• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Honda Prelude keert terug terug: Allememaggies!

Auteur: willeme, gepost 30 augustus 2023 om 14:04 – 7 Reacties

Honda Prelude keert terug

De Honda Prelude keert eindelijk terug! Goed nieuws voor de Bassie en Adriaanfans.

Tegenwoordig is de markt voor compacte coupés zeer overzichtelijk. Te overzichtelijk als je het ons vraagt. Want wat is er nu leuker dan een compacte tweedeurs auto met een sportieve inborst en betaalbare techniek?

Een van de merken die heel erg goed vertegenwoordigd was in dit segment is Honda. Denk aan auto’s als de CRX, CR-Z, Civic Coupé, Insight, Integra, Accourd Coupé en natuurlijk de Prelude.

Honda Prelude keert terug

Sterker nog, de Honda Prelude was een van de eerste compacte coupés van Honda, na de S-series en 145 Coupé.

Sindsdien zijn we vijf generaties verder. In 2001 liep het laatste model van de band en sindsdien zijn we verstoken van een Honda Prelude. Om met de mannen van de radio te spreken, de Prelude wordt angstvallig bij ons vandaan gehouden.

Honda Prelude keert terug

Nu hebben we een beetje goed nieuws en een hoop slechts nieuws. We beginnen met het goede nieuws: de naam Prelude keert terug! Eindelijk! Honda heeft de naam afgestoft en opnieuw geregistreerd. Hoe tof is dat: eindelijk weer een nieuwe Prelude! Dat meldt Motor Trend.

Honda Prelude keert terug

Dan komt nu het slechte nieuws. Ten eerste: het wordt geen auto met hoogtoerige VTEC-moteur en vierwielbesturing. Nee, de nieuwe Prelude zal geheel elektrisch zijn. Op zich niet gek, alle auto’s die over een paar jaa nieuw gelanceerd worden, zullen natuurlijk elektrisch zijn.

Maar wacht, er is meer slecht nieuws. Het zal hoogstwaarschijnlijk geen compacte coupé worden. Een crossover lijkt aannemlijker. Ah, die hadden we natuurlijk nog niet. Daarmee is de naam Prelude wel een beetje aan verwatering onderhevig. Aan de andere kant, de Mitsubishi Eclipse en Ford Puma zijn nu al populairder als crossover dan dat ze als coupé destijds waren.

Waarom doet Honda dit?

Overigens staat het nog niet zeker vast dat een het een crossover wordt, dus wat dat laatste betreft houden we een slag om de arm. Een coupé lijkt wat onwaarschijnlijk. Cabrio’s en coupés zijn redelijk prijzig om te ontwikkelen, terwijl de afzet redelijk laag is. Dus in deze hele transitie is het begrijpelijk dat autofabrikanten in eerste instantie kiezen voor carrosserievarianten die daadwerkelijk verkopen.

Honda Prelude keert terug

Als dan eindelijk alle auto’s voorzien zijn van een wat duurzamere aandrijflijn, hopen we op een gegeven moment weer leukere varianten te zien waarmee fabrikanten zich kunnen onderscheiden.

Fabrikanten gebruiken tegenwoordig vaker beroemde namen uit het verleden. Het biedt diverse voordelen. Zo hoeven ze niet meer te checken of de naam in het Portugees een vieze betekenis heeft. Ook weet de consument dan beter waar ze de auto moeten plaatsen en hebben ze een gevoel bij het product. Wanneer we de nieuwe Honda Prelude kunnen ontvangen, is niet bekend.

Ook interessant!

  • Allememaggies! Keert de Honda Prelude terug?
  • Alfa SZ
    Alfa SZ keert terug in 2026 met achterwielaandrijving
  • Komt er dan echt een nieuwe Honda S2000?
  • Video: Honda maakt dubieuze beslissing op laatste moment
    Video: Honda maakt dubieuze beslissing op laatste moment

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Nieuwe elektrische Jaguar XJ gaat de EQS en i7 slopen
Volgend bericht: Gespot – Een Huracan met een bijzondere versnellingspook »

Lees Interacties

Reacties

  1. hondafiel zegt

    30 augustus 2023 om 15:52

    Dat wordt de Ford Mustang van Honda.

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    30 augustus 2023 om 16:41

    Hoezo helpt het geven van een oude naam aan een nieuw en totaal ander model bij het plaatsen van het model?
    Volgens mij is het gewoon goedkoop om een naam her te gebruiken, scheelt registraties en dergelijke.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 augustus 2023 om 17:37

      @mashell:

      Prijsniveau. Of positie op de ladder. Dus als er een nieuwe Legend of NSX komt, dan zal die iets hoger staan. Ook al worden dat ook crossovers.

      Fordje Puma is natuurlijk alsnog een sportieve B-segmenter, iets duurder dan een Fiesta. Wat met de Oude ook zo.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 augustus 2023 om 08:25

        Accord. Helder geargumenteerd, maar stiekem hoop ik dat de Prelude gewoon weer een coupe wordt. Met skateboard platformen waarbij de crashconstructie in het skateboard is opgenomen is veel meer mogelijk aan klein serie bouw dan met verbrandingsmotoren. Men bouwt eerst crossovers om de investeringen terug te verdienen maar ik heb hoop dat de driedeursmodellen, coupé’s en cabrio’s daarna vol voor de terugkeer gaan.

        Login om te reageren
  3. Wolflow zegt

    30 augustus 2023 om 18:30

    Ik wacht (tot op heden nog tevergeefs) op een opvolger voor m’n S2000

    Login om te reageren
  4. MarcoM zegt

    30 augustus 2023 om 19:30

    Toch zie je weinig Honda’s op de weg.

    Login om te reageren
  5. hondafiel zegt

    30 augustus 2023 om 23:04

    In Nederland/ Europa, in Zuid-Oost Azië zie je ze overal. Veelal modellen die wij hier niet kennen (Brio, BRV, etc.)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North