Funkyzeit! Mercedes B-Klasse Electric Drive is officieel

Auteur: , 26 Reacties

Danger! Danger! High Voltage!

Eigenlijk zien we behalve het ontbreken van een chroomwrap geen verschil met het concept dat in Parijs getoond werd, maar vooruit, Mercedes kan weer zeggen dat het een wereldprimeur heeft. Deze B-Klasse Electric Drive wordt Mercedes’ eerste productie-EV in de States.

Het schone blauwe wondertje is uitgerust met een 100 kW elektromotor met een direct beschikbaar maximumkoppel van 310 Nm, en zoals gewoonlijk liggen de batterijen netjes in de bodem, wat het zwaartepunt ten goede komt.

Het bereik van de B-KLasse ED wordt geschat op 200 kilometer (iets minder ver dan de E CELL), maar als je minder ver weg moet, dan kan je eens de begrensde topsnelheid van 160 km/u uitproberen. Meer vertelt Mercedes ook niet over de prestaties.

De B-Klasse Electric Drive wordt vanaf begin 2014 leverbaar in de VS *kuch* Californië *kuch*, en komt pas daarna naar Europa. Gelukkig hebben wij tegen die tijd allang de veel leukere SLS ED, die komt namelijk al in juni 2013. Woohoo!

Meer details over de elektrische B lees je op Groen 7.



26 reacties

Volgens mij was groen7 toch voor dit soort nieuws.
@the-budel-guy: alle Electrische Mercedessen zijn echter blauw.
@betonstaal: sls AMG E-cell :P
Tjezus de bejaardenbak van mijn favo merk wordt nu ook al groen! dat is toch geen combinatie met dat paarse haar van de meeste B rijders
Als MB dus 200 km zegt, dat is het waarschijnlijk max 140km en als je een beetje door wil rijden rond de 100km. Reken daar de files in Cali bij, her en der een heuveltje en de AirCon lekker laten door blazen bij 35 graden. Ik zie er nog wel eens stilvallen! Veel plezier.
@gregorius: Een elektromotor verbruikt op een lage snelheid juist weinig energie slimmerik. Het is geen verbrandingsmotor die constant blijft draaien.
@autobart: Stop, 20, 50, stop, 20, stop. Elektromotor of niet, dat kan nooit zuinig zijn.
@gregorius:
Het verschil is dat een EV bij decellereren oplaad en een brandstofmotor in het gunstigste geval niets verbruikt. Dus juist in de stad rijden ze veel efficienter dan een door fossiele brandstoffen aangedreven auto.
Ik zie het al helemaal voor me, Henry you have plugged in the cable yet? en dan zo’n halve demente die zich helemaal gek zoekt naar de uitlaat om daar de stekker er in kunnen doen!
Zijn al die luchthappers aan de voorkant nou nog nodig bij zo’n El auto?
@norge:
De meeste zullen wel dicht zitten, net als met reguliere auto’s. Daarnaast moeten accu’s ook gekoeld worden.
@jrk68: Nope, genoeg BEV’s zonder enige vorm van koeling in de batterijen.
dat elektrisch rijden zal nooit echt wat worden in de wereld.
@jens28: ik hoop het kerel, ik hoop het.
@jens28:
Dat werd 150 jaar geleden ook over het vliegtuig gezegd….
@jens28: ik hoop het wel
@jens28: Inderdaad net als dat hele internet kan toch nooit wat worden.
Zonder te stigmatiseren, dit zou het goed doen als Taxi in de grote steden.
@jrk68: zou er ook een trekhaak voor leverbaar zijn?
@cocksdriveaudi:
Geen idee, lijkt mij ook niet nuttig, voor je aan het eind van de straat bent met je Tabbert is de accu leeg….
@jrk68: Al zou de range 1500 km zijn zonder trekhaak laat ik hem staan, tssss geen trekhaak!
@jrk68: Ook in een grote stad heb je 200 km snel op, hoor. Stadsritjes zijn echt niet zuinig. Al scheelt het natuurlijk een slok op een borrel dat je geen stationairverbruik hebt, en een beetje kunt regereren.
@mout:
Ik denk dat je het heel goed doet als je hier in 010 200km per dag met je taxi rijdt.
Daarbij staan taxi’s hier vaak op hun beurt te wacht bij de standplaatsen. Stekker der in en laden maar. Zo bespaar je flink op je runningcosts.
@mout: Een elektrische auto is juist veel zuiniger als ie gemiddeld 30km/h rijdt dan als ie 70 km/h rijdt, laat staan 100+km/h. De geadverteerde range is ook altijd die volgens de NEDC, die heeft een gemiddelde snelheid van 33,6km/h. Bij die cyclus hoeft geen verwarming/radio/licht/whatever aan te staan, vandaar dat de normale consument dat normaal niet haalt.
Nu nog een range extender ICE er in en we hebben weer een deftige 7%-bijtellingskandidaat
Ik zeg: ideaal. Voor in de vakantie een generator op een aanhangertje er achter en klaar ben je.
Maar zonder dollen: voor de leaserijder die weinig rijd en met het vliegtuig op vakantie gaat is dit best te doen, lijkt me.

Meer ruimte dan in de andere EV’s in ieder geval.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).