• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De elektrische Mercedes EQS is een belachelijk succes

Auteur: jaapiyo, gepost 30 oktober 2021 om 20:08 – 74 Reacties

Mercedes EQS

De nieuwe Mercedes EQS blijkt een belachelijk succes.

Het duurde even wat langer dan vooraf voorspeld en gedacht, maar inmiddels heeft Mercedes een heel scala aan EV’s in de showrooms staan. De EQS was niet de eerste van het stel, maar wel een hele belangrijke. Hoewel Mercedes tegenwoordig ongetwijfeld meer verdient aan SUV’s en dergelijke, is ‘de S’ nog altijd het kroonjuweel. Het is de auto die de toon zet voor de kleinere broertjes. En de EQS moet dat natuurlijk ook gaan doen voor de mindere elektrische goden in het gamma.

Traditioneel segment

Het segment waarin de S-Klasse opereert is echter ook erg traditioneel. Er zijn steeds meer nieuwe jonge rijken op aarde, dus de dagen dat Ferrari’s alleen door grijzende heren (m/v) gereden werden zijn al lang voorbij. Maar ja, een S, Siebener of Horch, daar begin je ook als je een jonge miljardair bent eigenlijk niet aan voor je vijftigste. Hoewel het daardoor natuurlijk ook wel weer extra cool is om het wel te doen. Enfin, in principe is het F-segment het domein van stoffige zakenlieden. Zou deze markt de EQS met zijn bijzondere styling en blender-aandrijflijn wel accepteren?

Belachelijk succes

Wel, jazeker! Althans, afgaande op de eerste verkoopmaanden in Europa, gaat de EQS als een speer. De EQS noteert im Großen Ganzen dezelfde cijfers als de traditionele W223 S-Klasse. Dat is niet omdat die laatste matig verkoopt, want het verse model is in de eerste drie kwartalen 62.306 over de toonbank gegaan. Dat is een plusje van 45 procent ten opzichte van vorig jaar.

Hela Ola

CEO Ola Källenius had eerder zijn hoop uitgesproken dat de EQS ‘een robuust’ aantal van de toplimo-verkopen voor zijn rekening zou nemen. Maar naar verluidt had men bij Mercedes niet verwacht dat de EQS het zo goed zou doen ten opzichte van de nieuwe S-Klasse. Als je de aantallen zou extrapoleren naar een heel verkoopjaar, zou Das Haus zo’n 80.000 EQS-en per jaar kunnen wegzetten. Misschien is het iets te vroeg om daarover na te denken voordat de auto überhaupt in China en Amerika verkocht wordt, maar toch.

Als jij voor een elektrische toplimo in de markt was, zou je dan ook gaan voor de EQS? Of heb je liever een Lucid Dream Air? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Video: Wouter stelt Mercedes EQS aan je voor
    Video: Wouter stelt Mercedes EQS aan je voor
  • Video: Mercedes EQS voor het eerst rijdend te zien
    Video: Mercedes EQS voor het eerst rijdend te zien

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, EQS, Mercedes, ola-kallenius, s-klasse

Vorig bericht: « Drievoudig kampioen denkt dat Hamilton kampioen wordt
Volgend bericht: Video – ongeschikt voor het skatepark »

Lees Interacties

Reacties

  1. towi1989 zegt

    30 oktober 2021 om 20:43

    voor mij 1 maal een lucid aub.

    Login om te reageren
  2. dalmore zegt

    30 oktober 2021 om 21:01

    Nope. Tesla S. Los van de auto het beste laadnetwerk. Menig mens heeft een mening van de “plastic” auto, ik vraag me af hoeveel hiervan ook werkelijk de auto (lang) in bezit hebben gehad.

    Login om te reageren
    • rens4 zegt

      30 oktober 2021 om 21:35

      @dalmore: ik heb dat (lang in bezit gehad), en geloof me dat wil je niet. Haal jezelf uit dromenland voordat je in t zelfde schip beland als mij ;)

      Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      30 oktober 2021 om 22:13

      Slecht vergelijk, zo’n EQS heeft veel meer luxe features dan er ooit in een Model S gaan verschijnen, zit ook in een net hoger prijsklasse.

      Login om te reageren
      • dalmore zegt

        31 oktober 2021 om 09:33

        En een Lucid is dan wel een S-klasse concurrent?

        Login om te reageren
    • stefan82 zegt

      30 oktober 2021 om 23:37

      @dalmore: Heb nu bijna 4 jaar een Model S en ik vind het fantastisch. Overweeg dan ook de Plaid voor 2022. Nooit in een EQS gereden overigens dus kan er niks over zeggen. Tesla doet een beetje met mij (en mn vrouw) wat Apple doet… een super ervaring waarna, wij in ieder geval, niet zomaar meer verder kijken (zonder daarmee iets slechts te zeggen over welk ander merk dan ook).

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        31 oktober 2021 om 07:58

        @stefan82; Of een S-klasse iets voor jou zou zijn weet ik niet, gezien je Apple vergelijking verwacht ik van niet eigenlijk, maar de auto’s zijn echt volledig onvergelijkbaar. Als een model S een iPhone is dan is de S klasse een butler. In beide gevallen word je ontzorgt, maar in een S klasse word je verwend.

        Login om te reageren
      • 993carrera4s zegt

        31 oktober 2021 om 17:14

        @stefan82: Als je deze luxe hebt om een ton stuk te slaan op een auto, kan 1 proefritje extra toch geen kwaad. Misschien ben je nog positiever over de EQS dan de nieuwe model S.

        Login om te reageren
        • stefan82 zegt

          31 oktober 2021 om 18:23

          @993carrera4s: Wat je voorstelt is de logische route en rationeel gezien iets wat ik tenminste zou moeten doen. Met motoren ben ik helemaal fan van Ducati. Zo erg dat ik ook daar niet zomaar vanaf stap. Iets waar mn hart ligt. Met Tesla is het nog niet zover maar het komt dicht in de buurt. Lastig uit te leggen maar ik verwacht dat iedereen dit wel in meer of mindere mate herkent van een of ander product of dienst.

          Login om te reageren
    • vondick zegt

      31 oktober 2021 om 06:06

      Model S is een E-klasse concurrent. Maar ook de E-klasse is een stuk luxer. De S/EQS zijn een segment hoger. Dit steekt er dus op alle mogelijke manieren ver boven uit.

      Ik ben ook wel in de markt voor zo’n ding, vind het een prachtige wagen. Ook denk ik dat hij de 5 Touring wel goed kan vervangen als eerste EV.

      Nu nog even wachten tot de kop er af is en uit Duitsland importeren.

      Login om te reageren
    • superfunky zegt

      31 oktober 2021 om 08:51

      @dalmore: 7 maanden. Het slechtste wat ik ooit heb gereden in ieder opzicht.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        31 oktober 2021 om 10:23

        Als ik het goed begrijp werkt(e) je in de Duitse automotive, je gelooft totaal niet in het concept EV, je rijgewoontes (autobahn, lange afstanden) passen er niet bij en vervolgens kies je ervoor om uitgerekend de eerste versie van een EV van een Amerikaanse nieuwkomer te bestellen. Hoe had je eigenlijk zelf verwacht dat het zou gaan?

        Login om te reageren
        • superfunky zegt

          31 oktober 2021 om 12:20

          @Pascal: ik werk regeld als adviseur in de automotive, klopt.
          Ik geloof wel degelijk in EV, maar als stadsauto en/of als 2e auto van het gezin en voor gebruikers die geregeld een langere afstand rijden, flexibel moeten zijn geloof ik in hybrides. Daarom rijd ik nu een Pana turbo S hybrid. Ik zie inderdaad niets in een algehele transitie naar full-EV en die gaat er ook niet komen om tal van redenen, maar voornamelijk vanwege:
          – er zijn grondstoffen voor batterijen in minder dan 20% van het wagenpark;
          – de staat, kwaliteit en verre van groenheid van het stroomnet in 80%+ van de wereld;
          – de opkomst van e-fuels die de ware game-changer zullen blijken te zijn.

          De Models S had ik omdat ik toen nog in NL woonde (ongeveer het enige land ter wereld waar EV een ruimere toepassing kan hebben omdat iedereen daar toch stilstaat) en die kocht ik enkel en alleen vanwege de fiscale voordelen. Als het geld op straat ligt, ben ik niet te beroerd het op te rapen. Vervolgens kwamen al mijn verwachtingen uit en was ik blij dat een vriend van me hem graag wilde hebben (die daar vervolgens ook enorme spijt van kreeg, maar goed). Samengevat is mijn ervaring:
          – belabberde kwaliteit
          – matige rijeigenschappen
          – serviceniveau ver, ver beneden vriespunt
          – en over vriespunt gesproken: bij -4 bij zo’n hok moeten wachten tot je een keer wordt opgehaald omdat hij stilgevallen is (2x gebeurd), is wel de grootste armoede die ik ooit bij een auto hen mogen ervaren.

          Login om te reageren
          • Pascal zegt

            31 oktober 2021 om 18:00

            Ok duidelijk. Ik denk alleen wel dat wanneer je bewust een eerste generatie product van een onervaren fabrikant oppikt, je dan mag incalculeren dat je met kinderziektes te maken krijgt. En ik vraag me af hoe logisch en eerlijk het dan is, om de auto wanneer dat gebeurt dan direct weg te doen en het hele automerk er zoveel jaar later nog steeds om af te branden, ondanks dat iedereen weet welke stappen ze sinds die tijd hebben gezet.
            Ik heb zelf rond 2012/2013 de Model S links laten liggen omdat ik het niet aandurfde; heb nog tot 2019 (met veel plezier maar helaas ook niet zonder problemen) in m’n BMW doorgereden.

            Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        31 oktober 2021 om 11:03

        @superfunky: dat was voor mij toch echt de Mercedes S klasse. 4 maanden uitgehouden. Slechter bestaat gewoon niet. En ik heb veel auto’s gereden, van Suzuki Swift tot Toyota Yaris tot Audi A6. Echt verschrikkelijk, nooit meer. Alleen de stoel vond ik wel lekker zitten.

        Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      31 oktober 2021 om 10:15

      @dalmore: Je hoeft er maar heel even in te zitten en de tranen springen al in je ogen. Het is net een Lada voorzien van een Android tablet, afgewerkt met echt leer van de kunst koe

      Login om te reageren
      • dalmore zegt

        31 oktober 2021 om 11:21

        @wolflow: mijn persoonlijke ervaring is dat het mijlenver voorloopt op VW, dat is pas een interieur om van te janken

        Login om te reageren
        • Henkie zegt

          31 oktober 2021 om 12:44

          Van de moderne vw is dat zeker zo. Daarbij vergeleken heeft een Dacia nog mooiere materialen. Oef wat is vw ver afgezakt qua interieurs.

          Login om te reageren
          • knapzuur zegt

            31 oktober 2021 om 16:35

            Dat is slechts je herinnering nieuw was een Golf 4 of Golf 5 ook maar een hoop zwart/grijs plastic. Een paar generaties ouder en een dashboard was daadwerkelijk één board met daar in los bungelende klokken ook al nauwelijks beter. Nee het is altijd wat geweest alleen die oudste roepen nostalgie op en dat maakt ze beter, in je herinneringen.

            Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      31 oktober 2021 om 12:52

      Kan ik me goed voorstellen ken zelf ook wel een paar mensen die het “Tesla virus” goed te pakken hebben. Is en blijft ook een uniek merk. Maar heb ook al 3 buren die allemaal wat anders hebben gekozen na hun model 3 of model s.. BMW, Ford Mustang en Taycan om precies te zijn… En ze zijn er dik tevreden mee…
      Zelf zou ik in deze klasse een Lucid of S-klasse overwegen.. Zonder testrijden de S.. Maar liever niet voor de Lucid te hebben geprobeerd..

      Login om te reageren
    • Philip - EQC zegt

      1 november 2021 om 07:44

      Is dat riedeltje “beste laadnetwerk” in onze regio ondertussen al niet een klein beetje achterhaald … ik rij elektrisch en binnen Benelux zijn er meer snelladers van andere providers dan dat er superchargers zijn, het enige wat voorlopig nog wel in het voordeel spreekt van de SuC’s is dat het goedkoper laden is. Tijdens de zomer ben ik op vakantie geweest in Italië, ik was aangenaam verrast door het grote aantal snelladers langs de Duitse snelwegen! 👍 en eind 2019 heb ik een testrit met een TMS gedaan, vergeleken met e-Tron, I-Pace en MB EQC … in mijn beleving scoorde de TMS het minst wat betreft rijcomfort … was beduidend luidruchtiger vanaf een 90 km/u dan de andere merken. Het zitcomfort was beduidend minder; aan de andere kant, de software interface vond ik dan weer stukken beter in de Tesla, maar … spijtig dat Tesla geen head-up display voorziet, dat vind ik echt wel een gemiste kans, zeker als dit bij MB gecombineerd wordt met augmented reality … best wel een high-tech feature. Ik ben er redelijk zeker van, mocht ik het budget hebben, en ik moest kiezen tussen TMS Plaid en MB EQS, de keuze een no-brainer zou zijn!

      Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    30 oktober 2021 om 21:14

    Doet Mercedes erg goed. Net als Porsche met de Taycan lijkt er aan de bovenkant van de markt enorm veel vraag naar elektrificatie, het is inmiddels ook gewoon fijner rijden.

    Lucid gaat het nog moeilijk krijgen met de concurrentie met deze twee oud gediende. Persoonlijk zou ik van genoemde liefste de Taycan pakken en als de kinderen mee moeten de opgehoogde variant.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      31 oktober 2021 om 06:22

      @flutterby: niks tegen elektrisch rijden maar het is niet per definitie fijner rijden. Korte stukjes excelleren ze maar op langere afstanden is het gewoon ruk. 2x per jaar op vakantie gaat nog wel maar vaker is een EV gewoon onpraktisch helaas.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        31 oktober 2021 om 10:04

        @cloverleaf: lange afstanden met de auto? Pff pleb.. met grote tenen ;-)

        Overigens is rijden en reizen niet hetzelfde. Je hoort in een review van een M4 CSL toch ook niemand klagen dat het toch niet dat het niet fijn is om mee naar zuid Europa te rijden?

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          31 oktober 2021 om 13:08

          @flutterby; Dat komt denk ik omdat niemand maar dan ook echt niemand zal beweren dat een CSL een fijne allrounder is, terwijl dat van EV’s wel gezegd wordt.

          Maar voor de duidelijkheid; ik zal nooit maar dan ook ervoor kiezen om een CSL te nemen. Ze zijn volledig ruk als daily driver en ermee op vakantie gaan is echt volledig waardeloos. En ja, het zal op een circuit vast prachtig zijn, maar wil ik niet eens rijden! Echt hopeloze auto’s.

          Ik meen het ook nog trouwens; ik zou echt geen CSL willen hebben, net zomin als ik een EV wil.

          Login om te reageren
          • Van Epschoten zegt

            31 oktober 2021 om 19:33

            @tinnemans: Mooi vergelijk. Zo had ik het nog niet bekeken. Persoonlijk zie ik de EV ook als aanvulling voor een bepaalde doelgroep. Al denk ik wel dat de EV een groot aandeel zal krijgen omdat de kosten op de lange termijn voordeliger zullen zijn dan de geavanceerde benzine motoren. Maar meer dan 30-40% van het totale wagenpark zal het voor 2040 niet worden.

            Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        31 oktober 2021 om 16:12

        Voor mij is dat precies het omgekeerde… ICE voor fun/emotie/geluid/beleving (mooie techniek). Elekrisch voor cruisen… Ultiem daarin is zo’n EQS..

        Login om te reageren
      • Philip - EQC zegt

        1 november 2021 om 07:53

        Ik vermoed dat je geen elektrische wagen rijdt, want wat je schrijft is pertinent onjuist! Ik doe heel regelmatig ritjes van 400 á 500 km op één dag en dat lukt prima (mijn werkgebied is Benelux). Zo rij ik regelmatig naar Luxemburg (heen en terug is +/- 450 km), of naar Nederland (Almere bijvoorbeeld, heen en terug net geen 500 km) … wat naar Luxemburg rijden betreft moet ik onderweg niet bijladen want de de meeste publieke parkings hebben laadfaciliteiten, dus terwijl mijn auto daar geparkeerd staat wordt die bijgeladen; in Nederland van hetzelfde, maar mochten die daar niet beschikbaar zijn (of bezet) dan volstaat het om ergens onderweg nog niet eens een kwartier bij te laden aan een snellader (Fastned) … Ik beschouw dit niet als korte ritjes, als jij dat wel doet dan heb ik niets gezegd!

        Login om te reageren
  4. astra zegt

    30 oktober 2021 om 21:20

    Rij zelf een EQC en heb afgelopen vrijdag even in een EQS gezeten. Ik snap wel waarom deze zo goed verkoopt; het klópt gewoon in deze auto. Het hyperscreen is misschien wat over de top, maar leuk is het zeker!

    Login om te reageren
    • Philip - EQC zegt

      1 november 2021 om 07:58

      Ik rij ook een EQC en dat vind ik al een verdomd fijne wagen om mee te rijden, vooral lange afstanden is een fijne beleving, zoals tijdens de zomer met de EQC op vakantie naar Italië (Gardameer); ik was zeer aangenaam verrast door het groot aanbod aan snelladers langs de Duitse autosnelwegen, eveneens hoe eenvoudig het is om de laadstations te vinden dankzij de integratie van het Europese laadnetwerk in de navigatie! Ik kan alleen maar vermoeden dat de EQS nog wat niveaus hoger staat!

      Login om te reageren
  5. tinnemans zegt

    30 oktober 2021 om 21:42

    Als ik interesse in een S zou hebben, zou een EQS waarschijnlijk ook prima bij me passen, al blijf ik de laadtijden van EV’s wel een groot nadeel vinden (*).
    Maar ja, ik heb geen interesse in een S. ;)

    *) Ik heb dit jaar meer dan 10.000km in het buitenland gereden en bij slechts 1 overnachting had ik de auto kunnen bijladen.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      31 oktober 2021 om 18:03

      Gelukkig kunnen we dit in elk EV topic opnieuw lezen, stel dat we het ooit zouden vergeten!

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        1 november 2021 om 06:53

        @pascal; Ik ging er niet vanuit dat mensen mijn auto of gebruik daarvan zouden onthouden. Als dat wel zo is dan zal ik het minder vaak schrijven.

        Login om te reageren
  6. MarcoM zegt

    30 oktober 2021 om 21:49

    Lucid, trouwens, wat is een belachelijk succes….

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 oktober 2021 om 22:36

      @marcomanta: dat moet je Ivo Niehe maar eens vragen…

      On topic: die Lucid Air is een schitterende auto, maar voor het geld dat die auto moet kosten koop ik toch liever iets wat uit de koker komt van een autofabrikant met ‘iets’ meer ervaring in het bouwen van auto’s. Daarbij vind ik die EQS zeker ook een heel fraaie EV om te zien.

      Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    30 oktober 2021 om 22:08

    EDIT: parbleu!

    OT : had niet gedacht, dat de EQS zo goed aan zou slaan. Benieuwd in hoeverre de oto gekocht wordt door mensen, die tot nog toe/anders een S-klasse kochten/gekocht zouden hebben of door een nieuwe categorie koperTs.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      31 oktober 2021 om 09:22

      @ EDIT: 😆👍🏽

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      31 oktober 2021 om 10:51

      @amghans: aangezien de s klasse een succes is denk ik dat het vooral vreemd merk klanten zijn

      Login om te reageren
  8. 406_v6 zegt

    30 oktober 2021 om 22:44

    Als ik in de markt was voor een S, nam ik toch een Lexus LS… niks bev.

    Login om te reageren
    • erwinlagcher1977 zegt

      31 oktober 2021 om 00:10

      @406_v6: absoluut

      Login om te reageren
    • 560pk zegt

      31 oktober 2021 om 01:52

      @406_v6: als ik in de markt was voor een MB S klasse, kocht ik een MB S klasse. (Misschien doe ik het nog ook)

      Login om te reageren
  9. rogerzz zegt

    30 oktober 2021 om 23:17

    Nou, zo vreemd is dat toch niet? Noem eens een concurrent behalve een Model S van Tesla qua vorm en segment? Ik vind hem overigens erg goed gelukt qua styling, dat boeit niemand tegenwoordig meer lijkt het soms, maar mij nog wel.

    Tesla S vind ik overigens erg groot en als ik er voor het gemak vanuit ga dat deze even groot is, dan sla ik over. Als ik moest kiezen, de Mercedes, vanzelfsprekend. Ik zou ook wel eens een dB-metertje bij 120km/u willen zien van beide exemplaren, erg benieuwd of mijn vooroordeel klopt en hoeveel het verschilt.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      31 oktober 2021 om 07:40

      @rogerzz; Als je puur naar comfort kijkt en RR even negeert, heeft de S geen concurrentie, maar na de E65 is BMW de 7 serie (helaas voor mij) wel veel meer op comfort gaan richten en minder op weggedrag. De verschillen zullen daardoor niet vreselijk groot zijn dus ik kan me zeker voorstellen dat iemand beide wil proberen. In vergelijkende tests wordt vaak ingezoomd op de verschillen, maar ik denk dat in de praktijk de auto zal winnen waar het snelst de lekkerste zit hebt gevonden of die 1 andere feature heeft er voor de potentiele koper eruitspringt.

      Login om te reageren
    • Philip - EQC zegt

      1 november 2021 om 08:03

      @roggerzz, eind 2019 heb ik een testrit met de TMS gedaan en ook met het kleine broertje van de EQS, de EQC … en die scoorde al beduidend beter met het dB-metertje dan de TMS, dus vermoed ik, eigenlijk ben ik er zeker van, dat een TMS als luidruchtig beschouwd kan worden in vergelijking met een EQS.

      Login om te reageren
  10. descartes zegt

    30 oktober 2021 om 23:47

    De EQS. . Zo veel meer premium dan een Tesla model S. En als ik zo op de site van Lucid kijk komen ze nooit op het optie/uitrustingsniveau van de EQS. En die kofferbakklep van Lucid is echt lelijk.

    Login om te reageren
  11. W2112021 zegt

    31 oktober 2021 om 00:01

    “Hoewel het daardoor natuurlijk ook wel weer extra cool is om het wel te doen.” Dat vond ik nou ook. Het kan nu nog, dus een w211 350cdi aangeschaft. Over een paar jaar zie ik mezelf wel in een eqs rijden, schitterend!

    Login om te reageren
  12. NK zegt

    31 oktober 2021 om 01:30

    Heb er net 1 gekocht

    Login om te reageren
  13. NK zegt

    31 oktober 2021 om 01:34

    Geluidsdruk het interieur is 50dB!

    Login om te reageren
  14. NK zegt

    31 oktober 2021 om 01:34

    in

    Login om te reageren
  15. kevertje zegt

    31 oktober 2021 om 02:22

    Wel we gaan het even niet over het uiterlijk hebben, dat is zonder discussie gruwel, spuuglelijk en je kan je moeilijk inbeelden dat een hyperklassiek Mercedes-Benz S-publiek zo’n richting uitwaait tenzij er ergens een (duur) statement moet gemaakt worden. Zeg maar de multinational-bedrijfsleider die groen moet ogen, of de EU-politieker die zich ook in het daglicht met een dure auto durft te bewegen. Voor de rest is dit zowat de enige elektrische auto waar ik qua range nog een beetje zou kunnen mee leven, alleen kost hij vele malen het bedrag dat ik (en ik niet alleen) er wil aan uitgeven. Voor je het oordeel velt dat ik daarmee overdrijf, met één tankbeurt geraakte een basis Golf diesel ooit 1100km ver weg.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      31 oktober 2021 om 08:04

      @kevertje; Het S klasse publiek komt vast weleens in modernere topklasse hotels of op vliegvelden bijvoorbeeld. Het belangrijkste is hoe correct het personeel zich gedraagt, niet of er een 17e eeuws of modern schilderij in de lobby hangt. Wat correctheid betreft zal de EQS heus geen steken laten vallen.

      Login om te reageren
    • Bastiaan Williams zegt

      31 oktober 2021 om 10:11

      Denk niet dat Mercedes zich op “kevertje” en “golf” rijdertjes richt. Jouw mening is dus niets waard maar goed daar gaan we het maar niet over hebben. De rest van je betoog is ook compleet onzin daar gaan we het dan ook maar niet over hebben.

      Login om te reageren
      • kevertje zegt

        31 oktober 2021 om 14:51

        Pas toch maar op wat je zegt hoor. Ik heb doorheen de jaren met heel wat premium-auto’s gereden. Geen S-klasse of zo, maar toch wel de behoorlijke middenklasse. Helaas Mercedes is het bij mij alleen maar bij testritten gebleven – het merk kleeft niet zo aan mij en zeker niet na de stijlbreuk die ze ergens 5 jaar geleden begonnen zijn, jagend naar een breder yuppie- en/of chinees publiek. Wat ze met hun elektrische auto’s voorhebben, weet ik niet. Ik vrees toch ergens dat de karakteristieke duur-Mercedes-rijder die vandaag zijn wat oudere M, E of C-klasse wil vervangen na 500K km afknapt op dit soort van vreemde stijloefeningen. Ik zie hun wel op elektrisch vlak dingen doen die interessant zijn voor een europese constructeur, dat is niet onbelangrijk.

        Login om te reageren
        • Bastiaan Williams zegt

          31 oktober 2021 om 16:51

          @kevertje.
          Jouw duiding voor “premium” zal dan wel op een VW of een Audi gebaseerd zijn want de rest van je verhaal raakt kant nog wal.
          Mercedes geeft niets om de mening van een Golf rijder die zijn premium gevoel verkrijgt door extra chrome randjes rondom zijn raam en stuurknopjes.

          Natuurlijk moet je mening hebben, die heb ik ook maar soms kun je beter niks zeggen. Silence is golden.

          Login om te reageren
          • kevertje zegt

            1 november 2021 om 11:56

            Beste Bastiaan… het is niet omdat mijn acroniem ‘kevertje’ is, dat ik in het VAG-universum leef hoor. Verre van. Ik rij geen Audi, helemaal mijn merk niet, verkeerde gok. VW… premium, nog minder, al heb ik ooit wel een Touareg gehad toen die fiscaal nog haalbaar was en dat was een erg competente auto. Maar ik heb zo de indruk dat jij overtuigd bent dat Mercedes het enige premium-merk is. Erg vreemd is die veronderstelling. Tenzij je erg gesteld bent op de huidige Hyundai-achtige bling bling zijn er echt heel wat leuker dingen op de markt. Mercedes wordt in mijn ogen pas leuk en premium als je er werkelijk heel veel geld tegenaan gooit, de optielijsten niet vreest en openstaat voor modellen zoals deze EQS. Uiteraard is dat een keuze, één die ik overigens iedereen gun, ik heb er ook geen probleem mee dat mensen met de vingerknip 160-200K aan een auto spenderen maar veronderstel niet zomaar dat dit de ‘benchmark’ voor iedereen is en ook hij die zich maar een Golfje kan permitteren, is alle respect waard. Ik denk dat heel veel van de moderne EV-dromers vanuit hun wolk totaal niet beseffen dat voor heel veel Jannen met de Pet een auto in de prijsklasse 20-25k€ al nooit op de radar zal staan en het vele jaren zal duren voor deze mensen ooit naar iets elektrisch zullen omschakelen. Dat zal dan nog steeds geen Tesla of Mercedes zijn. Maar nogmaals, auto’s zijn niet alles in het leven, gelukkig. Punt aan de lijn, denk ik zo…?

            Login om te reageren
    • dalmore zegt

      31 oktober 2021 om 11:49

      Qua styling (exterieur) zou het een nieuw model Hyundai kunnen zijn. Dat is zowel positief voor dat merk en een grote belediging voor MB.
      Qua range ben ik het absoluut niet mee eens. Range is belangrijk voor brandstof auto’s. Bij elektrische auto’s is het belangrijk hoeveel km/uur je kan laden.

      Login om te reageren
  16. lieverrrelektries zegt

    31 oktober 2021 om 04:04

    Toen ik in 2017 de eerste kilometers in mijn Model S reed, was dat een sensationele ervaring. Maar bij de tweede grote rit merkte ik: hee, dit is toch geen S-klasse. Nu ben ik verliefd op de EQS. Ik hoef niet zo nodig in 2,1 seconden naar 100; geef mij maar comfort voor 130k. Ik wacht nog even tot de automatische deuren en de 22 kW boordlader te bestellen zijn. Want wat is een S-klasse zonder sluitbekrachtiging?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      31 oktober 2021 om 10:06

      @lieverrrelektries: was in 2017 voor de X gegaan en je had de automatisch deuren al gehad ;-)

      Login om te reageren
      • lieverrrelektries zegt

        31 oktober 2021 om 18:48

        @flutterby: haha het gaat me vooral om de sluitbekrachtiging! Een Model X is een leuke familieauto maar ik hou niet van SUV’S: lomp en lelijk.

        Login om te reageren
  17. petroldrinker zegt

    31 oktober 2021 om 07:41

    Ikneem.nog liever een 20 jaar oude twingo ofzo dan dit

    Login om te reageren
    • Bastiaan Williams zegt

      31 oktober 2021 om 10:14

      Denk ook niet dat je dit kunt betalen dus ja de Twingo is voor jou.

      Login om te reageren
  18. schuimreus zegt

    31 oktober 2021 om 07:45

    Ik vind de EQS een fraaie verschijning. Dat optie model van de Duitsers vind ik alleen niet van deze tijd. Basis functies weghalen om deze vervolgens als optie te verkopen, man man man. Weet niet wie de configurator open gehad heeft, maar is echt prijsschieten, wordt echt heel snel heel erg duur . Voor 120k ben ik klaar met Model S plaid (heb vroeg besteld). Ik vind makkelijk laden extreem belangrijk voor een premium rij-ervaring. Kom er maar in Ionity/Fastned liefhebbers (als je liever 60 cent betaalt dan 25 per kwh, en met een kaart wil rommelen etc)

    veel mensen hebben het over het luxe niveau van de tesla model s; laten we wel wezen, dat is onderhuids een volledig andere dan 10 jaar geleden. Ik ben benieuwd wie er in de nieuwe heeft gereden, want door moet je de vergelijking mee maken. Stoelventilatie, luchtvering, active noise cancelling nieuwe entertainment opties, andere materialen. Feitelijk alle reviewers zeggen dat het een significante step up is t.a.v. de model 3, (met stuurwiel en ontbreken van heads up display als issues). En de model 3 was een step up ten aanzien van de oorspronkelijke S…

    tot ziens op de autobahn, EQS bezitters!

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      31 oktober 2021 om 11:38

      Het is maar waar je prioriteiten liggen inderdaad. Ik vind de eqs een erg geslaagde auto qua specificaties en het interieur zit er ook erg mooi uit. Comfort zal ongetwijfeld subliem zijn. Een tesla model s plaid vind ik persoon qua exterieur nog iets mooier en het optrekken is echt buitenaards, zelfs op hoge snelheid. Of je daarvoor iets minder luxe goed vindt moet ieder voor zich weten.

      Login om te reageren
      • renskuhh zegt

        1 november 2021 om 09:05

        @ty5500: Het is inderdaad net waar je prioriteiten liggen, een raar stuur vasthouden en kwalitatief een mindere auto moeten rijden maar wel enorm snel van 130 naar 180 kunnen gaan en in 1,9 seconden van de parkeerplaats bij de supermarkt vliegen. Tja het is maar wat je belangrijk vindt.

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          1 november 2021 om 11:10

          @renskuhh: Als je kwalitatief bedoelt met afwerking, naden en rijgeluiden geef ik je gelijk. Bedoel je met kwalitatief betrouwbaarheid ben ik er nog niet zo zeker van dat de Mercedes hier de veiligere keus is. Het betreft een volledig nieuw model met voor Mercedes nog relatief nieuwe techniek. En Mercedes is zeker ook niet feilloos getuige de recalls van bijvoorbeeld vorig jaar waarbij er toch al grotere problemen staan: https://car-recalls.eu/2020-mercedes-benz-recalls/

          Bv A klasse: The glass pane on the lifting/sliding panorama roof may not have been properly affixed. As a result, it may become completely detached, posing a risk to the following traffic.

          Ik heb enorm veel respect voor Mercedes en de nieuwe richting die ze uitgaan (was vroeger eerder BMW-fan). Maar de Duitse kwaliteit is dikwijls toch enorm overroepen.

          Login om te reageren
    • Philip - EQC zegt

      1 november 2021 om 08:16

      @Schuimreus, ik mag hopen dat het klopt wat je schrijft, want eind 2019 heb ik een testrit met een TMS gedaan en ik was niet onder de indruk van de rijbeleving, vanaf een 90 km/u maakte die toch behoorlijk kabaal en de elektromotors waren duidelijk hoorbaar, constant een of andere hoge toon, behoorlijk irritant! Na de Tesla testrit ben ik gaan test rijden met de Mercedes, tja … het verschil was groot! Maar de eerlijkheid gebied om te zeggen, de Tesla software interface was dan weer wel indrukwekkend, wel jammer dat er geen head-up beschikbaar is, vind ik wel belangrijk, ik wil cruciale info in mijn zichtveld. Heeft Tesla dat ondertussen toegevoegd? Over twee jaar is mijn huidige wagen aan vervanging toe, ik zal dan nog eens gaan test rijden met Tesla, ben benieuwd!

      Login om te reageren
  19. henkp1 zegt

    31 oktober 2021 om 09:30

    Lucid Air

    Maar wat een geld is er toch in de wereld dat er zo makkelijk zulke aantallen worden verkocht.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      31 oktober 2021 om 23:47

      @henkp1: Het meeste zal lease zijn verwacht ik

      Login om te reageren
  20. guy zegt

    31 oktober 2021 om 09:38

    Ik rij ondertussen een 2-tal weken met mijn EQS. Elke dag blijft hij me verbazen. Donderdagochtend was het koud, en de auto zei dus: je hebt het precies koud, moet ik de verwarmingsmodus opzetten? Geen idee wat dat was, dus ik zeg ‘ja’. Start hij dus de zetelverwarming op, de hot stone massage, verwarmd stuurwiel, klassieke muziek, de leds beginnen te ‘glowen’, … Oh ja, ik ben nog geen vijftiger, maar was wel van plan een S-klasse te kopen (alvorens ik de EQS leerde kennen).

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      31 oktober 2021 om 10:07

      @guy: “je hebt het precies koud”?

      Login om te reageren
    • Bastiaan Williams zegt

      31 oktober 2021 om 10:16

      Fantastische auto. Veel rij plezier ermee en luister niet naar de azijn drinkers hier boven. Ze zijn of jaloers of snappen het segment niet omdat ze liever in een Twingo of golf rijden.

      Login om te reageren
      • quincy zegt

        31 oktober 2021 om 17:33

        @Bastiaan Williams: Ben jij ingehuurd door Mercedes om alle slechte commentaren tegen te spreken. Man, man, man…
        Zelfde hebben een aantal Tesla fans hier ook trouwens. Echt heel vervelend dat soort reacties.

        Login om te reageren
  21. Redrum zegt

    31 oktober 2021 om 11:12

    Deze wagen heeft zeker zijn publiek. De wat oudere klant die zich graag in allerlei luxe wentelt en daarmee waant te denken dat hij in de beste EV van het moment rondrijdt. Uiteraard kan de Model S niet aan dit interieur typen maar blijft gewoon wel de baas op alle andere vlakken en zal dit op technisch en innovatief vlak nog lange tijd doen.

    Deze wagens hebben gewoon een kompleet andere fIlosofie en focus dus automatisch ook een ander soort klant wat niet verkeerd is.

    Zelfs de Lucid zal waarschijnlijk ook moeten onderdoen voor de EQS op bepaalde vlakken aangezien de meeste werknemers van Tesla komen en mee aan de S hebben gewerkt. Dat men er dan een “luxe” sausje overgiet is ook geen garantie op succes in dat segment.

    Als er een ding is dat je de Duitsers niet moet leren, is het wel een luxe interieur in elkaar draaien. De badge blijft daarnaast ook een hele sterke emotionele driver. Kijk maar naar Lexus in Europa. Knap en goed maar de meeste laten hem links liggen en bestempelen hem als een “Luxe” Toyota en kopen een Duitser. (Terecht of onterecht)

    Login om te reageren
  22. Pascal zegt

    31 oktober 2021 om 18:07

    Vinden veel mensen de EQS nu echt mooi? Ik vind de S-klasse of de C-klasse of zelfs de CLA zoveel mooier en stijlvoller qua designtaal… geheel persoonlijk uiteraard. Qua comfort geloof ik direct dat deze op eenzame hoogte staat.
    Ik ben wel verbaasd over de Lucid-aanhang hier. Precies niemand heeft hier toch al ingezeten of er een rondje mee gereden? Hoe kan je dan weten dat je ‘m wil hebben?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North