
We zijn inmiddels drie generaties verder, maar een stukje belangrijke veiligheid in auto’s rust nog op stokoude techniek die binnenkort ten einde komt.
Heb je even geen Wifi onderweg? Geen zorgen, je hebt vast een riante dan wel onbeperkte databundel om mobiel te kunnen internetten. Het inmiddels welbekende en tijdens de pandemie omstreden 5G-netwerk. 5G staat simpelweg voor 5e Generatie en is daarmee de opvolger van 4G, de vierde generatie. Waren de chassiscodes van BMW maar zo simpel.
2G
Het riedeltje wordt compleet als je besef dat 5G weer een stuk sneller en capabeler is dan 4G, net als dat 4G dat was voor 3G. En, je raadt het al: 3G was weer de snellere en betere opvolger van 2G. En die laatste stamt alweer uit 1991. Je ziet heel af en toe dat je telefoon bij zwak 5G-bereik nog even overstapt naar 4G, maar 3G kan je al zo goed als links laten liggen en 2G denk je bijna niet meer aan. Toch?
eCall
Welnu, die netwerken worden nog wel onderhouden en simpelweg omdat bepaalde doeleinden nog rusten op die oude(re) netwerken. Waaronder een systeem dat sinds 2018 verplicht is en dus in alle nieuwe auto’s te vinden is. Het eCall-systeem, wat ervoor zorgt dat de auto een ongeval kan detecteren en zelf de hulpdiensten kan inschakelen. Dat rust nog op 2G.
Einde 2G, wat nu?
En dat kan een probleem worden, want in Duitsland stoppen de grote netwerken Telekom en Vodafone in 2028 en 2030 met de ondersteuning voor 2G. Dat betekent dat een auto nog wel kan bellen, maar dat er een kans is dat het netwerk het niet doorstuurt naar de hulpdiensten. In Denemarken en ook ons eigen Nederland is de support voor 2G dit jaar klaar. Alle auto’s met eCall dreigen dus op zwart te gaan als dat gebeurt.
EU
Het vraagstuk over hoe dit opgelost kan worden ligt nu bij de EU, die gaan kijken of eCall makkelijk via software naar 4G overgezet kan worden. Dan moeten autofabrikanten die software nog wel even voor al hun modellen uit gaan rollen, wat de nodige moeite gaat kosten. Een ander alternatief is dat de EU geld gaat verstrekken om het 2G-netwerk voor dit doeleind nog in de lucht te houden. (via AutoBild)





Klinkt leuk ‘software upgraden’ maar je zal toch echt de hardware moeten vervangen als er een 2g modem in de auto zit.
Ja precies. Ik weet nog goed dat 4G en 5G net nieuw waren en je echt heel specifiek een telefoon met ondersteuning daarvoor moest kopen omdat de antenne/het modem die standaard wel moet ondersteunen. Dat is met 2G niet anders.
Er bestaan software confugreerbare modems. Maar in de meeste ecall boxjes zitten die natuurlijk niet.
Was dit ook niet aan de hand met privé/zakelijke alarminstallaties en (niet zo) slimme energiemeters die op mobiele netwerk SIM’s werken om met controlekamers & management servers te communiceren?
Ja. De Lianders van deze wereld zijn razend druk met het vervangen van de slimme meters van de eerste generatie.
Er zijn trouwens ook al providers die hun 3G netwerk al hebben uitgezet (Vodafone, KPN), of die dat al snel gaan doen (Odido). De reden is vrij triviaal: die frequenties worden (of zijn) opnieuw gebruikt voor bijvoorbeeld de ‘lage’ 5G frequenties.
Zet maar direct uit. Want dit systeem wordt vooral gebruikt om iedereen te volgen. Tot op de meter, met alle bewegingen. Zogenaamd voor je veiligheid, maar in werkelijkheid om iedereen uit de luie ambtenaren-stoel te volgen. Met een hele commerciële industrie er achteraan. Dat is het doel. En dat kan uit. Graag nu.
Het systeem waarmee “ze” je volgen heet niet ecall maar smartphone…
Je kan ook je hele auto inpakken in een hele grote aluminium folie hoed.
Dus je verplicht in 2018 een veiligheidssysteem die gebruik maakt van (achterhaalde) techniek die in NL al in 2025, 7 jaar later, uitgeschakeld kan worden door providers. Daar had je toch afspraken voor de lange termijn over moeten maken toen je het verplicht stelde? Minimaal 15 jaar ondersteuning voor die techniek?
En toch hebben ze het goed gedaan. Want de 3G generatie is al uitgeschakeld en 4G is eigenlijk niet geschikt voor ecall.
De WAP-browser in mijn auto doet het ook niet meer, en de AM/FM-radiozenders worden er ook steeds minder.
De gevolgen zijn niet alleen voor auto’s. Wat te denken van alle communicatie op oudere systemen in de woningbouw, zonne energie, etc. Dit gaat miljoenen kosten
Het lijkt me simpel, het 2G kastje vervangen voor een 4 of 5G dat moet toch mogelijk zijn zonder hoge kosten?
Moet de eigenaar van een bijna nieuwe auto dat ook wel weer willen. Al die auto’s moeten fysiek terug naar de garage en dan moeten er weer miljoenen van die modems geproduceerd en gemonteerd worden. Al met al toch wel een dure grap, alleen uit te smeren over veel gebruikers. Maar het zal toch zeker wel 250 euro per auto kosten? Garages zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
De oude slimme energie meters waren niet modulair ontworpen. Die konden niet geupdate worden zonder alle elektronica te vervangen. Bij de nieuwe meters is dat wat beter gemaakt.
Nog veel grotere uitdaging met vrachtwagens en tolboxen. Nieuwe boxen nodig in sommige gevallen en het netwerk wordt per land anders uitgefaseerd en niet meer ondersteund.