zesbak heeft, maar dat hoeft natuurlijk niet…

    @ Alwood; Ik heb niets gezegd…

    Login om te reageren
  23. slk 32amg zegt

    1 december 2008 om 21:15

    Fap” is also an onomatopoeic for masturbation (popularized by Sexy Losers webcomics). WIKIPEDIA

    Weer wat geleerd vandaag

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    1 december 2008 om 21:37

    @ slk 32amg; Jij hebt niet heel toevallig wat te maken met slk55 amg, een ex-actieve-autoblogger? Vast niet… OMG, ik wordt paranoide…

    Login om te reageren
  25. T@pgear zegt

    1 december 2008 om 22:05

    @ M@rco

    Vertel mij eens welke C4 dat is? mij niet bekend, alleen een 150 pk THP versie…..

    Login om te reageren
  26. wimbers zegt

    1 december 2008 om 22:14

    met veel punten hierboven eens.
    c5 is mooi, maar alleen laag met grote wielen (zoals iedere auto)
    c5 heeft heel hard betere alternatieven voor de 2.0 benzine nodig
    c5 heeft ook heel hard betere alternatieven voor de 4! versnellingsbak automaat nodig
    c5 zou niet gek zijn met 1.6 turbo hybride met < 140 gram uitstoot op benzine

    bovenstaande geld eigenlijk voor ieder merk dat serieus in de leasemarkt actief is.

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    1 december 2008 om 22:21

    @ Tapgear; Hm, nee, er wordt wel een boel over geroddeld, maar ik dacht ook niet dat hij er al was…

    @ wimbers; Deels mee eens, maar tegelijkertijd zorgen die 2.0 met 4traps automaat wel voor een heel relaxt rijgedrag…

    Login om te reageren
  28. m@rco zegt

    1 december 2008 om 22:41

    @ T@pgear

    Had gelezen dat deze afgelopen zomer leverbaar zou worden

    http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8456

    Als ik nu in de lijst kijk staat daar nog steeds de 2.0 16v.

    Vreemd

    Login om te reageren
  29. Citrofiel zegt

    1 december 2008 om 22:44

    @ Marco; Er staat alleen dat het een ideale krachtbron is. En dat de 175 Turbo de ongeblazen 2.0 16V met 177 pk met pensioen kán (!) sturen. Er staat niet dat hij er echt komt.

    Login om te reageren
  30. Raptor zegt

    2 december 2008 om 08:10

    Net een C4 als vervangwagen gehad voor mijn BMW… NOOIT meer, wat een rammelbak zeg. Net een bestelwagen die over pudding reed. De volgende wordt terug een Alfa Romeo. Da’s nog een tikkeltje fijner dan een BMW.

    Die C5 lijkt vanachter trouwens erg op een Audi. Ik houd niet van auto’s die op andere auto’s lijken…

    Login om te reageren
  31. T@pgear zegt

    2 december 2008 om 17:53

    @ M@rco

    De 2.0 16v is al uit het gamma genomen, enkel nog alleen 1.4 en 1.6 benzine motoren. Zie de link, ff aanklikken en dan de juiste auto aanklikken (c4 coupe en berline)

    http://www.citroen.nl/CWH/nl-NL/Corporate/Personenauto/Prijzen/

    Topgear

    Login om te reageren
  32. Johan Witteveen zegt

    16 december 2008 om 18:16

    Allemachtig wat moet ik op mijn C5 afschrijven. 1 januari 2005 gekocht en a.s. januari 4 jaar, krijg ik (nota bene bij inruik voor een mooie Tourer Exclusive van mijn garage in Alphen aan den Rijn euo 9.200 terug. Gekocht voor bijna 30.000, navi, seduction, nieuwe banden, set winterbanden met velgen etc. en 87.000 km gelopen.
    Moet ik nu weer een Citroen kopen? Wie adviseert mij?

    Login om te reageren
  33. d'hondt philip zegt

    14 april 2009 om 05:50

    ik heb een mercedes e 220 cdi gereden en rij nu een c5. ik ben mijn mercedes
    bij het instappen van mijn c5 direct vergeten.duitse roestbak!

    Login om te reageren
  34. frank zegt

    10 juni 2010 om 15:56

    Heb me vandaag een c5 tourer aangeschaft se, en mijn mercedes C220 CDI adieu gezegd, hopelijk heb ik een goede keuze gedaan :-)

    Login om te reageren
  35. robert zegt

    14 december 2010 om 11:43

    ik heb altijd met mercedes en bww gereden nieuw gekocht, en altijd broblemen vanaf de eerste maand soms .

    Ik rij nu met een c5 en wil geen andere auto meer en zeker geen duitse stijve rammelkar ;merk zit gewoonweg tussen ons oren was vroeger bij mij ook zo.

    koop allen een c5 en autorijden word weer intersant:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North