De L7 is de ultieme BMW E38 Siebener

Auteur: , 45 Reacties

Tegenwoordig is de M760Li de dikste BMW die ze je in München willen verkopen. Vroeger was echter alles beter.

L7-1

Van 1997 tot en met 2001 bood BMW namelijk ook iets aan wat uiteindelijk de L7 genoemd zou worden. Uiteindelijk, want in eerste instantie werd het model min of meer aangeduid met dezelfde baaadge als de 750iL waar het model van was afgeleid. Net als de auto zelf, was in deze extra verlengde E38 ook de ‘L’ in de typeaanduiding iets langer dan normaal. Een mooi staaltje Duitse ‘humor’ dus, maar uiteindelijk werd besloten het model toch wat duidelijker te separeren van de huis-tuin-en-keuken Siebeners door de L7-badge weer af te stoffen.

Wacht even? Afstoffen? Was er dan al eens eerder een L7? Jawel! Ook van de allereerste Siebener, onder BMW-fans bekend als de E23, was er een L7. Die was echter niet langer dan zijn normale broertjes, maar feitelijk gewoon een 735i met zo’n beetje alle mogelijke opties. Interessant detail van die auto is wel dat het de eerste BMW is die was uitgerust met een airbag voor de bestuurder. Maar goed, terug naar de E38 L7.

L7-2

Ten opzichte van de verlengde 7-Serie is de auto nog eens 25 centimeter verlengd. Daarmee meet de L7 maar liefst 5,37 meter in lengte. Fun fact voor diegenen die menen dat bigger niet altijd better is: de standaard E38 is maar 4,98 meter lang. De huidige G11 7-serie meet 5,10 meter en de G12 (de lange variant die nu een eigen interne code heeft) 5,23 meter. Niet alleen de Polo's zijn in de tussenliggende jaren uit de kluiten gewassen dus. Maar alsnog heeft de huidige lange Zeven de opper-E38 nog niet ingehaald.

L7-3

Maar wat heb je dan aan al die extra lucht om je heen? Wel, uiteraard is de L7 voorzien van allerlei luxe zaken, zoals extra fijn leder en speciale verlichting achterin die voor een zo gelijkmatig mogelijk lichtbeeld moest zorgen. Ook een koelkast was van de partij, hoewel je daar wel 60 liter bagageruimte voor op moet geven. Nou ja, dan laat je je bagage maar bezorgen door een tweede auto. Hét grote doel van de auto was echter dat je al je zaken kon afhandelen terwijl je onderweg was. Uit het originele persbericht voor de auto volgt een mooie voorstelling van de stand der technologie omstreeks de millenniumwisseling:

“The L7 can in fact be a mobile high tech command centre with an integrated fax and computer with internet connection via the dedicated rear phone.”

Ja, je kon achterin de auto dus beschikken over internet, alhoewel we betwijfelen dat de snelheid daarvan in de buurt kwam van de snelheid van de auto zelf. Daarnaast had je echter ook nog de beschikking over een fax-machine. Voor de tweeners onder de reaguurders: zoek dat rare begrip maar eens op op youtube, kan je lachen.

L7-4

BMW maakte uiteindelijk slechts 899 exemplaren van de ‘750iXL’. Onder andere mode-mogul Karl Lagerfeld kocht er eentje. De zijne moest natuurlijk wel nog even door de Individual-spuiterij om een apart lakje aangemeten te krijgen. De keuze viel op een two-tone combinatie van Goldorange metallic en Kastanienbraun metallic. Ziet er stiekem best mooi uit.

Een jaar nadat de L7 op de markt verscheen bemachtigde BMW echter de rechten om Rollers te gaan bouwen. Daarmee leek het bestaansrecht van de L7 min of meer te verdwijnen. Hoewel er nog wel een L7 concept van de E65 is gebouwd, haalde die dan ook nooit het productiestadium. Inmiddels zijn er toch weer een tijdje geruchten dat BMW denkt aan een model boven de 7-serie, die dan wellicht 9-serie gaat heten. Of die auto er ooit komt en of het een waardige opvolger van de E38 L7 zal zijn, dat gaan we zien in de toekomst.



45 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Statiger dan dit wordt het niet. Mooier trouwens ook niet.
@viezefreddyw: Prachtig doe ingetogen lijnen ook. Samen met de E39 wat mij betreft de mooiste BMW’s.

Doet u er mij maar eentje, L7 of niet. Zescilinder benzinemotor erin en gaan.
@viezefreddyw: http://kingofwallpapers.com/mercedes-w140/mercedes-w140-002.jpg
@lekbak: Ik wist dat jij hiermee zou komen haha! En de W140 is ook mooier. Maar ik doelde op de mooiste 7-serie. Dat is namelijk dit type.
@viezefreddyw: ik was alweer verder gegaan met voorbeelden ;)

Maar je hebt gelijk. Dit is wel de mooiste 7. By far trouwens.
@lekbak: wat een beest van een wagen was dat toch :-) Origineel het mooiste, met die smalle balk onder de achterlichten. En met oranje knipperlichten.
@poes: waarom zijn oranje knipperlichten bij een w201, 124, 140 en meerdere uit die tijd zo belangrijk? Valt me op dat veel mensen het vaak daarover hebben. Witte knippers staan juist moderner en doen absoluut geen afbreuk aan het tijdloze design (vooral bij de latere modellen). Het zijn nog lang geen klassiekers…
P.S. Die van mij zijn ook oranje. Waren ze wit, liet ik ze gewoon zitten.
@homer55: ik vind het authentieker
/origineler staan. Mits de auto daar destijds ook echt mee kon worden uitgevoerd. Zeg-maar de kers op de taart op een onverprutste auto :)

Dus graag ook op een BMW E39, maar niet op de E39 M5 (want die had standaard al witte glaasjes).
@poes: was gewoon een optie tegen meerprijs op alle modellen hoor…
@undifined1: dat snap ik, maar op een M5 hoort het dus niet en op de rest wel.
@undifined1: tegenwoordig zijn de witte knippers zo’n beetje de meest gestolen accessoire op bijv. de BMW E46. Maat van me heeft er van pure ellende maar oranje knippers op gezet, nadat -ie de witte voor de tweede keer ‘kwijt’ raakte.
@RRRobert: wat mensen wel niet jatten. Zo ken ik ook auto’s waarvan de koplampen sproeiers waren gestolen.
Er staat zelfs eentje te koop in België voor 13 850euro. İk had gedacht dat het een stuk duurder zou zijn.
http://www.vemucars.com/car/bmw-750-l7-1998-rare-youngtimer-incredible-car/
@acizane80: mooi voor de youngtimer regeling (jammer van de btw bijtelling dan wel weer).
Van binnen nog mooi, van buiten wel verouderd
Auto met een faxapparaat staat al enige tijd op mijn “must have cars” lijst en wat is nou mooier omdat in de mooiste 7 serie ooit te hebben. Na een korte zoektocht op Mobile.de blijkt dat de meeste exemplaren niet zo vol met onzinnige opties zitten als de bovenstaande 7 serie. Jammer, anders was het wel een leuke onzinnige auto om te hebben. Al zijn de prijzen ook aan de hoge kant (tussen de 13k en 18k).
Voor de liefhebbers, er staan er twee te koop in NL bij Target Cars in Eindhoven
http://www.targetcars.eu/cars/bmw-750ixl-l7-extra-long-e38-limousine-5-4l-v12-326hp-12-98-silver-77720km-lhd.html
http://www.targetcars.eu/cars/bmw-750ixl-l7-extra-long-e38-limousine-5-4l-v12-326hp-12-97-white-124818km-lhd.html
@maarten020: target cars is synoniem voor jet cars. Ik vrees dat zij dr L7 aanbieden met steelies.
@maarten020: twee compleet verkrachte exemplaren.
Interieur ziet er op dat hout na niet eens zo gedateerd uit
@lekkaah: hoezo is hout gedateerd?
@e38ossie: oke sorry, zal er voortaan ik vind voor zetten
@lekkaah: Laten we eerlijk zijn. Op een BMW 7 serie hoort hout (geen plastic). De auto is bedoeld als luxe en comfortabele reisgenoot. Niet als hardcore sportwagen.
@e38ossie: mee eens hoor, ben zelf niet van het hout, maar refereerde meer naar wat voor hout (is dit nussbaum?)
@e38ossie: als je een boom omzaagt kun je aan de jaarringen precies zien hoe oud de boom is. Hout is daarmee het best gedateerde natuurlijke materiaal.
http://bmwblog.nl/bmwblog-nl-special-de-bmw-l7-verlengde-luxe/
@e38ossie: Bij die auto van Karl Lagerveld: “In de achterportieren zijn tissue houders gemaakt.”
Iewwww.
@danmar: hahaha
De E38 is misschien wel de mooiste limo ooit gebouwd in de duurste klasse, dat geldt trouwens ook voor de E39. In de tijd dat BMW absoluut heerste en voorliep op de concurrentie.
“Ja, je kon achterin de auto dus beschikken over internet, alhoewel we betwijfelen dat de snelheid daarvan in de buurt kwam van de snelheid van de auto zelf. Daarnaast had je echter ook nog de beschikking over een fax-machine.”
Aangezien “origineel” een heel andere dimensie heeft in die klasse, zou je natuurlijk e.e.a. onderhuids kunnen upgraden, zodat het weer helemaal van deze tijd is…
@e1000bmw523i: ik rij zelf ook een E38 (geen L7) en daar heb ik ook een fax aansluiting achterin.
@e38ossie: Nice! Het ombouwen sloeg wat mij betreft vooral op de telefoon en internet. Die toestellen werken op de 900MHz. bandbreedte. Er zijn tegenwoordig nog maar weinig providers die die frequentie gebruiken. Dus zo’n telefoon zou – voor optimale dekking en keuzevrijheid qua provider – ge-upgade moeten worden (de telecomtechnische boys hier kunnen dat veel beter uitleggen). Heb zelf ook zo’n telefoon die nog werkt.
Wat het internet in de auto betreft: daar ff wat aan de hardware aanpassen en dan kan hij zo aan de huidige snelheidsstandaarden voldoen.
Eigenlijk zou er gewoon weer zo’n ordinaire maffiabak moeten komen !!
Het mooie was dat dit model zo onbekend was dat verkopers bij veel dealers niet van het bestaan afwisten. Ik was in die tijd regelmatig op zoek naar autofolders van speciale modellen, en aan de folder van de L7 was haast niet te komen. Uiteraard heb ik het na lang proberen uiteindelijk via de importeur toch voor elkaar gekregen. Hoe vet was dat. Ik moest wel ondergaan dat ik bij diverse dealers ben uitgelachen omdat het model echt niet bestond, maar dat maakte m’n overwinning alleen maar groter. Mooie tijden waren dat…
@stationcar: Ik werkte bij de BMW dealer en daar wisten mijn collega’s inderdaad niet van het bestaan van deze auto. Ik heb de folders ook. Inclusief de kleurenstalen.
@e38ossie:
Gaaf, in de folder zaten ook echte lapjes leer, echt gaaf was dat. Op zolder in een doos heb ik die folders nog wel ergens, ik krijg spontaan zin om de boel er weer eens bij te pakken :-)
@stationcar: ik heb nog 10.000 enden BMW folders vanaf 1929. Zwaar verslavende hobby kan ik wel zeggen.
E38, het hoogtepunt van BMW.
Doe mij de band L7 maar. Stelletje vuige rock chicks \m/ \m/ Of zitten hier geen muziek liefhebbers? ;-)
Wat ze ook schrijven hierboven: deze woage is gewoon lilluk. Alsof Yolanthe gepoald is door Jeremy en deels ut kind is.
Sterk en interessant artikel, thumbs up!!
Doe mij dan toch maar een M760Li. Deze E38 is niet mijn stijl.
Dictator bak

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).