De goedkoopste auto van Singapore kost 60K euro’s

Auteur: , 44 Reacties

En dan krijg je dit afzichtelijke ding mee naar huis.

De kans dat je van Perodua hebt gehoord is miniscuul, tenzij je ergens in de buurt van Maleisië woont en een behoorlijk slechte smaak in auto’s hebt. Toch zijn ze de grootste producent van auto’s van het land. Ze zijn er helemaal wild van, al begrijp ik niet helemaal goed waarom. Zeker niet als ik een vlugge duik neem in de prijslijst, waaruit blijkt dat die kleine mormels zo om en nabij de 70.000 dollar kosten.

De Singaporezen schrikken er in ieder geval niet van. Sterker nog, de een na de ander schuift aan om er eentje op de kop te tikken. In de Republiek kosten auto’s namelijk al gauw meer dan 100.000 dollar, waardoor dit dus eigenlijk een koopje is.

Dit bedrag heeft te maken met een systeem dat de lokale overheid hanteert. Het zogenaamde Certificate of Entitlement laat potentiële kopers tegen elkaar opbieden voor het recht om een auto te bezitten. Omdat dit verbonden is aan een quotum, kan de prijs van een auto gemakkelijk hoger uitvallen dan dat de auto eigenlijk waard is. Wanneer er veel vraag is, en er dus ook veel wordt geboden, resulteert dat in dergelijke prijzen.

Nou goed, daar zit je dus mooi aan vast, maar wat krijg je eigenlijk voor dat bedrag? Weinig. De auto is ten eerste erg klein, maar heeft ook een enorm beperkt aantal aan varianten. Qua motoren is de keus al helemaal gelimiteerd. Of nog beter gezegd, hier kun je niet eens kiezen. De enige optie is een 1-liter driecilinder, die goed is voor ongeveer 65 pk en 90 Nm aan koppel. In de praktijk is het niet veel beter. De Axia trekt in 15 seconden naar de 100 km/u en kent een topsnelheid van 155km/u.

Schakelen gaat of via een handbak met vijf versnellingen of via een viertraps automaat. Een van de weinige voordelen aan het autootje is zijn verbruik van 1:21, al vraag ik me af hoe haalbaar dit is in een metropool als Singapore.

Met dank aan Mat voor de tip!



44 reacties

Laat het Minister Hoekstra niet horen!
Ik dacht dat westerse imports in Indonesië al duur waren
De kans dat je van Perodua hebt gehoord is niet miniscuul voor degenen die Top Gear kennen toch?
@dare2think: de Perodua Kenari, wat een hok
Perodua werd toch ook in de UK verkocht? Meen dat Top Gear er wel eens wat getest heeft. Volgens mij zowel Jeremy als James.
@e34m5touring: Klopt, je ziet ze hier in de VK ook wel eens rijden.
Ik heb er nog nooit in gezeten, laat staan in gereden, maar het lijkt mij echt helemaal niks.
Ze zijn vaak heel erg basic, maar wat er niet op zit kost geen geld en gaat niet kapot.
@bruud: Is denk ik ook prima basic vervoer. En aangezien auto rijden in de UK niet goedkoop is zal dit prima voldoen voor veel mensen.
@BRuud: Ik heb enige tijd in Maleisie gewoond en in veel verschillende Peroduas mogen zitten. Kan inderdaad niet zeggen dat dat een privilege is. Ze zijn zo populair hier doordat de overheid hoge importbelasting heeft op buitenlandse wagens. Ze zijn wel beter dan hun lokale concurrent Proton, maar verwacht niet meer dan heel veel plastic, minimale veiligheid en geringe prestatie. Desalniettemin voor het geld een prima auto, voor 8000 euro rij je een splinternieuwe 1.6.
Ben benieuwd of zoiets nou kwalitatief veel minder is, of vervelender rijdt, dan een Picanto of een 108. Dat zijn ware hits hier in Nederland. Misschien is er nog wel ruimte op de markt voor Perodua.
@xanxion: Perodua’s zijn meestal rebadge Daihatsu’s of Toyota’s, net als deze. Aangezien Daihatsu zich in EU al teruggetrokken heeft wegens tegenvallende verkopen, denk ik niet dat Perodua zich hier gaat wagen. Ook hebben alle Perodua’s het stuur verkeerd zitten, dus grote extra kosten om naar EU te komen…
@Esprit_de_Flandre: in licentie zelf gebouwd toch?
@siemi: Ja, maar blijft dan nog een rebadge…
* tjorque klaagt rustig verder dat veelpitters met grote melkpakken te duur geworden zijn
Maar het kan dus altijd erger!
“De kans dat je van Perodua hebt gehoord is miniscuul, …”

Wat een belediging voor de echte autoliefhebbers die de AB-bezoekers zijn. Natuurlijk hebben we al van Perodua gehoord!

Ook nog: Is een gerebadgede Daihatsu, zoals de meeste Perodua’s.
Dit ding is ook niet nieuw maar een facelift. En hij is er idd wel niet op vooruit gegaan. Zo zag ie er uit:

http://s4.paultan.org/image/2014/09/Perodua_Axia_Advance_SE_launch_-001-850×521.jpg
@esprit_de_flandre: lol autoliefhebber in 1 zin noemen met deze gemotoriseerde equivalent van een Medion Computer.
@esprit84: Wil jij Medion computers niet tekort doen … dat spul is ten minste nog value-for-money :)
@esprit84: niks mis met Medion, ja het is geen Apple, maar zoals hierboven ook al aangegeven, prima bang for your buck.
@koekwaus: vooral toen alle Medion’s met 1 MAC-adres werden geleverd en er letter maar 1 Medion computer in Nederland tegelijk op internet kon.
@esprit84: Een autoliefhebber kijkt niet neer op een klein budgetbakje, integendeel. Let love rule…
@Esprit_de_Flandre: Yup. Dit is een Maleisische rebadge van een Indonesische auto. T is idd eigenlijk een Daihatsu Ayla, die samen met Toyota is ontwikkeld voor Indonesië. Grofweg is dit een soort van Indonesische Aygo, daar t dezelfde segment bedient. Het verschil tussen de Daihatsu en de Toyota is dat de Daihatsu meer bang voor buck is. Overigens: de hoge prijs van de Perodua in Singapore ligt vgm puur in hun belastingsstelsel. Ter vergelijking: het origineel van Daihatsu kost je in Indonesië omgerekend iets meer dan €6000. De Toyota evenknie? Nog geen 9000 euro. Verder is t nog opvallend dat het 2 erg populaire auto’s zijn in Indonesië. T/M november:
@toyotafortuner: dankjewel telefoon… Ik wilde nog zeggen: Beide auto’s gingen daar in Indonesië (t/m november 2017) ruim 27 duizend keer over de toonbank.
Dat is niet de echte prijs.. Je moet er ook nog het barrel bij optellen dat je aan moet schaffen en naar de sloop moet brengen, omdat Singapore geen extra auto’s meer toelaat. Het is simpelweg te druk. Je mag een auto kopen, maar dan moet je een andere laten verwijderen.
@jochempie: Sorry, werd al vermeld in het artikel. Sort of..
@jochempie:

Hoi, na 10 jaar loopt je COE af. Dan komt er weer een plekje vrij op de veiling en kun je bieden. Zo houden ze de auto’s op ~600.000 maximaal.
*Een prijs kan alleen maar hoger uitvallen

Toch wel een fijn idee dat er tenminste een land ter wereld is waar het nog duurder is om auto te (mogen) rijden….
Ben benieuwd wat ik een S65 AMG moet kosten.
@rikus: uw nieren, 50% van uw lever en uw eerstgeborene
@rikus:

S65 ben ik hier nog niet tegengekomen. Een gewone S, 7 of A8 zie je hier net zo vaak als een VW Up in Nederland.
De enige Perodua die ik hier zie zijn Maleisiërs die Singapore bezoeken.
@m19nl: de verlengde A4? Die zag ik voor get eerst in Singapore .
En dan nog een parkeerplekje kopen
Aan die topsnelheid heb je ook niet veel. Je kan alleen maar rondjes rijden en je komt Singapore toch niet uit.
Hyundai getz, its that you?!?!?
Doe mij maar lekker BPM dan!
Ik woon nu 3 jaar in Singapore en deze auto zie ik vrijwel nooit (lees: nooit). In buurland Maleisië zie je deze auto wel.

In Singapore zijn de Duitsers en Japanners vooral populair. Denk aan splinternieuwe BMW, Mercedes, Audi of VW. En dan niet de kleine uitvoeringen maar Golf GTI, BMW 5, 7, Mercedes C, E, S etc. Voor de Japanners zijn Honda’s, Mazda, Toyota ook veel voorkomend.
Ook de autospotters zullen wel weten hoeveel sportwagens er in Singapore rondrijden, en dat voor een land met een maximale snelheid van 90km/h.

De COE valt wel, nu omgerekend €25.000 extra die je betaald om voor 10 jaar een kentekenplaat op je auto te hebben (daarna opnieuw betalen of auto wegvoeren). De belasting op auto’s is gewoon ontiegelijk duur en een beetje golf kost inderdaad €80.000.

Als je wilt weten hoe het echt zit in Singapore dan vraag maar :-) want de populariteit van de Perodua trek ik toch echt in twijfel.
@m19nl:

En om nog wat toe te voegen. Openbaar vervoer is hier zeer goedkoop en ook taxi’s maken deel uit van het openbaar vervoer (een chauffeur mag een rit bijvoorbeeld niet weigeren). Ik woon redelijk ver weg (~25km) en ga elke dag met de taxi naar het kantoor en betaal hier omgerekend €12 per ritje voor (€500 per maand).
Elke dag met de trein/bus kost je gemiddeld €80 of minder.

Auto’s worden express ontmoedigd met success, het is hier druk (5.5 miljoen mensen) maar files vallen best mee en je hebt vrijwel geen last van smog of iets dergelijks. Parijs is dan bijvoorbeeld 10x erger.
@m19nl: mag je het land wel in met een Nederlandse auto bijvoorbeeld?
@alassad:

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik zie hier vrijwel alleen auto’s uit Maleisië. En voordat je überhaupt met de auto in Singapore aankomt zal je eerst 10 uur door Maleisië moeten rijden dus voor iemand die uit Thailand of iets dergelijks komt is het vliegtuig 10x goedkoper.
@m19nl: interessant! Mag ik vragen wat voor werk je daar doet?
@thesis:

Ik ben een software ontwikkelaar in de financiële industrie. Werk gelukkig niet voor een bank, maar voor een ~50 man startup.
Ter info, 1 SGD (Singapore Dollar) ≈ € 0,6255
bron.
Krijg je er ook een parkeerplek bij?
Dan valt het in Nederland nog wel mee dus …
Ik heb ooit in een Axia gereden. Ik vond het te vergelijken met een VW Fox. Bagger dus.
Singapore kom je ze weinig tot niet tegen, woon zelf in Maleisië en hebben als 2e auto een axia als boodschappenwagentje prima! Kost hier ongeveer 6500 euro.

Rij zelf een Ford Ranger, Kost hier +/- 21.000 euro en kost in Nederland bijna 85.000 euro incl. BTW en BPM.

PS het gaat hier om Singapore dollars en niet US dollas dus geen 60K maar 40K euro nog steeds veel maarja belasting en die kennen ze in nederland ook ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).