• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Jaguar F-Type is maar een rare auto

Auteur: robbie, gepost 7 oktober 2012 om 20:00 – 102 Reacties

Afbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare autoAfbeelding De Jaguar F-Type is maar een rare auto

Jaguar F-Type: Beetje vreemd, maar wel lekker
En met ‘raar’ doel ik uiteraard niet op het design (want dat is prachtig), maar wel op de positionering die Jaguar heeft gekozen. Of eigenlijk: De positionering die ze niet hebben gekozen. Als je de F-Type vergelijkt met (mogelijke) concurrenten dan wordt al snel duidelijk dat de F-Type een beetje tussen wal en schip valt.

Je zou verwachten dat een sportieve roadster met 2 zitplaatsen zit het beste zou laten vergelijken met auto’s als de Audi TT, BMW Z4, Mercedes SLK en Porsche Boxster. Dat is echter niet het geval. Voorgenoemde auto’s zijn namelijk allemaal zo’n 20 centimeter korter, veel lichter en ook nog eens goedkoper.

Vergelijken met een BMW 6 Serie dan maar? Niet echt hetzelfde type auto lijkt mij. Zo’n 6 Serie is eerder een concurrent voor de XK(R). Een Mercedes SL dan? Die komt eigenlijk nog het meeste in de buurt. Een SL is iets groter (zo’n 10 cm) en ook de prijzen liggen enigszins bij elkaar in de buurt. We hebben de F-Type ook al eens vergeleken met de Porsche 911 Cabrio, maar heel eerlijk vind ik die vergelijking niet.

Vergelijken met ‘praktische’ cabrio’s zoals de A5, 3 Serie of E-Klasse is ook een beetje vreemd natuurlijk. Die auto’s zijn niet alleen handiger (2+2 zitplaatsen), maar fors goedkoper. Nog even voor de mensen die het niet meer weten de prijzen: F-Type (340 pk) €90.000, F-Type S (380 pk) €103.000 en de F-Type V8 S (495 pk) kost €139.000. De goedkoopste Jaguar XK kost €140.620 en heeft 385 pk.

Jaguar zal ongetwijfeld een goede reden gehad hebben om de F-Type op deze manier (zonder directe concurrenten) te positioneren. Als je een roadster met 2 zitplaatsen wil kan je voor veel minder geld terecht bij de concurrentie. Jezelf onderscheiden is prima en niet iedereen elke auto hoeft in een ‘hokje’ te passen, maar als je daarvoor kiest is het wel slim om een USP (Unique Selling Proposition) te hebben. Oftewel: Je moet iets veel beter doen dan de concurrentie.

Bij de F-Type heb ik een beetje moeite om die te kunnen ontdekken. Het design is prachtig, maar aan de andere kant is de prijs fors te noemen en is het gewicht ook aan de hoge kant. Ook zou een handbak misschien wel aardig zijn in een sportieve roadster. Er zijn geruchten dat Jaguar die in ontwikkeling had/heeft, maar het project schijnt ook alweer gecanceld te zijn. De prestaties zijn niet verkeerd, maar de concurrentie bied hetzelfde (of beter) voor minder geld.

Wat zie jij als concurrent voor de F-Type? En denk je dat Jaguar een juiste strategie heeft gekozen? Of was het slimmer geweest om de F-Type qua prijs, afmetingen, gewicht en prestaties vergelijkbaar te maken met de TT, Z4 en Boxster? De XK kan dan mooi de strijd aan met auto’s als de 6 Serie en GranCabrio.

PS Voor de mensen die het niet meer weten nog even de afmetingen. De F-Type is 4,47 meter lang, 1,92 meter breed, 1,30 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,62 meter. Wat dat allemaal weegt? De lichtste F-Type weegt 1.597 kilo en de V8 schopt het tot 1.665 kilo.

Ook interessant!

  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Mijn Auto: Honda Civic Type R (FK8) van Mark
    Mijn Auto: Honda Civic Type R (FK8) van Mark

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, f-type, Jaguar, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Bewijs: Winkelcentra zijn prima kartbanen [video]
Volgend bericht: Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse duikt op in Belgie »

Lees Interacties

Reacties

  1. mercedesclk350 zegt

    7 oktober 2012 om 20:01

    -edit: eerst lezen, dan commentaar leveren-

    Login om te reageren
  2. eindbaasje zegt

    7 oktober 2012 om 20:04

    de F-type is voor de mensen die geen aston martin v8 vantage roadster kunnen betalen…?

    verder is F-type een fraaie bak

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 oktober 2012 om 20:11

      @eindbaasje: zit net ff te kijken naar de V8 Vantage en die is zelfs kleiner(!) dan de F-Type. Had ik niet verwacht.

      F-Type: 4,47 meter lang
      V8 Vantage: 4,38 meter lang

      Scheelt toch 10 centimeter.

      Login om te reageren
      • eindbaasje zegt

        7 oktober 2012 om 20:17

        @robbie: ja idd ..en de vantage is zwaarder en ong 50k duurder…. het kan dus erger

        Login om te reageren
    • fiets zegt

      8 oktober 2012 om 20:23

      @eindbaasje:
      Poor man’s Astin Martin?

      Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    7 oktober 2012 om 20:05

    De F-type is de XK voor Nederlanders. Kost hier evenveel als een XK buiten NL.

    Login om te reageren
    • fep739 zegt

      8 oktober 2012 om 09:37

      @Jochempie: ’t wordt hoog tijd dat ze hier bij Autoblog ook de prijzen voor de Belgische markt er eens bijzetten. Zo wordt ’t er goed ingepeperd hoe belachelijk die BPM eigenlijk is.
      OT : mss de Wiessman ?

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        8 oktober 2012 om 12:10

        @fep739: Is inderdaad een goed idee, dan heb ik tenminste ook een idee wat de prijzen bij ons in België zijn. Nu neem ik de NL-prijs en doe ik er een goeie 20% af (geen idee of dit accuraat is of niet).

        Login om te reageren
  4. allaar zegt

    7 oktober 2012 om 20:06

    Wie dergelijke bedragen kan stukslaan op een auto voor “erbij” zal het een worst wezen denk ik.. Deze auto is erotiek op 4 wielen.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      7 oktober 2012 om 21:48

      @allaar: helemaal mee eens!

      Login om te reageren
    • zender zegt

      7 oktober 2012 om 21:51

      @allaar: Niet voor iedereen ;-)

      Login om te reageren
  5. W115 zegt

    7 oktober 2012 om 20:09

    op de fotos oogt hij compact. maatje Audi TT

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 oktober 2012 om 20:14

      @W115: schijn bedriegt ;)

      F-Type: 4,47 meter lang
      Audi TT: 4,19 meter lang
      BMW Z4: 4,24 meter

      Scheelt dus een flink stuk.

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        7 oktober 2012 om 23:36

        @robbie: serieus zitten bitchen over 24cm verschil?? Lijken wel mannen hier;)

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          8 oktober 2012 om 08:30

          @mightymike: Dat is meer dan je denkt hoor.

          Login om te reageren
  6. astonfreak zegt

    7 oktober 2012 om 20:13

    Geen concurrenten, hij heeft die niet nodig om goed te zijn en te verkopen!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 oktober 2012 om 23:04

      @astonfreak:
      Duitsers zouden meteen roepen dat ze weer een “niche” gevuld hadden….
      Gewoon een vreselijk mooie roadster zoals alleen engelsen dat kunnen….

      Login om te reageren
  7. heidekonijn zegt

    7 oktober 2012 om 20:14

    Kwestie van perceptie ’tussen wal en schip’ en ‘gat in de markt’ is hetzelfde. Of nog : was de E-type een dure Triumph of een goedkope Aston-Martin?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      7 oktober 2012 om 20:22

      @heidekonijn: Een waardige opvolger van de E-type, wat dat betreft.
      En met goedkope AM denk ik dat je ook nu de spijker op de kop slaat. V8 Vantage is 4,38. En je hebt al aan de F-type S genoeg om ‘m bij te houden.

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      8 oktober 2012 om 10:05

      @heidekonijn:
      De E-type was een van de snelste wagens ter wereld voor een belachelijk lage prijs. Nergens waren die prestaties zo goedkoop te verkrijgen, op de koop toe kreeg je er een van de mooiste ontwerpen ooit bij. Bij deze incarnatie zijn dus alleen de looks gebleven…

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        8 oktober 2012 om 18:50

        @StijnB: Verslik ik me toch even. Een auto van 495pk voor rond de 1600kg… niet snel genoeg voor je?

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          10 oktober 2012 om 09:11

          @heidekonijn:
          Meer dan snel genoeg voor mij persoonlijk, maar algemeen toch een meeloper ipv de voorloper die de E-type was…

          Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    7 oktober 2012 om 20:19

    waarom wordt dat ding vergeleken met lease/huur auto,s ??

    Login om te reageren
  9. topless zegt

    7 oktober 2012 om 20:27

    Er zijn liefhebbers van open tweezitters in elke inkomenscategorie. Dus ook mensen die 90.000 te besteden hebben.

    Login om te reageren
  10. jpoers zegt

    7 oktober 2012 om 20:29

    zit die niet in dezelfde categorie als waar de BMW Z8 destijds in zat?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 oktober 2012 om 20:32

      @jpoers: dat was ook al zo’n succes (not).

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        8 oktober 2012 om 10:07

        @robbie:
        Maar die kon dan weer wel wedijveren met een Ferrari 360, evenveel pk en zelfde prestaties… Bovendien toch nog wat exclusiever, up market…

        Login om te reageren
      • jpoers zegt

        8 oktober 2012 om 19:30

        @robbie: heb ook niet gezegd of dat een succesmodel was. Vond het wel altijd een mooi model. Hetzelfde als bij deze jag, maar of het ook een goede verkoper wordt?

        Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      7 oktober 2012 om 20:33

      @jpoers: beetje wel ja alleen de Z8 was duurder en veel mooier zeker voor die tijd!

      Login om te reageren
  11. Flamingo zegt

    7 oktober 2012 om 20:30

    deze dan misschien. alleen is die niet meer in productie

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 oktober 2012 om 21:02

      @Flamingo: dat was ook zo’n vreemd ‘kansloze’ vogel. Al was die Lexus nog redelijk te vergelijken met een SL. Alleen een stuk minder sportief.

      Login om te reageren
    • xilver zegt

      8 oktober 2012 om 12:10

      @Flamingo: Alleen wil geen hond daarin teruggevonden worden.

      Login om te reageren
  12. eklasse zegt

    7 oktober 2012 om 20:32

    Vergelijking met de SL is prima en historisch verantwoord. Ik zou -heel verrassend- voor de uitgebalanceerde SL gaan. Ondanks dat de Jaguar een mooi design heeft doet ie me niet zoveel dat hij de top techniek van de Benz kan overtreffen.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      8 oktober 2012 om 00:53

      @eklasse: u heeft er al in gereden?

      Login om te reageren
  13. anakiet zegt

    7 oktober 2012 om 20:32

    Vind het wel een goede zet. Auto’s in de TT klasse hebben doorgaans een wat minder stoer imago. Als je als Jaguar daar net even boven gaat zitten met een “echte mooie sportwagen” denk ik dat het wel goed kan komen. Dit heeft toch wel iets meer uitstraling dan een TT of SLK. Verschil in design met de XK is ook meer dan groot genoeg.
    Ze hadden denk wel de S Type achterwegen kunnen laten, gewoon 2 versies 380 pk en de V8.
    Kan me niet voorstellen dat dat beetje extra vermogen voor jaguar nou zo veel kost, dus gewoon niet beginnen aan de 340 pk versie.

    90K, 380 PK en een schitterend design, zet de oven maar vast aan, die gaan als warme broodjes ;)

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      7 oktober 2012 om 20:39

      @anakiet: met het begin van je comment ben ik het eens. Alleen noem je de tenenkrommende S-type. Wat n ramp was dat. Hou het bij F-type S

      Login om te reageren
      • anakiet zegt

        7 oktober 2012 om 20:44

        @eklasse:

        Ja dat bedoel ik, die S type vergeten we maar snel.

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 oktober 2012 om 20:49

      @anakiet: de graag is natuurlijk nog mensen 20k willen betalen voor een auto die ‘mooier’ (en groter) is, maar verder weinig voordelen biedt.

      Het is niet zo dat die extra lengte tot gevolg heeft dat je meer ruimte hebt in het interieur. Of dat je meer opbergruimte hebt oid. Het is een beetje ‘nutteloze’ extra lengte.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        7 oktober 2012 om 20:54

        @robbie: zou ruimte überhaupt een motivatie zijn om een tweezitter / sportauto te kopen?

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          7 oktober 2012 om 20:57

          @eklasse: ik hoop het niet ;) Vraag blijft wel waarom de F-Type zo groot moet zijn.

          Login om te reageren
          • eklasse zegt

            7 oktober 2012 om 21:07

            @robbie: omdat er dan ruimte is in het gamma om er nog een compact roadstertje onder te zetten. Moet lukken in het indiaanse succes verhaal tot nu toe.

            Login om te reageren
          • anakiet zegt

            7 oktober 2012 om 21:26

            @robbie:

            Dat blijft idd de vraag. Voor mij lastig in te schatten, niet echt mijn budget. Maar zo’n TT RS vanaf zo’n 80K kaal of deze ? En mede daarom moet je dus niet aan die 340 pk versie beginnen, blok is toch hetzelfde. Laat de extra opties achterwegen en hij staat al sterker in de markt, (voor dezelfde prijs) Tenminste dat is mijn theorie :)

            Die 10K extra vind ik ook zo lullig, gaan we naar een tuner voor die 40 PK of betalen we 10K, je kan em eigenlijk ook niet laten staan. Dan denk ik echt waarom ?

            Hij is denk ook groter zoals E klasse al aan geeft omdat ie net boven de TT e.d. zit.
            Geen ruimte meer over laten tussen segmenten, hoef je er later niet nog iets tussen te proppen :)

            Login om te reageren
          • Orichy zegt

            8 oktober 2012 om 02:43

            @robbie: Om de mooie lijnen beter tot zijn recht te laten komen.

            OT: Deze auto moet een soort status symbol worden, net als een Rolls Royce Phantom dat is en de E-type dat is/was. Zijn unique selling point is zijn zijn. Dit is de nieuwe maatstaaf, een nieuwe richtlijn.
            Prachtig in zijn soort en iedereen die klaagt over zijn prijs, of vermogen behoort niet tot de doelgroep. Zonder echte concurrentie is deze het beste af, een knap staaltje Jaguar in mijn ogen.

            Login om te reageren
  14. aukootje zegt

    7 oktober 2012 om 20:32

    Maakt niet uit hoe duur of hoe groot of welke concurrent. Met dit uiterljk zal die als warme broodjes over de toonbank gaan

    Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    7 oktober 2012 om 20:35

    Ik zie de concurrentie meer buiten de automarkt. Het is de Jag of 10j lang keiharde porno, dat is het enige wat in de buurt komt.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    7 oktober 2012 om 20:37

    als de autobloggers.nl er dolletjes op zijn ..

    dan hoop ik dat Jaguar er een hoop bankreserves op na houden ..

    Login om te reageren
  17. RuVi zegt

    7 oktober 2012 om 20:40

    In dit segment kopen mensen met het hart en minder met de knip. De auto\’s zijn allemaal dusdanig anders dat directe concurrentie lastig te bepalen is (buiten z4/slk etc). Een 6 serie zou je ook met een SL koppelen terwijl de prijs totaal anders is.
    Vraag maar eens aan mensen die in dit segment shoppen wat hun shortlist is/was. Je zal de vreemdste lijstjes krijgen.
    Wat deze auto heeft is dat hij vooral heel sexy is en dat dit misschien de auto wordt om in 2013 in gezien te worden.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 oktober 2012 om 20:55

      @RudyV: heb je de prijzen van een 6 Serie cabrio en SL wel eens naast elkaar gelegd? Ontloopt elkaar niet zoveel hoor.

      BMW 640i Cabrio: €101.460
      Mercedes SL350: €107.550

      Verder ben ik het met je eens dat de 6 Serie en SL moeilijk (direct) met elkaar te vergelijken zijn. De Mercedes SL is ook een beetje een ‘buitenbeentje’ (niet dat zoiets slecht is).

      Login om te reageren
    • TT225man zegt

      7 oktober 2012 om 21:47

      @RudyV: Klopt, en als je met je hart koopt, wil je een V8 en als je die met wat opties aankleedt zit je op V8 Vantage prijsnivo, en dan kiest je hart natuurlijk de Aston. Ga je voor de V6, dan is de Boxster, of zelfs de S5/640i een beter (volwassener) alternatief. Wil je persé een V8, dan is de SLK 55 AMG een goedkoper en de RS5/650i een net zo duur maar volwassener alternatief en natuurlijk de XK van Jaguar zelf. Kortom: (deel van) de doelgroep is al afgehaakt (en dat zou niet zo zijn geweest als het 20-30K lager was geweest, dat was ook de verwachting van alle bronnen die richting de doelgroep hebben gecommuniceerd).

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        7 oktober 2012 om 22:12

        @TT225man: vergelijk je nou een A5 met een 6 Serie? Niet echt logisch.

        A5 concurrent = 3 Serie Coupe & Cabrio.
        A5 is gebaseerd op A4 en 3 Serie is gebaseerd op de 3 Serie.
        De 6 Serie is gebaseerd op de 5 Serie en beduidend groter/duurder.

        Login om te reageren
        • RuVi zegt

          8 oktober 2012 om 09:12

          @robbie: Wat ik bedoelde is dat je de SL tot dik 300k kan kopen (SL65) en dat de M6 volgens mij 160K is. De SL reikt dus tot ver in Bentley/Aston teritorium.
          Aan de andere kant ken ik ook iemand die twijfelde tussen een RS5 cabrio en een XKR. Iemand op mijn club heeft zijn Conti GT uitgeruild voor een 911/991.

          Login om te reageren
        • TT225man zegt

          9 oktober 2012 om 15:05

          @robbie: de 6-serie zou je idd “moeten” vergelijken met een A7, maar “echte” klanten laten zich niet in hokjes stoppen, dat was ook doel van mijn posting, die maken nl andere afwegingen en kiezen dus in de praktijk wel bv tussen RS5 en 6-serie (met name de cabrio, die is er van de A7 (nog) niet) of Boxster en S5 (beide V6), etc, etc

          Login om te reageren
  18. E550 zegt

    7 oktober 2012 om 20:42

    De SL heeft de SL600, SL63 en SL65. Een model met zulke motoren kun je toch niet vergelijken met de F-type. Waarschijnlijk zal het meest verkochte model wereldwijd de V6 zijn, terwijl het bij de SL de V8 is.

    Login om te reageren
    • astonfreak zegt

      7 oktober 2012 om 20:48

      @e550: Sl350 en Sl500?

      Login om te reageren
    • eklasse zegt

      7 oktober 2012 om 22:08

      @e550: in Duitsland en België , waar autorijden nog mag en leuk is, rijden er anders genoeg SL350 rond. Prima te vergelijken met de F-type. Zelfde doelgroep zelfde koopmotieven. Auto voor erbij, vrouwtje moet er ook in kunnen rijden zonder à la Jonathan legear tankstations binnen te rijden, en stoer/mooi genoeg om over te lullen bij de golf, tennis, hockey en andere weekend bezigheden.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        8 oktober 2012 om 12:12

        @eklasse: Leuk rijden in België? ’s nachts dan wel… want je moet maar eens naar Brussel rijden overdag, dan begin je spontaan te sparen voor een helikopter.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          10 oktober 2012 om 13:37

          @xilver: leuk rijden in de context waarop ik reageerde: in België betaal je Geen absurde belastingen op auto\’s zoals in Nederland. Over de kwaliteit van het wegdek had ik het niet.

          Login om te reageren
  19. ronin1130 zegt

    7 oktober 2012 om 20:43

    Who cares?
    Gewoon gelukkig zijn dat er zo een verschijning op ’s lands wegen zal terechtkomen. En als ie echt goed is verkoopt hij wel.

    Login om te reageren
  20. norge zegt

    7 oktober 2012 om 20:49

    Inderdaad een gat in de markt deze Jaguar met Alfa looks.

    Login om te reageren
  21. karsvdtuin zegt

    7 oktober 2012 om 20:55

    t is indd een hele rare auto ik zou hem gaan vergelijken met de v8 vantage zoals hierboven genoemd maar die is duurder en kleiner en sneller?… (weet het niet zeker) dan ga je naar model kijken en moet ik sterk denken aan de Ferrari california maar ook die is duurder en sneller…. ik vind het maar een rare auto MAAR misschien is dit wel een NIEUW soort auto… een nieuw soort genre aangezien hij er tussen in.zit

    Login om te reageren
    • TT225man zegt

      7 oktober 2012 om 21:51

      @karsvdtuin: als je de F type V8 neemt met wat opties, zit je heel dicht tegen de V8 Vantage prijs aan (die is redelijk compleet in basis uitrusting). als je de XK-R cabrio’s ziet die nu te koop zijn van nog geen jaar oud, dan is duidelijk dat je de F-type over jaartje moet kopen voor V8 voor rond de 100K :)

      Login om te reageren
  22. robbie zegt

    7 oktober 2012 om 21:06

    Misschien is de F-Type nog wel het beste te vergelijken met Rivella:
    Een beetje vreemd, maar wel lekker!

    Login om te reageren
  23. mrglmmns zegt

    7 oktober 2012 om 21:10

    Ik kreeg al bijna een hartstilstand bij het lezen van de titel. “Als AB DIT toch niet mooi vindt…”

    Login om te reageren
  24. zdev zegt

    7 oktober 2012 om 21:10

    In theorie zou de GranCabrio een tegenhanger kunnen zijn. Maar kies nou zelf als je ze naast elkaar zet: de schijnbaar mooie Jag is in vergelijking gewoon lelijk bij die prachtige Maserati!

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      7 oktober 2012 om 21:22

      @zdev: in theorie is die Maserati 2x zo duur.

      Login om te reageren
      • zdev zegt

        7 oktober 2012 om 21:23

        @eklasse: doorsparen is het advies :-)

        Login om te reageren
        • zender zegt

          7 oktober 2012 om 21:56

          @zdev: tweedehands kopen is mijn advies, net zo mooi en meestal een maar een beetje gebruikt!

          Login om te reageren
      • robbie zegt

        7 oktober 2012 om 21:33

        @eklasse: in de praktijk ook ;)

        Login om te reageren
  25. Apache zegt

    7 oktober 2012 om 21:11

    Het is bij deze auto fout om te denken in termen van “waarmee concurreert hij”, want ik denk niet dat hij gemaakt is om mee te snoepen van een bepaalde bestaande succesvolle markt.

    Ik denk dat hij eigenlijk vooral een concurrent is voor de Porsche Carrera’s. Maar net zoals Aston Martin concurreert deze Jaguar niet met ringtijden, technologie of pk’s, maar gaat hij voor stijl, elegantie en luxe.

    Het is een auto die mensen niet kopen als alternatief voor een Carrera, maar gewoon omdat ze deze echt willen. Vrouwen en oudere mannen die niet echt bezig zijn met *meer* en *beter*. Mensen die gewoon op zoek zijn naar een auto om zich mee te kunnen vertonen in het Zoete en Carrera’s zijn daar te gewoontjes voor.

    Login om te reageren
  26. bentley1969 zegt

    7 oktober 2012 om 21:33

    Het is gewoon een ‘rare’ auto.
    Het is een mooie auto maar (als je mij vraagt) valt ie toch iets tegen.
    Iedereen vraagt zich af waar lijkt ie op?
    Hij zit (qua prijs) ergens tussen een Boxster en een 911, waarschijnlijk volgen later goedkoper model met een (zwakkere 6-cilinder en) een 4-cilinder.

    Login om te reageren
  27. bentley1969 zegt

    7 oktober 2012 om 21:35

    …volgt er later een goedkoper model…

    Login om te reageren
  28. Femme zegt

    7 oktober 2012 om 21:36

    De USP is de motorisering. De kleinere Z4 en Boxster S gaan tot respectievelijk 340pk en 315pk. Alleen de lelijke SLK is leverbaar met meer dan 400pk. De F-Type S heeft ook nog eens fijne compressor wat me leuker lijkt rijden dan een Z4 met een turbogaatje. De F-Type is niet heel veel duurder dan de eerder genoemde auto’s maar wel fors goedkoper dan bijvoorbeeld een 911 Cabrio. Jaguar vult het gat op tussen beide segmenten.

    Login om te reageren
    • TT225man zegt

      7 oktober 2012 om 21:49

      @Femme: de V8 met wat opties is een stuk duurder dan een 911 cabrio hoor! en ondanks dat ik totaal geen Porsche fan ben, is die Jag dat niet waard (1 jaar later is de V8 waarschijnlijk al voor rond de 100K te koop, dat begint er op te lijken)

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 oktober 2012 om 22:20

      @Femme: aardig idee, maar vergeet niet dat de V8 140k kost.

      BMW 650i: 125k (M6 160k)
      Mercedes SL500: 140k
      911 Carrera S: 140k

      Niet echt goedkoper dus.

      Login om te reageren
  29. jolig zegt

    7 oktober 2012 om 21:39

    Auto’s zijn gewoon te duur voor leuk. Ik zou dit een auto van 60k noemen, voor iemand die het goed voor elkaar heeft. Maar voor dat bedrag krijg je nog niet eens een 335i tegenwoordig.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      7 oktober 2012 om 21:50

      @jolig: ik hoop dat de F-type je niet tot dit inzicht heeft gebracht. Auto rijden kost geld. Als je een auto nodig hebt voor je werk koop je een focus of lease je een Golf. Echter als auto\’s je hobby zijn boeit geld al veel minder. Daarbij leuk rijden kan ook in een 2e hands mx-5 bv.

      Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      7 oktober 2012 om 22:51

      @jolig: Misschien hebben we over een decennium echt een kilometer belasting, ipv dat je voor een sportieve auto de helft kwijt bent aan bpm. Kan de minder bedeelde bovenmodale burger ook iets echt leuks aanschaffen en rijden.

      Login om te reageren
  30. zender zegt

    7 oktober 2012 om 21:57

    BMW Z4 vind ik mooier, maar dit (jag) is weer specialer. Ik ga voor het laatste.

    Login om te reageren
  31. agera zegt

    7 oktober 2012 om 22:08

    Z4 vind ik ook mooier en de nieuwe Boxster is ook echt gaaf geworden een jongensdroom.

    Login om te reageren
  32. Hupke zegt

    7 oktober 2012 om 22:12

    Op de eerste plaats vind ik de F-type eigenlijk niet echt zo mooi en dat terwijl ik eigenlijk wel een soft spot heb voor Jaguars. (eentje die minder en minder soft word met elke ‘lexus’ die ze uitbrengen maar die er nog wel is)

    Ik denk niet dat er iemand is die voor de jaguar zou kiezen als rijders auto. Dan is er een BMW Z4 die stukken goedkoper is, stukken beter en die er sinds de nieuwe versie ook nog eens beter uit ziet dan de jaguar. (let op ik gebruik jaguar, Jag is deze nog niet waard)

    Als je de wagen koopt als “m’as tu vu mobile” dan is er de XK cabrio waarbij deze toch maar het kleine zusje is.
    Ook voor je trophy-wife denk ik dat een kleine schattige boxster of SLK een betere keuze is.

    De enige kopers die ik me kan inbeelden zijn mensen die hem echt mooi vinden maar daar ben ik er geen van.

    Login om te reageren
  33. jaspermeul zegt

    7 oktober 2012 om 22:29

    Ik dacht zo voor die nieuwe alfa concept of die mini maseratie

    Login om te reageren
  34. 9000cse zegt

    7 oktober 2012 om 22:34

    Ik vraag me af, waarom dit een “rare” auto zou zijn. Omdat hij qua lengte, gewicht en/of prijs niet in een bepaald hokje geplaatst kan worden? Hij valt toch niet in een categorie als bijv. het c- of d-segment. Daarin tellen argumenten als prijs, gewicht, verbruik, bijtelling, onderhoud, imago enz.
    Dit soort auto’s zijn bedoeld voor mensen, voor wie geld niet zo’n grote rol (meer) speelt. Ze kopen hem niet vanwege bovengenoemde argumenten en meestal ook niet als enige auto. Hier geldt emotie en smaak. En daarom is hij bedoeld voor een categorie, die nauwelijks in een hokje te plaatsen is. Ze kopen hem, omdat ze hem mooi vinden en kunnen betalen. Eigenlijk heel gewoon dus.

    Login om te reageren
  35. Carreza zegt

    7 oktober 2012 om 22:48

    Maakt niet uit, het is gewoon een leuk speeltje voor al wie geld heeft.

    Zo\’n auto koop je voor het plezier. Je neemt hem die 20cm meer dan de TT of 100 kilootjes te veel niet kwalijk. Het gevoel dat mensen bij deze F-type hebben, DAT is de unique selling point. Geld meer dan waard!

    Login om te reageren
  36. Dizono zegt

    7 oktober 2012 om 23:06

    Briljant toch? Bij concurrenten als Mercedes, BMW en Porsche zitten gaten van 40-50K tussen de kleine en de grote roadsters. Dan is het toch juist geniaal dat Jaguar daar tussen gaat zitten? Eigenlijk bizar dat er in die klassen zo goed als geen concurrentie is.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      7 oktober 2012 om 23:33

      @dizono: ga eens aan de slag met een configurator…..

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        7 oktober 2012 om 23:39

        @eklasse: Dat is bij de Duitse merken niet anders. Een Porsche is standaard ook zo kaal als Maik de Boer.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          7 oktober 2012 om 23:58

          @dizono: ik doelde ook op de Duitse merken. Daar zit echt nergens een gat tussen de modellen hoor. Sterker nog: behoorlijke overlap.

          Login om te reageren
  37. salberts93 zegt

    7 oktober 2012 om 23:28

    ik vind dit een serieus alternatief voor de Jaguar XK, hoewel ze zich daarmee natuurlijk in hun eigen been schieten. Maar de vergelijking met 2+2’s gaat prima op denk ik, aangezien die achterstoelen in cabrio’s niks anders zijn dan gewoon onnodig gewicht. deze koop je omdat je gewoon de lekkerste wilt !

    Login om te reageren
  38. troublesome88 zegt

    7 oktober 2012 om 23:57

    Qua afmetingen en prestaties zou je het V8 model nog naast een Ferrari California kunnen zetten..
    F-Type V8 S: 495pk, 4,3 sec, 4,47 meter lang
    Ferrari California: 460pk, 4,0 sec, 4,56 meter lang
    Maarja wel 2x zo duur….

    PS. “de concurrentie biedt” is met dt volgens mij.

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      8 oktober 2012 om 08:14

      @troublesome88: Dat zou idd een erg interessante vergelijkingstest kunnen opleveren!

      Login om te reageren
  39. MAB zegt

    8 oktober 2012 om 00:08

    een categorie loze auto dus, ik vind ‘m niet eens zo mooi met die lelijke neus nog steeds(net als xk).

    Login om te reageren
  40. lincoln zegt

    8 oktober 2012 om 08:25

    dan komt een Corvette nog het meest in de buurt ..

    Login om te reageren
  41. kaasboerin zegt

    8 oktober 2012 om 08:33

    Het werd al eerder gezegd volgens mij..
    Dit valt in een prijsklasse dat men niet zo op cijfertjes loopt te kijken dunkt me.
    Gewoon een mooie roadster waar “jaguar” opstaat. Genoeg om een succes te worden denk ik.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      8 oktober 2012 om 11:18

      @kaasboerin:
      Maar Jaguar was net altijd value for money, prijzen waarvoor je bij de concurrentie véél minder kreeg…

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        8 oktober 2012 om 11:32

        @StijnB: Ik denk dan ook dat dit een (relatief) populaire auto gaat worden.

        Login om te reageren
    • TT225man zegt

      9 oktober 2012 om 15:07

      @kaasboerin: dan moet de bouwkwaliteit wel op orde zijn, zie mijn posting hieronder

      Login om te reageren
  42. fastshifter zegt

    8 oktober 2012 om 09:25

    …de F-Type een beetje tussen wal en schip valt… Dat noem je een niche!

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      8 oktober 2012 om 11:38

      @fastshifter: ligt eraan wat je als de wal en het schip ziet ;-)

      Login om te reageren
  43. r2d2 zegt

    8 oktober 2012 om 17:55

    CONCLUSIE: Jaguar laat ruimte voor nog een model onder de F-Type?

    Login om te reageren
  44. jazzjunkie zegt

    8 oktober 2012 om 18:40

    CONCLUSIE: ik denk dat ze van plan zijn om de nieuwe XK te gaan upgraden naar het formaat van een Maserati GranCabrio / 6 serie en dan gelet op ruime achterbanken. De vorige generatie XK (tot 2006) stond op prijzenlijst vanaf €112k en de XKR €129k. Die prijsklasse vult nu de F-type. Sinds jaguar niet meer onder Ford valt en los staat van Aston Martin hebben ze geen plafond meer boven zich. De F-type vind ik zeer geslaagd en ik vind het een mooie ontwikkeling dat Jaguar hun productie modellen steeds meer op hun concept modellen durft te laten lijken.

    Login om te reageren
  45. TT225man zegt

    9 oktober 2012 om 15:08

    In Parijs zowel de V6S (grijs met mooi bruin interieur)) als de V8 S (rood met zwart interieur) gezien.
    De auto als geheel is qua design erg mooi, maar qua kwaliteit/materialen/afwerking ver onder de maat (zeker in relatie tot de prijs). Zelfs een Boxster is beter in elkaar geschroefd (dat is flink verbeterd sinds de 1e generatie) en een vergelijkbaar geprijsde Audi/BMW/Mercedes voelt helemaal een stuk degelijker aan. Hopelijk betreft dit “slechts” pre-production types, anders wordt het lastig voor Jaguar in dit prijssegment.

    Login om te reageren
  46. frith zegt

    11 oktober 2012 om 15:53

    En wat nu als de F-TYPE in de plaats komt van de XK, die dan tzt van het toneel gaat verdwijnen? Dan is dat verhaal in elk geval van tafel. En zit Jaguar in een segment waarin het net even wat meer auto’s gaat verkopen dan in dat van de XK.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North