Deze hete Hyundai hatch zegt de Duitsers en Fransen de wacht aan.
Hyundai en Kia hebben met succes aan de weg getimmerd in het B- en C-segment de afgelopen decennia, maar er is nog een bastion dat grotendeels onontgonnen is door de Koreanen: dat van de hete hatch. Op zich niet vreemd, want waar bij de keuze voor een gewone hatch vooral praktische overwegingen en harde cijfertjes (ook die op het prijskaartje) een rol spelen, gaat het bij hete hatchbacks om de scherpste rij-eigenschappen en emoties als merkbeleving.
Voorheen waren dat niet altijd de sterkste punten van Hyundai, maar ze pakken ook op dit vlak inmiddels flink door. In Frankfurt staat namelijk de i30N, die de Golf GTI en co. op de Koreaanse BBQ moet leggen. De cijfers zijn respectabel: 250 pk en 353 Nm uit een 2.0 liter grote vierpitter met turbo, 0-100 in 6,4 seconden en een top van 250 kilometer per uur. Maar papier is geduldig, het gaat bij zo’n hatch zoals hierboven al aangegeven ook om het sturen. Enige tijd geleden kaapte Hyuandai echter al een honcho van BMW’s M divisie om scherpe chassis te ontwikkelen, dus wij zijn benieuwd.
KIA gaat dus nog meer op BMW lijken met die onderstel baas. Dikke plus
@dunhozzie: krap. Lezen is lastig. Een edit knop en emoji in de 21ste eeuw ook….
Prima auto, ben vooral benieuwd of de prijs ook concurrerend zal zijn!
Blij dat er meer focus komt op goed sturen/onderstel/rijplezier/bereikbaarheid ipv de zoveelste penisverlenger met triljard pks en (rechtdoor) prestaties die niet gebruikt (kunnen/mogen) worden.
En hier (en bij de Megane RS) zelfs geen rondetijden op dure banden die kompleet waardeloos zijn als het weer eens goed regent…
Blijft een hyundai..
@focusrs1: Ja, en ?
@erreen: hiermee kan je dus niet aankomen op zaterdagavond bij de parkeerplaats van de Mac. GTI’s verkopen zichzelf
@kenner: Eeen sneer naar @focusrs1 neem ik aan? :-)
@erreen: de Aziaten raken ze niet aan dat zegt genoeg lijkt mij
@focusrs1: Dat mensen met een Hyundai liever hun geld spenderen aan een fatsoenlijk zelfbereide maaltijd ?
Doe mij er dan maar één…
@jaapiyo: is honcho je nieuwe stopwoordje geworden?
@berlinetta: in het echte leven zeg ik het nu minimaal 2,3 keer in elke zin.
Zet maar op de stoep met een strik eromheen. En die hyundai is ook leuk.
Zo liever deze Hyundai dan een GTI. Die zie je tegenwoordig ook op iedere hoek van de straat. Doe mij maar wat anders: Mégane RS, Leon Cupra (R), Focus ST of RS of dit.
Veilig binnen de marges van wat mag. Nadeel is dat iedere auto dan op elkaar lijkt.
Ik zou daarom een koplamp ook in het midden erbij doen, en 3 uitlaateindstukken onder de bumper.
Zal best goed zijn, maar ik mis een ‘ziel’ in die auto’s. Net zo aantrekkelijk als een stofzuiger of een koelkast. Bovendien koop ik liever Europees, beter voor onze economie.
@henkp1: Zo is dat; eigen volk eerst.
En dat anno 2017…
Gelukkig zijn er mensen die onbekende dingen wel een kans geven / gaven.
Ik ben benieuwd…
Fraai ding hoor