• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uitschakelen stokoud netwerk heeft grote gevolgen voor auto’s

Auteur: Loek, gepost 6 maart 2025 om 19:59 – 16 Reacties

We zijn inmiddels drie generaties verder, maar een stukje belangrijke veiligheid in auto’s rust nog op stokoude techniek die binnenkort ten einde komt.

Heb je even geen Wifi onderweg? Geen zorgen, je hebt vast een riante dan wel onbeperkte databundel om mobiel te kunnen internetten. Het inmiddels welbekende en tijdens de pandemie omstreden 5G-netwerk. 5G staat simpelweg voor 5e Generatie en is daarmee de opvolger van 4G, de vierde generatie. Waren de chassiscodes van BMW maar zo simpel.

2G

Het riedeltje wordt compleet als je besef dat 5G weer een stuk sneller en capabeler is dan 4G, net als dat 4G dat was voor 3G. En, je raadt het al: 3G was weer de snellere en betere opvolger van 2G. En die laatste stamt alweer uit 1991. Je ziet heel af en toe dat je telefoon bij zwak 5G-bereik nog even overstapt naar 4G, maar 3G kan je al zo goed als links laten liggen en 2G denk je bijna niet meer aan. Toch?

eCall

Welnu, die netwerken worden nog wel onderhouden en simpelweg omdat bepaalde doeleinden nog rusten op die oude(re) netwerken. Waaronder een systeem dat sinds 2018 verplicht is en dus in alle nieuwe auto’s te vinden is. Het eCall-systeem, wat ervoor zorgt dat de auto een ongeval kan detecteren en zelf de hulpdiensten kan inschakelen. Dat rust nog op 2G.

Einde 2G, wat nu?

En dat kan een probleem worden, want in Duitsland stoppen de grote netwerken Telekom en Vodafone in 2028 en 2030 met de ondersteuning voor 2G. Dat betekent dat een auto nog wel kan bellen, maar dat er een kans is dat het netwerk het niet doorstuurt naar de hulpdiensten. In Denemarken en ook ons eigen Nederland is de support voor 2G dit jaar klaar. Alle auto’s met eCall dreigen dus op zwart te gaan als dat gebeurt.

EU

Het vraagstuk over hoe dit opgelost kan worden ligt nu bij de EU, die gaan kijken of eCall makkelijk via software naar 4G overgezet kan worden. Dan moeten autofabrikanten die software nog wel even voor al hun modellen uit gaan rollen, wat de nodige moeite gaat kosten. Een ander alternatief is dat de EU geld gaat verstrekken om het 2G-netwerk voor dit doeleind nog in de lucht te houden. (via AutoBild)

Ook interessant!

  • Foutje van Kia-medewerker heeft grote gevolgen
  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin
  • Mijn Auto video: TVR Tasmin 420 van Diesel

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

ecall

Vorig bericht: « Ook Volkswagen zet stapje terug: knoppen in plaats van schermen!
Volgend bericht: Heb jij 30k over voor een Fiat Panda van een bekende designer? »

Lees Interacties

Reacties

  1. DDX zegt

    6 maart 2025 om 20:59

    Klinkt leuk ‘software upgraden’ maar je zal toch echt de hardware moeten vervangen als er een 2g modem in de auto zit.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 maart 2025 om 21:07

      Ja precies. Ik weet nog goed dat 4G en 5G net nieuw waren en je echt heel specifiek een telefoon met ondersteuning daarvoor moest kopen omdat de antenne/het modem die standaard wel moet ondersteunen. Dat is met 2G niet anders.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2025 om 07:09

      Er bestaan software confugreerbare modems. Maar in de meeste ecall boxjes zitten die natuurlijk niet.

      Login om te reageren
  2. iphonistvongates zegt

    6 maart 2025 om 21:46

    Was dit ook niet aan de hand met privé/zakelijke alarminstallaties en (niet zo) slimme energiemeters die op mobiele netwerk SIM’s werken om met controlekamers & management servers te communiceren?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 maart 2025 om 08:09

      Ja. De Lianders van deze wereld zijn razend druk met het vervangen van de slimme meters van de eerste generatie.

      Er zijn trouwens ook al providers die hun 3G netwerk al hebben uitgezet (Vodafone, KPN), of die dat al snel gaan doen (Odido). De reden is vrij triviaal: die frequenties worden (of zijn) opnieuw gebruikt voor bijvoorbeeld de ‘lage’ 5G frequenties.

      Login om te reageren
  3. verdebosco zegt

    6 maart 2025 om 21:54

    Zet maar direct uit. Want dit systeem wordt vooral gebruikt om iedereen te volgen. Tot op de meter, met alle bewegingen. Zogenaamd voor je veiligheid, maar in werkelijkheid om iedereen uit de luie ambtenaren-stoel te volgen. Met een hele commerciële industrie er achteraan. Dat is het doel. En dat kan uit. Graag nu.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2025 om 07:07

      Het systeem waarmee “ze” je volgen heet niet ecall maar smartphone…

      Login om te reageren
    • drtim zegt

      7 maart 2025 om 07:30

      Je kan ook je hele auto inpakken in een hele grote aluminium folie hoed.

      Login om te reageren
  4. ouwedibbes83 zegt

    6 maart 2025 om 22:40

    Dus je verplicht in 2018 een veiligheidssysteem die gebruik maakt van (achterhaalde) techniek die in NL al in 2025, 7 jaar later, uitgeschakeld kan worden door providers. Daar had je toch afspraken voor de lange termijn over moeten maken toen je het verplicht stelde? Minimaal 15 jaar ondersteuning voor die techniek?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2025 om 07:14

      En toch hebben ze het goed gedaan. Want de 3G generatie is al uitgeschakeld en 4G is eigenlijk niet geschikt voor ecall.

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      7 maart 2025 om 07:33

      De WAP-browser in mijn auto doet het ook niet meer, en de AM/FM-radiozenders worden er ook steeds minder.

      Login om te reageren
  5. Flybywire zegt

    7 maart 2025 om 07:17

    De gevolgen zijn niet alleen voor auto’s. Wat te denken van alle communicatie op oudere systemen in de woningbouw, zonne energie, etc. Dit gaat miljoenen kosten

    Login om te reageren
  6. ronaldotour zegt

    7 maart 2025 om 09:39

    Het lijkt me simpel, het 2G kastje vervangen voor een 4 of 5G dat moet toch mogelijk zijn zonder hoge kosten?

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      7 maart 2025 om 09:44

      Moet de eigenaar van een bijna nieuwe auto dat ook wel weer willen. Al die auto’s moeten fysiek terug naar de garage en dan moeten er weer miljoenen van die modems geproduceerd en gemonteerd worden. Al met al toch wel een dure grap, alleen uit te smeren over veel gebruikers. Maar het zal toch zeker wel 250 euro per auto kosten? Garages zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

      Login om te reageren
    • Reinier zegt

      7 maart 2025 om 16:20

      De oude slimme energie meters waren niet modulair ontworpen. Die konden niet geupdate worden zonder alle elektronica te vervangen. Bij de nieuwe meters is dat wat beter gemaakt.

      Login om te reageren
  7. thjvanvlerken zegt

    7 maart 2025 om 13:09

    Nog veel grotere uitdaging met vrachtwagens en tolboxen. Nieuwe boxen nodig in sommige gevallen en het netwerk wordt per land anders uitgefaseerd en niet meer ondersteund.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North