• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De échte Mini is terug, in stijl van 2022

Auteur: RubenPriest, gepost 25 januari 2022 om 14:01 – 17 Reacties

De échte Mini is terug, in stijl van 2022

De Mini, zoals je het iconische model kent, is terug en doet mee in de moderne tijd anno 2022.

In Italië hebben ze de Fiat 500, de Britten kennen we van Mini. Met de kleine letters dus, nog voordat BMW er een vinger in de pap kreeg. De MINI’s van vandaag de dag zijn niet zo klein meer, dat weten we allemaal. Maar het moderne MINI heeft de klassieke Mini teruggebracht. Als elektrische stadsauto. Dat hebben ze gedaan onder het MINI Recharged project.

Het origineel werd gelanceerd in 1959. Meer dan zestig jaar geleden. Toen nog uiteraard met een verbrandingsmotor. Maar wat als je deze klassieker neemt en er een elektrische auto van maakt? Het idee werd gelanceerd met een concept in 2018. Destijds gepresenteerd op de New York Auto Show. Animo voor dit idee bleek zo groot, dat ze bij MINI een ontwikkeling begonnen om verder te gaan dan alleen een concept.

Mini 2022

Zo geschiedde en staan we nu met het MINI Recharged project. Eigenaren van een klassieke Mini kunnen bij het project terecht met de auto. Het voertuig dient dan als donorauto. Ergens klinkt het wel een beetje jammer. De verbrandingsmotor opofferen voor een elektrische aandrijflijn. Maar maak je geen zorgen. Mini gooit de oude motor niet weg, maar deze blijft in bewaring. Mocht je om wat voor reden dan ook weer terugwillen naar het origineel dan kan dat. Kijk, daar is over nagedacht!

Mini 2022
Mini 2022

De elektrische aandrijflijn levert een vermogen van 90 kW. Hoe groot het accupakket is, dat is niet bekendgemaakt. De stadsauto sprint in negen seconden naar 100 km/u. Niet heel snel, maar snel genoeg voor het type auto. Opladen kan met een laadsnelheid tot 6.6 kW en de actieradius ligt op 160 kilometer.

Ook interessant!

  • Gefacelifte MINI
    BMW wil van MINI een volledig elektrisch merk maken
  • MINI Strip is de definitie van een kale auto
    MINI Strip is het tegenovergestelde van full option
  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • Video: Kever sluit deur van Mini

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste BMW i7 van Marktplaats
  • Jeremy Clarkson steekt Christian Horner hart onder de riem
  • Drugsdealers kunnen langer genieten van hun favoriete Mercedes
  • Verstappen geeft top tip aan ander team voor nieuwe coureur
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Klassiekers, MINI

Vorig bericht: « Kia: “Vanaf 2028 komen we met waterstofauto’s”
Volgend bericht: Gespot – De foutste S 63 AMG ter wereld? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    25 januari 2022 om 14:08

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • MDA zegt

      25 januari 2022 om 14:12

      @RubenPriest: 90kW is een vermogen, net als pk… niet een opslag van energie. Dan moet het toch echt kwh zijn

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        25 januari 2022 om 18:50

        @mda: met 90 kW moet een mini wel wat sneller naar de 100 kunnen knallen….

        Login om te reageren
    • MDA zegt

      25 januari 2022 om 14:17

      @RubenPriest: The battery’s size has not been announced, but we do know it stores enough juice for about 100 miles (160 kilometers).

      Login om te reageren
  2. MDA zegt

    25 januari 2022 om 14:11

    90 kWh en 160 km range?? Daar is iets mis gegaan met de waardes of de efficiency…

    Login om te reageren
    • porker zegt

      25 januari 2022 om 23:17

      @mda: vermogen van 90kw, motortje dus niet de accu

      Login om te reageren
    • galgootje zegt

      25 januari 2022 om 23:19

      @mda: kw als vermogen motor lees ik, niet kWh wat capaciteit battery zou zijn.

      Login om te reageren
  3. GH zegt

    25 januari 2022 om 14:14

    Ooit geroepen dat ik ooit zo’n origineel oude mini zou hebben. De wens is er nog steeds, bereikbaarheid (niet als daily uiteraard, dus voor erbij) steeds moeilijker. Die dingen blijven flink in waarde stijgen.

    Login om te reageren
  4. av_diver zegt

    25 januari 2022 om 14:17

    Het persbericht benoemd de grootte van het accupakket niet, maar zegt wel het volgende:
    The drive is a modern electric motor that generates a continuous output of up to 90 kW and accelerates the electrified classic Mini from zero to 100 km/h in approximately nine seconds. The energy is supplied by a high-voltage battery, which can be charged with an output of up to 6.6 kW and enables a predicted range of around 160 kilometers.
    En dit: electricity consumption combined:17.6 – 15.2 kWh/100 km according to WLTP
    Dus gemiddeld ~16.4kwh/100km, met een range van 160, is dus ongeveer 26kwh accupakket?
    https://www.press.bmwgroup.com/united-kingdom/article/detail/T0364994EN_GB?language=en_GB

    Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    25 januari 2022 om 14:40

    Speciaal project.. maar meer benieuwd naar de evolutie algemeen van ombouwen naar EV. Wat moet zoiets dan kosten?

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    25 januari 2022 om 14:41

    Lijkt mij eigenlijk best een geinig karretje om mee te forenzen.

    Login om te reageren
  7. ukbob zegt

    25 januari 2022 om 15:09

    Leuk natuurlijk!
    M’n moeder bracht ons vroeger in zo eentje naar school.
    Op de zaak hadden we zelfs eentje in van uitvoering (zoals de huidige Clubman, dus met deurtjes achter)

    Probleem lijkt me alleen: die dingen zijn gemaakt volgens de ideeen over veiligheid in de 60’s… als je er een plastic prullenbak mee raakt ben je dood joh..

    Login om te reageren
  8. frank2b zegt

    25 januari 2022 om 15:47

    Hoop dat ze ook iets hebben gedaan met:
    – Veergedrag,
    – Kreukelzones en airbags.
    – Bagageruimte

    In elk geval is dat krijsende motortje er uit. Dat is al een hele verbetering.

    Login om te reageren
  9. Brol zegt

    25 januari 2022 om 18:26

    Prijskaartje ?

    Login om te reageren
  10. mc96 zegt

    26 januari 2022 om 06:54

    Ben benieuwd wat ie weegt. Lichte gewicht maakte de originele Mini juist zo spectacular om mee te sturen.

    Login om te reageren
  11. Daremaster Co zegt

    26 januari 2022 om 15:15

    Zal wel belabberde veiligheid hebben?

    Login om te reageren
  12. Eduardo Cuvelier zegt

    15 juni 2024 om 11:40

    Classic MINI Recharged Project Electrical Euphoria – Score :
    – Pogo : ‘IR Drunkard Pixie’
    – https://www.youtube.com/watch?v=UWWQ33Q3umw

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North