
Vergeet de Peugeot 3008 en Opel Grandland, deze wil je hebben.
Dit is een update van een eerder gepubliceerd artikel.
De keuze qua crossovers is niet bepaald karig bij Stellantis, maar nu wordt de familie nog verder uitgebreid, met wederom een nieuwe crossover. De Peugeot 3008 en Opel Grandland is er nu ook als Jeep. Je kan immers nooit genoeg aanbod hebben qua crossovers.
Jeep Compass
De auto was vorige week al gelekt, maar nu is ‘ie helemaal officieel: de nieuwe Jeep Compass. Deze auto ziet er eigenlijk precies uit zoals je zou verwachten van een Stellantis-crossover met een Jeep-sausje. Weinig verrassend dus, maar de Compass ziet er wel lekker strak en robuust uit. Dat mag ook gezegd worden.




Easter Eggs
Om te benadrukken dat het toch écht een Jeep is zitten er een aantal easter eggs in verstopt. Zo zien we op de naafdop de Willy’s Jeep terug. Op de rand van de velg staat een icoontje wat verticaal lijkt op een schokdemper, maar dit is de klassieke Jeep-grille als je goed kijkt. Ook een geinig detail: de achterlichten zijn geïnspireerd op jerrycans, ook al heb je die niet nodig bij een elektrische Jeep.
Aandrijflijnen
Qua aandrijflijnen is er ruime keuze, met een mild hybrid, een PHEV en drie volledig elektrische versies. De mild hybrid heeft 145 pk en de plug-in hybrid heeft 195 pk. De elektrische instapversie heeft 213 pk, een 73 kWh accu en 500 kilometer range. Verder is er een versie met 230 pk, die de grote 97 kWh accu krijgt. Dan heb je maar liefst 650 kilometer range.


Unieke versie
Dit is allemaal vergelijkbaar met de bestaande Stellantis-modellen, maar de Jeep Compass krijgt ook nog een unieke versie. Je raadt het al: eentje met vierwielaandrijving, wat de zustermodellen niet hebben. Deze versie heeft 375 pk, en daarmee is de Compass ook meteen de krachtigste crossover van Stellantis. De 4×4 kun je herkennen aan de zwarte vlakken op de neus en de motorkap.
Off-road
Jeep laat ook niet na om de off-roadcapaciteiten van deze auto te aan te prijzen. De Compass heeft 20 centimeter bodemspeling, een aanrijhoek van 20 graden en een afrijhoek van 26 graden. Ook kun je door 47 centimeter water rijden. Verder is er een heuse Selec-Terrain knop, waarmee je de juiste modus voor het terrein kunt kiezen. Allemaal niet bijster relevant voor de gemiddelde crossoverrijder, maar zo heb je wel het gevoel dat je in een Jeep rijdt.



Het mag dan een Jeep zijn, er is heel weinig Amerikaans aan deze auto. Naast het feit dat alle techniek van Stellantis komt wordt de auto ook gebouwd in het Italiaanse Melfi. Maar dat is verder niet erg.
Prijs
De nieuwe Jeep Compass per direct te bestellen als First Edition. Die is er alleen als mild hybrid en 213 pk sterke EV. Deze kosten beide €44.995. Later zal de Compass nog ietsje goedkoper worden, want de First Edition zit natuurlijk goed in de spulletjes. Tegelijk volgen ook nog de duurdere varianten.





Toch wel bizar dat tot nu toe de minst waarschijnlijke modellen (Avenger en deze Compass) het best uit de verf komen bij deze Stellantis rebadge/rebody shitshow. Deze zijn qua proporties en belijning naar mijn mening toch echt de minst vervelende om te zien.
En nog een steek tussen ribben voor de Alfa Tonale.
The Avenger is een mooi autootje, jammer van de Peugeot troep onder de Kap.
Ze hadden daar veel beter de GSE Firefly 1.5 Hybrid 130 pk in kunnen hangen.
Als je bij Stellantis wil gaan shoppen voor een wagen, dan ben je toch gek als je niet de Jeep neemt? Die smoelt zoveel beter dan de andere auto’s op hetzelfde platform!
Het gene wat lijkt op een schokdemper in de velg is waarschijnlijk de voorkant van de Willys Jeep
De 2 ronde koplampen met de verticale grille ertussen
Ik realiseerde iets te laat dat ik het niet goed had gelezen probeerde het nog te wijzigen maar tevergeefs
Ik zie er zelfs iets van de Velar in, echt helemaal niet slecht.
*proest* Serieus, de Velar? Ja, vier grote wielen en een dak…
Echt, de Velar is een van de meest overbodige modellen ooit gebouwd. Niet echt lelijk, maar zeker ook niet mooi, en ik kan me niet voorstellen dat er een heleboel mensen specivoor dat model naar de Land Rover dealer zijn gefietst. De Velar kannibaliseert vooral de verkopen van andere JLR-modellen.
Meningen zijn als kontgaten, iedereen heeft er een.
Niet slecht, maar het skelet van deze auto, zoals ook gebruikt bij de 3008, Grandland en eigenlijk zelfs de DS8, komt bij deze jeep-variant het best tot zijn recht. De Amerikanen hebben weer gewonnen.
En hoewel STLA Large -voor Alfa Romeo- anders is, vrees ik toch de invloed van dit platform op de vorm van de nieuwe Stelvio en Giulia. Bij de DS8 en 3008 zijn de verhoudingen niet goed. o.a. te hoge voorzijde, te grote afstand voorwielen-bovenzijde motorkap.
Als dit ook voor de Alfa’s gebeurt dan is het over-en-uit voor Alfa Romeo. Daarnaast de invloed van het gewicht van dit platform op de Alfa’s. SVP géén 159-debacle, met loeizware platforms onder een mooi smoeltje.
Op basis van de pre stellantis modellen (Giulia en Stelvio) kunnen ze ook niet overleven dus slechter kan het haast niet worden.
Op basis van de pre stellantis modellen (Giulia en Stelvio) kunnen ze ook niet overleven dus slechter kan het haast niet worden.
Op basis van de pre stellantis modellen (Giulia en Stelvio) kunnen ze ook niet overleven dus slechter kan het haast niet worden.
Ik hoop maar dat ze de kwaliteitsissues nou eens onder controle krijgen, de (feuilleton-)verhalen over vroegtijdig falende THP motoren, defecte AC/DC converters, elektra-missers, afwerking, enz. maken het kopen van een Stellantis product niet iets waar ik echt voor in de rij gaan staan. En da’s jammer, want zeker op de exterieurontwerpen weten ze zich m.i. over het algemeen op een positieve manier te onderscheiden van de (Chinese) concurrentie.
Zit er ook Peugeot ICE zooi onder de motorkap van de Compass, of worden hier FIAT GSE-Firefly motoren gebruikt. ??