• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Kia Optima PHEV Sportswagon is optimaal

Auteur: jaapiyo, gepost 7 maart 2017 om 15:42 – 11 Reacties

Afbeelding De Kia Optima PHEV Sportswagon is optimaalAfbeelding De Kia Optima PHEV Sportswagon is optimaalAfbeelding De Kia Optima PHEV Sportswagon is optimaal

Sportswagon
…voor de bijtellingsregels van yesteryear.

Die hebben we inmiddels echter niet meer, dus of we de Optima Sportswagon plug-in hybrid veel gaan zien op de Nederlandse wegen dat valt te betwijfelen. Maar goed, kennelijk bestaan er behalve Nederland ook nog andere automarkten op de wereld. Kia denkt daar wel stekker-Optima’s aan de man te kunnen brengen.

De PHEV koppelt een 2.0 liter vierpitter aan een elektromotor van 50 kW. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 204 pk. Klinkt best behoorlijk, maar het leidt niet direct tot enorm aansprekende prestaties. Het sprintje van nul naar honderd duurt bijvoorbeeld 9,7 seconden. Daarmee val je niet uit de toon in het dagelijkse verkeer maar de gemiddelde Golf één-punt-weinig TSI neemt je te grazen bij het stoplicht.

Andere wijzigingen ten opzichte van de normale Optima’s behelzen onder meer wat aerodynamische aanpassingen aan de koets om die wat makkelijker door de lucht te laten snijden. Ook de velgen moeten daar zorg voor dragen. Een nadeel van de toegevoegde batterijen is er ook: ze snoepen maar liefst 112 liter van de bagageruimte af. Fido moet dus een beetje inschikken.

Ook interessant!

  • Kia Sorento PHEV rijtest
    Kia Sorento PHEV rijtest
  • Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
    Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
  • Video: Kia Soul verliest heftige strijd tegen boom
  • Kia K8 is een gigantische Kia met BMW neus?

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2017, Hybride, Kia, optima, phev, plug-in, sportswagon

Vorig bericht: « De Panamera Sport Turismo is een bloedmooie Porsche
Volgend bericht: DS 7 Crossback: een SUV met bekende trekjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. stefanvts16v zegt

    7 maart 2017 om 15:54

    EDIT: gefixt

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    7 maart 2017 om 16:07

    Gaat slecht verkopen gok ik zo.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      7 maart 2017 om 16:58

      @dutchdriftking: Hangt van de prijs af natuurlijk. Hoeveel auto’s bieden een gelijkaardige ruimte voor een gelijkaardige prijs?

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    7 maart 2017 om 17:16

    Klopt opzich wel, maar men koopt geen d-segmenter omdat deze zo goedkoop is. Deze kopen we vanwege het imago…..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 maart 2017 om 20:12

      @dutchdriftking: een Duitser koopt men vanwege imago, dit vanwege de ruimte. Beetje jammer dat je de eerste 112 liter al kwijt bent aan accu.

      Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    7 maart 2017 om 17:55

    Doe mij maar die GT versie

    Login om te reageren
  5. ontploffer zegt

    7 maart 2017 om 17:56

    Ik rijd vaker met een optima, maar wat een bak ellende zeg… Stuurgevoel heb je gewoon NIET. Op de snelweg in een bocht voel je hem gewoon terugtrekken… De stoelen zitten ronduit beroerd. Onderstel is stug en zonder gevoel. Navi touchscreen is nog erger dan de eerste Samsung touch. Je kunt na 100.000km drukken wat je wil maar hij weigert ernstig vaak. En als hij dan eindelijk meewerkt klikt hij de functie eronder aan….. “Facepalm”.

    Dan hebben we het nog niet over de kwaliteit gehad en de service vanuit Kia… De accu overleed in 1 jaar tijd al 4x. Dan durven ze bij Kia een schofterige 400 euro, huh? Ja , lezen we even mee..400(!!!!!) euro te vragen voor een accu. Want die valt niet in
    In de 7 jaar garantie… De hoofdzekering die al meerdere malen spontaan sprong. Dus daar sta je dan overal en nergens met een niet functionerende Kia wachtende op de ANWB.

    Je krijgt veel voor weinig geld ja… Maar dat heeft ook duidelijk ergens vandaan moeten komen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 maart 2017 om 20:15

      @ontploffer: als consument hoef je die accu echt maar één keer te betalen hoor. Bovendien mag Kia er niks van zeggen als jij de juiste accu door een ander (bekwaam iemand) erin laat zetten.

      Login om te reageren
    • stokvis2 zegt

      7 maart 2017 om 21:51

      @ontploffer: dan ben je goed genaait door je kia dealer.
      Je hebt op de accu 2 jaar garantie.
      Dus als die in het eerste jaar 4x kapot is gegaan dan had je er 0 hoeven te betalen.
      En als er 4 accu’s kapot gaan in 1 jaar dan moet er wel meer aan de hand zijn.
      Dan had die dealer wel even wat zoekwerk mogen doen naar de oorzaak.
      En ik rijd zelf ook vaak genoeg met de nieuwe optima sw, rijd zeker net zo goed als een vergelijkbare auto.
      (stiekem rijd het net zo goed als een 5-serie E61, vind ik zelf, en ik kan het weten ik heb zelf ook een E61 gehad)

      Login om te reageren
    • heedeventer zegt

      8 maart 2017 om 09:08

      @ontploffer: Ik weet niet bij welke dealer je zit, maar ik rijd sinds begin dit jaar een Kia Optima PHEV sedan en ik heb er geen enkele klacht over. Inmiddels meer dan 10.000km gereden en hij doet het prima. 1 op 18 zonder al te veel moeite. Prima zit, dus ik begrijp echt niet hoe het kan dat jouw ervaring zo anders is. Ik heb overigens hiervoor een 5008, Passat en 1-serie gereden. Overigens allemaal prima auto’s. Als ik bel met de dealer in Apeldoorn, dan word ik direct uitstekend geholpen. Zelfs als het ver na sluitingstijd is. Misschien moet je de dealer gewoon een keer op z’n sodemieter geven. Helpt vaak snel!

      Login om te reageren
  6. edhageman zegt

    7 maart 2017 om 18:17

    saai, saaier, saaist

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North