Koopje van de week: Maserati Quattroporte

Auteur: , 58 Reacties

Nu voor de prijs van een redelijk aangeklede MacBook Pro.

Eigenlijk hebben wij allemaal een zwak voor de Maserati Quattroporte. Met name de vierde generatie in felbegeerde GT S specificatie kan op veel goedkeuring rekenen. Als Michael Corleone nu had geleefd was dit zijn daily geweest. Helaas is deze uitvoering nog behoorlijk prijzig. Nu zijn er meerdere koopjes te vinden van de Quattroporte V, maar sommige hebben al meer dan 250.000km op de klok staan.

Mochten ook die uitvoeringen boven budget zitten, dan kan het lonend zijn om te kijken naar de Vierde generatie. Ok, deze generatie spreekt iets minder tot de verbeelding. In de jaren 90 leken alle auto’s ronder en ronder te worden, maar Maserati hield het juist bij eenvoudige en elegante lijnen. Met dank aan Marcello Gandini.

Neem nu dit exemplaar. Zo op het oog ziet de auto er best netjes uit. Zowel het barokke interieur alsmede de strak gelijnde body. Het is een 2.8 Seicilindri Biturbo, dus een 2.8 V6 met dubbele turbo’s, goed voor 280 pk en 397 Nm. Daarmee is het in principe mogelijk om van 0-100  in een krappe 6 seconden te sprinten en de 255-260 km/u aan te tikken. En dat voor 4 mille.

Uiteraard is er een kleine ‘maar’. De auto behoeft wat liefde en aandacht. In de voorruit zit een barst en de distributieriem is defect. Nu moet je niet denken dat je deze auto voor 500 euro weer aan het rijden krijgt, maar gezien de vraagprijs is er op zich wel wat mogelijk, zeker als je zelf handig bent. Alhoewel handig zijn met een jaren 90 Maserati een compléét andere discipline is dan handig met auto’s zijn in het algemeen.

Waag je de gok wel dan zit je op fantastisch gelooid leder en houd je een stuurwiel vast van hout, met een Maserati schildje erin gestanst. Dat is ook wat waard. Bekijk de advertentie hier.



58 reacties

We dromen allemaal, maar wie durft?
@dutchdriftking: ik niet, ik spaar liever door voor een recent exemplaar. Veel toffer.
@dutchdriftking: 3 dingen houden me tegen: hoeveel is er nog meer kapot en waar zou ik hem stallen?

En last but not least: hoe krijg ik hem langs de mrs ;-)
@dutchdriftking: Je bent meer kwijt aan reparaties en onderhoud dan aan de aanschaf…
@e1000bmw523i: klopt, maar dat is bij iedere auto van die leeftijd zo.
@dutchdriftking: Dat hangt er helemaal van af wat je koopt en voor hoeveel. 4000 euro aan onderhoud voor een normale auto van 1997 is heel veel. Wij hebben een starlet uit 92 staan die kan meer als 10 jaar rijden voor die 4000 aan onderhoud!
@dutchdriftking: niet als je een Toyota of lexus koopt vriend
Ik niet, ik ga mijn portemonnee daar niet aan branden.
Ik ben wel blij dat @autoblogger mijn account zo heeft afgesteld dat ik bij betaalbare Maserati-occasions automatisch een wegenwacht-reclame te zien krijg.
@dizono: de verkoper biedt mét die vraagprijs van € 3995 ook nog eens 6 maanden garantie. Gebrek aan lef kan hem in ieder geval niet verweten worden…
@RRRobert: Garantie op alles wat het op moment van verkopen werkt… daar zal
de verkoper zich geen buil aan vallen!
Zelfs de buitentemperatuur en de tijd geeft hij verkeerd aan. Het is nu 10 graden en iets over half 1…………
Haha die mooie ‘tochtstrip’ die ze hebben gemonteerd bij de pook van de automaat
Zachte omschrijving: ‘distributieriem’ defect. Ga er maar vanuit dat de motor daardoor intern volledig aan puin is gelopen is dan eerder mijn interpretatie. Inclusief de kapotgeslagen kleppen waarvan de metaaldeeltjes lekker langs de verfijne turbo schoepen zijn weggeblazen.

Deze auto is totall los. Zo kan je t ook lezen ipv een defect
@prop: Dan denk ik niet dat de auto nog met garantie verkocht wordt. Je kan ook overdrijven.
@granlusso:

Dit is een standaard scenario. Oorzaak & gevolg.

Wel knap idd dat ze garantie geven. Als het blok beschadigd blijkt krijg je dus een nieuwe? Een klassieke V6 met 2 turbo’s… laten we zeggen dat dit een kostenpost is voor deze garage die dan iets van 2x de verkoopwaarde van de auto is.

In dat geval kom ik m nu halen. Topdeal

@granlusso:
Wanneer een distributieriem slechts aan vervanging toe is, noem je hem niet “defect”. Hij zal dus geknapt zijn. Een Maserati heeft geen non-interference blok, dus is er altijd schade in de motor. Van overdrijven is dus geen sprake.
@prop: Ah een kenner. Garantie op een niet werkend blok, hoe zou dat werken?
@bischero: geen idee. Ik ben geen expert. Ik schets alleen een situatie die doorgaans heel logisch is. Daarom is ’t best gedurfd dat de verkoper garantie geeft
Enkel de distributieriem stuk of de motor intern ook naar zijn grootje ten gevolge van?
Zo’n voorruit zal ook niet goedkoop zijn als je er al 1 kan vinden…
@harrie: En anders een LS swap. Waarschijnlijk nog het verstandigste ook.
@harrie: Carglass levert die dingen gewoon hoor
@bischero: voor 2000 euro wel ja!
Het is goed te zien dat de garage in ieder geval de moeite heeft genomen fatsoenlijke foto’s te maken van deze auto; we hebben hier veel vaker auto’s te koop aangeboden gezien die een veelvoud kostten van deze, maar waar er niet meer af kon dan een paar brakke smartphone pics.
Risico is wel te nemen . In onderdelen brengt deze de geïnvesteerde 4K al wel weer op !
Een strak uitgevoerde en goed onderhouden derde generatie Quattroporte vind ik een parel van een auto. Echt heel erg mooi. Dit exemplaar is een gokje.. Of je koopt een draak van een auto, of je investeert een beetje en je hebt een mooi ding onder de bips..
Het blijft een schitterende auto! Iemand die erg handig is kan hier denk ik wel iets goeds van maken. Blok eruit, alles nalopen en vervangen en ik zou de haren rondom de pook weghalen en iets anders voor bedenken.
Kan ik hier mijn Toyota Prius op inruilen?
@josvanrey: oh nee, de Prius is van de zaak….
@lincoln: iets voor jou?
Dit is voor mij echt een YOLO auto. Prachtige wagen, mooie techniek, maar o,o,o als er wat mis gaat of is…
Pssst, redactie, kleinigheidje; we dromen allemaal van de GT-S uitvoering van de vijfde generatie, niet de vierde. :)
@introductiemap: Klopt helemaal, ik vergeet de tweede generatie altijd (expres). Is aangepast, thanks!
Je moet wel verrekte handig zijn om dat misbaksel rijdend te houden. Ik ken iemand die zo’n ding heeft gehad. Laten we zeggen dat je een ontzéttende (geobsedeerde) liefhebber moet zijn, een behoorlijk goed betalende job en niet alleen zelf maar ook een vriendenkring met ieder twee getalenteerde linkerhanden moet hebben. Het is een plaatje van een auto maar ik zou ’s nachts niet kunnen slapen van de ellende die zo’n voiture kan meebrengen. Maar met een fuck-all houding kom je misschien een heel eind in dit geval..
@forza: kortom je moet iemand zijn die in alles beter is dan jij..
@nord: aaah, wat lief.
Wat een gedrocht. Verhoudingen kloppen totaal niet, lelijke knik o.i.d. bij het achterwiel…brrrrr

Wellicht vloeken in de kerk: maar niet mijn ding
@peke: Ik vind het ook niks hoor. Zou hem er niet uit kunnen pikken tussen andere typische jaren 80 / 90 gebakjes (lees: Volvo, Peugeot, etc…). Snap de obsessie voor dit onbetrouwbaar blik niet zo…
@oversoft: precies. 13/in dozijn geval wat nog onbetrouwbaar is ook.

Laten staan dus :)
@peke:

Die “knik” is juist de handtekening van Marcello Gandini.
@offroad: dan heeft die Marcello een behoorlijk mislukte handtekening.
Vind het 3x niks
Oh cricky! Een automaat met haren! Heerlijk om dat nog eens te zien!
Die voorruit ga je dus niet meer vinden, dat wordt er dan dus een na laten maken. 2000-2500 euro verder.
Dan nog de motor, trek daar ook maar 5000 euro voor uit en dan hopen dat er niet meer stuk is. Je moet er wel zin in hebben.
@LouisLuigi: sowieso liever een donkerblauwe achtcilinder ;-)
Mijne Heren, er is hoop!
Motorisch is dit de vermaledijde Bi-turbo, dus motorblokken tegen acceptabele prijzen zijn meer dan voorhanden.
En als ik mag kiezen tussen de overzetdorpels, lasapparaat en verder carrosseriewerk, kies ik voor het omhangen van een V6!
Verder ziet dit exemplaar er verzorgd uit, een wagen waar altijd onderhoud aan is gepleegd, bet interieur en geen roest-bak.
Uiteraard zou je kunnen kiezen om een lurkende Japanse V6 in ’t vooronder te hangen, veel geld zie ik dit nooit waard worden en u zult met de meest betrouwbare Quattroporte ooit rijden.
Ik neem geen afstand van mijn 159, mijn ‘mannetje’ heeft hem een loeigrote 240000 kilometer beurt gegeven met nieuwe snaren, waterpomp, remvloeistof, alle filters en olieën zijn ververst, de remman nagekeken dus ik hief de Maser niet, maar ergens toch jeukt het, alleen dat afschuwelijke stuurwiel !
@desjonnies: heb jij een mannetje voor het remmen ja? Had verwacht dat zo’n 159 wel conventionele remmen zou hebben..
@phevtreb:
Het is een Absoluut Blanke Stoppert (ABS)
Perfecte auto voor Wheeler Dealers 1000,- euro aan onderdelen (5000, euro aan arbeid niet meetellen) en dan verkopen met 500,- pond profit.
Serieus lelijke auto
Distributieriem is kapot.Hoe kan de teller dan op 1000 toeren staan? Als het goed is loopt hij niet meer,lijkt me
@Alfarobert: doorstarten op de startmotor. Alles moet kapot.
Ik zou er een 2.5 of 3.0 V6 24v van een Alfa Romeo in lepelen. Dan is ie motorisch iig betrouwbaar. :P
Nostalgie, een VDO Dayton! Wat een meuk was dat ook…
@willeme is de Gts niet van de 5e generatie? De 4e generatie (maar dan de otocilindri) is echter my secret pleasure.
Dit vind ik zulke toffe auto’s! Maar ik zou liever failliet gaan op de V8. De ratio wint het echter nog steeds.
Dit is de oude auto van mijn vader!
Auto was van directie van maserati, maar mijn vader kocht de auto toen de kop er net af was via een handelaar die Italië afspeurde voor leuk spul(Lamborghini, Ferrari, Maserati, de tomaso enz). Wel is er, onder garantie nog, redelijk vlot (volgens mij nog voor dat er 30k op de teller stond)destijds een nieuwe motor ingezet door hessing in de Bilt. Auto is daarna in onderhoud geweest bij Franco auto in Kwintsheul waar mijn auto(ik had zelf een Racing) ook in onderhoud was.
Heerlijke auto om mee te rijden maar het verbruik was wel 1:6 ongeveer..
Ik heb bij 10 jaar geleden een donkerblauwe serie 2 gehad, nooit meer! De auto vindt ik nog steeds prachtig om te zien maar misschien is het beter om er niet mee te willen rijden ?
Ik sla een keer over

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).