Hyundai presenteert de sportieve i30 N

Auteur: , 45 Reacties

Automatisch tussengas op je Hyundai!

Ooit gedacht dat een Hyundai er sexy uit zou zien? Nou, de nieuwe i30 N ziet er behoorlijk lekker uit. De sportieve variant van de i30 is goed voor 250 pk en 353 Nm koppel uit een 2.0 T-GDI. De hatchback knalt in 6,4 tellen naar de honderd en heeft een topsnelheid van 250 km/u. Optioneel kun je het Performance Package (goed afgekeken) aanvinken. De i30 N krijgt daarmee 25 extra paarden en sprint 0,3 tellen sneller naar de honderd kilometer per uur.

De i30 N staat 4 tot 8 mm lager in vergelijking met het reguliere model. Daarnaast is de N onder andere te herkennen aan rode remklauwen, dubbele uitlaatpijpen en een driehoekig derde remlicht. Men kan kiezen voor 18- of 19-inch wielen. De hatchback komt in de kleuren Performance Blue, Clean Slate, Polar White, Micron Grey, Phantom Black en Engine Red.

Zoals je van een moderne hot hatch mag verwachten, komt de i30 N met techniek zoals Launch Control, automatische tussengas en een elektronisch sperdifferentieel. Daarnaast verschilt het uitlaatgeluid per rijmodi (Eco, Normal, Sport, N en N Custom). Laat je niet foppen door een dikke sound in het interieur. Hyundai heeft ervoor gekozen om het motorgeluid over de speakers te laten klinken.

Hyundai presenteert de i30 N op de IAA in Frankfurt. De hatchback verschijnt vervolgens eind dit jaar op de markt. Voorlopig enkel in combi met een handgeschakelde zesversnellingsbak.



45 reacties

Erg gave 1-serie.
@tommy_gogh: En de neus Ć  la Mazda 3
@hight96: TE duur
@gove: waar zie je een prijs staan?
@tommy_gogh: Met vw golf achterlichten lijkt het
Al draagt een aap een gouden ring…

Hyundai met ‘sportieve modellen’ dat is hetzelfde als Beatrix in een string.
@simonferrari: Hoezo Hyundai niet sportief, zeker geen rallyliefhebber?
Merk maakt me bijzonder weinig uit, zolang specs en kwaliteit maar in orde zijn.
Liever een Koreaan met dikke specs dan een Duitse ‘statusbak’ met traag pruttelblokje.
@alcantara: Ik ben geen grote liefhebber van rally dat klopt, althans geen kenner. Wat betreft de specs tov een duitser geef ik je gelijk. Hyundai is alleen niet de eerste keus als ik zou gaan shoppen in de hot-hatches. Je voelt je toch een beetje ‘saai’ als je naast een sedan (zie artikel hierboven) in de file staat.
@alcantara: Een rally-auto heeft niets met straat-auto’s te maken; en het aanbod in laatst genoemde categorie is zaaddodend-saai; meest sportieve (vond het persoonlijk wel een mooie auto) was de Coupe; maar dat was natuurlijk al nooit echt sportief. Dit is een mooie Focus voorkant + Golf achterkant; haakt mooi in op de opvatting van veel rijders/haters dat een Golf saai en overrated is … Ben benieuwd of het interieur en wegligging ook van de 21ste eeuw zijn … want dat is tot nu toe altijd het heikele punt van Kia & Hyundai geweest.
@simonferrari:
ja, want volkswagen heeft een rijke geschiedenis in de autosport.
@super: Voor zover ik weet heeft VW een aardige historie in de autosport, dat klopt.
@simonferrari: wat is r mis met Beatrix?
@fouadski: Daar krijg je vast snel genoeg antwoord op. Maar wij zullen dan in ons onderbroek staan
@fouadski: D’r kapsel, d’r vermogen, d’r leeftijd, en hoogst waarschijnlijk haar ondergoed…. šŸ˜‰
Oei, die achterbumper is wel heel erg bmw…
@6speed: het stuur en het navigatiescherm komt ook redelijk in de buurt
Lekker ding
Mmm ze hebben een geĆÆnteresseerde hier, even wachten voor een tweedehandsje met de kop eraf!
Gaaf ding!!
Een interieur bestaand uit zwart, met zwart en zwart. Ik snap niet waar die fabrikanten het idee vandaan halen dat zoiets sportief oogt, het oogt namelijk gewoon goedkoop.
Lekker bezig Hyundai! Met dit soort modellen creƫer je een fanbase.
Nogmaals, met mijn muesli 1-serie heb ik ook tussengas bij het terugschakelen hoor, met een handbak nog wel! Zo bijzonder is het allang niet meer šŸ˜Š
@gulli: kan ik zelf ook wel…
@gulli: Tja je moet wel terugschakelen als je billenkoek van een hyundai krijgt ;)
goed bezig Hyundai!
Beste blijft wel het geluid natuurlijk.
Maar zonder gekheid, van achteren ziet ie er best lekker uit. Die zwarte zigzagchaos die voor voorbumper moet doorgaan trekt mij niet zo heel erg, en het interieur is ook niet erg uniek, en vooral heel zwart. Voor de rest mooi gedaan :)
Ziet er goed uit!
Geen meganisch sper? Dat is toch wel een domper. En dan vrees ik dat ‘ie bij voorbaat al kansloos is tegen de Golf GTI, Peugeot 308 GTI en nieuwe Megane RS… Maar wel hulde voor Hyundai dat ze hem Ć¼berhaupt maken!
@trustmeiamanengineer: Of dus wel een meganisch sper? Maar elektronisch aangestuurd? (wat logisch is natuurlijk…)
Twee weken terug -nog voorzien van heftige camouflage- over de Nordschleife zien rammen. Klonk goed en ging verdraaid hard!
Ik zie een Volvo.
@fordnut: ohwkeeh… Dan draai je, let op: niet te snel, nu je hoofd terug van het raam naar het beeldscherm. En wat zie je nu?
Mooie mix van andere merken in Ć©Ć©n model verwerkt en het oogt niet verkeerd.
Voorzijde lijkt geĆÆnspireerd op Infiniti Q50 en Mazda en de eigen huisstijl, vind ik erg geslaagd voor een sportief model.
Zijaanzicht is een beetje infiniti Q50 Fiat Bravo en Volkswagen Golf, die laatste zeker, als je naar de deuren kijkt. Verder vind ik de combinatie, achterruit met dakspoiler, c-stijl, 3e zijruit en dat rare flapje op de zijbumper niet zo fraai, maar goed dat kan in er het echt beter zien.
Achterzijde vind ik Iets te veel verschillende lijnen hebben, met van allerlei soorten fratsen, niet mijn smaak, maar kan er net mee door.
Voor de rest doet de licht blauwe kleur alles wel goed, dat komt door het conceptmodel, met die kleur. Ik vind dat wel fris ogend.
Ik wil em wat graag op de stoep hebben, ziet er goed uit!
Ik vind de Kia Pro’Ceed GT mooier. Zou leuk zijn als die ook deze aandrijflijn krijgt. Oogt allemaal net wat sportiever vind ik. Wel tof dat Hyundai met dit soort spul komt. Hoe meer, hoe beter.
Dit wagentje gaat het niet maken met het merk of de specificatiecijfers, het is de afstelling die hem zal (moeten) maken, en alles duidt erop dat ze hier geen half werk zullen afleveren.
Tsja, de i30 begint nu bij 20.495 euro en dat loopt op tot 34.495 voor de duurste benzine uitvoering, diesel gaat daar dan nog iets overheen. Zou zo’n N-versie dan richting 45.000 gaan? Wil iemand dat gaan betalen voor een Hyundai of ga je dan toch veilig voor een Golf GTI of een van de vele andere concurrenten?

Ik denk dat we deze auto weinig gaan zien in NL.
@escort77: de verwachting is dat de 250pk versie met standaard flink wat “opties” aan boord voor minder dan Golf GTI prijzen de showroom uit mag.. en zeker niet minder leuk is om te rijden. Dus best een interessante toevoeging aan het segment!
Ik juich dit alleen maar toe, leuk! Hoop dat het betaalbaar blijft en jammer van het gewicht. Ik hou het liever bij 270PK/330Nm op 1200 Kg.
@user888: weet jij het gewicht al dan?
@w0o0dy: “Depending on local specification, curb weight ranges from 1400-1480kg in the standard i30 N and 1429-1509kg for the PP.”

https://www.carsguide.com.au/car-news/hyundai-i30-n-2017-finally-revealed-57607

Weet zo even niet wat ze met PP bedoelen.
@user888: Performance Package lijkt me
Ik had het ze van harte gegund, maar dit is volgens mij een combi vam een golf en een mercedes a en daardoor net niet.. jammer.
Electronisch sper. Laat maar ze snappen het nog steeds niet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).